Onderhoud auto: merkdealer of algemene garage?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Onderhoud auto: merkdealer of algemene garage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:46

Sinds juli vorig jaar heb ik mijn prachtige, geweldig fijne Nissa Qashqai. Die moet voor eind april door de AKP, en wil ik hem ook direct een onderhoudsbeurt laten geven.

Mijn vorige auto's waren of nieuwe auto's of leaseauto's, en vooral ook een heel stuk kleiner :') Het onderhoud was dus goedkoper (of ik betaalde het überhaupt niet zelf :+ ). Deze auto is uit 2012. Ik heb een offerte opgevraagd bij de merkdealer, een grote beurt incl APK is een kleine € 600, een kleine beurt incl APK kost € 295. Verschil zit hem in het vervangen van de bougies, en het geheel nalopen van de auto (incl verwijderen wielen en remmen ter controle) bij de grote beurt.

Ik vind het veel geld := en heb dus ook een offerte bij een algemene garage opgevraagd. Die bieden een grote beurt aan voor € 300 (excl APK), maar specificeren niet wat daarbij in zit. Tevens bekruipt mij dan ook een beetje het gevoel dat de rekening achteraf nog wel eens hoger kon uitvallen, omdat het verschil zó groot is.

Mijn auto is tot nu toe altijd bij de dealer in onderhoud geweest, en dat heeft eigenlijk ook wel mijn voorkeur. Maar, dat kost dus wel :$ Waar laten jullie het onderhoud van je auto's doen? Opmerkingen als 'ik doe het zelf' zijn niet echt van toepassing, want ik kan het echt níet zelf :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:50

Grote beurt + APK altijd bij de merkdealer. Rare dingen ook. Simpele dingen als ruitenwissers, lampjes, kleine beurt haal/doe ik altijd bij de garage om de hoek.
Moet wel zeggen, nu met mijn oude KIA doe ik de grote beurt en APK ook bij een algemene garage. Wel hebben we nog wat problemen met dashboard lampjes (geen zekeringsprobleem), wat andere elektronische dingetjes en de cruise control en daar wil ik wel weer een KIA garage naar laten kijken.

Bij een merkdealer heb ik overigens wel de voorkeur voor een kleinere garage en niet zo'n grote dealergroep. Ik vind ze over het algemeen wat klantvriendelijker bij reparaties. Bij de grotere heb ik het idee dat zij zich vooral richten op verkoop en niet op reparaties van auto's ouder dan 5 jaar. Maar dat is echt een gevoel wat ik in de loop der jaren (stuk of 20 :)) ) heb gekregen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:52

Hier ook een qashqai maar dan in de zakelijke lease, ben voor onderhoud bij mijn eigen garage in het dorp gebleven vanwege uitstekende service en bereikbaarheid, enkel voor garantie zaken moet ik naar de Nissan dealer. Zij hebben mij inmiddels 2x een grote beurt geleverd en dat perfect gedaan terwijl de dealer een beroerde service heeft en 3x een fout heeft gemaakt in de software ;)
Ik weet niet hoeveel km je per jaar doet maar privé deed ik grote beurt het ene jaar en kleine beurt het andere jaar.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:56

Ik ga altijd gewoon naar een algemene garage. Ik vind dat die vaak beter werk afleveren voor minder geld. Heb niet zo'n hoge pet op van merkgarages :o
Alleen voor bepaalde zaken moet ik echt naar de merkdealer, maar die zit helaas niet echt in de buurt.

Ik zag laatst bij 'klokje rond' van autoweek een auto die altijd dealer onderhouden was, dus die man dacht dat moet goed zijn. Nou het was schandalig :=
Laatst bijgewerkt door Goldie op 22-03-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:00

Hier bij de algemene garage om de hoek.
Hij heeft voor alle merken testkasten enz dus zal wel prima zijn.
Ook nog altijd tevreden geweest en hoor over die garage ook nooit gekke dingen.
Dus dat scheelt denk ik ook wel per garage.

Maar grote beurt vind ik nooit goedkoop.
Toevallig deze week onze Hyundai Tucson geweest.
En waren we ook 800 euro kwijt.
Wel nieuwe distributieriem plus bijbehorende uurloon daar van. Maar dat hoort toch ook bij het algemene onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:00

Ik zou altijd voor de merkdealer gaan!

Ik heb bij Nissan goede service ervaren, maar ook bij Kia en nu bij Mazda.

Met mn Arosa jaren geleden bij de goed aangeschreven lokale garage altijd gegaan, maar bij elkaar veel meer kwijt geweest dan nodig had moeten zijn ivm niet goed inschatten dingen voor apk die de dealer wel kon. Altijd spijt van gehad want met 12 jaar oud was hij praktisch total loss door de versnellingsbak.

