Keukenmachine en mixer tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Keukenmachine en mixer tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 00:46

Bijna nieuwe keuken klaar en ook wat spullen nieuw nodig.

Mixer ooit bij mn moeder meegenomen en is denk ik 30jr oud. Braun ding met 3 standen en deed het tot ik hem liet vallen. Kan verder niks en is iets lastig schoonmaken.
Dus zoek een nieuwe met een paar standen en zag dat sommige deels in vaatwasser kunnen of iig goed apart afgewassen kunnen worden.

En dan een keukenmachine. Eigenlijk zoek ik iets op groente, uien etc te snijden, raspen en malen.

Als ie smoothies kan maken is dat leuk, maar anders een apart apparaat.

Deeg kneden is een ding. Meestal zijn de bakken klein, maar ik maak niet zoveel taart en cake. Mijn moeder eheft een Russel en Hobbs en kan daar net 1 cake in maken
Maar goed, volgens mij heb ik weinig eisen. Makkelijk uit elkaar halen en in vaatwasser.
Hoeveel vermogen heb ik nodig?

Ik schrok echt van sommige prijzen en dat ga ik niet uitgeven. Ben sws geen super kok. Beetje leuk uiterlijk op nieuwe eiland vind ik dan wel weer leuk. Liefst zwart. Maar als een witte of zilveren beter is, kan het ook opgeborgen.

Lay_D

Re: Keukenmachine en mixer tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 06:09

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:21

Ik zou gaan voor een Kenwood Chef Titanium. Daar kun je ook verschillende opzetstukken op zetten, waaronder een blender en een keukenmachine. Dan heb je meteen alles in 1.

Ik heb hem zelf ook en ben hier zeer tevreden over. Dit zijn de machines die ze bij Masterchef Australië gebruiken, en toen ik in een professionele keuken werkte hadden we er ook een staan voor het kleinere werk (naast de gigantische Hobart). Ik kan met deze machine ook makkelijk wat zwaarder deeg kneden, zoals brooddeeg.

https://www.coolblue.nl/product/734863? ... duct-share

https://www.coolblue.nl/product/501435? ... duct-share

Kost even wat, maar dan heb je ook wat :) het blender opzetstuk zit er standaard bij. Mengkom, delen van de blenderkan en opzetstukken (garde, bisschop etc.) zijn van RVS en kunnen dus in de vaatwasser!

Dat kan bijv. niet bij KitchenAid, die opzetstukken zijn van aluminium. Motor is overigens ook een stuk minder krachtig en geen mogelijkheid tot opzetstukken bovenop, alleen bijv. een pastamolen aan de voorzijde (wat bij de Kenwood ook kan).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:04

Ik heb een Bosch MUM5. Echt een heerlijk ding waar je heel veel mee kan.
Ik heb deze set: *link*
De kneedhaken zijn prima voor een groot brood (twee brooddegen tegelijk is nét iets aan de zware kant) en ideaal voor cake beslag enzo.
De blender is heel fijn, gebruik ik echt heel vaak.
De snij schijven zijn prima om grotere hoeveelheden groente mee te snijden, en bv aardappelplakjes, komkommerschijfjes enz. Gebruik ik vooral als ik veel eten uit de tuin haal dat allemaal in een keer moet worden verwerkt.
Ze zijn er in meerdere kleuren, dus vast ook iets in jouw smaak.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:48

Ik zou een magimix aanraden. Puur en alleen omdat je 30 jaar garantie hebt, en alle losse onderdelen van al hun producten ooit nog gewoon kan bestellen! Dus je hebt dan gewoon de garantie dat je de komende 30 jaar zeker een werkende keukenmachine hebt. Verder kan ie alles wat je wilt: smoothie maken; raspen; snijden; kneden; eiwit kloppen; pureren etc

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:54

xPabloBokt schreef:
Ik zou gaan voor een Kenwood Chef Titanium. Daar kun je ook verschillende opzetstukken op zetten, waaronder een blender en een keukenmachine. Dan heb je meteen alles in 1.

Ik heb hem zelf ook en ben hier zeer tevreden over. Dit zijn de machines die ze bij Masterchef Australië gebruiken, en toen ik in een professionele keuken werkte hadden we er ook een staan voor het kleinere werk (naast de gigantische Hobart). Ik kan met deze machine ook makkelijk wat zwaarder deeg kneden, zoals brooddeeg.

https://www.coolblue.nl/product/734863? ... duct-share

https://www.coolblue.nl/product/501435? ... duct-share

Kost even wat, maar dan heb je ook wat :) het blender opzetstuk zit er standaard bij. Mengkom, delen van de blenderkan en opzetstukken (garde, bisschop etc.) zijn van RVS en kunnen dus in de vaatwasser!

