In 2018 hebben we een fijn klushuis gekocht met een tuin van bijna 100m diep en 8m breed welke aan een klein bos en natuurgebied in ontwikkeling ligt. Alleen, ik heb dus to-taal geen groene vingers of ervaring met tuinieren terwijl ik heel graag buiten ben

Het resultaat:
Ongeveer 80% van de tuin is verwilderd gras en wilde bloemen (wel goed voor de bijen!). De rest is ellendige bestrating van klinkers en enkele grindtegels. In het midden van de tuin ligt een inmiddels overwoekerde natuurvijver welke gevoed wordt door een beek en door het achterste deel van de tuin loopt nog een beekje. De grond is altijd nat door de hoge grondwaterstand en alles in de tuin groeit als... eh.. gras. Er is een grote biodiversiteit en dat wil ik wel graag zou houden.
Alleen, ik weet gewoon echt niet waar ik nu moet beginnen om een soort van orde in de tuin te krijgen. Orde als in; een beetje toegankelijk, redelijke grasmat en niet meer vol met woekerende planten etc. Het allerliefste zou ik alles helemaal kaal maken en opnieuw aanleggen, maar dat is op dit moment nog niet aan de orde i.v.m. binnenprojecten.
Hebben jullie tips om te beginnen met het kweken van groene vingers?

Help

Het gras maaien met een bosmaaier kan ik overigens wel prima