Goof

Re: Onderhoud auto: merkdealer of algemene garage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:02

Ik heb toevallig vanmorgen mijn auto weg gebracht voor een grote beurt en apk bij de merkdealer. Kleine, simpele dingen doe ik bij de garage om de hoek, grote dingen dus bij de dealer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:02

Als de auto nog onder garantie is (zoals m'n huidige) alles bij merkdealer, behalve bvb een bandenwissel. En ja dat kost wat maar heb helaas al mogen ondervinden dat ze moeilijk doen over garantie als het niet door een merkdealer gedaan is (ook al kunnen ze dat eigenlijk niet verplichten).
Indien auto niet meer onder garantie: bij elke garagist die hem rijdend kan houden.

Bij Nissan (of andere modernere auto's) wel opletten dat softwareproblemen vaak toch bij dealer opgelost moeten worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 10:04

De planning stond op 30.000-40.000 km per jaar. Maar ja, iets met thuiswerken enzo, dus ik heb er nu sinds juli 15.000 km mee gereden :))

Ik zal ook eens de papieren induiken welke beurt hij het laatst heeft gehad.

De algemene garage van de lagere offerte was overigens de Kwikfit. Ik zit net bij Bosch Carservice te kijken, die leveren een grote beurt voor zo'n € 369-€400. Scheelt toch ook wel weer.

Garantie is nog wel een goed punt, er is een jaar garantie bijgekocht. Dus die loopt tot juli 2021, en onderhoud gebeurt in april 2021. Dus ik zou ook kunnen kiezen voor dit jaar onderhoud bij de merkdealer en dan vanaf volgend jaar eventueel onderhoud bij een algemene garage.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:06

Kwik-fit en dat soort zaken gaan wij dan weer niet heen.
De garage waar wij heen gaan is een zelfstandige in het dorp, die van 1 monteur zich uit heeft weten te breiden naar een heel team nu. En dat zal niet zijn gelukt als mensen in het dorp slechte praten.

kwik-fit of die grote ketens trekt me niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:07

Banden doe ik overigens nooit bij een garage, maar altijd bij een bandenservice/-bedrijf. Dat scheelt vaak ook in prijs.
Bij Kwikfit ben ik 1x geweest. Daar kwamen ze nog van alles tegen, waardoor de rekening flink hoger uitviel dan de offerte en ik beter bij de merkdealer had kunnen gaan. De garage om de hoek vond ik wel betrouwbaar overigens. Maar Kwikfit is net zo commercieel als een grote merkdealer.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:10

Mijn vriend heeft een eigen garage/onderhoudsbedrijf (letterlijk van Fiat Panda tot Ferrari en van oldtimer tot splinternieuwe) en krijgt zelfs auto’s van dealers doorgestuurd. Over het algemeen kunnen zij gemakkelijk goedkoper met beurten en grote reparaties e.d. , maar omgekeerd gebeurt ook wel. Dat zij juist doorsturen naar de dealer bij hele specifieke dingen. Mijn eigen ervaring is wel dat een dealer sneller zaken vervangt, die prima nog hadden gekund met een beetje aandacht (remschijven afdraaien gebeurt bijvoorbeeld niet altijd meer, terwijl dat vaak best kan). En uitsluitend (nieuwe)merkonderdelen gebruikt, waar gereviseerd, gebruikt of een ander merk ook prima was geweest. Of in het geval bij mijn vriend, ze maken zelf een onderdeel, wat regelmatig heel veel geld scheelt.

Kortom, het hangt er vanaf wat er moet gebeuren en hoe goed zowel de merkdealer als de algemene garage is in het werk wat ze doen. Lastige keuze dus. Geen idee of je in de buurt woont, maar ik weet nog wel een goede garage :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 10:11

Ik woon in Groningen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:12

Wij hebben jaren geleden via via een adres gekregen van een enorm goede 'gewone' garage. Sindsdien laten we alles daar doen. Die mensen denken enorm goed mee, doen heel veel moeite, lage prijzen en proberen bijvoorbeeld ook tweedehands onderdelen te vinden als iets stuk is.
Vorig jaar was ik zo'n 600 euro kwijt voor een grote beurt met APK en distributieriem vervangen. Dingen als lampjes vervangen en zekeringen vervangen doen ze gratis, en toen er laatste een sterretje in het raam werd gerepareerd en ze niet helemaal tevreden waren (je zag het nog zitten als je goed keek) hoefden we ook niet te betalen.
Met merkdealers heb ik lang niet zo'n goede ervaringen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-03-21 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:13

Hier hing het af van leeftijd en toestand van de auto. Mijn transit ging naar een algemene garage. Mijn oude atos werd verwend met de merkdealer 100 km verderop.

Mijn renault bus gaat naar de merkendealer, morgen mag hij weer apk gekeurd worden. De beurt goddank eens per twee jaar. Ook dan de merkendealer. Alleen banden vervangen maakt me weinig uit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:14

Kwik fit en andere soort ketens zou ik inderdaad ook niet aanraden.
Kan goed zijn, maar vaak toch garagisten in spé die hun eerste reparatiepogingen doen.
Daarbij steun ik liever de lokale (goede) dorpsgaragist dan een keten.

