Vragen over chromebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Vragen over chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:09

Hoi bokkers,

Even wat vraagjes aan jullie.

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Heel lang uitgesteld, heb eigenlijk niet veel veel budget over voor een nieuwe laptop aangezien ik hem nu ook niet gebruik. Maar het wel handig is om er eentje te hebben. Het probleem is dat ik 2 keer een goede dure laptop heb gekocht, uit de winkel , helemaal goed voorgelicht wat ik wilde (snel!) Maar helaas. Vanaf het begin is mijn huidige laptop (en die daarvoor ) traag. Nooit snel geweest, terwijl ik er amper wat op heb staan. Dus die ligt nu 5 jaar te verstoffen in de kast en heel af en toe er uit gehaald voor een dvdtje.

Nu heb ik op mijn werk in het team een chromebook. Zo super snel,je klapt hem open en je zit op internet. Binnen 1 seconde zit je op de site die je nodig hebt.

En het voordeel, ze zijn niet zo duur. Want ik hoef er niet zoveel mee, eigenlijk alleen stiekem photoshop. Maar via Google krijg ik verschillende antwoorden. Kan je op een chromebook photoshop zetten? Zo ja,kan je ook je harde schijf met je foto's aan je Chromebook verbinden?

Ik hoor het graag :)

maaikemuis

Re: Vragen over chromebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:26

Photoshop draait vooralsnog niet op een chromebook. Men is wel bezig een betaversie uit te rollen waarbij Photoshop lijkt te gaan draaien zoals op je mobiel. Maar vooralsnog is het er nog niet.

Met een chromebook werk je in een cloud, zelf heeft hij zeer weinig opslagcapaciteit. Een extrerne harddisk kan je helpen meer bestanden op te slaan.

Maar wanneer je enige eis het draaien van Photoshop is, dan zal een chromebook niet de juiste keuze zijn voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:55

Wat zijn de specs van je huidige laptop(s)? Dat instant opstarten en meteen online heb ik namelijk met mijn macbooks ook, komt door o.a. de aanwezigheid van een SDD ipv een HDD voor opslag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:09

Photoshop is een enorm zwaar programma voor je laptop. Dus dat is sowieso een lastige eis in combinatie met niet te duur.

Ik zou vooral ook even kijken naar het exacte type chromebook dat je hebt voor je werk, want hoewel chromebooks wel sneller zijn dan een windows-laptop met dezelfde specificaties, zijn de goedkope chromebooks snel aan hun max en worden ze dan ook erg traag. Ik moet met mijn chromebook opletten dat ik niet te veel tabbladen open heb staan en hoeveel dat exact is wisselt met het type tabbladen. Ik loop regelmatig uit mijn ram (met Black Friday gekocht, maar oorspronkelijk een chromebook van 350 euro, wel een 14" scherm).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:13

Ik had zo'n ding voor mijn werk maar vond het waardeloos. Het gebrek aan harde schijf brak me vooral op. Er is geen ruimte om software te installeren en bijv Microsoft Office in the cloud werkt toch minder goed dan plaatselijk geinstalleerd. Daarnaast is Google erg dominant op die Chromebooks en wil het telkens de Google-versie van Excel gebruiken, daar waar ik Microsoft Excel wilde gebruiken. Aaaargh!

Chromebook is leuk voor prive wat op internet zitten, maar dat kan elke willekeurige tablet ook. Ik vind het geen waardige vervanger van een laptop of desktop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:20

Ik heb mijn CB ook voor erbij.

Photoshop app draait wel en GIMP ook, maar je mist gewoon net even wat rekenkracht. :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:24

Ik had hetzelfde probleem. Telkens weer laptops die het allemaal niet aankonden. Lightroom ging nog met veel geduld, Photoshop probeerde ik niet meer op een gegeven moment. Ik heb er begin dit jaar voor gekozen om een goede desktop aan te schaffen. Daar kan ik gemakkelijk de programma's op draaien.

Inclusief een mooi 4k scherm, was ik in totaal 1400 kwijt. Het voordeel hieraan is, dat wanneer de onderdelen verouderen en traag worden je die gewoon kan vervangen en je veel goedkoper uit bent.
De laptop houd ik er nog naast voor evenementen etc. maar gebruik ik verder helemaal niet meer.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 16:38

Bedankt voor alle antwoorden. Dat wordt dan helaas geen chromebook.