Een huis kopen in België (als Nederlander)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Een huis kopen in België (als Nederlander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 21:27

Hallo allemaal,

Korte vraag: wie kan en wil er iets vertellen over zijn/haar ervaring met hoe het is om als Nederlander een huis te kopen in België?

Het lange verhaal:
Ik woon in het zuiden van het land. Al tijden op zoek naar een andere woning én een andere baan.
Heb het geluk dat ik in het bezit ben van beide op dit moment, maar niet helemaal op mijn plek.

Nu heb tijdelijk een andere functie in de buurt van Breda en daar zijn wel degelijk mogelijkheden voor mij om langer te blijven.

Dit biedt mij ook de kans om in die regio te zoeken naar een andere woning. Reizen naar werk hoeft nu nog niet, maar mag straks weer.

Nu valt het vies tegen om een betaalbare woning te vinden. En alvast sorry aan de Belgen op dit forum, maar over de grens lijkt het wel mogelijk te zijn.

Alleen heb ik geen flauw idee wat de mogelijkheden zijn en waar ik rekening mee moet houden.

Online vind ik veel sites van makelaars en mensen die diensten aan bieden, gekleurd met een doel om geld te verdienen dus.

Er zijn vast Nederlanders die een woning hebben gekocht in België. En ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren. Wat zou je willen dat je eerder geweten had? Waar moet je vandaan blijven?

Ter info:
Werken in België is zeker een optie voor mij, maar op dit moment nog niet aan de orde.

Ik ben op de hoogte van de huidige Corona regels. Ik mag België wel in voor 48 uur, maar in NL moet ik 10 dagen in quarantaine. Dat ga ik nu dus nog niet doen. Voor nu wordt het een bureau studie zodat ik straks goed geïnformeerd aan de slag kan.

Gezien mijn huidige situatie gaat de voorkeur uit naar de noordelijke regio van België. Ik denk nu tot aan Antwerpen ongeveer. Maar andere opties wil ik zeker overwegen.

petra8

Re: Een huis kopen in België (als Nederlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:35

Ik heb het 14 jaar geleden gedaan. Gewoon net zoals ik in NL zou doen; op internet zoeken, huis bezichtigen, bod gedaan, hypotheek geregeld in België en binnen 4 maanden overdracht en sleutel bij notaris. Wij hebben alles zelf gedaan en geregeld. Je moet er tijd voor vrijmaken om alles te regelen maar dat moet je in NL ook. Wij wonen vlak over de grens in Turnhout maar ook hier stijgen de prijzen, net als overal in België.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:47

Verdiep je ook even wat een verhuizing naar Belgie betekent belastingtechnisch en qua verzekeringsplicht voor sociale zekerheidsuitkeringen en ziektekosten. Zolang je in Nederland werkt bljf je verzekerd in Nederland op grond van werken, maar als je stopt val je onder de verzekeringsregels van Belgie bijvoorbeeld.
https://www.svb.nl/nl/bbz-bdz/

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 09:50

Ik vind het ook heel erg spannend dat ik mogelijk in de nabije toekomst deze stap ga maken.

petra8 schreef:
Ik heb het 14 jaar geleden gedaan. Gewoon net zoals ik in NL zou doen; op internet zoeken, huis bezichtigen, bod gedaan, hypotheek geregeld in België en binnen 4 maanden overdracht en sleutel bij notaris. Wij hebben alles zelf gedaan en geregeld. Je moet er tijd voor vrijmaken om alles te regelen maar dat moet je in NL ook. Wij wonen vlak over de grens in Turnhout maar ook hier stijgen de prijzen, net als overal in België.

Bevalt het nog steeds goed? Dat klinkt bijna hetzelfde als hier, dus dat zou me meevallen.

