Elektrische fiets - welke zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Elektrische fiets - welke zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 12:43

Hoi!

Sinds kort zijn wij verhuisd naar buiten de stad en merk ik dat ik met mijn gewone fiets het allemaal net niet meer lekker haal. Nu de oriëntatie op een elektrische fiets, maar zie door de bomen het bos niet meer... :Y) Het technische aspect is nog wel prima te begrijpen en te vergelijken, maar soms weet je gewoon niet meer waar je moet zoeken.

Momenteel heb ik een Cortina Common van 2 jaar oud. Een heerlijke fiets welke ik via het fietsplan van mijn vorige werkgever heb aangeschaft. Ook rekening mee gehouden dat er makkelijk fietsstoeltjes voor de kids (toen toekomst, nu in aankomst) op passen. Ik zou bijna dezelfde in een elektrische variant kopen, maar er zijn toch wat punten welke mij tegenhouden.

Onderstaande punten zou ik graag anders willen zien:
- Licht(er) in gewicht; de Cortina Commen weegt al bijna 20kg. De E-common is 28kg zonder accu...
- "Zwaardere" versnellingen; ik zit nu al vrij snel in versnelling 5-7 en gebruik 1-3 zelden. Als ik dan in de 7e versnelling fiets merk ik vaak dat ik wil doorschakelen naar een zwaardere versnelling, maar deze is er niet.

Verder ben ik heel erg te spreken over de degelijkheid van de fiets. Een bijkomend voordeel vind ik het design van de fiets. Het is qua houding een echte stads- en moederfiets alleen, niet zo lomp/grof, maar qua uiterlijk oogt hij wat sportief. Tevens maak ik heel veel gebruik van het AVS kliksysteem. Dit is zo veel minder lomp dan de typische voordragers icm manden/kratten.

Aangezien meer weten dan 1 vraag ik jullie om ervaringen! Wat zou een passende elektrische fiets kunnen zijn?

marga1

Re: Elektrische fiets - welke zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:57

Sparta heeft ook een mamma e bike.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:07

Tip is om zeker proef te gaan fietsen!
Ga (op afspraak) bij een aantal fietsenwinkels langs en probeer wat ze daar hebben.
Want een gewone fiets is echt niet te vergelijken met een elektrische fiets :D

Edit: ik heb zelf trouwens al 5 jaar een Stella fiets, heel tevreden mee!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:15

Allereerst kun je gaan kijken waar je de motor wilt.
Voorwiel, midden of achterwiel.

En de plaatsing van de accu. Achterop of in het frame.

Het beste is gewoon een keer te gaan testen.
Heb ik ook gedaan. Heb een hele middag rondjes gereden met verschillende fietsen en ben uiteindelijk op mijn huidige fiets uitgekomen.

Ik heb een Gazelle Grenoble. 8 versnellingen, accu in het frame met een middenmotor.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 21:36

Mag ik iemand in een pb wat vragen over een elektrische fiets? Ik ben echt een leek :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:25

Ik heb mijn gewone fiets om laten bouwen tot elektrische fiets. Het enige wat hoefde te gebeuren is een ander trapstel en een houder voor de accu. Google maar eens op Pendix.
Het is niet goedkoop maar dat zijn goede elektrische fietsen ook niet.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:16

Jammer dat het topic erg rustig is,
Ik zou ook graag ervaringen met merken e.d. willen weten. Er zijn toch vast wel bokkers met elektrische fiets die deze willen delen?

Is een moeder fiets echt zoveel fijner met kinderen dan een gewone? Of is een gewone fiets met speciale standaard ook al oke? en verschil in merk kwaliteit accu;s en degelijkheid van de fiets??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:24

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:26

Ik begreep dat leveringen op dit moment inderdaad moeilijk zijn met fietsen! Hoe heb je de afweging gemaakt om je oog op die te laten vallen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:29

Ik wil perse middenmotor.

Mijn vriend heeft een gazelle, iets duurdere variant en bevalt hem heel fijn.
heb er ook wel eens op gefietst en is echt fijn.