Dat kan bijv. niet bij KitchenAid, die opzetstukken zijn van aluminium. Motor is overigens ook een stuk minder krachtig en geen mogelijkheid tot opzetstukken bovenop, alleen bijv. een pastamolen aan de voorzijde (wat bij de Kenwood ook kan).

Ik heb dus ook een Kenwood. Heerlijk ding en het kan van alles. Nadeel is idd de aanschafprijs, maar door alle opzetstukken heb je eigenlijk meerdere apparaten in één.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 12:46

Lay-D, dat kan ook nog, 2 aparte apparaten. Maar ik doe te weinig met deeg etc voor die eerste ben ik bang.

Pablobokt, best pittig die. Maar wel handig dat alles erop kan inderdaad. Zijn niet leverbaar momenteel, maar coolblue is sws wat "leeg"

8nnemiek, zoiets is wel super handig. Misschien voor mij nog iets te uitgebreid, maar je grijpt nooit mis in principe.

Maldita, die heb ik ook gezien. Maar weet niet eens goed wat ik wel of niet nodig heb en ga gebruiken als hij er eenmaal staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:04

superpony schreef:
8nnemiek, zoiets is wel super handig. Misschien voor mij nog iets te uitgebreid, maar je grijpt nooit mis in principe.

Er zijn ook minder uitgebreide sets te koop, waar je later indien gewenst nog accessoires bij kan kopen.
Deze bijvoorbeeld: KLIK

Of als je echt alleen de machine met deegkom wil, is ook nog mooi in het zwart: KLIK

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 01:34

8nnemiek schreef:
superpony schreef:

Er zijn ook minder uitgebreide sets te koop, waar je later indien gewenst nog accessoires bij kan kopen.
Deze bijvoorbeeld: KLIK

Of als je echt alleen de machine met deegkom wil, is ook nog mooi in het zwart: KLIK

Ow, die eerste is wel mooi. Geen idee wat je met die schijfjes kan. Ben toch niet de jongste, maar nooit een keukenmachine gehad. Doe alles met de hand, ouderwetse rasp etc.

Ik wil worteltjes raspen, uien fijn, iets in nette plakjes kunnen doen.

Deegmixer zal ik minste gebruiken denk ik. maak 2x pj een appeltaart.

Staafmixer gebruik ik wel regelmatig en die lijkt me ook niet vervangbaar. Pureer ook in de pan.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 04:50

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:36

Voor worteltjes en komkommer enzo raspen of in plakjes snijden zijn die schijven ideaal. Je kan kiezen tussen verschillende maten van fijn tot grof en van dikke tot dunne plakjes.
Uien doe ik er dan weer nooit in, die dampen die vrij komen als je zo'n ui met de machine fijn snijdt fijn nog al heftig :') Uien doe ik dan wel weer soms in de blender, kort even aan, omgooien, weer even aan, totdat ze een fijn formaat hebben. Maar voor een enkel uitje ben je meestal sneller klaar als je het met de hand snijdt, dan wanneer je de keukenmachine ervoor uit moet halen en daarna alles weer moet afwassen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 11:29

Niqui schreef:
Er is al eerder een topic over geweest: [VT] Ervaringen keukenmachines

Oke, ook even gelezen. Komt ook eigenlijk op 2/3 merken terug.

8nnemiek schreef:
Voor worteltjes en komkommer enzo raspen of in plakjes snijden zijn die schijven ideaal. Je kan kiezen tussen verschillende maten van fijn tot grof en van dikke tot dunne plakjes.
Uien doe ik er dan weer nooit in, die dampen die vrij komen als je zo'n ui met de machine fijn snijdt fijn nog al heftig :') Uien doe ik dan wel weer soms in de blender, kort even aan, omgooien, weer even aan, totdat ze een fijn formaat hebben. Maar voor een enkel uitje ben je meestal sneller klaar als je het met de hand snijdt, dan wanneer je de keukenmachine ervoor uit moet halen en daarna alles weer moet afwassen.

Ow, echt? Wat jammer. Uien wil ik juist niet meer snijden.

Past alles door dat ding? Je hebt bij die keukenmachines zo een huls waar je je wortel doorheen moet duwen. Maar ik denk dan; pas daar alles door?

