Houten jaloezieën en schoon houden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Houten jaloezieën en schoon houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 16:25

Wij hebben gisteren een ontwerp gekregen voor de inrichting van onze nieuw te bouwen woning.
Wij hebben veel glas en ook nog eens tot op de grond, nu heeft de interieur dame, voor de vaste ramen gekozen voor zwarte houten jaloezieën.

Op zich ziet het er heel sfeervol uit, vraag me 2 dingen af wordt je niet gek door altijd tegen de latjes aan te kijken, want optrekken is geen optie denk ik?

En is het te doen qua schoonmaken lijkt me dat er veel stof opvalt.

Nog even gevraagd of dat een duorolgordijn iets was, dat vond ze dan meer wat voor kantoor of slaapkamer.

Wie weet komen jullie nog met iets verrassends?
;)

ista

Re: Houten jaloezieën en schoon houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:45

Ik heb spijt van mijn houten jaloezieën... zeker met hond en kinderen die er langs rennen en op de bank springen is het een enorme verzamelplaats van stof.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:02

Schoonmaken doe ik met een swiffer, dan ben je er niet per se heel veel tijd mee kwijt. Ik ben er nog steeds heel blij mee! Het laat veel licht door, je kunt er goed door naar buiten kijken, maar het beperkt wel de inkijk van buiten naar binnen behoorlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:03

Ik poets in een huis en die hebben 1 jaloezie, in de badkamer. Ding is 1,80 hoog en 0,80 breed. Ik ben 15 minuten bezig met latje voor latje te poetsen. Je ziet er door de donkere kleur ook direct alle stof op. Ik zou het dus niet doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:05

In het vorige huis hadden we houten jaloezieen, en dan gewoon de houtlook.

Ik was blij dat ze vervangen werden. Stofnesten, niet lekker schoonmaken, kost eeuwen om ze schoon te krijgen zeker als je er veel hebt. Pfffff, nooit weer!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:09

Ik heb ze hier af en toe half omhoog hangen, maar meestal inderdaad gewoon 'normaal' en dat stoort me eigenlijk niet.
Ik vind ze qua schoonmaken ook best goed te doen, ik heb zo een Swiffer duster, die haal ik er wekelijks even langs. Een keer in de zoveel tijd ga ik wel aan de slag met een sopje om die latjes goed stofvrij te krijgen.

Ik heb ook gordijnen gehad, verduisterende overgordijnen die je ook niet even iedere maand afhaalt om te wassen. Ook dat vond ik ontiegelijke stofnesten. Dan ben ik echt blij met die latjes, die lijken na een stofbeurt nog enigszins schoon.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 17:18

Vergeet nog even te vermelden dat we ook 3 honden hebben.
Natuurlijk wordt alles even vies, maar als je stof echt ziet liggen, dan sla ik toch over denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:46

Ik heb een zuig ze af met het borsteltje wat bij de stofzuiger hoort:

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:52

Het lijkt mij dus vreselijk om altijd gestreept naar buiten te kijken. Omdat jij het ook noemt in je OP zou ik er idd goed over nadenken of je het wel wil.
Als ik bij mensen in huis ben die die dingen voor het raam hebben hangen ben ik altijd blij als ik thuis weer normaal door de ramen kan kijken :o
Vind het ook altijd zo kil en steriel staan, helemaal niet gezellig. Mooie gordijnen geven veel meer sfeer :j

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:13

Ik heb ze gehad. Wat een werk om dat goed bij te houden.. Wèl heel mooi!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:16

Staat prachtig, zolang je ze niet schoon hoeft te maken en drie honden? Zou er even goed over nadenken. Waarom trouwens gekozen voor een interierstylist?
En vooral eentje die niet meedenkt want die weet toch ook dat jullie drie honden hebben?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:19

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:28

Dat ziet er inderdaad wel handig uit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:30

Wij hebben houten luxaflex en het zijn wel hele fijne, veelzijdige dingen voor aan de kant van de weg :j

Je kan ze 's avonds helemaal dicht doen, met gesloten hout weet je zeker dat je geen inkijk hebt.
Bij stoffen is dat toch maar afwachten wat men van buiten ziet als het buiten donker is, maar je binnen de lichten aan hebt :=

Je kan ze helemaal omhoog doen en dan (vrijwel) volledig zicht hebben.

Je kan ze voor de helft of voor een klein stukje dicht doen.
In al die standen kan je dan ook kiezen om de lamellen open / dicht / half open te zetten.

Als je ze helemaal naar beneden doet (of zover nodig om directe inkijk / te felle zon te voorkomen) dan kan je ook spelen met hoe je de latjes laat draaien om een fijn evenwicht te krijgen tussen wel licht in je huis / zelf naar buiten kunnen kijken en toch datgene buiten te houden dat je buiten wilt houden.

