Stem vervormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Stem vervormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 14:04

Voor mijn opleiding moet ik morgen een gesprek voeren met een leerling (onderwijs). Als bewijs moet ik dit gesprek opnemen. Vanwege de AVG-wetgeving wil ik de stem van de leerling vervormen. Heeft er iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen? Ik ben zelf niet zo technisch en vind op internet alleen apps voor een prankcall. Dat is niet helemaal wat ik zoek, vandaar dat ik het even hier vraag. Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Stem vervormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:07

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 16:58

Dankjewel! Ik ga straks eens zoeken of ik dit snap!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:27

Ik snap niet helemaal waarom je een gesprek met een leerling en zijn/haar stem linkt aan de AVG-wetgeving. Dat valt toch niet onder verwerking van persoonsgegevens?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:29

Zolang de leerling in heeft gestemd met het opnemen van het gesprek hoef jij niets te veranderen. Ik wil je aanraden dit vantevoren te bespreken met de leerling en de vraag nogmaals te stellen aan het begin van de opname zodat je het ook op band hebt. Dan is er niets aan de hand.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:31

Als de leerling EN de ouder toestemming hebben gegeven om het gesprek op te nemen dan hoeft die stem toch niet vervormd te worden?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:29

Ik mag van de school het gesprek eigenlijk niet opnemen. Ik heb er ook geen contact over gehad met de ouders, omdat dat het heel groot maakt, terwijl het eigenlijk een simpel begeleidingsgesprek is voor het vak Nederlands. Ik ben zeker van plan het aan het begin te vragen aan de leerling.

Ik heb geen idee Doubtless, maar dat was wat ik hoorde van mijn stageschool

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:32

Je moet een bewijs hebben van een gesprek maar mag het gesprek niet opnemen? Hoe dan...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:36

De AVG-wetgeving is opgesteld met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, zoals naam, adres, geboortedatum, e.d. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom dat op een begeleidingsgesprek betrokken wordt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:38

Opdracht komt vanuit mijn opleiding, verbod op opnemen komt van stageschool.

Ik denk dat ik het als het vervormen niet lukt anders maar ga uitschrijven. Hopelijk keuren ze dat goed, maar ik vrees ervoor

Doubtless, ik weet het ook niet eerlijk gezegd. Ik heb me nooit supergoed in de wetgeving ingelezen. Ik luisterde eigenlijk altijd naar wat mij werd voorgeschreven. Alleen nu zijn dat twee verschillende dingen, dus dat is lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:38

Kimmie25501 schreef:
Ik mag van de school het gesprek eigenlijk niet opnemen. Ik heb er ook geen contact over gehad met de ouders, omdat dat het heel groot maakt, terwijl het eigenlijk een simpel begeleidingsgesprek is voor het vak Nederlands. Ik ben zeker van plan het aan het begin te vragen aan de leerling.

Waar heb je dat bewijs dan voor nodig? School laat je het niet opnemen en je hebt het niet besproken met de ouders?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 15:41

Voor een uitgebreide toets van mijn opleiding van 7 studiepunten over stage van het hele jaar. Best wel groot dus. Met stem vervormen mag het wel van de school en mijn opleiding. Niet dat ik blij ben met deze opdracht, maar ik zal hem moeten uitvoeren, wil ik dit jaar halen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:49

Kun je niet een gespreksverslag maken dat de leerling ook ondertekent? Zoals bij functioneringsgesprekken en dergelijke? Dan heb je ook bewijs.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:08

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:24

Kimmie25501 schreef:
Opdracht komt vanuit mijn opleiding, verbod op opnemen komt van stageschool.

Ik denk dat ik het als het vervormen niet lukt anders maar ga uitschrijven. Hopelijk keuren ze dat goed, maar ik vrees ervoor

Doubtless, ik weet het ook niet eerlijk gezegd. Ik heb me nooit supergoed in de wetgeving ingelezen. Ik luisterde eigenlijk altijd naar wat mij werd voorgeschreven. Alleen nu zijn dat twee verschillende dingen, dus dat is lastig.

