Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
petra8 schreef:Ik heb het 14 jaar geleden gedaan. Gewoon net zoals ik in NL zou doen; op internet zoeken, huis bezichtigen, bod gedaan, hypotheek geregeld in België en binnen 4 maanden overdracht en sleutel bij notaris. Wij hebben alles zelf gedaan en geregeld. Je moet er tijd voor vrijmaken om alles te regelen maar dat moet je in NL ook. Wij wonen vlak over de grens in Turnhout maar ook hier stijgen de prijzen, net als overal in België.
Charmaine schreef:Verdiep je ook even wat een verhuizing naar Belgie betekent belastingtechnisch en qua verzekeringsplicht voor sociale zekerheidsuitkeringen en ziektekosten. Zolang je in Nederland werkt bljf je verzekerd in Nederland op grond van werken, maar als je stopt val je onder de verzekeringsregels van Belgie bijvoorbeeld.
https://www.svb.nl/nl/bbz-bdz/
Gee schreef:Is er in België net zo'n site als funda.nl waarop huizen te koop aangeboden worden? Of is het verdeeld over meerdere websites? (niet dat hier in NL funda de enige is, maar het is wel de grootste/bekendste)
petra8 schreef:Je kunt o.a. op https://www.immoweb.be kijken
Luxorvalkje schreef:Gee schreef:Is er in België net zo'n site als funda.nl waarop huizen te koop aangeboden worden? Of is het verdeeld over meerdere websites? (niet dat hier in NL funda de enige is, maar het is wel de grootste/bekendste)
Ik zag door de bomen het bos niet meer toen ik op onderzoek uit ging.petra8 schreef:Je kunt o.a. op https://www.immoweb.be kijken
Deze heeft inderdaad wel veel woningen.
Wat mij opvalt is dat er best veel aanbod is. Ook in de lagere prijsklasse, maar ook in grotere steden als Antwerpen
In mijn huidige woonplaats staan maar 279 woningen te koop (een paar jaar terug makkelijk 800+). En maar 18 onder de 250k.
Is daar een reden voor? Komt het er veel uit de verhuur? Groot onderhoud verwacht aan een gebouw of een andere reden?
Luxorvalkje schreef:Gee schreef:Is er in België net zo'n site als funda.nl waarop huizen te koop aangeboden worden? Of is het verdeeld over meerdere websites? (niet dat hier in NL funda de enige is, maar het is wel de grootste/bekendste)
Ik zag door de bomen het bos niet meer toen ik op onderzoek uit ging.petra8 schreef:Je kunt o.a. op https://www.immoweb.be kijken
Deze heeft inderdaad wel veel woningen.
Wat mij opvalt is dat er best veel aanbod is. Ook in de lagere prijsklasse, maar ook in grotere steden als Antwerpen
In mijn huidige woonplaats staan maar 279 woningen te koop (een paar jaar terug makkelijk 800+). En maar 18 onder de 250k.
Is daar een reden voor? Komt het er veel uit de verhuur? Groot onderhoud verwacht aan een gebouw of een andere reden?
Gini schreef:Stookolie, ook zo een leuke waardeverminderaar.
petra8 schreef:Wel weet ik dat onze ziektekostenverzekering een heeeeeeel stuk lager ligt dan in Nederland.
idje schreef:petra8 schreef:Wel weet ik dat onze ziektekostenverzekering een heeeeeeel stuk lager ligt dan in Nederland.
Helaas klopt dit niet. De meeste mensen denken dat wat je aan de Mutualiteit betaalt, je premie is.
Dat is het niet, het is je contributie die je aan de Mutualiteit betaalt om jouw zaken te regelen.
De verzekering zelf gaat met een percentage van 15% dacht ik van je inkomen af.
Nu is dat niet helemaal te vergelijken, omdat hier ook het ziekengeld in zit.
De dekking is niet te vergelijken, die is een stuk slechter.
Voor het ziekenhuis moet je apart een verzekering afsluiten en wanneer je in België werkt en je bent wat langer ziek,vliegt het percentage van je loon wat je krijgt naar beneden.
Ook moet je bij elk bezoek aan de huisarts eigen risico betalen.
Het is niet zo voordelig als de meeste mensen denken.
petra8 schreef:Gini schreef:Stookolie, ook zo een leuke waardeverminderaar.
Ligt er denk ik ook een beetje aan waar je woont. Bij ons is het agrarisch wonen en daar is het heel normaal om mazout te hebben. Onze buren hebben nieuw gebouwd en hebben een warmtepomp en zonnepanelen en zijn daar een stuk minder blij mee dan wij met mazout.