Maar dan zie ik voor bijna de helft een middenmotor bij i-tek en dan denk ik, is dat ook goed?
En daarom nog niets gekocht :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:31

ja.. middemotor wil ik ook graag. Was reviews aan het lezen. Ontzettend wisselend eigenlijk. Van perfecte fiets tot slechte accu en vering e.d.
Ben jij al eens fysiek in winkels wezen rijden?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:33

DuoPenotti schreef:
Ik lees mee
Ik heb mijn oog laten vallen op een gazelle paris
https://www.fietsvoordeelshop.nl/gazell ... rjEALw_wcB

Al wil ik hem graag lokaal halen.
Maar daar staan ze vaak weer niet op voorraad.
Dus kijken of ik een fijn alternatief kan vinden.

Ik heb deze ook en ben er helemaal verliefd op! <3
Of nouja had, want hij is vorige week gestolen :=
Hij is op een aantal websites nog verkrijgbaar, maar de voorraad is beperkt. Ik heb nu maar een grijze besteld want de zwarte is pas in september weer verkrijgbaar. :=

Mantel, Fietsvoordeelshop en Morsink is hij nog beschikbaar uit mijn hoofd.

* ik heb de C7+

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:34

haha herkenbaar dat verhaal van die zwaardere versnellingen. Over de zware fiets an sich doe je denk ik best weinig aangezien je toch een stevigere fiets krijgt vanwege de hogere snelheden die je gaat rijden.
Moet wel zeggen dat veel fietsen een loop-stand hebben waardoor je er makkelijker een stukje mee loopt.

ik heb zelf een Batavus PACKD E-Go . Vooral omdat ik niet teveel wilde betalen := en dit was de goedkoopste optie met 7 versnellingen. een van de voordelen is dat hij ook niet méga zwaar fietst als de accu leeg is of de ondersteuning uit staat. Voor jouw toekomstvisie: ;) mijn oudste is 6 en fietst naast me. Zijn korte beentjes gaan rap maar ik moet wel echt mijn lage versnellingen aanspreken om met hem mee te fietsen. Op de terugweg ben ik gelukkig een stuk sneller thuis haha
de voormotor stoort me echt niet, ben al super blij dat mn actieradius zo groot is wat een uitkomst die e-bike *\o/*
Laatst bijgewerkt door SillyB op 03-06-21 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:34

Nee wilde ik deze week doen, maar hele week al koppijn en dan hang ik alleen maar wat te bokken ipv dat ik fysiek iets doe.... maar zit wel in de planning.

fijn topsy om te horen dat hij jou goed bevalt. :j
Balen zeg dat hij weg is... ;(

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:40

Ik heb een Sparta a-Lane F8e. Super fijne fiets. Voorwielmotor, accu achterop. 8 versnellingen en erg comfortabel. Gebruik hem zelf voor middellange afstanden. Kan met een volle accu op de hoogste aandrijfstand zo’n 30-40km rijden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:57

Wat is de ervaring met fietsen zonder ondersteuning? Ik wil het puur ook voor slecht weer, als ik eens haast heb of toch wel moe ben. Werk is 35 a 40 minuten fietsen maar bij slecht weer wel een hele kluif denk ik om dat met werk te blijven fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:01

Ik heb de Sparta nogwat F7e, niet meer te koop maar volgens mij de voorganger van die van beegee. Sparta is een ontzettend fijn merk en het is één van de wat betaalbaardere modellen van mijn fietsenmaker. Ik ga straks zeker voor de opvolger!
Ik fiets er denk ik zo'n 30-40 km mee met hoogste ondersteuning. Ik heb 7 versnellingen, 5 ondersteuningsstanden. In de winter kom je wel veel minder ver maar dat heeft iedere elektrische fiets vanwege de temperatuur.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:08

Steenbok12 schreef:
Wat is de ervaring met fietsen zonder ondersteuning? Ik wil het puur ook voor slecht weer, als ik eens haast heb of toch wel moe ben. Werk is 35 a 40 minuten fietsen maar bij slecht weer wel een hele kluif denk ik om dat met werk te blijven fietsen.