Kortom: ik vind het wel fijne dingen, een stuk veelzijdiger dan gewone gordijnen èn zekerheid van geen inkijk.... daar hou ik wel van :j

Het zijn wel stofnesten ja. Maar het stof dat hier op komt, komt ook op andere gordijnen terecht, denk ik dan maar. En die ga je ook niet iedere klipklap wassen....als het überhaupt al mogelijk is om ze te wassen :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:37

Wij hebben wit houten jaloezieën en ik vind ze geweldig. Als ik de dicht doe kan ik er makkelijk met een swiffer langs en eens per 4 maanden ofzo neem ik ze nat af.
Met het naar buiten kijken stoort het mij absoluut niet. Wel hebben we voor de sfeer nog wat overgordijnen opgehangen
Afbeelding
Afbeelding

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:11

Wij hebben ook witte houten jaloezieën met een zwarte band. Ik ben er blij mee en maak ze schoon met een swiffer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:31

Pmarena. Gefeliciteerd.
Wij hebben houtkleur gehad in de keuken en vond ze best wel goed bij te houden.
In de kamer waar de zon op staat zou ik ze niet willen ivm de streepjes. Daar word ik gewoon duizelig van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:39

Ik maak ze niet eens schoon.... :o

Wij zitten al 11 jaar in een verbouwing, ik heb wel grotere problemen dan stoffige luxaflex :=
Een enkele keer rag ik de stofzuiger er overheen en het kan wel weer :o

Als de dag ooit komt dat het nut heeft om die lamellen schoon te gaan maken, ben ik een gelukkig mens :')

Dank je Duo :)

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:25

Je zou eens kunnen kijken naar het versus gordijn. Dit is een stijlvolle combinatie van lamellen en wavegordijn.
Je kunt ze geheel open maken, zoals lamellen, geheel sluiten als lamellen, maar staat ie half open ziet het er uit als een wave gordijn.
https://mrwoon.nl/actueel/595/de-2-in-1 ... us-gordijn

Daarnaast zie je bij zo'n hoge ramen ook vaker plissé's of duettes met het top down- bottom up systeem. Je kunt ze dan op alle hoogtes open zetten. Daarnaast zijn er veel stoffen verkrijgbaar die je in een sopje schoon kunt maken.

Ik werk zelf in een winkel waar we o.a. raamdecoratie verkopen, we horen regelmatig van mensen die spijt hebben van zwarte/donkere jaloezieën. Bij lichtere kleuren valt stof minder snel op.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:50

En de luxaflex in je glas?
Dat hebben wij hier. In de 'nieuwere' ramen kunnen ze ook helemaal omhoog. Zelf heb ik er geen last van dat je 'altijd' tussen iets door kijkt.
Tussen de ramen scheelt schoonmaken en houdt in de zomer de warmte beter buiten als je ze dicht doet. Maar wij hebben lichte luxaflex. Deze zijn al oud, maar misschien dat de nieuwe ook in andere kleuren/stijlen beschikbaar zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:01

In die categorie zijn er tegenwoordig ook rolluiken (voor aan de buitenkant van je raam) die tevens als luxaflex werken. Maar daarvan gaat het er binnen ook niet erg gezellig uitzien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:12

Ik heb in de woonkamer ook de houten jaloezieën.
Anders wordt het veel te warm in de woonkamer. Ik vind het mooi staan en handig. Ik heb ze zelfs voor de openslaande deuren.
Een dochter heeft zwarte houten jaloezieën, daar zie je echt alles op, met name de kattenharen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:27

Wij zouden op meer plekken zwarte houten jaloezieën krijgen. Eerst hebben we ze opgehangen in de bijkeuken en daar hadden we al snel zo’n spijt van dat we de andere ruimtes niet meer hebben opgehangen.
Ze zijn zo zwaar dat ze niet omhoog te krijgen zijn en dan hangt er ook zo’n pakket aan bij elkaar gepakte katjes dat het er gek uitziet. Misschien heb je dit bij hele dure jaloezieën minder.
Maar het schoonmaken is echt een ramp. Grappig genoeg heb ik alle schoonmaakopties die hier genoemd worden: het borsteltje op de stofzuiger, de swiffer duster, en het jaloezieënschoonmaakborsteltje van de Blokker. Door de banden kun je nooit de hele breedte meepakken waardoor je sectie voor sectie moet doen en altijd het stof een beetje opschuift naar de band toe. Dat ziet er zo stom uit dat je beter over de hele breedte gelijkmatig stof kunt laten liggen.
Ik bedenk me nu wel dat ik sinds een paar dagen een waterblazer voor de hond heb! Die ga ik eens op de jaloezieën inzetten!
Maar goed, ik zou het dus sterk, heel sterk, afraden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:15

Ik zou zelf nooit kiezen voor houten jaloezieën. Niet door het stof maar sowieso al niet omdat ik het niet mooi vind.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:38

Hier hebben we eigenlijk voor het hele huis, op de zolder na, donkere houten jaloezieën. En ja het zijn zeker stofnesten. Maar ik vind het al snel best, af en toe een veeg erover en het meeste is er wel weer af.

Wij wonen in een hoekhuis en onze woonkamerramen liggen meteen aan de stoep. Dus alleen al vanwege de inkijk vind ik de jaloezieën ideaal, zou niets anders willen, dan maar wat stof. Op de begane grond (nouja boven ook eigenlijk) hangen ze altijd naar beneden. Helemaal open heb je veel licht en zon, nauwelijks inkijk terwijl je prima naar buiten kunt kijken. En ik vind het ook fijn dat je kunt kiezen welke kant de latjes op gaan (of hoe zeg je dat) want dan kun je ze als het heel warm en zonnig is zo draaien dat de zon niet naar binnen kan schijnen en dat koelt altijd meteen al wat af.