Toevallig is die Miljuschka aan het koken op tv en die doet alles met de hand en handmixer en vindt alle snufjes onzin...........hahaha. Je hebt het erover en dan dat.

Maar het moet ook gemak zijn. Ik kan mn handen steeds slechter gebruiken en snijden gaat meer tijd en moeite kosten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:51

Voor ui en aanverwante, gebruik ik ook regelmatig de hakmolen die bij de staafmixer zit. Meestal inderdaad met de hand (ik vind afwassen erger dan even ui snijden maar mijn handen doen het gewoon).

Verder staat er een Kenwood hier waar ik al jaren tevreden mee ben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:05

Er past niet álles door, maar wel veel. Hele appels of grote aardappels zijn bijvoorbeeld te groot, maar als je ze doormidden snijdt werkt het perfect. Aardappels raspen voor rosti's is echt ideaal!
Wat ik minder handig vind is prei, en groentes met veel bladeren, omdat die bladeren omklappen en zich niet goed laten snijden. Dan wil de snijschijf nog wel eens verstopt raken. Maar dan nog sneller dan met de hand.
Uien werkt vast ook wel, maar ik heb nooit grote hoeveelheden nodig dus ik snij ze gewoon makkelijker met de hand.

Zoals ik al zei vind ik het ideaal als ik veel groente tegelijk uit de moestuin haal en wil invriezen.
Soepgroente bv, ideaal; bleekselderij, knolselderij, wortel, prei.. even door elkaar roeren en invriezen, heerlijk!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:10

Mijn broer was tot afgelopen jaar vk manager bij DeLongi/ Kenwood.
De tijden dat je als medewerker machines mocht houden zijn ja al lang voorbij, maar hij mocht uiteraard alles testen. Van simple keukensnijder over mixer naar complete foodprocessor.
Je wilt niet weten, wat er alles bestaat "om het koken gemakkelijker en sneller te maken" en wat alles kost, haha

Ik ben uiteindelijk afgehaakt en houd het zoals Miljuschka.
Want : ik heb sneller en plank en een mes afgeveegd als een machine omgespoeld ( want je wilt echt geen uiensapjes in jou wortelen of oranje uien na de wortelen)
En al die grote machines ? Erg leuke dinger (zat er een tussen van 4enhalf duziend) maar uitelkaar halen in de vaatwasser, eruithalen, weer in elkaarzetten, enz... duurd langer als snijden, mixen en koken bij elkaar :D

Ik ben toen naar huis gegaan, en al mijn machines die ik ooit MOEST hebben ( en die naar 3 keer in de kelder belanden en nooit meer gebruikt werden) behalve mixer , handmixer en staafmixer op mp gezet.
Van de opbrengst een paar goede messen en planken gekocht .
Want juist : scherp, dun mes en je hebt geen gejank bij uien...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 12:39

8nnemiek schreef:
Er past niet álles door, maar wel veel. Hele appels of grote aardappels zijn bijvoorbeeld te groot, maar als je ze doormidden snijdt werkt het perfect. Aardappels raspen voor rosti's is echt ideaal!
Wat ik minder handig vind is prei, en groentes met veel bladeren, omdat die bladeren omklappen en zich niet goed laten snijden. Dan wil de snijschijf nog wel eens verstopt raken. Maar dan nog sneller dan met de hand.
Uien werkt vast ook wel, maar ik heb nooit grote hoeveelheden nodig dus ik snij ze gewoon makkelijker met de hand.

Zoals ik al zei vind ik het ideaal als ik veel groente tegelijk uit de moestuin haal en wil invriezen.
Soepgroente bv, ideaal; bleekselderij, knolselderij, wortel, prei.. even door elkaar roeren en invriezen, heerlijk!

Ja, snap ik. Er zal ook wel verschil in zitten. Een sterke machine zal vast beter en sneller snijden. En het moet makkelijk uit elkaar en in de vaatwasser.

Zag dat de Magimix maar 1 stand heeft op de machines. Dat lijkt me dan weer niks.

