Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:04

Ik ontving afgelopen week de WOZ-waarde van 1-1-2020.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens en volgens mij heb ik daar ook valide redenen voor. Ik heb het koopcontract nl getekend op 10 december 2019 en de overdracht vond plaats op 26 februari 2020.
Ik had dus ook verwacht dat de gemeente dat bedrag aan zou houden. Lijkt me logisch toch? Maar nee, de gemeente zit hier 10 % boven.

In de begeleidende brief stond dat je eerst moest bellen voordat je een bezwaar aantekende. Nu wilde de ambtenaar gelijk komen taxeren. Dit is echter vreemd want ik heb er al het nodige aan veranderd. Het huis was van binnen echt wel verouderd. Dus de situatie op 1-1-2020 is niet te vergelijken met nu. Ik heb de taxatie afgehouden en ik zou nog gebeld worden. Dit is nog niet gebeurd en ik wil me alvast wat oriënteren op een officieel bezwaar.

Omdat ik nu al zo’n reactie krijg van de ambtenaar en ze blijkbaar niet op grond van mijn koopovereenkomst al aan willen passen, denk ik dat ik zo’n bureau ga inhuren.
No cure no pay en als de gemeente dan zo eigenwijs is, dan kunnen ze het krijgen zoals ze het hebben willen.
Nu zijn er echter heel veel van dat soort bureaus dus ik vraag me even af met wie ik in zee moet.
Wie kan er positieve danwel negatieve ervaringen delen?

iirrssjjee

Re: Bezwaar WOZ: zelf doen of bureau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:09

Maar een taxatiewaarde is heel wat anders dan een WOZ-waarde he? Zelfde als dat een koopprijs van je huis vaak heel anders is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:11

Ik heb geen ervaring met bezwaar indienen wat betreft de WOZ waarde van een woning, maar toevallig heb ik er iets over gelezen.
Afgelopen week stond dit in de huis-aan-huis krant op de gemeente pagina:

'Er zijn bureaus die u kostenloos willen helpen bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde. De gemeente moet een vergoeding aan deze bureaus betalen als het bezwaar wordt toegekend en de WOZ-waarde is gewijzigd. Dit kan oplopen tot bijna 800 euro per bezwaar.
De gemeente betaalt hierdoor extra kosten die wij doorberekenen in de tarieven. Uiteindelijk betaalt iedere belastingbetaler in de gemeente hierdoor voor de omzet van deze bedrijven. Wij helpen u graag en altijd gratis! Natuurlijk mag u zelf kiezen hoe u bezwaar maakt, maar het bezwaar via een bureau is dus niet gratis.

Ik vroeg me al af hoe dat zat met bureau's die dat gratis aanbieden. Maar de gemeente betaald dus deze kosten. Begrijp wel dat de gemeente er niet op zit te wachten, maar snap huiseigenaren ook wel als ze gratis hulp kunnen krijgen bij het bezwaar maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:12

Als je in de toelichting kijkt, staat er dat ze uitgaan van de uiteindelijke marktprijs. Dus volgens mij kunnen ze hier dan moeilijk van afwijken ;)

Mjetterd, dat weet ik. Daarom gaf ik ook aan: ze kunnen krijgen zoals ze het hebben willen. En dat is dus met extra kosten. Jammer joh .. Het is voor hen ook veel gunstiger om die 10% eraf te halen. Maar goed als ze dat op basis van de argumentatie niet willen dan ga ik wel naar zo’n bureau.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 04-03-21 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:13

iirrssjjee schreef:
Maar een taxatiewaarde is heel wat anders dan een WOZ-waarde he? Zelfde als dat een koopprijs van je huis vaak heel anders is.

Ik neem aan dat het hier om een WOZ taxateur gaat.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:14

Matheno schreef:
iirrssjjee schreef:

Ik neem aan dat het hier om een WOZ taxateur gaat.

Uiteraard, maar als je een huist koopt, word het ook getaxeerd, die prijs is heel anders dan een WOZ-waarde.

Regels voor de waardebepaling
De Wet WOZ geeft regels voor de waardebepaling van onroerende zaken. Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat continu vastgoedgegevens moeten worden geregistreerd. Te denken valt hierbij aan informatie over bijvoorbeeld het bouw- of renovatiejaar, m2 grond, m3 inhoud, indelingsgegevens en vraag- en verkoopprijsgegevens.