Charmaine schreef:
Verdiep je ook even wat een verhuizing naar Belgie betekent belastingtechnisch en qua verzekeringsplicht voor sociale zekerheidsuitkeringen en ziektekosten. Zolang je in Nederland werkt bljf je verzekerd in Nederland op grond van werken, maar als je stopt val je onder de verzekeringsregels van Belgie bijvoorbeeld.
https://www.svb.nl/nl/bbz-bdz/

Ik was me inderdaad aan het inlezen in het zorgstelsel van Belgie. Dat is voor mij allemaal nieuw. Gelukkig is dat tot in ieder geval december nog niet aan de orde (tot dan heb ik sowieso werk in NL).
Misschien iets typisch Nederlands, maar ik ben bang dat ik straks niet de juiste verzekeringen zou hebben. Gebeurt er een stom ongelukje en dan :$

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:08

Ik ben 14 jaar geleden van net boven Amsterdam naar België verhuisd en het bevalt heel goed. Het is in het begin wel even wennen aan de "andere cultuur" maar dat is waarschijnlijk ook zo wanneer je van Noord Holland naar Limburg verhuisd. Ondertussen wonen we hier zo lang dat vrienden uit Noord Holland soms moeten lachen om ons Belgische accent en Belgische woorden, die je automatisch overneemt. Wij zouden niet meer terugwillen naar Noord Holland omdat dat nu voor ons een "andere cultuur" is geworden ;-). Wij wonen en werken in België dus hoe het met verzekeringen e.d. zit weet ik niet. Wel weet ik dat onze ziektekostenverzekering een heeeeeeel stuk lager ligt dan in Nederland.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:29

Hier ook verhuisd, van Almelo naar Belgisch Limburg. En het is echt wel anders hier :+

Een verschil qua huizen hier, is hoe de mensen afbetalen. In Nederland behouden de meesten altijd een (stuk) lening, om geen vermogensbelasting te moeten betalen. In Belgie bestaat dat niet, vrijwel iedereen betaalt z'n koopwoning af. Wat vrij op de markt komt, is vaak oude prul van bejaarden of nieuwbouw. En ze vragen altijd de hoofdprijs :7 Dus tenzij je genoeg centen hebt voor een deftig afgewerkt huis of een flinke renovatie, is er meestal weinig keuze hier.
Enige voordeel momenteel is dat nieuwbouw momenteel maar 6% belastingen telt, ipv 21%.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:42

Als je met vermogensbelasting Box 3 bedoelt, dan komt daar nooit je eigen woning in. Niet aflossen houdt verband met renteaftrek, maar dat is al lang niet meer mogelijk.

Verder overigens geen tips, ik woon in een stukje NL waar ieder huis door Belgen wordt gekocht omdat het hier goedkoper is dan in België..

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:46

Is er in België net zo'n site als funda.nl waarop huizen te koop aangeboden worden? Of is het verdeeld over meerdere websites? (niet dat hier in NL funda de enige is, maar het is wel de grootste/bekendste)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:04

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 17:06

Gee schreef:
Is er in België net zo'n site als funda.nl waarop huizen te koop aangeboden worden? Of is het verdeeld over meerdere websites? (niet dat hier in NL funda de enige is, maar het is wel de grootste/bekendste)

Ik zag door de bomen het bos niet meer toen ik op onderzoek uit ging.

petra8 schreef:
Je kunt o.a. op https://www.immoweb.be kijken

Deze heeft inderdaad wel veel woningen.

Wat mij opvalt is dat er best veel aanbod is. Ook in de lagere prijsklasse, maar ook in grotere steden als Antwerpen

In mijn huidige woonplaats staan maar 279 woningen te koop (een paar jaar terug makkelijk 800+). En maar 18 onder de 250k.

Is daar een reden voor? Komt het er veel uit de verhuur? Groot onderhoud verwacht aan een gebouw of een andere reden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:10

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:20

Luxorvalkje schreef:
Gee schreef:

petra8 schreef:

Wat mij opvalt is dat er best veel aanbod is. Ook in de lagere prijsklasse, maar ook in grotere steden als Antwerpen

In mijn huidige woonplaats staan maar 279 woningen te koop (een paar jaar terug makkelijk 800+). En maar 18 onder de 250k.