Doe je de groente zo gesneden bij elkaar in de diepvries? Ik had ooit gelezen dat je eerst de kook er overheen moest doen even.
Heb nog geen moestuin, maar we zoon is uit huis, dus vaak hebben we over of teveel en ik vind porties invriezen wel makkelijk.

sasja0705 schreef:
De tijden dat je als medewerker machines mocht houden zijn ja al lang voorbij, maar hij mocht uiteraard alles testen. Van simple keukensnijder over mixer naar complete foodprocessor.
Je wilt niet weten, wat er alles bestaat "om het koken gemakkelijker en sneller te maken" en wat alles kost, haha

Want : ik heb sneller en plank en een mes afgeveegd als een machine omgespoeld ( want je wilt echt geen uiensapjes in jou wortelen of oranje uien na de wortelen)
En al die grote machines ? Erg leuke dinger (zat er een tussen van 4enhalf duziend) maar uitelkaar halen in de vaatwasser, eruithalen, weer in elkaarzetten, enz... duurd langer als snijden, mixen en koken bij elkaar :D

Ik ben toen naar huis gegaan, en al mijn machines die ik ooit MOEST hebben ( en die naar 3 keer in de kelder belanden en nooit meer gebruikt werden) behalve mixer , handmixer en staafmixer op mp gezet.

Ja, zo doe ik het al vele jaren, maar als dat moeilijker wordt, is het tijd om toch eens te gaan kijken.

En zoals smoothies, kan je een apart apparaat voor kopen, of gelijk een alles in 1 apparaat. Ik hoef niet de meest luxe, maar zoals nu rasp ik al geen worteltjes meer. Ik snij ze klein, maar dat lukt me al moeilijker en gaat dus langzamer en dan ga je het gewoon minder doen. Ondanks een heel goed mes.

Nieuwe staafmixer heb ik gewoon nodig, want die is na 30jr echt kapot en maak wel dikke soepen daarmee.

Zag ook mooie staafmixers met hulpstukken dat je daar erg veel mee kan, maar dan heb je geen blender of sap ding. Sap doe ik nu in een glazen schaaltje, maar thuis hadden we zo een professioneel ding. Ik gebruik het niet veel, maar als je een mooi apparaat op je aanrecht hebt staan, de hulpstukken makkelijk te verwisselen zijn, pak je het ook weer sneller.

Dat is wel de bedoeling, dat ik hem laat staan.

Zag dat de Magimix een mooi dingetje heeft om de schijven veilig in te bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:12

superpony schreef:
Toevallig is die Miljuschka aan het koken op tv en die doet alles met de hand en handmixer en vindt alle snufjes onzin...........hahaha. Je hebt het erover en dan dat.

Kan haar niet anders dan gelijk geven O:)
Een ui in zo'n ding en je bent er nog tijd mee zoet om het schoon te krijgen ( afspoelen, in de vaatwasser, eruit halen, opbergen)

Ik zou, als ik jou was, een heel goed mes kopen, en dat snijden heb je filmpjes voor :o Als je weet hoe je moet snijden, een soort malende beweging, met een aanrecht op de juiste hoogte, en een fijne plank eronder ( geen plastic, worden je messen bot van) dan ben je sneller klaar, heb je prachtige plakjes, en ik vermoed minder belasting voor je lijf.

Ik heb een staafmixer van de azetiejon, nog geen 8 euro en doet het prima :D

En voor het raspen van dingen een microplane aanschaffen, dan is raspen kinderspel!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:28

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:57

Dat is een leuk apparaat! Bevalt hij goed?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:00

Ik ken die in de tupperware variant, die werkte in ieder geval goed.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:35

Niqui schreef:
Dat is een leuk apparaat! Bevalt hij goed?

Ja ideaal. Makkelijk in gebruik en zo schoon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 00:43

Nielojram schreef:
superpony schreef:

Kan haar niet anders dan gelijk geven O:)
Een ui in zo'n ding en je bent er nog tijd mee zoet om het schoon te krijgen ( afspoelen, in de vaatwasser, eruit halen, opbergen)

Ik zou, als ik jou was, een heel goed mes kopen, en dat snijden heb je filmpjes voor :o Als je weet hoe je moet snijden, een soort malende beweging, met een aanrecht op de juiste hoogte, en een fijne plank eronder ( geen plastic, worden je messen bot van) dan ben je sneller klaar, heb je prachtige plakjes, en ik vermoed minder belasting voor je lijf.

Ik heb een staafmixer van de azetiejon, nog geen 8 euro en doet het prima :D

En voor het raspen van dingen een microplane aanschaffen, dan is raspen kinderspel!

Tja, sorry. Heb dat echt allemaal in orde, maar er zijn echt dagen, dat ik geen mes kan vasthouden.

lizy29 schreef:
https://www.bol.com/nl/p/tefal-5-second ... 091199898/

Ik heb zo’n ding voor mijn uien en ander klein spul.

