Help, hoe kweek ik groene vingers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Help, hoe kweek ik groene vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 00:19

Oké, ik zit met een luxeprobleem :o

In 2018 hebben we een fijn klushuis gekocht met een tuin van bijna 100m diep en 8m breed welke aan een klein bos en natuurgebied in ontwikkeling ligt. Alleen, ik heb dus to-taal geen groene vingers of ervaring met tuinieren terwijl ik heel graag buiten ben -O-

Het resultaat:

Ongeveer 80% van de tuin is verwilderd gras en wilde bloemen (wel goed voor de bijen!). De rest is ellendige bestrating van klinkers en enkele grindtegels. In het midden van de tuin ligt een inmiddels overwoekerde natuurvijver welke gevoed wordt door een beek en door het achterste deel van de tuin loopt nog een beekje. De grond is altijd nat door de hoge grondwaterstand en alles in de tuin groeit als... eh.. gras. Er is een grote biodiversiteit en dat wil ik wel graag zou houden.

Alleen, ik weet gewoon echt niet waar ik nu moet beginnen om een soort van orde in de tuin te krijgen. Orde als in; een beetje toegankelijk, redelijke grasmat en niet meer vol met woekerende planten etc. Het allerliefste zou ik alles helemaal kaal maken en opnieuw aanleggen, maar dat is op dit moment nog niet aan de orde i.v.m. binnenprojecten.

Hebben jullie tips om te beginnen met het kweken van groene vingers? :D Wat zijn de bare-essentials aan tuingereedschap bijvoorbeeld? In welk seizoen kan ik welke dingetjes doen? Bestaat er een tuinieren voor Dummies?

Help :o :D

Het gras maaien met een bosmaaier kan ik overigens wel prima :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:04

Begin strookje voor strookje. Heb je enig idee wat je er uiteindelijk mee wil doen, dus niet voor tijdelijk? Hier is het ook een doorlopende strijd, dat geef ik direct toe. Ik heb 350m2 aan tuin ongeveer. Ik heb een toekomstbeeld en probeer ieder stukje dat ik oppak, meer dan brandnetels verwijderen, direct ook zo aan te pakken nu.

Wat ik in ieder geval adviseer is om niet te bezuinigen op je gereedschap. Je kan beter maar een paar spullen van a-kwaliteit hebben, dan alles van c-kwaliteit.

Ja, tuinieren voor dummies bestaat:
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:57

Dioxide schreef:
In het midden van de tuin ligt een inmiddels overwoekerde natuurvijver welke gevoed wordt door een beek en door het achterste deel van de tuin loopt nog een beekje. De grond is altijd nat door de hoge grondwaterstand en alles in de tuin groeit als... eh.. gras.

OMG, wat klinkt dat geweldig en prachtig <3 !

Dioxide schreef:
Er is een grote biodiversiteit en dat wil ik wel graag zou houden.

Het allerliefste zou ik alles helemaal kaal maken en opnieuw aanleggen, maar dat is op dit moment nog niet aan de orde i.v.m. binnenprojecten.

Aaaaaaaaah, niet kaal maken :oo ! Grote biodiversiteit behouden en kaalslag gaan niet samen. Ik ga mee met mizora, doe het stukje voor stukje.

Verdere adviezen: ga met een grasmaaier paadjes maken en bijhouden, dan kun je gewoon lekker van het ene naar het andere stuk/terras lopen en hou je daarbuiten de biodiversiteit in stand.
Ondertussen ga je eens een plattegrond maken van de tuin, daarop teken je de 'vaste elementen' in en de elementen die je sowieso wil behouden. Dan ga je kijken naar de 'grote dingen' die je wil: wil je terrassen/zitplekken en waar? Wil je een plek in de zon en eentje in de schaduw en waar kan dat het beste? Ga experimenteren en eerst ervaren hoe je tuin zich 'gedraagt' in de seizoenen en vergeet niet te genieten van de enorme weelde!

SandAndOak

Re: Help, hoe kweek ik groene vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:37

Je zou ook voor nu paden in het gras kunnen maaien. Dan heb je looppaden die toegankelijk blijven en verder nog wel de wilde bloemen etc voor de biodiversiteit.

Ik zou zelf ook stukje oor stukje gaan werken zodat je rustig ervaring op kan doen en kan uitvinden welke planten het goed doen op je grondsoort. Dan kan je ook rustig bedenken wat je wilt, want elke soort tuin heeft een andere onderhouds vraag.

Veel informatie is gratis te vinden op internet, bv in blogs en YouTube. Hier heeft de bibliotheek ook een mooie kast met tuinier boeken, ook leuk om inspiratie op te doen. En zou je aanraden om botanische tuinen te bezoeken. Utrecht heeft bijvoorbeeld meerdere stijlen waardoor je ook inspiratie krijgt kwa stijl en planten.

Groene vingers krijgen is naar mijn idee gewoon tijd, veel kijken, ervaring, uitproberen. :)

Wat zijn je plannen, eetbare tuin, sierborders, simpel? :)

Het klinkt wel als een paradijs hoor, met zo'n beek en vijver!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:10

Die afmetingen klinken lastig. Heb je misschien wat foto's? Wie weet kunnen we je op weg helpen.
Je woont helaas wel heel ver bij mij vandaan, anders had ik je best even willen helpen. Ben geboren met groene vingers.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:17

Als je niet weet waar te beginnen kun je ook een tekening laten maken door een tuinarchitect en daar zelf stapje voor stapje mee aan de gang gaan. Is een kleine investering, maar dan heb je houvast. Dan groeien je groene vingers mee met je tuin.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:30

Ik had een hekel aan tuinieren totdat ik erachter kwam dat je er groente in kon kweken :') nu is mijn tuin een grote moestuin en heb ik er opeens heel veel plezier aan want alles wat je doet doe je ook nog eens met het doel om het op te eten. Ik weet niet of het iets voor je zou zijn maar wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:30

Ik zie dat je in een wat hobbelige omgeving woon.
Houdt in dat waterlopen aanpassen en/of groen verwijderen of veranderen gevolgen heeft voor de grond.
Water zoekt nu een maal de kortste weg naar beneden.
Een slingerpaadje gras maaien is een leuk begin om aan groene vingers te wennen.