Is daar een reden voor? Komt het er veel uit de verhuur? Groot onderhoud verwacht aan een gebouw of een andere reden?

Goedkoop in grote steden zal vooral aan de buurt waarin je komt liggen. Ofwel omwille van de buren. Ofwel omdat er bv een slechte verbinding is naar het centrum en bv geen parkeerplek (Antwerpen centrum is een crime met ff auto kwa woon-werk verkeer.) of het zijn huizen die amper bewoonbaar zijn en waar dus een totale renovatie nodig is incl nutsleidingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:53

Stookolie, ook zo een leuke waardeverminderaar.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:58

Als je in nederland werkt en in Belgie woont moet je er ook aan denken dat je dubbel verzekerd moet zijn in Belgie en in Nederland (in het ene land kies je dan de goedkoopste minste verzekering). Ook belastingtechnisch moet je e.a goed uitzoeken. Hoe verder van de grens af hoe goedkoper het wordt. De dorpjes tegen de grens wonen vaak meer Nederlanders dan Belgen en verschillen de huizenprijzen ook niet zoveel meer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:32

Zimmo is volgens mij de beste site.

Qua makelaar enzo betaalt de verkoper deze, dus als je een huis koopt via makelaar X, betaal jij gewoon de afgesproken prijs, de commissie wordt door de verkoper aan de makelaar betaalt. Er zijn weinig valkuilen, België is gewoon veilig en correct geregeld op dat vlak hoor.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:34

Luxorvalkje schreef:
Gee schreef:

petra8 schreef:

De prijzen verschillen heel erg afhankelijk van buurt tot buurt, stad tot stad. Waar ik woon, is een huis zo goed als onbetaalbaar. Ga je naar bepaalde steden binnen een straal van 20km, dan heb je wel al een mooi afgewerkt huis voor een betaalbare prijs.
Voor 250k heb je hier met moeite een huisje van zo'n 50m2 waar nog aan gewerkt moet worden. In andere steden heb je daar al wel een mooi huis voor.
Antwerpen is groot. De prijzen verschillen denk ik van wijk tot wijk wel wat. Ga je richting Antwerpen-Luchtbal bijvoorbeeld, dan zal het wel redelijk betaalbaar zijn, maar een erg aangename buurt om in te wonen is dat denk ik niet. (Heb er paar jaar gewerkt en zou er niet willen wonen).

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:39

Gini schreef:

Ligt er denk ik ook een beetje aan waar je woont. Bij ons is het agrarisch wonen en daar is het heel normaal om mazout te hebben. Onze buren hebben nieuw gebouwd en hebben een warmtepomp en zonnepanelen en zijn daar een stuk minder blij mee dan wij met mazout.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:47

petra8 schreef:
Wel weet ik dat onze ziektekostenverzekering een heeeeeeel stuk lager ligt dan in Nederland.

Helaas klopt dit niet. De meeste mensen denken dat wat je aan de Mutualiteit betaalt, je premie is.
Dat is het niet, het is je contributie die je aan de Mutualiteit betaalt om jouw zaken te regelen.
De verzekering zelf gaat met een percentage van 15% dacht ik van je inkomen af.
Nu is dat niet helemaal te vergelijken, omdat hier ook het ziekengeld in zit.
De dekking is niet te vergelijken, die is een stuk slechter.
Voor het ziekenhuis moet je apart een verzekering afsluiten en wanneer je in België werkt en je bent wat langer ziek,vliegt het percentage van je loon wat je krijgt naar beneden.
Ook moet je bij elk bezoek aan de huisarts eigen risico betalen.

Het is niet zo voordelig als de meeste mensen denken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:57

Wij hebben 7 jaar geleden het omgekeerde gedaan en zijn vanuit Antwerpen (allebei geboren en opgegroeid in de stad) naar Zeeuws Vlaanderen (Nederland) verhuisd omdat de prijzen in Antwerpen onbetaalbaar zijn. Alleszins, in de fijne buurten van de stad zijn de prijzen gruwelijk hoog tenzij je een totaalrenovatie overweegt of enorm klein wilt wonen.