Zo ooit eens een auto verkocht, na wat reparaties en herkeuren voor verkoop. Gaan die kopers er linea recta mee naar een feuvert (ook zo'n keten) waar ze zogenaamd ontdekken dat die reparaties niet goed zijn uitgevoerd en hersteld moeten worden, of ik even die kosten wilde betalen, indien niet zagen ze zich genoodzaakt er een rechtszaak van te maken :') .
Nou jongens, als jullie willen bewijzen dat een onafhankelijke garage én een keuringscentrum doorgestoken kaart hebben gespeeld, be my guest :+ .
Kosten niet betaald, net briefje teruggestuurd dat de bewijslast bij hen lag en nooit meer iets van gehoord.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:14

Daihyo schreef:
Banden doe ik overigens nooit bij een garage, maar altijd bij een bandenservice/-bedrijf. Dat scheelt vaak ook in prijs.
Bij Kwikfit ben ik 1x geweest. Daar kwamen ze nog van alles tegen, waardoor de rekening flink hoger uitviel dan de offerte en ik beter bij de merkdealer had kunnen gaan. De garage om de hoek vond ik wel betrouwbaar overigens. Maar Kwikfit is net zo commercieel als een grote merkdealer.

Quiksh*.t |( ooit met mijn eerste auto naartoe gegaan voor een lekke band. Kwam met een rekening thuis van bijna 3000 gulden (zonder normaal overleg, ik werd echt voor het blok gezet). En achteraf bleek dat ze allemaal dingen hadden gedaan en vervangen die helemaal niet hadden gehoeven.

Later nog een keer iets dergelijks meegemaakt bij zo’n soortgelijk bedrijf. Zaken op de rekening zetten die helemaal niet eens vervangen waren en de auto niet mee willen geven, omdat het zogenaamd levensgevaarlijk zou zijn. Terwijl later bleek dat het echt heel simpel te verhelpen was (bleek bij een algemene garage waar ik iets later terecht kwam voor regulier onderhoud).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:15

De eerste jaren heb ik mijn twingo bij de dealer laten doen met het idee dat ik hem dan mss beter kan verkopen later. Maar nu laat ik hem al 2 jaar door een algemene garage doen. En dat bevalt prima en scheelt wel geld. Het is een familiebedrijf en mijn ouders en broertje brengen hun auto er ook heen. En als er iets is wat de merkdealer beter kan dan geven ze dat ook aan. Dat was het geval toen mijn pa zijn audi nog had.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:16

kwik-fit staat erom bekend lage basistarieven te hanteren en vervolgens vinden ze van alles waardoor je op het eind toch een berg geld betaald.

Ik ga naar een algemene garage in het dorp, we hebben geen merkgarages hier en dan moet ik van alles gaan regelen om de auto naar de garage te brengen, weer thuis te komen en dan weer naar de garage te komen om de auto op te halen.
Nu breng ik hem weg, loop naar huis en vice versa.

Auto wordt altijd netjes onderhouden en als er wat is bellen ze van te voren zodat ik niet voor verassingen kom te staan als ik de auto op kom halen. Ik vind het een prima service gerichte garage, daarvoor hoef ik niet naar een merkgarage te gaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:18

Berdien schreef:
Ik woon in Groningen!

Ik heb je pb gestuurd!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 10:18

Het jammere is dus dat Groningen geen dorp is, en we dus ook geen 'de garage van het dorp' hebben :)) :D Er zijn genoeg garages, maar voor je erachter bent welke goed is en welke niet.. Dat is vaak toch via via.

Kwikfit streep ik dan door, daar had ik ook al geen heel lekker gevoel bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:20

Moska schreef:
Daihyo schreef:

Quiksh*.t |( ooit met mijn eerste auto naartoe gegaan voor een lekke band. Kwam met een rekening thuis van bijna 3000 gulden (zonder normaal overleg, ik werd echt voor het blok gezet). En achteraf bleek dat ze allemaal dingen hadden gedaan en vervangen die helemaal niet hadden gehoeven.

Dit is exact mijn ervaring :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:26

Ik heb tot nu toe ook altijd nieuwe auto's met garantie of lease auto's gehad, maar anders zou ik ook gewoon naar een algemene garage gaan (een vriend van mij heeft een eigen garage).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:27

Momenteel gaat onze auto nog naar de merk garage maar wij krijgen het idee dat ze altijd teveel rekenen. Beetje het idee van “ze kunnen een dikke bak rijden dus dan is een hoge rekening ook niet erg”. Een grote APK kost ons €800, de auto wordt dit jaar 4 dus gaan we hem naar de garage hier om de hoek brengen die het voor ongeveer €300 doet.
Het ligt er voor ons dus een beetje aan hoe oud je auto is, alles tot 4 jaar zou ikzelf wel bij de merk garage laten doen (maar dat is gebaseerd op het gevoel dat zij hun auto’s het beste kennen en dus beste onderhouden).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:29

Wij wonen in Noord-Brabant, maar mijn man zweert bij de merkdealer en rijdt er helemaal voor naar Alkmaar, Noord-Holland.
(We hebben een Audi en blijkbaar zit daar een hele goede merkdealer :+ ).