Schutting, maar niet zo'n gewone

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Schutting, maar niet zo'n gewone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 19:02

Aangezien onze schutting op omvallen staat, moet er een nieuwe komen. Nu ben ik niet van de standaard schuttingen, dus zoek ik wat aparts.
Ik vind bijv wilgenschuttingen mooi, mar ik ben vooral benieuwd hoe lang dat mee gaat. Ik zou ze dan wel echt in zo'n paneel hieronder willen plaatsen en niet alleen een rol.

Afbeelding

Maar, als ik het echt mooi wil doen wil ik ook wel zoiets:

Afbeelding

Of dit.
Afbeelding

Maar van die losse palen zijn denk ik wel duur, en ik vraag me dus af hoe lang dat mee gaat als je dat ingraaft.

Helemaal anders, maar dit vind ik dan ook wel weer heel mooi.

Afbeelding

En misschien dan in combinatie met dik bamboe...

Afbeelding

Maar goed, ik ben dus benieuwd hoe duurzaam die natuurlijke schuttingen zich houden. Ik ben wel benieuwd wat jullie in de tuin hebben en wat jullie ervaring daarmee is. Ik ben dus niet op zoek naar de standaard schuttingen :P

F_T

Re: Schutting, maar niet zo'n gewone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:07

Mooi, maar gaat niet lang mee.

Ik heb ooit een (zelf gevlochten) sierhek gehad met wilgentenen.

1e 2 jaar super.
Dan neem te elasticiteit van de wilgen wat af, en worden het steeds meer vrij breekbare takken.

De bovenkant van mijn hekwerk was ook in een sierpatroon met bogen gevlochten. Was leuk om te doen, maar binnen een paar jaar dus wel heel kwetsbaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 19:16

Femke_Tweety schreef:
Mooi, maar gaat niet lang mee.

Ik heb ooit een (zelf gevlochten) sierhek gehad met wilgentenen.

1e 2 jaar super.
Dan neem te elasticiteit van de wilgen wat af, en worden het steeds meer vrij breekbare takken.

De bovenkant van mijn hekwerk was ook in een sierpatroon met bogen gevlochten. Was leuk om te doen, maar binnen een paar jaar dus wel heel kwetsbaar.

Ja daar was ik dus wel een beetje bang voor. Goed om te weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:33

Alles wat onbehandeld is gaat niet enorm lang mee, zeker ingegraven niet. Bamboe gaat wel wat langer mee dan gemiddeld.
Als je het hout goed behandeld en dat ook bijhoudt dan kan het best een stuk langer mee gaan. Neem je een vettige houtsoort zoals veel hardhout soorten, dan kun je het olieën om het vocht en weer eruit te houden. Heb je andere onbehandelde houtsoorten dan is beitsen of lakken meestal noodzakelijk om het goed te houden. En beitsen/lakken moet je al gauw een keer per jaar herhalen. Er gaat wel wat werk in zitten dus. Al ziet het er wel prachtig uit!
Je kan wel kiezen voor geïmpregneerd hout. Dat is voorbehandeld en gaat een heel stuk langer mee zonder dat je het hoeft te onderhouden, met een beetje geluk moet dat toch wel een jaar of 10 houden. Maar ik vind dat zelf vaak wat minder mooi, ziet er minder natuurlijk uit.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:06

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 21:18

Lizz schreef:
Misschien is dit ook wel iets, wel erg robuust. Een schutting van schaaldelen.

https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/ ... gJ9TfD_BwE

Onlangs zag ik dit bij een tuin, maar wel iets grover. Kan de grovere versie niet vinden.
https://tuinmaak.nl/hazelaarscherm-180x120cm.htm

https://www.tuinhoutcentrale.nl/hazelaa ... forte.html

Mijn ouders hebben jaren wilgentenenschutting gehad (wel in een frame, dus geen losse matten op rol). Zonder problemen, is na 15 jaar vervangen, door storm om gegaan.

Ja die schaaldelen had ik ook gezien, maar dat vind ik dan weer te rommelig ogen denk ik. Het nadeel van douglas hout is ook, dat het in de loop van tijd lelijk grijs wordt. We hebben hier een loungebank met schaaldelen van douglas maar dat zie je nu niet meer. Want alles is grijs.
Ik denk dat voor Hazelaar hetzelfde geldt, dat het niet lang goed blijft. Maar dat weet ik niet zeker. Ik vind dit trouwens wel de mooiste van al die gevlochten schuttingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:25

Beetje offtopic misschien, maar de kleur van het douglas hout van de bank kun je meestal heel mooi terug krijgen door ontweringswater erop te doen met een kwast, 24 uur laten intrekken en dan even dwars op de nerf schrobben met een harde borstel of schuurspons en schoon water. En omdat het vettig hout is kun je daarna het beste olieën met bv lijnolie om het langer mooi te houden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 21:32

8nnemiek schreef:
Beetje offtopic misschien, maar de kleur van het douglas hout van de bank kun je meestal heel mooi terug krijgen door ontweringswater erop te doen met een kwast, 24 uur laten intrekken en dan even dwars op de nerf schrobben met een harde borstel of schuurspons en schoon water. En omdat het vettig hout is kun je daarna het beste olieën met bv lijnolie om het langer mooi te houden.

Ah dank je. Dat is goed om te onthouden.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:50

In de categorie: ‘enorm projecteren en daarbij niet luisteren naar de vraag’: ik vind dit ook altijd heel mooi

Afbeelding

Lijkt mij op zijn minst langer meegaan dan wilgenschermen (die ik ook heel leuk vind).

Dit zijn dus kastanje schermen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 21:52

Nienkje_H schreef:
In de categorie: ‘enorm projecteren en daarbij niet luisteren naar de vraag’: ik vind dit ook altijd heel mooi

[ [url=m/MhG8Xh.png]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mij op zijn minst langer meegaan dan wilgenschermen (die ik ook heel leuk vind).

Dit zijn dus kastanje schermen.

Ja die had ik ook al gezienm maar ik vond ze wel heel erg duur :=

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:53

Is idd drama duur.
Wel leuk.
Voor als je de staatsloterij wint.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 21:55

Nienkje_H schreef:
Is idd drama duur.
Wel leuk.
Voor als je de staatsloterij wint.

Haha ja zoiets :=

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:24

Iets totaal anders, maar ik gooi 'm er toch maar in:
Via Facebook werd ik een tijdje achtervolgd door een Engels bedrijf genaamd screen with envy, zouden pas recent ook in NL actief zijn. Ik vind hun tuinschermen wel echt leuk, misschien kan je je huidige of een nieuwe 'saaie' schutting hiermee oppimpen?