Energiecontract warmtepomp, hoe hoog instellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Energiecontract warmtepomp, hoe hoog instellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 15:20

*\o/* we hebben vandaag te horen gekregen dat we een nieuw huis krijgen.
Gaat allemaal mega snel wat 21 juni krijgen we de sleutel al. Dus snel aan de regel.

Nu was ik alvast naar energieleveranciers aan t kijken maar kom er niet helemaal uit.

Nu hebben we gas en stroom.

In t nieuwe huis hangt een warmte pomp en is geen gas.

Maar bij alle vergelijkingssites en leveranciers kan ik wel aangeven dat ik alleen stroom wil
maar hij past niet de geschatte hoogte van de hoeveelheid stroom aan.
Hoe kunnen we een goede inschatting maken van ons nieuwe verbruik.
Google brengt me ook niet veel verder helaas. (kan ook aan mijn slechte zoekskills liggen hoor)

Dus iemand ervaring met de overstap die een beetje inzicht kan en wil geven?

edit:
gaat om een tussenwoning. vierkante meters weet ik niet zo maar redelijk standaard 1 gezinswoning met 3 verdiepingen/zolder

uit 2010

geen zonnepanelen

huishouden van 3 personen
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 03-06-21 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:22

Geen ervaring mee maar is het huis nieuw of al bewoond geweest en zijn er meer mensen die daar dan komen wonen want dan zou je die kunnen vragen.
Meestal is het wel zo dat wanneer je een contract afsluit je je verbruik zelf hoger of lager kunt zetten .

MarliesV

Re: Energiecontract warmtepomp, hoe hoog instellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:24

Heb je ook zonnepanelen straks?

Je kan bij de leverancier van de warmtepomp vragen wat op jaarbasis het verbruik van je warmtepomp is. Daarnaast krijg je extra verbruik van elektra voor koken er overheen, als je nu op gas kookt. Dat zou ook wel op te zoeken zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:24

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 15:25

Bestaande bouw

huidige bewoner vragen gaat helaas niet lukken, gaat om woningbouw huis en we krijgen nu al geen contact met dr om te komen kijken.

ja gelukkig kun je het idd vaak nog bij stellen maar ik heb nu geen idee of ik hem op 30 of 130 bij wijze van spreken moet zetten

zal de begin post even aanpassen met iets meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:41

Hier een tussenwoning met enkel elektra en een warmtepomp. Wij zijn een gezin van 4, en om het weekend 7.
Hier staat het maandbedrag op €90,- en komen we redelijk uit. Buren verderop hebben hem op €130,- staan maar hebben de verwarming ook standaard 3 graden hoger staan dan wij.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:52

Het is wel te berekenen maar er zijn zoveel gegevens nodig dat je hier niet blij van wordt. Dus het simpelste en het meest nauwkeurige is de woning vergelijken met soortgelijke woning op gas. En uiteraard dezelfde bewoners. Het seizoensrendement de SCOP is belangrijk. Dit varieert sterk door waar haalt de warmtepomp de warmte vandaan en is het hoge of lage temperatuurverwarming. De SCOP kan van 3 tot 5 gaan. Stel SCOP 4 bij een lagetemperatuur luchtwater warmtepomp. Woning in de rij met 3 gemiddelde bewoners. Gemiddeld gasverbruik, koken electra, 1300 m3. Dus 1300 x 10 = elektraverbruik dus 13000 KW. Deze 13000 delen door rendement warmtepomp = 4 dus verbruik warmtepomp = 3200 KW + eigen verbruik 2800 = 6000 KW totaal. Eventuele opbrengst zonnepanelen geef je apart op. Heb je 3 KWp op je dak liggen geef dan globaal op 2600 KW opbrengst. Vaak denkt men die 6000 is lager omdat het directe verbruik van de zonnepanelen voor de leek niet zichtbaar is. Als je inzicht wilt hebben in verbruik dan is enelogic het simpelst en kun je ook met anderen vergelijken.

Ik zie begin topic aangepast, 6000 KW per jaar verbruik lijkt mij reeel, de site enelogic zal aangeven of het teveel of te weinig is.

Voor onze vrijstaande woning uit jr 2000 hou ik aan 4000 KW warmtepomp en 2700 KW overig dus 6700 KW waarbij de beneden verdieping 22 graden is en eerste verdieping 19 graden. Het verbruik van de airco komt er nog bij.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 03-06-21 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:00

Ik woon in een soortgelijk huis maar met zonnepanelen. Ik heb het vorige jaar gratis gewoond wat energie betreft. Kreeg zelfs nog 150 euro extra terug. Jij hebt echter geen zonnepanelen. Ik zou 'm op 50 zetten en dan in de app kijken hoeveel je verbruikt. Kunt altijd bijschaven natuurlijk maar volgens mij gaan de meeste kosten naar gas en dat heb je niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:07

Kan zoveel verschillen.. Ik woon in een appartement en zit op 610 kwh per jaar.

We hebben wel zonnepanelen waarop de gehuurde waterpomp werkt voor het hele pand.