Mocht je het toch nog moeten uitschrijven, dan kun je heel makkelijk een app gebruiken die het automatisch voor je uitschrijft zodat je niet alles hoeft te typen. Op Otter.ai kun je dit doen. Zowel vanaf een audio laten vertalen als direct uit laten schrijven, wat misschien de beste optie voor je is! Dan neem je het niet op, maar schrijft het programma het voor je uit :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:32

Zolang de leerling nog minderjarig is (in dit geval onder de 16) zal je toch een toestemmingsverklaring moeten regelen met ouders. Dat zou je opleiding ook moeten aangeven. Dat hoeft helemaal niet groot te zijn, kan al een simpel iets zijn als: 'Bij deze geef ik toestemming voor het opnemen van een gesprek op datum X met persoon Y. Daarnaast geef ik toestemming dat dit gesprek met de opleidingsschool gedeeld zal worden ter beoordeling.' en een handtekening. Zonder toestemming mag je helemaal niks opnemen, of je de stem nu vervormt of niet.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:34

Kimmie25501 schreef:

Ik zou toch even contact met ouders hierover zoeken en uitleggen wat je wil doen. Dan kan je uitleggen dat het niet heel groot is en dat je er een hervormer overheen wil zetten + persoonsgegevens niet vermeld.
Onder de 16 jaar heb je namelijk wel degelijk toestemming van ouders nodig om dit soort opnames te mogen maken, en je wil niet dat leerling tegen ouders erover vertelt en dat ouders vervolgens op hoge poten staan omdat ze van niks wisten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 17:54

Officieel mag het echt alleen een opname zijn helaas.

Bedankt voor de tips van apps over het uitschrijven en opnemen!

Kak zeg. Dit is heel erg lastig. Ik moet het gesprek namelijk echt morgen voeren, omdat mijn begeleider volgende week niet aanwezig is en de deadline van mijn toets op 11 juni valt. Zou met terugwerkende kracht ook kunnen denken jullie? In theorie had ik dit zeker eerder moeten doen, in praktijk was dat lastig met lockdown, alles online, helft op school en helft thuis en daarna weer opstarten. Eigenlijk is nu ook niet praktisch, maar ik heb geen keus meer

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:02

Misschien kun je de ouders bellen rond de tijd dat kind start op school?
Terugwerkende kracht zou ik niet doen, kind komt thuis vertelt aan ouders en dan zijn ze misschien minder oke met opname dan vooraf vragen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:21

Dat is wel slechte planning dan, trek hier je les uit. Een toestemmingsverklaring kan je namelijk ook per mail sturen ;) Dat zou ik overigens nu alsnog even doen als ik jou was. Hoe eerder hoe beter. Zeker niet achteraf pas toestemming vragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:30

Kimmie25501 schreef:
Officieel mag het echt alleen een opname zijn helaas.

Bedankt voor de tips van apps over het uitschrijven en opnemen!

Kak zeg. Dit is heel erg lastig. Ik moet het gesprek namelijk echt morgen voeren, omdat mijn begeleider volgende week niet aanwezig is en de deadline van mijn toets op 11 juni valt. Zou met terugwerkende kracht ook kunnen denken jullie? In theorie had ik dit zeker eerder moeten doen, in praktijk was dat lastig met lockdown, alles online, helft op school en helft thuis en daarna weer opstarten. Eigenlijk is nu ook niet praktisch, maar ik heb geen keus meer

Ik zou het gewoon opnemen. Wissen kan altijd nog. En dan kan jouw school mooi uitvechten met jouw stageschool hoe het zit.

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:36

Ik moest soortgelijke opdrachten doen en had inderdaad ook te maken met privacy en het vragen van toestemmming. Ik moest hiervoor een Informed Consent formulier laten invullen, een formulier waarin staat dat je de persoon hebt vertelt over wat je gaat doen en waar je het materiaal gaat laten zien/wat je ermee gaat doen etc.
Zou zoiets niet voldoende zijn? Wellicht dat je per mail zo'n formulier ook naar de ouders kan krijgen? Of via het kind zelf natuurlijk.

(mocht je een opzetje willen voor zo'n formulier, pb maar!)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 19:01

Ouders bellen en mailen mag ik als stagiaire niet doen. Ik zal ook zeker niet zeggen dat mijn planning fantastisch was, maar he, van fouten maken leer je.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:15

Als je zelf deelneemt aan een gesprek mag je dit normaal gezien opnemen.
Of daar voor gesprekken met minderjarigen afwijkende regels voor gelden weet ik niet, maar dat zou je nog even uit kunnen zoeken, maar als de opleiding zegt dat je een vervormde stem toegestaan is, neem ik aan dat regels daarvoor hetzelfde zijn.

Met het programma audacity kun je later eenvoudig vervorming toevoegen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 19:28

Ik ga het morgen proberen!