Kan het zwembad al op?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:49

Weten jullie wat beter is, een gewone filterpomp of een zandfilterpomp?

En maakt het nog uit hoe groot je zwembad is als je voor een zandfilterpomp kiest? Kan je bijvoorbeeld ook een te sterke pomp kopen?

Druif_01

Berichten: 8848
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:26

Wij hebben sinds dit jaar een zandfilterpomp, voorheen hadden we een ‘gewone’ pomp. We hebben het idee dat het water echt veel helderder is nu met deze zandfilterpomp.

Ons bad is rond met een doorsnede van 305 cm.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:38

Bedankt Druif_01 voor je reactie.

Wij kijken nu naar een rond bad met een diameter van 366. Dus net iets meer.

snorkel1986

Berichten: 3042
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:57

Wij hebben ook een zandfilter nu 3 jaar en das fijner als filterkorf vinden wij. ( wij hebben ook een pomp aan de grote kant voor het zwembad prijsverschil was niet zo groot toen)

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:32

Moet er dan ook nog chloor in? Ik twijfel heel erg tussen chloor en anders filtersysteem

snorkel1986

Berichten: 3042
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:45

Cemlys schreef:
Moet er dan ook nog chloor in? Ik twijfel heel erg tussen chloor en anders filtersysteem

Euh bij mij wel.. maar verbruik veel minder

Storm

Berichten: 20873
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 23:58

Ik heb dit jaar een zandfilterpomp gekocht, tweedehands en deze was al gevuld met glaszand.
Ik ben er zo blij mee. Voorgaande jaren was ik dagelijks aan het tobben om het water helder te houden. Met 2 kinderen en hun vriendjes ging dat lastig, het water bleef altijd wat melkachtig, en al die chemicaliën die ik erin gooide, kostte me een fortuin.

En nu, water is perfect. Het is een flinke pomp, 250w uit mijn hoofd en een bad van 3 bij 2. Ik filter een paar uurtjes per dag. Soms gooi ik er wat PH plus bij, en soms wat chloor. Verder blijft het water perfect. Ik ben uiteindelijk minder geld kwijt aan de pomp, dan aan alle filters en chemicaliën. En ik krijg er veel minder grijze haren van.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:53

Cemlys schreef:
Moet er dan ook nog chloor in? Ik twijfel heel erg tussen chloor en anders filtersysteem


Ook met een zandfilter moet er chloor gebruikt worden.

Je zou kunnen kijken naar een zoutsysteem. Die zet het zout om in chloor. Ik ben er heel blij mee. Is minder chemisch en geen gedoe meer met steeds chloor toevoegen, testjes enz.

Zoutsysteem is een toevoeging en geen vervanging van een filter. Zoutsysteem zet je tussen je filter en het bad.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:59

Daantje1981 schreef:
Weten jullie wat beter is, een gewone filterpomp of een zandfilterpomp?

En maakt het nog uit hoe groot je zwembad is als je voor een zandfilterpomp kiest? Kan je bijvoorbeeld ook een te sterke pomp kopen?


Zandfilter is beter. Sterker, maakt beter schoon, kost je minder werk en in mijn geval veel minder ergenissen. Werd echt doodziek van dat kleine prutfilter wat er standaard bij zat..

Ik heb een intex zandfilter gevuld met glasparels. Die gaan een jaar of 10 mee dus verder geen kosten aan. 1x in de week of wanneer de druk in de pomp oploopt/uitstroom verminderd laat ik hem backwashen. Water gaat er dan omgekeerd door heen en het vuile water gooit hij er dan via een andere opening uit. Super handig. Ook met leeghalen van het bad handig. Slang boven de put of in de tuin en bad is binnen 15 minuten leeg. Je kan hem op tijd instellen, om circuleren zetten enz.

Je moet bij uitzoeken van de pomp wel kijken naar capaciteit. Iets overcapaciteit ia niet erg. Voordeel is dan dat hij minder uren hoeft te draaien. Die van mij is voor 4m3 en m'n bad is 1600 liter dus het bad wordt 2x in een uur geheel gefilterd. Ik hoef hem maar 2 uur per dag aan te zetten.

Froukje_J

Berichten: 2222
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:32

Wij hebben er gewoon zo'n simpel pompje tussen en 1 warmte mat..
Ben me wel aan het oriënteren op een andere pomp..
De warmtemat werkt me alleen iets te goed _O- het zwembad water is nu 35 graden :')

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:23

Klinkt interessant zon zand filter hoe vaak doe je er dan schoon zand in? En maakt het nog uit wat voor zand?