Ik kan je dus niet helpen met het omgekeerde, maar het idee om in een gezellige buurt in Antwerpen iets betaalbaars te vinden is denk ik zoeken naar een speld in een hooiberg. Behalve als je geen problemen hebt met het kopen van een studio/appartement met heel weinig vierkante meters. Ik heb het idee dat Nederlanders over het algemeen in de steden gewend zijn van kleiner te wonen en dat ook niet erg vinden, dus misschien maakt dat het verschil met hoe wij als koppel toen naar huizen gingen kijken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:22

idje schreef:
petra8 schreef:
Wel weet ik dat onze ziektekostenverzekering een heeeeeeel stuk lager ligt dan in Nederland.

Helaas klopt dit niet. De meeste mensen denken dat wat je aan de Mutualiteit betaalt, je premie is.
Dat is het niet, het is je contributie die je aan de Mutualiteit betaalt om jouw zaken te regelen.
De verzekering zelf gaat met een percentage van 15% dacht ik van je inkomen af.
Nu is dat niet helemaal te vergelijken, omdat hier ook het ziekengeld in zit.
De dekking is niet te vergelijken, die is een stuk slechter.
Voor het ziekenhuis moet je apart een verzekering afsluiten en wanneer je in België werkt en je bent wat langer ziek,vliegt het percentage van je loon wat je krijgt naar beneden.
Ook moet je bij elk bezoek aan de huisarts eigen risico betalen.

Het is niet zo voordelig als de meeste mensen denken.

Ook dat klopt niet. Een jaar of 15 geleden was je RSZ-bijdrage 13,07% van je brutoloon, dat zal nu nog wel ongeveer zoiets zijn. Je RSZ bijdrage is geen verzekering. Zowel werknemers (13,07%) als werkgevers (32%) betalen RSZ-bijdragen. Door je RSZ-bijdrage help je mee de pensioenen, uitkeringen voor mensen met een beperking, ziekte-uitkeringen, kinderbijslag etc betalen.
Behalve de RSZ-bijdragen die standaard afgehouden wordt van je brutoloon, betaal je nog voor de aansluiting bij een ziekenfonds (mutualiteit). Daardoor kan je een deel van de medische kosten die je hebt, terugkrijgen. Je betaalt dan enkel het remgeld. Aansluiting bij een mutualiteit is verplicht.
Daarnaast heb je dan nog een hospitalisatieverzekering. Die is niet verplicht en vergoedt de kosten van hospitalisaties waar de mutualiteit niet in tussenkomt (beetje afhankelijk van polis tot polis wat ze wel en niet betalen).

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:25

Ik woon op de grens ter hoogte van Bergen op Zoom-Antwerpen, Belgische kant, en vreemd genoeg kopen veel vrienden net over de grens in NL omdat het daar goedkoper is.

In België staat veel te koop, maar maar weinig te huur. Een belg heeft een baksteen in de maag, en huurt alleen in uiterste nood. Kopen en verkopen doen we wel heel graag.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:26

10 jaar geleden verhuisd van NL naar België. Geen spijt van. Maar prijzen waren toen ook anders. Paarden aan huis nu wat ons in NL echt niet ging lukken. Werken beiden nog in Nederland. Het kost je in het begin zeker wat moeite om in de papier winkel de weg te vinden. Maar eenmaal begrepen geen gedoe meer.

In je hypotheek kan je niet alles mee financieren de kosten van de notaris bv moet je zelf doen. Ook betaal je nog aan de staat 5% of 10% van de koopsom afhankelijk van het huis wat je koopt in geschaald is wat je zelf moet betalen. Geen bank garantie mag. Moet per directe overboeking. en geld is voor staat krijg je niets voor.