De Wet WOZ schrijft verder voor dat alle onroerende zaken (WOZ-objecten) ieder jaar moeten worden gewaardeerd naar de waarde op een bepaald tijdstip, de zogenaamde waardepeildatum. Aan de hand van de in het kader van de Wet WOZ vastgestelde waarde berekent de gemeente de gemeentelijke onroerendezaakbelastingen en het waterschap de waterschapsomslag. Bezitters van een eigen huis hebben met de vastgestelde waarde ook te maken bij de berekening van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en eventueel de vermogensrendementsheffing van de Rijksoverheid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:18

Ik heb het over de toelichting die bij mijn waardetaxatie van de gemeente zit. Daarin staat letterlijk dat uiteindelijk de verkoper en koper de marktwaarde bepalen. En die was dus 10 % lager, 3 weken eerder ;)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:22

Fitzroy schreef:
Ik heb het over de toelichting die bij mijn waardetaxatie van de gemeente zit. Daarin staat letterlijk dat uiteindelijk de verkoper en koper de marktwaarde bepalen. En die was dus 10 % lager, 3 weken eerder ;)

Dan zou ik ze wijzen op mijn bovenstaande tekst ;). En je kan die taxateur best laten komen. Die kijkt namelijk echt niet de naar de waarde van je huis en hoe die eruit ziet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:28

Ik heb het vorig jaar zelf gedaan. Met succes. En ga het dit jaar ook weer zelf doen. Verwachting is dat dit ook weer gaat lukken. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog een externe partij inschakelen.

Hier moet je idd ook eerst bellen. Heb over 1,5 week telefonisch contact met de woz taxateur. Ging vorig jaar heel soepel

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:35

Ik heb het ook zelf gedaan, ging heel erg makkelijk. Zelfs zo makkelijk dat de beste man de woz waarde met 3 jaar vast wilde zetten (vanwege verbouwing) maar dat was nou ook weer niet de bedoeling. Het gesprek draaide al heel snel om dat ik hem moest overtuigen dat het elk jaar heus wel wat meer waard zou zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:39

Fitzroy schreef:
Als je in de toelichting kijkt, staat er dat ze uitgaan van de uiteindelijke marktprijs. Dus volgens mij kunnen ze hier dan moeilijk van afwijken ;)

Mjetterd, dat weet ik. Daarom gaf ik ook aan: ze kunnen krijgen zoals ze het hebben willen. En dat is dus met extra kosten. Jammer joh .. Het is voor hen ook veel gunstiger om die 10% eraf te halen. Maar goed als ze dat op basis van de argumentatie niet willen dan ga ik wel naar zo’n bureau.

Dat is een beetje makkelijk gedacht, want die kosten worden uiteindelijk weer doorgerekend in de tarieven voor volgend jaar. Je hebt er dus niet alleen jezelf mee maar ook je hele gemeente. Als één iemand een bureau inschakelt is het nog niet zo'n ramp maar aangezien er zo makkelijk over gedacht wordt gebeurt dat veel vaker en dan is de stijging in de tarieven veel hoger.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:44

Tja, dat kan wel zijn, maar onder andere bij Kassa of Radar (dat weet ik even niet) bleek dat de bureaus veel meer succes hebben dan wanneer je het zelf doet.
En aangezien dit ook weer de waarde is waar het eigenwoningforfait mee berekend wordt en de waterschapsbelasting, wil ik het graag naar beneden hebben. En als ze daarin nu al niet mee willen werken dan kies ik toch voor een bureau.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:46

Maar als je weigert om een taxateur langs te laten komen, zullen ze inddd niet meewerkend zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:48

Hier een stijging van 18% WOZ waarde. Is dat niet wat veel in een jaar?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:50

Ik moet even heel diep in mijn geheugen graven, maar er staat mij bij dat voor de hypotheekrente het juist gunstig is als de WOZ-waarde hoger is.
Dat had te maken met het totaal openstaande hypotheekbedrag ten opzichte van de WOZ waarde. Bij sommige hypotheekverstrekkers krijg je namelijk korting op je hypotheekrente als je onder een bepaald percentage van de WOZ-waarde zit. Uiteraard moet je dit wel zelf aankaarten/navragen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:51

Je kan zelf bezwaar indienen, heb ik al meerdere keren gedaan en met succes. Er is hier ook eens iemand geweest voor een taxatie, die gaf mij gelijk en de woz waarde werd verminderd. Er wordt wel gekeken naar de gebreken, achterstallig onderhoud van je huis en terrein etc.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:59

iirrssjjee schreef:
Maar als je weigert om een taxateur langs te laten komen, zullen ze inddd niet meewerkend zijn.