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:02

Ik heb een veel te sterke zanfilterpomp op het zwembad aangesloten, was 3 jaar geleden de enige fatsoenlijke die ik nog kon vinden hier in de buurt. Er zitten van die bolletjes in en het werkt fantastisch.
Het enige minpunt ervan is dat ik er geen warmtematten tussen kan plaatsen omdat het water daar dan veel te hard door zou stromen.
Ik zet hem om de dag een uurtje of twee aan en heb de hele zomer kraakhelder water. Ook gooi ik er dan wat chloortabletten bij.
Ons bad is iets van 3 bij 2 en volgens mij heeft ie met n half uur al het water wel een keer gehad.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:06

Afbeelding

Iemand interesse om deze houtkachel over te nemen. Is aan te sluiten op hottub of zwembad. Wij gaan over op een ander soort verwarming. Bij interesse graag een pb.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:38

Roosje01 schreef:
Klinkt interessant zon zand filter hoe vaak doe je er dan schoon zand in? En maakt het nog uit wat voor zand?


Filterzand gaat ongeveer 4 a 5 jaar mee!
Dus om de 5 jaar nieuw zand. Er gaat een aantal kg in het filter. Een zak kost ongeveer 20 euro voor 20 kg.

Ik heb zelf filterglas in m'n zandfilter. Kost ongeveer 25 euro voor 20 kg. Er gaat minder dan een halve zak in de pomp

Filterglas gaat ongeveer 10-15 jaar mee.

Je stopt het bij opstarten van de pomp erin en 1x in de week of wanneer de druk van de pomp oploopt laat je de pomp een backwash doen om het vuiler water af te voeren en klaar.

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 23:21

Ga is kijken of ik na de zomer eentje 2e hands kan vinden. Heb nu nog een stuk of 5 filters liggen voor mijn pomp. Heb niet zon groot bad maar die filters elke keer kopen loopt wel op.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 07:40

Roosje01 schreef:
Ga is kijken of ik na de zomer eentje 2e hands kan vinden. Heb nu nog een stuk of 5 filters liggen voor mijn pomp. Heb niet zon groot bad maar die filters elke keer kopen loopt wel op.


Woon je iet toevallig in het zuiden? Bij van cranenbroek kost het namelijk weinig

Storm

Berichten: 20873
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 07:56

En filters kun je ook goed uitwassen en hergebruiken.

Buiten dat denk ik dat een zandfilterpomp uiteindelijk goedkoper in gebruik is. Die potten chloor, waterclear, PH plus en min, enz zijn ook zó duur. Ik gebruik nu bijna niks meer, af en toe een paar sneloplossende pilletjes chloor.

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:30

De dichtbij zijnde is een uur rijden kom er heel soms wel eens. Maar de laaste keer is al zeker wel jaar geleden.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:18

Ik heb nu een zoutfilter en iets zwaardere pomp besteld. Ik ben benieuwd

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:35

Roosje01 schreef:
De dichtbij zijnde is een uur rijden kom er heel soms wel eens. Maar de laaste keer is al zeker wel jaar geleden.


Ja het moet wel de moeite waard zijn natuurlijk. Ik haal altijd van alles dan. Konijnen voer, kippen voer afrasteringsmateriaal noem maar op.

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:40

Mijn partytent komt er ook vandaan ga meestal alleen als ik meerdere dingen moet. Voorheen combineerde ik het nog wel eens met tanken in België dus wie weet als straks de prijzen weer omhoog vliegen in juli := .
Maar voor nu had ik net een voorraadje filters ingeslagen voor dit jaar, want inmiddels zijn ze al uitverkocht bij action.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:41

Oke, ik kom me hier eens melden. Nooit eerder gehad maar me impulsief laten verleiden voor een zwembadje ind e tuin vanwege lage aanschafprijs. Niet wetende dat er qua pomp/ hoes/ ondergrond en chemicalien de lage prijs van dat 'badje' nog tig keer over de kop zou gaan :+

Maar ik heb me inmiddels wat proberen in te lezen. Nnu is het zwembad gevuld, chloorshock zit erin. pomp draait en dan...

Hoe starten jullie je zwembad op, nog tips en tricks? :-)

snorkel1986

Berichten: 3042
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kan het zwembad al op?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:53

Nee heb sinds de regen even gras groen water _-:(

gillian

Berichten: 4430
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:19

Ah nee, ik heb em savonds meteen geshockt. En filter verschoond en pomp aan gezet voor de nacht. Volgende dag gestofzuigd en schepnet erdoor.

Qua opstarten is dat genoeg.
Noppenfolie erover en klaar. Temperatuur stijgt wel en dan lekker chillen in het zwembad *\o/*

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:41

Ik had een week of twee geleden ineens groen water. Paniek in de tent, want we zouden een paar dagen weggaan. Dus spul erin gedaan wat we nog hadden staan en wat niet hielp. Daarna toch maar bij de Hornbach een chloorshock gaan halen en een alg-preventie middel. Ook een backwash gedaan, om het filterglaszand schoon te spoelen. Hele avond zoet mee geweest, ook met de borstel en het schepnetje om alle zooi eruit te krijgen. En uiteindelijk het alg-preventie middel in het water gedaan. Nu is het water nogsteeds netjes blauw :)

Afgelopen weekend eindelijk weer echt kunnen genieten van het zwembad, was heerlijk.