Dat vind ik best zwaar (de accu was leeg :+) en ik ben redelijk wat gewend, maar als je de ondersteuning gewoon in 1 of 2 (op een schaal van 5) zet is het gewoon normaal fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:08

Ik heb een Stella Livorno met voorwielmotor. Het fijne van deze is dat de ondersteuning niet afhankelijk is van hoe hard ik trap wat je wel bij een middenmotor hebt (ik heb heupproblemen) en ik dus lange stukken comfortabel kan fietsen. De voorwielmotor gaat ook pas aan na twee of drie rotaties van het wiel en alleen als je er op zit. Hij neemt geen loopje met je, dat had ik met de Amslod fietsen bijvoorbeeld wel.

Fietsen zonder ondersteuning is wel zwaar, maar ook nog te doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:10

Steenbok12 schreef:

mijn vriend heeft de gazele orange
https://www.aanbiedingsfiets.nl/gazelle ... 7JEALw_wcB
En die is naar mijn idee voor een gezond persoon goed te fietsen zonder ondersteuning.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:11

Steenbok12 schreef:

Bak ellende :') Ik vind dat echt zwaar. Doe dan liever stand 1 of 2 (van 5) zodat je niet alles zelf hoeft te doen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:39

Het merk fiets maakt m.i niets uit voor de elektrische motor en accu. Dus noem ik niet. Wij hebben 2 elektrische fietsen en 1 gewone fiets met riem dus geen ketting. De oudste elektrische NL fiets heeft een voorwielmotor van de chinees Accell km stand 15000 km en dat halen de meeste niet, accu gereviseerd naar Mitsibushi 500 Wh. Indien accu nieuw en zomers haalje op top 25 km/h maximaal 48 km en in winter 35 km. Voorwielmotor is het beste voor vitale en luie fietsers, immers of je nu hard of zacht meetrapt het maakt niets uit. De andere elektrische NL fiets met bafang motor en accu 600 Wh. Km stand 7000 km. Uiteraard is actieradius veel verder omdat als jezelf een derde meetrapt, de motor er tweederde bijdoet. De actieradius is bij 25 km/h maximaal 75 km zomers en 60 km winters. De acceleratie is veel langzamer bij middenmotor en daardoor populair bij ouderen en diegenen die bij een voorwielmotor in scherpe bochten, met risico's, gaan meetrappen. Bij middenmotor er rekening mee houden dat de ketting elke 5000 km uiterlijk vervangen moet worden, immers daar komen extreme krachten op, ketting is dus van een zwaarder type. Ook zijn middenmotor veel minder soepel als je gaat schakelen. Zelf prefereer ik, net als mijn gewone fiets, riemaandrijving maar dat is kostbaar en 1 keer per jaar oliewissel € 120 van de naaf. Voor de remmen, neem nooit hydraulische velgremmen, schijfremmen is goed maar liefst met abs. Proefritten moet je altijd doen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:49

DuoPenotti schreef:
Steenbok12 schreef:

mijn vriend heeft de gazele orange
https://www.aanbiedingsfiets.nl/gazelle ... 7JEALw_wcB
En die is naar mijn idee voor een gezond persoon goed te fietsen zonder ondersteuning.

De Bosch middenmotor is tijdens schakelen soepeler als bafang. Maar persoonlijk laat ik die fiets staan vanwege de moeilijk doseerbare velgremmen. Ik fiets wekelijks soms 200 km door weer en wind en dan wil je meer veiligheid.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:51

Ik heb de Gazelle Miss Grace e-bike. Heerlijke fiets! Ook erg handig met kinderzitjes. Heeft een Bosch middenmoter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:52

DuoPenotti schreef:
Ik lees mee
Ik heb mijn oog laten vallen op een gazelle paris
https://www.fietsvoordeelshop.nl/gazell ... rjEALw_wcB

Al wil ik hem graag lokaal halen.
Maar daar staan ze vaak weer niet op voorraad.
Dus kijken of ik een fijn alternatief kan vinden.

Ik heb deze en ben er erg tevreden mee :j