Wat is er mis met onze Esdoorns

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Wat is er mis met onze Esdoorns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 14:35

Wij hebben achter onze (paarden)stal twee gewone Esdoorns staan. Dit jaar doen ze alleen heel gek, vooral eentje. Ten eerste hebben ze voor ongelofelijk veel nakomelingen gezorgd, dat hebben ze vorig jaar echt niet gedaan, maar wat zorgwekkender is, is wat er met de bomen zelf gebeurt. De bladeren verwelken aan de boom. Gaat van buiten naar binnen. Er zitten voor de rest geen rare stippen of andere dingen op de bladeren.

Tussen de twee Esdoorns in staat een andere boom, die mankeert niks.

Weet iemand wat er aan de hand is met onze bomen?

Groet,
Ellen

Ps. Als paardenliefhebber en bezorgd baasje zou ik niet rouwig zijn als de bomen zouden gaan hemelen, ze zijn tenslotte giftig voor de paarden en gelukkig vallen er niet heel veel zaden in de paddock (het meeste valt achter de stal). Het zou wel relaxter zijn als ze weg waren. Als natuurliefhebber vind ik het doodzonde dat de bomen niet goed gaan en zou het wel een leegte opleveren als ze weg zouden gaan. We zouden er wel andere (paardvriendelijke) bomen als een berk voor terugzeggen, maar voor die een keer groot zijn...erg dubbel dus allemaal.

Wat foto’s van de ergste boom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat is er mis met onze Esdoorns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:37

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 14:39

Hoi Cayenne, nee dat is het niet denk ik, want onze bomen hebben geen vlekken op de bladeren.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:42

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 14:45

Sneeuwmaan dank je wel. Dit gaat over de Es, zou het ook gelden voor de Esdoorns? (We hebben btw wel twee Essen, waarvan we vermoeden dat ze de essentaksterfte hebben)

Ik ga eens contact opnemen met Staatsbosbeheer, misschien dat zij me verder kunnen helpen. Als ik meer weet laat ik het horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:54

Sneeuwmaan schreef:
https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... taksterfte

Ik denk dat dit er aan de hand is. Helaas voor de bomen.

Dat gaat over een Es= Fraxinus excelsior=heeft samengesteld blad
En dat is wat anders als een Esdoorn= Acer
Ziet eruit als heel veel schade van hagel(vorst) en storm.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 14:58

Morganlefay het is natuurlijk een gek voorjaar geweest, dus dat zou best eens kunnen. Voor de rest zag ik op internet ook niet echt ziektes/schimmels ofzo bij esdoorns die hier op lijken.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:03

Misschien contact opnemen en foto's toezenden aan staatsbosbeheer? Of eventueel een bomensnoeier?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:06

Ik zat toevallig afgelopen week een youtube filmpje te kijken van iemand die dit filmt en er z'n eigen ideeen op nahoudt: gerhard jannink op youtube. Hij zal er zeker een aparte kijk op hebben (heeft ook een eigen website), maar wat ik uit zijn filmpjes haalde was, dat bomen over een aantal jaar langzaam sterven en dat we het niet goed in de gaten hebben tenzij we het bijhouden met filmpjes/foto's. De redenen waarom dit gebeurd zal wel met ons als verderfelijke soort te maken hebben. Even opgezocht: "bestrijdingsmiddelen, mobile telefoon, vuilverbranding en radioactiviteit".
De gewone esdoorn bij ons op stal heeft dit jaar ook enorm veel nakomelingen. Zou er een mast jaar zijn qua esdoorns?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:22

Is het verdrogen/kapotte bladeren het enige vreemde aan de boom? Of zijn er ook opvallende zaken aan de schors te zien?
Eventueel kun je ook een boomverzorgingsbedrijf erbij halen. Die weten vaak heel veel, herkennen de ziektes ook en weten ook wat je er eventueel aan kan doen. Zullen vast ook bij jou in de buurt zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:56

Er zijn schimmels die in de schors gaan zitten maar uiteindelijk de hele boom slopen(denk aan de Kastanje ziekte)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:44

Zijn er geen beschadigingen te vinden? Iemand die een hekel aan de bomen heeft en ze bewust ziek/dood probeert te maken?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 16:50

x_Rebecca schreef:
Is het verdrogen/kapotte bladeren het enige vreemde aan de boom? Of zijn er ook opvallende zaken aan de schors te zien?
Eventueel kun je ook een boomverzorgingsbedrijf erbij halen. Die weten vaak heel veel, herkennen de ziektes ook en weten ook wat je er eventueel aan kan doen. Zullen vast ook bij jou in de buurt zitten.

Volgens mij is er aan de bast niet echt iets geks te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoewel mijn dochter dit wel een gekke plek vindt:

Afbeelding

Corinep onze buurman houdt niet echt van bomen en de troep die ze afgeven, maar hij woont er al zijn hele leven naast (en hij is tegen de zestig), lijkt me sterk dat hij nu ineens wat aan die bomen gaat doen.

Edit: contact met Staatsbosbeheer gehad, maar zij konden me niet verder helpen. Hebben met doorverwezen naar Landschapsbeheer Noord-Holland, maar daar heb ik nog geen reactie van gehad.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 16:52

Oeps er ging wat mis -O-

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 13:50

Nou ik heb inmiddels contact gehad met landschap Noord-Holland en natuurmonumenten en zij weten het eigenlijk ook niet. Misschien is het toch het rare weer geweest van de afgelopen tijd, wie zal het zeggen. De bomen blijven voorlopig mooi staan en we zien volgend jaar wel weer hoe ze het in het voorjaar oppakken.

Bedankt voor het meedenken!

Gr. Ellen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:55

Vorig jaar werd dit fenomeen ook gespot bij zomereik en meidoorn: veel eikels/bessen (dus nakomelingen) omwille van het hele droge weer, het is een overlevingsstrategie om dan veel nageslacht te gaan produceren. Misschien heeft de toestand van de bomen dus wel een directe link met het opvallend aantal jonge esdoorns.

Hier heeft ook een heel aantal populieren het definitief opgegeven. Heeft vooral te maken met het hele droge weer vorig jaar, dit hebben ze niet meer kunnen 'inhalen' dit jaar.