Landelijk wonen icm reistijd werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Landelijk wonen icm reistijd werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:11

We hebben behoeften om te verhuizen. De vraag is nu 'Waar naar toe'. Hoeveel reistijd hebben jullie max. van jullie droomhuis naar jullie werk? We willen dieren aan huis en zijn benieuwd wie hier landelijk woont maar wel in de randstad werkt.
Hoe lang ben jij onderweg voor jouw droomhuis?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:18

Ik woon op de Noord-Oost-Veluwe aan de rand van een klein, landelijk dorp met bos en uiterwaarden, en werk in Amersfoort. Nou ja, nu al een jaar thuis, maar daarvoor deed ik het respectievelijk met de auto, en daarna met de trein. Dus eerst in de file over ongeveer de gehele A28, en daarna treinvertragingen en uitvallen en te volle, drukke coupés. Al met al deed ik er in de meest ideale situatie van deur tot deur 75 minuten over. En dat dus twee keer per dag, 4 dagen in de week.

Mijn eigen conclusie: je moet écht heel erg tevreden en blij zijn met je woonomgeving wil je dat er meerdere dagen in de week voor over hebben. OF je moet de mogelijkheid hebben om (veel) thuis te werken, dan is het al veel beter te doen natuurlijk. En het ligt ook erg aan je traject: heb je alleen de afstand, of ook veel risico op files. Ga je met de auto of met het OV. Allemaal overwegingen.

Uiteindelijk vind ik mijn afstand echt heeel erg ver en gaat er bijna altijd wel íéts mis op de reis, maar als ik dan weer de bossen zie en de heerlijk groene en rustige omgeving, dan maakt dat wel weer iets goed. Hoewel ik liever wat dichterbij mijn werk zou willen wonen, maar daar krijg ik niks voor wat ik nu betaal aan hypotheek. Én ik heb ook nog een paard op pension die ik eigenlijk nooit meer van deze stal zou willen weghalen.

emr

Re: Landelijk wonen icm reistijd werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:24

Dit is een hele persoonlijke vraag. Ik ben nog student maar weet wel dat 1,5 uur reizen mij opbreekt 4/5 dagen in de week. Terwijl mijn vriend (die werkt) het helemaal geen probleem vindt om te reizen met de trein naar de andere locatie (deur tot deur, dik 2 uur). Zeker als je de dieren aan huis wil (afhankelijk welke dieren) kan ik mij voorstellen dat je na een dag werken + reistijd vermoeid thuiskomt en je daardoor minder tijd/zin hebt om alles rondom de dieren/het huishouden nog te doen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:29

Ik heb altijd de grens van 30 minuten met de auto aangehouden.

Nu was m'n eerste bijbaan 40 minuten, maar toen kreeg ik meestal een diesel auto mee van m'n ouders.

Nu werk ik weer op 25 tot 30 minuten met de auto en 50 tot 60 minuten fietsen...

Ik woon heerlijk in een klein dorp tussen 2 grote steden in het midden van het land :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:31

@Emr: we werken niet beiden. De reistijd geldt dus voor 1 persoon. We komen beiden tot rust in een omgeving waar je ruimte hebt en je dieren om je heen hebt. Dit weegt zwaar mee. We krijgen er energie van. Ondertussen zal er wel gesolliciteerd worden voor een baan dichterbij.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:32

Ik heb een tijdje in Amsterdam (arena) gestudeerd terwijl ik in Westervoort woonde, ik was me erg bewust van de lange treinrit en deelde m'n tijd zo efficiënt mogelijk in. Maar voor mij voelt t op een gegeven moment als stress omdat je dan altijd een strakke planning moet hebben..

Dus voor mijn werk heb ik het omgekeerde gekozen en woon ik op fiets afstand (16km) van mijn werk en dat vind ik echt heerlijk.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:38

Wij wonen buitenaf, maar direct aan het dorp. Wel ruimte, grond om huis en toch de voordelen van een dorp. School is 3 minuten lopen, supermarkt paar minuten met de fiets en werk ook maar 10 minuten met de auto.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:41

Het is maar net wat je budget is, maar wij wonen in het groene hart met de beestjes aan huis zonder lang onderweg te zijn naar werk.
30 minuten max. Ik wil meer aan mijn dag hebben dan reizen en werken. Zeker omdat de dieren aan huis ook wat meer tijd kunnen kosten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:42

Het ligt er echt aan, hoe vaak moet je werken? Kun je ook thuis werken? Ik heb een tijd gewerkt op 50 minuten rijden 5 dagen per week, maar na een jaar was ik er echt klaar mee