Maarja ik heb driekwart jaar de verwarming echt uit staan, in de winter op 18 graden. Ik zet de vaatwasser en wasmachine 1x per week aan. Kortom ik ben zuinig :Y) Dat soort dingen maken allemaal uit

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:37

Ik verbruik gemiddeld 45 euro per maand. Wel een appartement met verl zon op de ramen en geen zonnepanelen. Heerlijk goedkoop. :D Ik zit bij greenchoiche en krijg elke maand een overzicht. Kan het bedrag op elk moment aanpassen dus als je dat in de gaten houdt hoef je niet in een situatie te komen waarbij je moet bijbetalen.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:39

Wij hebben een vrijstaand, maar wel zeer recent helemaal geisoleerd huis met een warmtpomp (water/water, dus wel iets efficienter dan lucht/water wat bij jou waarschijnlijk het geval is). Wij hebben (nog) geen zonnepanelen en hebben het maandbedrag op €120 euro per maand staan, dan krijgen we aan het eind van het jaar nog wat terug en hoeven zeker weten niet bij te betalen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:53

Hier ook een tussenwoning met een geboorde warmtepomp, inmiddels 9 jaar oud, +- 120m2 oppervlak waarvan de begane grond en 1e verdieping verwarmt door de pomp, en geen gasaansluiting.
Ons gebruik ligt rond de 6000 kW per jaar. Naast de pomp hebben we overal A+ apparatuur en LED verlichting.
Inmiddels ook 24 zonnepanelen op het dak en daar komen we ruim mee uit dus klimaatneutraal :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:54

Nico12 schreef:
Het is wel te berekenen maar er zijn zoveel gegevens nodig dat je hier niet blij van wordt. Dus het simpelste en het meest nauwkeurige is de woning vergelijken met soortgelijke woning op gas. En uiteraard dezelfde bewoners. Het seizoensrendement de SCOP is belangrijk. Dit varieert sterk door waar haalt de warmtepomp de warmte vandaan en is het hoge of lage temperatuurverwarming. De SCOP kan van 3 tot 5 gaan. Stel SCOP 4 bij een lagetemperatuur luchtwater warmtepomp. Woning in de rij met 3 gemiddelde bewoners. Gemiddeld gasverbruik, koken electra, 1300 m3. Dus 1300 x 10 = elektraverbruik dus 13000 KW. Deze 13000 delen door rendement warmtepomp = 4 dus verbruik warmtepomp = 3200 KW + eigen verbruik 2800 = 6000 KW totaal. Eventuele opbrengst zonnepanelen geef je apart op. Heb je 3 KWp op je dak liggen geef dan globaal op 2600 KW opbrengst. Vaak denkt men die 6000 is lager omdat het directe verbruik van de zonnepanelen voor de leek niet zichtbaar is. Als je inzicht wilt hebben in verbruik dan is enelogic het simpelst en kun je ook met anderen vergelijken.

Ik zie begin topic aangepast, 6000 KW per jaar verbruik lijkt mij reeel, de site enelogic zal aangeven of het teveel of te weinig is.

Voor onze vrijstaande woning uit jr 2000 hou ik aan 4000 KW warmtepomp en 2700 KW overig dus 6700 KW waarbij de beneden verdieping 22 graden is en eerste verdieping 19 graden. Het verbruik van de airco komt er nog bij.

Welnee, stelt allemaal geen ruk voor. Je maakt het wel erg nodeloos ingewikkeld.
Bovendien doe je een kudde aannames die niet kloppen want TS heeft geen PV op het dak liggen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:04

Kun je niet achter de huidige leverancier komen en daarmee het huidige verbruik achterhalen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:50

ikke schreef:
Nico12 schreef:

Welnee, stelt allemaal geen ruk voor. Je maakt het wel erg nodeloos ingewikkeld.
Bovendien doe je een kudde aannames die niet kloppen want TS heeft geen PV op het dak liggen.

Wellicht dat je het niet goed leest c.q. is mijn nederlands niet optimaal.
Ik zal er rekening mee houden dat mijn berichten door leken moeilijk te lezen zijn.
Mijn kennis is o.a. gebaseerd op dat ik STEK c.q. F-gassen, volledig, erkend ben, dit is dat ik bijvoorbeeld alle warmtepompen mag plaatsen en onderhouden.
Tevens is topic aangepast door TS.

Eindconclusie staat er: 6000 KW als gemiddelde voor TS dus ongeveer € 120,- per maand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:43

Nico12 schreef:
ikke schreef:

Wellicht dat je het niet goed leest c.q. is mijn nederlands niet optimaal.
Ik zal er rekening mee houden dat mijn berichten door leken moeilijk te lezen zijn.
Mijn kennis is o.a. gebaseerd op dat ik STEK c.q. F-gassen, volledig, erkend ben, dit is dat ik bijvoorbeeld alle warmtepompen mag plaatsen en onderhouden.
Tevens is topic aangepast door TS.

Eindconclusie staat er: 6000 KW als gemiddelde voor TS dus ongeveer € 120,- per maand.

Ik zal het even checken voor je.

Ik kan prima lezen wat er staat en ik weet vanaf de andere kant donders goed waar ik over praat.
Elektrotechniek is namelijk mijn vak.
Je kunt het ook uitleggen zonder "interessante" getallen.

Bovendien weet je niet eens of je met een water-water of een water-lucht systeem te maken hebt. Zit toch een slordige 10 a 15% verschil in verbruik in. Ga ik nog even voorbij aan de specifieke aandachtspunten voor de gebruiker bij een water-water-systeem.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 13:42

bedankt voor alle uitgebreide reacties.

We zijn zojuist bij t huis wezen kijken ik heb me vergist.
het gaat om stadsverwarming niet om een warmtepomp