Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xPabloBokt schreef:Ik zou gaan voor een Kenwood Chef Titanium. Daar kun je ook verschillende opzetstukken op zetten, waaronder een blender en een keukenmachine. Dan heb je meteen alles in 1.
Ik heb hem zelf ook en ben hier zeer tevreden over. Dit zijn de machines die ze bij Masterchef Australië gebruiken, en toen ik in een professionele keuken werkte hadden we er ook een staan voor het kleinere werk (naast de gigantische Hobart). Ik kan met deze machine ook makkelijk wat zwaarder deeg kneden, zoals brooddeeg.
https://www.coolblue.nl/product/734863? ... duct-share
https://www.coolblue.nl/product/501435? ... duct-share
Kost even wat, maar dan heb je ook wathet blender opzetstuk zit er standaard bij. Mengkom, delen van de blenderkan en opzetstukken (garde, bisschop etc.) zijn van RVS en kunnen dus in de vaatwasser!
Dat kan bijv. niet bij KitchenAid, die opzetstukken zijn van aluminium. Motor is overigens ook een stuk minder krachtig en geen mogelijkheid tot opzetstukken bovenop, alleen bijv. een pastamolen aan de voorzijde (wat bij de Kenwood ook kan).
superpony schreef:8nnemiek, zoiets is wel super handig. Misschien voor mij nog iets te uitgebreid, maar je grijpt nooit mis in principe.
8nnemiek schreef:superpony schreef:8nnemiek, zoiets is wel super handig. Misschien voor mij nog iets te uitgebreid, maar je grijpt nooit mis in principe.
Er zijn ook minder uitgebreide sets te koop, waar je later indien gewenst nog accessoires bij kan kopen.
Deze bijvoorbeeld: KLIK
Of als je echt alleen de machine met deegkom wil, is ook nog mooi in het zwart: KLIK
Niqui schreef:Er is al eerder een topic over geweest: [VT] Ervaringen keukenmachines
8nnemiek schreef:Voor worteltjes en komkommer enzo raspen of in plakjes snijden zijn die schijven ideaal. Je kan kiezen tussen verschillende maten van fijn tot grof en van dikke tot dunne plakjes.
Uien doe ik er dan weer nooit in, die dampen die vrij komen als je zo'n ui met de machine fijn snijdt fijn nog al heftigUien doe ik dan wel weer soms in de blender, kort even aan, omgooien, weer even aan, totdat ze een fijn formaat hebben. Maar voor een enkel uitje ben je meestal sneller klaar als je het met de hand snijdt, dan wanneer je de keukenmachine ervoor uit moet halen en daarna alles weer moet afwassen.
8nnemiek schreef:Er past niet álles door, maar wel veel. Hele appels of grote aardappels zijn bijvoorbeeld te groot, maar als je ze doormidden snijdt werkt het perfect. Aardappels raspen voor rosti's is echt ideaal!
Wat ik minder handig vind is prei, en groentes met veel bladeren, omdat die bladeren omklappen en zich niet goed laten snijden. Dan wil de snijschijf nog wel eens verstopt raken. Maar dan nog sneller dan met de hand.
Uien werkt vast ook wel, maar ik heb nooit grote hoeveelheden nodig dus ik snij ze gewoon makkelijker met de hand.
Zoals ik al zei vind ik het ideaal als ik veel groente tegelijk uit de moestuin haal en wil invriezen.
Soepgroente bv, ideaal; bleekselderij, knolselderij, wortel, prei.. even door elkaar roeren en invriezen, heerlijk!
sasja0705 schreef:Mijn broer was tot afgelopen jaar vk manager bij DeLongi/ Kenwood.
De tijden dat je als medewerker machines mocht houden zijn ja al lang voorbij, maar hij mocht uiteraard alles testen. Van simple keukensnijder over mixer naar complete foodprocessor.
Je wilt niet weten, wat er alles bestaat "om het koken gemakkelijker en sneller te maken" en wat alles kost, haha
Ik ben uiteindelijk afgehaakt en houd het zoals Miljuschka.
Want : ik heb sneller en plank en een mes afgeveegd als een machine omgespoeld ( want je wilt echt geen uiensapjes in jou wortelen of oranje uien na de wortelen)
En al die grote machines ? Erg leuke dinger (zat er een tussen van 4enhalf duziend) maar uitelkaar halen in de vaatwasser, eruithalen, weer in elkaarzetten, enz... duurd langer als snijden, mixen en koken bij elkaar![]()
Ik ben toen naar huis gegaan, en al mijn machines die ik ooit MOEST hebben ( en die naar 3 keer in de kelder belanden en nooit meer gebruikt werden) behalve mixer , handmixer en staafmixer op mp gezet.
Van de opbrengst een paar goede messen en planken gekocht .
Want juist : scherp, dun mes en je hebt geen gejank bij uien...
superpony schreef:Toevallig is die Miljuschka aan het koken op tv en die doet alles met de hand en handmixer en vindt alle snufjes onzin...........hahaha. Je hebt het erover en dan dat.