Stukje 2 landen je moet in beiden landen verzekering ziektekosten doen als je in NL werkt. In NL pakken wij jaarlijks de laagste omdat deze per maand is en toch echt wel stukken duurder uitvalt. Tenminste bij ons dan toch.

Hypotheek in België is altijd berekend op volledige aflos op je 67 jaar.

Levensmiddelen zijn veel duurder hier dan NL. Maar als je werkt in NL pak je mee. Tanken is om en om goedkoper.

De kanten van Breda zijn de huizen net over de grens toch iets duurder dan Eindhoven en over de grens. Maar ook hier echt wel forse stijging afgelopen 2 jaar.

Internet in veel gevallen niet zo goed als NL . 5g of soms zelfs 4g echt niet. Hoewel ze bezig zijn met inhaal. Ook de kosten voor Belgische gsm abonnement en internet zijn fors hoger en minder MB in.

Wat hier al gezegd wordt of je koopt nieuwbouw. Welke volgens de laatste energiezuinige investeren moet beschikken. Of je koopt renovatie pand waar je goed moet zien wat mag of niet nog in bepaald gebied. Soms is herbouw beter maar mag niet dan hier. Let ook op zone vreemde woningen deze mogen niet veel meer uitbreiding doen vaak of zelfs nog naar een carport optrekken. En denk nu niet zien ze niet. Ook dat is veranderd . Veel kan niet meer zomaar. Veel regels veranderen ook vaak en mogen per dorp stad verschillen

Wil ik ooit nog terug? Nee zeker niet je leeft hier heerlijk op jezelf. Met nog veel ruimte of wat grotere tuinen alshe dat wil nog zelfs nu betaalbaar.

En waarvoor wij gekocht hebben met 2,7 hectare bij kom ik in NL nooit meer in aanmerking kwa prijs toen. Wel een bak verbouw werk wat al 10 jaar duurt want lenen is hier iets minder interessant gemaakt voor verbouwen. Je moet het echt zelf kunnen.

Veel kinderen hier worden daarop al voorbereid hier of krijgen grond om te bouwen vanuit huis hoewel dat laatste al minder is.

Hier huren is wel afschuwelijk duur...daar heb ik 2x hypotheek voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:58

petra8 schreef:
Gini schreef:

Ligt er denk ik ook een beetje aan waar je woont. Bij ons is het agrarisch wonen en daar is het heel normaal om mazout te hebben. Onze buren hebben nieuw gebouwd en hebben een warmtepomp en zonnepanelen en zijn daar een stuk minder blij mee dan wij met mazout.

warmtepompen zijn miserie maar mazout ook. We hebben gas laten aansluiten in onze huidige woning (was ook eerst mazout) en dat is nog steeds het fijnst. Je weet elke maand wat je moet betalen je valt niet zo vlot zonder.

Eigen inleg is recent nog eens verhoogd. Dat was toen wij 7 jaar geleden kochten al de volledige notariskosten en een stuk van de koopsom. Een lening krijgen is ook niet zo eenvoudig (je mag voor 1200 huren maar dat betekent niet dat je een aflossing aan 900 per maand krijgt. :+

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:23

@Pateeke.
Die zaken heten in Nederland volksverzekeringen. :)
Feit is, dat ik als in België werkende Nederlander heel veel meer premies en belastingen betaal dan in Nederland.
Ik kan dat goed vergelijken omdat ik twee jaar geleden in Nederland bruto het zelfde verdiende als nu aan de andere kant van de grens.
Het is dat ik voor mijn lol werk, want van mijn huidige loonbriefje word ik niet vrolijk.
En als je goed nadenkt, van die €8.25 kunnen natuurlijk niet alle kosten betaald worden, temeer dat de mutualiteit ook de uitkerende instantie voor ziekengeld.
De systemen in BE/NL zijn niet te vergelijken, maar ik ben nu alles bij elkaar toch een heel stuk duurder uit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:49

Hier is mazou ook heel normaal hoor, landelijk in België, iedereen heeft er hier.