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:44

@Rije: bedankt voor je post! Zo zien wij het ook. Ik begrijp dat de reistijd ver is. Zeker met de trein. Daar verloopt het vaak anders als gepland idd.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:47

Zeker als je gaat solliciteren zou ik het nog wel denken; dit valt te overbruggen. Je plekje thuis is veel belangrijker.
Zelf heb ik, zeker met de coronatijd, gemerkt dat reistijd gewoon enorm zonde is van mn persoonlijke privé tijd. Nu dat ik al ruim een jaar af en aan 'uit' kan slapen in de ochtend en ook weer vroeg bij mijn paard kan zijn in de middag, wil ik ook geen reistijd langer dan 30 minuten meer. Bij voorkeur zelfs 20.
Ik moet zeggen dat ik geen enorm bijzondere functie heb waar altijd werk in is en ik dus altijd kan solliciteren waar ik wil, dus ik verhuis gewoon naar een omgeving waar ik mij prettig bij voel en zoek daar werk bij, of andersom. Maar gezien de huizencrisis hebben we eerst een woning gezocht en ik daarna pas ander werk.
Niet te vaak doen natuurlijk.. elk jaar switchen staat niet goed op de cv, maar je snapt vast wat ik bedoel :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:49

Ik heb 5 jaar een heel filegevoelig traject gereden. Het ging ‘maar’ om 65km maar tenzij je om 5:40 in de auto zat, deed je daar 1u25 tot 2u15 over. Elke dag. Naar huis rijden duurde iets korter maar zat er dicht bij. Daarna ging ik ook steeds vaker naar Amsterdam. Daar deed ik 2u15 tot 4u over. Soms langer. Bleef dan op hotel. Naar huis rijden was ook vaak drama.
Ik heb er op een gegeven moment de stekker uit getrokken. Ik zat alleen nog maar in de auto voornamelijk in de file. Zelfs met super flexibele uren stond ik elke dag in de file, maakte niet uit op welk uur.
Mijn advies: denk er goed over na. Ik werkte daarnaast 50-65 uren nog en daar moet je echt wel de energie voor hebben. Op een gegeven moment voelde ik me gewoon al moe als ik nog maar aan kwam op het werk omdat file rijden zo vermoeiend en saai is.
Ik zou het nu niet meer willen en zoek nu bewust iets dicht bij huis met maximaal een half u reizen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:55

__Toverbal schreef:
Zeker als je gaat solliciteren zou ik het nog wel denken; dit valt te overbruggen. Je plekje thuis is veel belangrijker

Dit hebben we inmiddels ook geleerd. Je thuis is zo belangrijk, in een omgeving waar je kunt ontspannen. En idd ondertussen wordt er volop gesolliciteerd.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 02-04-21 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:55

Nu met pensioen, maar wij zijn 30 jaar geleden naar de Veluwe verhuisd, werkten beide in Amsterdam.
A1 in de file, heen en weer. Enige oplossing: om 6 uur in de auto, en om half 4 uur terug in de auto naar huis.
Dan was de reistijd 's morgens 45 minuten en 's middags een uur tot iets meer. En dat 4 dagen in de week, woensdag was een tussendoor uitslaapdag. Reistijd van meer dan een uur enkele reis en geen manier dat te voorkomen (dus vroeg starten kan bv niet omdat je werkgever geen flexibele werktijden kent) zou voor mij een no-go zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-04-21 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:57

Utrechtse heuvelrug, 20 minuten met de auto van Utrecht stad af. Heerlijk landelijk, in het midden van het land dus over al dichtbij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:57

In het oosten is 45-60 minuten reistijd naar werk best normaal. Zelfs als je niet in de randstad werkt. Maar het maakt veel uit of je 60 minuten lekker kan rijden of in de file staat vind ik. Je kan ook eerst gaan verhuizen en dan later ander werk zoeken wat meer in de buurt zit?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 09:03

MarlindeRooz schreef:
In het oosten is 45-60 minuten reistijd naar werk best normaal. Zelfs als je niet in de randstad werkt. Maar het maakt veel uit of je 60 minuten lekker kan rijden of in de file staat vind ik. Je kan ook eerst gaan verhuizen en dan later ander werk zoeken wat meer in de buurt zit?

