Noor schreef:Situatie: getrouwd en koophuis.
Ik ga ervan uit dat jullie op HV getrouwd zijn (anders slaat het dilemma nergens op namelijk).
Citaat:
Tot nu toe storten we beiden een (naar rato) X-bedrag op onze gemeenschappelijke rekening. Wat overblijft, blijft op onze individuele rekeningen. Partner verdient meer dan ik.
Dat wordt vaak gedaan, nadeel is dat de één meer overhoudt dan de ander maar dat hoeft niet per sé een reden te zijn om ervan af te wijken.
Citaat:
Met kinderen op komst, zullen er meer uitgaven gedaan worden en ga ik minder werken. Wat nu te doen met rekeningen?
Waarom ga jij minder werken en hoeveel minder? Waarom gaan jullie niet allebei iets minder werken?
Citaat:
- Optie 1: alles op 1 hoop.
Voordeel: lekker ‘makkelijk’.
Nadeel: Mocht de relatie niet goed gaan, is dit dan wel verstandig?
Betaal je dan eigenlijk ook mee aan je eigen cadeaus bv?
Het enige wat niet verstandig is is als je zo weinig gaat werken dat je na scheiding niet in je eigen onderhoud kunt voorzien. Ipv stilstaan bij of je dan aan je eigen cadeau's meebetaalt (echt?) zou ik er eens bij stilstaan hoe je aan een woning zou komen (hypotheek krijg je dan nauwelijks).
Citaat:
- Optie 2: naar rato.
Voordeel: eerlijk? Het voelt ook ‘verstandig’ (just in case)
Nadeel: ik merk dat we gezamenlijke dingen toch van onze privérekeningen betalen.
Uitjes ed doen we vooral met auto partner. Die betaalt dan dus ook de brandstof.
Naar rato is best eerlijk als de omstandigheden ongeveer gelijk zijn. Als jullie samen besluiten dat jij minder gaat werken om ook thuis te zijn bij de kinderen dan is het al veel minder eerlijk natuurlijk. De kosten gaan omhoog en het gat in inkomen tussen jullie wordt alleen maar groter, dan slaat naar rato niet echt meer ergens op (tenzij het puur een eigen keus is om minder te werken om meer vrijheid te hebben).
Citaat:
- Optie 3: bv €500 op individuele rekening, overig salaris op gezamenlijke rekening.
Voordeel: ieder kan evenveel sparen
Nadeel: ?
Het nadeel hiervan is natuurlijk dat de meestverdienende partner veel minder overhoudt. Toch kan dat eerlijk zijn om het verschil in de balans van werken en zorgen recht te trekken. Jij zorgt meer en hebt daardoor minder inkomen (en minder pensioen en meer onzekerheid mochten jullie scheiden), hij zorgt minder, kan daardoor meer werken en verdienen (en meer pensioen opbouwen en prima basis na scheiding).