Nielojram schreef:superpony schreef:Toevallig is die Miljuschka aan het koken op tv en die doet alles met de hand en handmixer en vindt alle snufjes onzin...........hahaha. Je hebt het erover en dan dat.
Kan haar niet anders dan gelijk geven![]()
Een ui in zo'n ding en je bent er nog tijd mee zoet om het schoon te krijgen ( afspoelen, in de vaatwasser, eruit halen, opbergen)
Ik zou, als ik jou was, een heel goed mes kopen, en dat snijden heb je filmpjes voorAls je weet hoe je moet snijden, een soort malende beweging, met een aanrecht op de juiste hoogte, en een fijne plank eronder ( geen plastic, worden je messen bot van) dan ben je sneller klaar, heb je prachtige plakjes, en ik vermoed minder belasting voor je lijf.
Ik heb een staafmixer van de azetiejon, nog geen 8 euro en doet het prima![]()
En voor het raspen van dingen een microplane aanschaffen, dan is raspen kinderspel!
lizy29 schreef:https://www.bol.com/nl/p/tefal-5-second ... 091199898/
Ik heb zo’n ding voor mijn uien en ander klein spul.
superpony schreef:8nnemiek schreef:Er past niet álles door, maar wel veel. Hele appels of grote aardappels zijn bijvoorbeeld te groot, maar als je ze doormidden snijdt werkt het perfect. Aardappels raspen voor rosti's is echt ideaal!
Wat ik minder handig vind is prei, en groentes met veel bladeren, omdat die bladeren omklappen en zich niet goed laten snijden. Dan wil de snijschijf nog wel eens verstopt raken. Maar dan nog sneller dan met de hand.
Uien werkt vast ook wel, maar ik heb nooit grote hoeveelheden nodig dus ik snij ze gewoon makkelijker met de hand.
Zoals ik al zei vind ik het ideaal als ik veel groente tegelijk uit de moestuin haal en wil invriezen.
Soepgroente bv, ideaal; bleekselderij, knolselderij, wortel, prei.. even door elkaar roeren en invriezen, heerlijk!
Ja, snap ik. Er zal ook wel verschil in zitten. Een sterke machine zal vast beter en sneller snijden. En het moet makkelijk uit elkaar en in de vaatwasser.
Zag dat de Magimix maar 1 stand heeft op de machines. Dat lijkt me dan weer niks.
Doe je de groente zo gesneden bij elkaar in de diepvries? Ik had ooit gelezen dat je eerst de kook er overheen moest doen even.
Heb nog geen moestuin, maar we zoon is uit huis, dus vaak hebben we over of teveel en ik vind porties invriezen wel makkelijk.sasja0705 schreef:Mijn broer was tot afgelopen jaar vk manager bij DeLongi/ Kenwood.
De tijden dat je als medewerker machines mocht houden zijn ja al lang voorbij, maar hij mocht uiteraard alles testen. Van simple keukensnijder over mixer naar complete foodprocessor.
Je wilt niet weten, wat er alles bestaat "om het koken gemakkelijker en sneller te maken" en wat alles kost, haha
Ik ben uiteindelijk afgehaakt en houd het zoals Miljuschka.
Want : ik heb sneller en plank en een mes afgeveegd als een machine omgespoeld ( want je wilt echt geen uiensapjes in jou wortelen of oranje uien na de wortelen)
En al die grote machines ? Erg leuke dinger (zat er een tussen van 4enhalf duziend) maar uitelkaar halen in de vaatwasser, eruithalen, weer in elkaarzetten, enz... duurd langer als snijden, mixen en koken bij elkaar![]()
Ik ben toen naar huis gegaan, en al mijn machines die ik ooit MOEST hebben ( en die naar 3 keer in de kelder belanden en nooit meer gebruikt werden) behalve mixer , handmixer en staafmixer op mp gezet.
Van de opbrengst een paar goede messen en planken gekocht .
Want juist : scherp, dun mes en je hebt geen gejank bij uien...
Ja, zo doe ik het al vele jaren, maar als dat moeilijker wordt, is het tijd om toch eens te gaan kijken.
En zoals smoothies, kan je een apart apparaat voor kopen, of gelijk een alles in 1 apparaat. Ik hoef niet de meest luxe, maar zoals nu rasp ik al geen worteltjes meer. Ik snij ze klein, maar dat lukt me al moeilijker en gaat dus langzamer en dan ga je het gewoon minder doen. Ondanks een heel goed mes.
Nieuwe staafmixer heb ik gewoon nodig, want die is na 30jr echt kapot en maak wel dikke soepen daarmee.
Zag ook mooie staafmixers met hulpstukken dat je daar erg veel mee kan, maar dan heb je geen blender of sap ding. Sap doe ik nu in een glazen schaaltje, maar thuis hadden we zo een professioneel ding. Ik gebruik het niet veel, maar als je een mooi apparaat op je aanrecht hebt staan, de hulpstukken makkelijk te verwisselen zijn, pak je het ook weer sneller.
Dat is wel de bedoeling, dat ik hem laat staan.
Zag dat de Magimix een mooi dingetje heeft om de schijven veilig in te bewaren.