Ja, dat zou dan ook ons plan zijn. In deze tijd is een huis vinden een grotere uitdaging dan werk. We zijn veel verhuisd omdat werk vaak centraal stond. Nu zijn we toe aan een thuis, ook qua woonplaats waar je echt iets opbouwt.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 02-04-21 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:03

Ik woon in Noord-Limburg en werk in eindhoven. Voor corona dus makkelijk 45 - 75 minuten onderweg. Nu een minuutje of 40 voor die 2 keer per week dat ik op locatie werk. Ik heb het er echt prima voor over maar ik hou sowieso van autorijden. Het contrast is voor mij mega, ik probeer in de stad gesprekken te voeren met cliënten maar wat een herrie joh, thuis zit ik tussen de eekhoorns en spechten. Heerlijk!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 09:05

@Robijntjah: dat is wel een verschil ja :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:06

Ik vind een half uur al de max, zeker nu met kinderen zie ik het niet zitten om lange reistijden te hebben van en naar werk.

Ik heb nu een reistijd van 10-15 minuten max, helemaal prima :)

Maarr..... Ik heb dan ook nog niet mijn droomhuis, die komt er over een x aantal jaren wel hoop ik en misschien heb ik dan wel een heel ander beeld (en zijn mijn kinderen ook al wat ouder).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:07

Wij wonen in het Noorden buitenuit.

Reistijd van mij naar het werk is half uur en van man 45 minuten.
Bushalte is op 4 km afstand.
Er is wat duurdere supermarkt op 6 min auto afstand en 2 supermarkten in een dorp op 10 min rijden.
Iets grotere winkels op 20 minuten.
Stal is op 25 minuten.

Ik plan altijd wel bv de boodschappen als ik naar stal ga of vanuit het werk 1 afslag verder pakken.
Moet ik echt iets anders halen bv action dan rij ik niet linksom maar rechtsom naar stal.

In het eerste jaar met de sneeuw en winter moet je er ook om denken dat je voorraadkast vol zit want je kan er dan niet snel uit we hebben in 10 jaar 2x 3 dagen thuis vast gezeten.

Ik vind het heerlijk je heb iedere dag het vakantie gevoel en afstand is eigenlijk geen afstand omdat je overal wel voor moet rijden.

Het is wat je zelf wilt en soms is het plannen maar daar wordt je steeds handiger en makkelijker in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:07

Ik ben verhuisd naar de Veluwe terwijl ik nog in Barendrecht werkte. Ik ben na 2 weken gaan solliciteren. Wat Ibbel zegt: voor 6 uur in de auto ‘s ochtends, dan was ik er (met file) tussen 7 en half 8 en kon ik uiterlijk half 4 weer weg. Mij ging het echt opbreken. Met name omdat er altijd file was. Ik hield dit echt niet vol.
Ik werk nu op 45 min. Maar geen files en ik rij door bos en langs de heide. Dat maakt de reistijd een stuk aangenamer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:15

Wat al eerder gezegd is het echt persoonlijk. Voor mij is een half uur reistijd echt de max. Maar ik heb enkele collega’s die al 8 jaar een dik uur reistijd hebben. Ik heb enkele jaren een langere reistijd gehad en merk dat mij dat echt opbreekt. Nu zit ik op 15/20 minuten ongeacht of ik de fiets of auto pak en dat is heerlijk!

__Toverbal schreef:
Zelf heb ik, zeker met de coronatijd, gemerkt dat reistijd gewoon enorm zonde is van mn persoonlijke privé tijd.

Dat heb ik ook heel erg. Ondanks dat het maar 15/20 minuten is naar mijn werk kijk ik er tegenwoordig steeds meer tegenop als ik weer een keer naar kantoor moet vanwege de reistijd en al het geregel er omheen (lunch inpakken, laptops meezeulen).

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:39

Ik vond lange verplaatsingen naar het werk niet zo erg, tot er kinderen kwamen. Plots moet je rekening houden met begin- en einduren van de opvang. Ik vond het echt niet fijn om steeds als eerste je kind te brengen en als laatste af te halen, terwijl je zelf op kantoor op sommige dagen als laatste toekomt en als eerste terug moet vertrekken. Mijn vriend zijn uren zijn erg onvoorspelbaar, dus hij brengt/haalt de kinderen als het niet anders kan.

Ik volg helemaal dat je de prioriteit legt op je woonomgeving, en daar je werk op afstemt. Al heb ik wel geluk gehad om iets te vinden wat aansluit bij mijn diploma's, wensen en ervaring. Enkele reis is 40 minuten, dat is echt mijn maximum.

Succes met de zoektocht naar je droomhuis en een bijpassende job!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:40

Mijn max reisafstand is 60 minuten enkele reis, van deur tot deur.