Ow, dat doet me denken aan vroeger.

Mijn oma had een ding, legde je iets neer, zette je ding erop en dan op en neer en hakte die.

Ik gebruik tegenwoordig niet heel vaak nog ui, dus gaat meer om algemeen. Goed klein snijden, plakjes, raspen, malen.

Maar vind een opzet stuk voor smoothies wel handig. Gewoon 1 mooi apparaat laten staan, kan je het ook zo gebruiken.

Misschien anders de nieuwe staafmixer met chopper functie erbij.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:50

superpony schreef:
8nnemiek schreef:

Ja, snap ik. Er zal ook wel verschil in zitten. Een sterke machine zal vast beter en sneller snijden. En het moet makkelijk uit elkaar en in de vaatwasser.

Zag dat de Magimix maar 1 stand heeft op de machines. Dat lijkt me dan weer niks.

Doe je de groente zo gesneden bij elkaar in de diepvries? Ik had ooit gelezen dat je eerst de kook er overheen moest doen even.
Heb nog geen moestuin, maar we zoon is uit huis, dus vaak hebben we over of teveel en ik vind porties invriezen wel makkelijk.

sasja0705 schreef:

Ja, zo doe ik het al vele jaren, maar als dat moeilijker wordt, is het tijd om toch eens te gaan kijken.

En zoals smoothies, kan je een apart apparaat voor kopen, of gelijk een alles in 1 apparaat. Ik hoef niet de meest luxe, maar zoals nu rasp ik al geen worteltjes meer. Ik snij ze klein, maar dat lukt me al moeilijker en gaat dus langzamer en dan ga je het gewoon minder doen. Ondanks een heel goed mes.

Nieuwe staafmixer heb ik gewoon nodig, want die is na 30jr echt kapot en maak wel dikke soepen daarmee.

Zag ook mooie staafmixers met hulpstukken dat je daar erg veel mee kan, maar dan heb je geen blender of sap ding. Sap doe ik nu in een glazen schaaltje, maar thuis hadden we zo een professioneel ding. Ik gebruik het niet veel, maar als je een mooi apparaat op je aanrecht hebt staan, de hulpstukken makkelijk te verwisselen zijn, pak je het ook weer sneller.

Dat is wel de bedoeling, dat ik hem laat staan.

Zag dat de Magimix een mooi dingetje heeft om de schijven veilig in te bewaren.

Sorry voor de lange quote ( krijg ik ff niet weg met het mobiel)

Maar als je een sap- machine zoekt... heb hier nog een Russel Hobbs... Zoals gewoonlijk: 2 keer gebruikt en daarna op het schap in de kelder verdwenen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:05

Zoek niet per se een sap machine, maar een veelzijdig keukenapparaat. Echt om te raspen, snijden, hakken en evt kneden. Smoothies maken is een leuke bijkomstigheid, als ie er toch staat.

Laat hem ook staan om makkelijk te pakken.

Zien wel hoeveel we hem gebruiken, maar zoals met meer dingen, krijg je vast voor 1 of 2 functies een voorkeur en vind je iets anders lastiger of valt het tegen. Maar als ik nu iets moet uitzoeken, kan hij maar beter een paar dingen kunnen, zodat je niet mis grijpt of voor 1 ding, een ander apparaat moet aanschaffen alsnog.

En het ligt natuurlijk ook aan wat je eet en drinkt. Mijn tante maakt bijv al echt mn hele leven elke ochtend verse sinaasappelsap. Zij doet het met de hand, glazen schaaltje zoals wij ook hebben, maar dat kan ik niet altijd. Ik doe het niet elke dag, maar als je toch een machine koopt, kan je er beter rekening mee houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 13:16

Een tijd niet gereageerd, want ik had toch wel twijfels.

Nu is de keuken af en is de staafmixer echt uit elkaar gevallen.

Wat ik zoek;

Fijn in de hand te houden ( reuma )
Minimaal 2 standen. Moet echt rustig kunnen pureren en wel vast kunnen houden in soeppan bijv.
Het lijkt me makkelijk als de opzet stukken in de vaatwasser kunnen.
Eigenlijk doe ik alleen wat mengen in een beslagkom en in de soeppan.

Zie heel veel hele mooie die eraan voldoen, maar wil heel graag weten welke fijn voor in je hand is en niet heel veel trillingen doorgeeft. Gewoon normaal is prima te doen, maar eentje die als een wilde tekeer gaat, liever niet.