Wat maakt vlekken op mijn tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Wat maakt vlekken op mijn tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 14:55

Hallo Bokt! Het zoveelste 'wat is dit' topic, maar aangezien het leuk is en ik écht niet weet wat dit veroorzaakt :list:

Situatie schets, wij hebben al ruim 3 jaar een houten tafel. Deze zou in de olie komen maar is niet gebeurd en achteraf is dit hersteld.

Vorig jaar zomer ondekte ik vlekjes op tafel, net vliegen poepjes. Punt is alleen dat we geen vliegen in huis hadden en nergens anders dit soort vlekjes kwamen. De vlekjes zijn ook niet weg te halen met water of schoonmaak middel (al kom ik niet verder dan dreft omdat ik mijn tafel niet wil slopen -O- ) en uiteindelijk heb ik de tafel geprobeerd licht op te schuren om weer te kunnen oliën in de hoop dat de vlekjes weggingen. Niet dus.

Er staat op die plek altijd een mand. Soort rieten mand. Vorig jaar hebben we dus deze mand weggegooid en een andere gekregen omdat we dachten dat er misschien beestjes in de mand zitten. Eind goed al goed was het idee.

Nu gooi ik net de appelstroop om in de mand en haalt mijn vriend die van tafel om de mand schoon te spoelen, zitten er nóg meer vlekjes :wow:

Wie weet wat dit is, waar het door komt en vooral: Hoe krijg ik het van de tafel? :=

Afbeelding
Vlekjes van vorig jaar die dus al een keer geschuurd zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe vlekjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:57

Vliegenstrontjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:58

Dat ziet er wel gek uit, heb je iets van bloemen op tafel staan ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:01

Ik dacht eerst aan hars ofzo, maar je zegt dat juist op die plek altijd een rieten mand staat? Zit er nog iets ín die mand?

marga1

Re: Wat maakt vlekken op mijn tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:05

Lijkt schimmelvlekjes.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 15:05

Vliegenstrontjes was het eerste waar wij aan dachten maar niet logisch in deze tijd van het jaar. Verder is er op lampen enzo ook niks van strontjes te zien.

@Zonnebloem92, vaak wel bloemen in huis maar niet op de eettafel.

@8nnemiek, het zit echt onder of in de buurt van de mand, deze die we nu hebben is een slag groter dan de vorige maar staat op dezelfde plek. De plekjes zitten er onder of tot 10 cm er naast. In de mand zitten wat rommeltjes als batterijen en krijtjes en er ligt broodbeleg als hagelslag, pindakaas, stroop en honing in.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:09

Woonde er geen spin(netje) onder de mand? Het lijkt ook wel op spinnenpoep. In/onder een rieten mandje kunnen die zich wel ophouden.

Je zou de plek misschien met ontweringswater kunnen behandelen als de tafelecht alleen geolied is.
Laatst bijgewerkt door MiekeFS op 26-03-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:09

Spinnenstrontjes.
Alleen geen logische plek voor.
Maar als er hier 1 in de hoek van het kozijn zit zitten er onder ook van dat soort plekjes.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:37

Wat voor hout is het?

Kan ook een looizuurreactie zijn op iets wat wat op de tafel staat.
Dus als het alleen rondom de betreffende mand is, een reactie op de mand of iets wat in de mand zit.

Als je het echt niet met een natte doek weg kunt krijgen kun je er vanuit gaan dat het vanuit het hout zelf komt.
Overigens kan het ook komen door de olie, maar in dat geval zou je dan over de hele tafel vlekjes zien.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:43

Mand vervangen voor iets anders? Glazen schaal ofzo? Het lijken mij net schimmel puntjes, dus wellicht vochtophoping door de mand?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:47

Kan het van iets van metaal zijn? Ik had een metalen vergiet op een houten werkblad en ook lelijke plekken. Waren wel minder en groter, maar leek er wel op. Was wel schimmel.De glazen, plastic en houdetn spullen gaven niet zulke plekken.

Ik zou mn mand even weghalen en op een wit papier of licht karton zetten ergens en dan eens kijken wat je los opvangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:50

Het lijkt op een looizuurreactie. WIj hebben die in onze houten vloer, dat kan echt van de gekste dingen komen. Bij ons kwam het van de modderlaarsjes van onze dochter. Zeker omdat je het er ook niet afgeschuurd krijgt zonder te diep te moeten gaan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 22:59

De tafel is van eiken hout en er komt niet metaal direct op de tafel. Een reactie van het hout lijkt tot noch toe het meest logisch. Iemand tips hoe we dat er weer uit krijgen? Of wordt dat gewoon meer schuren en behandelen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:34

Kunnen het geen 'weervlekjes' zijn? Het weer is een schimmel die in van alles kan ontstaan als er onvoldoende ventilatie is; op vochtige plekken die niet drogen. Weervlekken zijn niet echt te verwijderen. Misschien kun je ze wegschuren, en de tafel als hij droog is opnieuw lakken