Ik weiger niet, ik heb gezegd dat ik eerst een telefonisch onderhoud wil. En ik was op die tijd waarop hij wilde komen verhinderd.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:02

Citaat:
Ik heb de taxatie afgehouden en ik zou nog gebeld worden.

Uhm, wat bedoel je hiermee dan? Misschien zijn ze er vanuit gegaan dat je er helemaal vanaf zag en hebben ze daarom niet meer gebeld?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:07

onpaard schreef:
Hier een stijging van 18% WOZ waarde. Is dat niet wat veel in een jaar?

Ja en nee, het ligt er aan wat je huis nu waard is.

Wij hadden geluk dat de WOZ waarde 9 jaar lang minder was dan de prijs die wij er 10 jaar terug voor betaald hadden.
Nu is hij van 280 naar 316 gegaan... een hele stap, maar nog wel minder dan dat de verkoopwaarde is.

Bij mijn vriendin is hij naar aanschaf wel flink omhoog gegaan, meer dan de aankoop, want zij hebben er ook flink aan verbouwd wat de waarde ook veel meer is geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:21

Fitzroy schreef:

Gewoon die WOZ betalen.

Bedenk : je hoort tot de bezittende klasse, noblesse oblige en de gemeente doet er belangrijke dingen van.
Jeugdzorg, bijvoorbeeld.

Het is veel goedkoper, en houd het in mind bij de gemeenteraadsverkiezing.

(Als jij ""gratis""een bureau inhuurt en de gemeente opdraait voor de kosten, gaat de hetzij de WOZ waarde, hetzij het tarief gewoon omhoog. Niet handig.)

(Ik hoor ook :o tot de bezittende klasse.)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 15:30

Gelukkig staat het iedereen vrij daar zijn eigen beslissing in te nemen en ik ben zo vrij hier niet in mee te gaan ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:33

Fitzroy schreef:
Gelukkig staat het iedereen vrij daar zijn eigen beslissing in te nemen en ik ben zo vrij hier niet in mee te gaan ;)

Als je de WOZ wilt aanvechten moet je nu opnieuw laten taxeren.. die zal dus hoger uitvallen omdat je de boel al hebt opgeknapt.
De waarde van de je huis (dé WOZ waarde) komt daardoor ook hoger uit.

Je moet dus gokken.. of de huidige WOZ waarde accepteren (= aankoop + 10%) of opnieuw taxeren en hopen dat de huidige waarde minder is dan aankoop + 10% + kosten taxeren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:49

Als het goed is is er ook een rapport waarin staat waarop de WOZ waarde is gebaseerd. Staat hierin de aankoopprijs ook genoemd of is dat niet meegenomen? Als het wel genoemd is, dan is vast ook wel terug te vinden waarom de WOZ waarde daar van af wijkt.

Je geeft al aan dat je huis in waarde is gestegen tov 1 januari 2020 omdat er veel is opgeknapt. Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn waarom je WOZ waarde toch hoger is. Hoewel de waarde wordt bepaald adhv de peildatum, worden grote wijzigingen in de staat van de woning wel meegenomen, zie ook: https://www.woz-juristen.nl/de-wet-woz/ ... lenderjaar.

Mijn ouders hebben overigens een vergelijkbare situatie gehad, huis eind van het jaar aangekocht en daarna een WOZ waarde die bijna 20% hoger lag. Zij hebben toen zelf met succes bezwaar gemaakt. Zij hadden echter geen veranderingen aan het huis gedaan in de periode tussen de peildatum en het jaar erna.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:52

Ik maak elk jaar zelf bezwaar tegen de WOZ.
Ze vergelijken je huis met vergelijkbare objecten in de omgeving die verkocht zijn.

Bezwaar maken kan eigenlijk altijd digitaal.

In mijn geval 'vergeten' ze vaak dat mijn huis niet is uitgebouwd en dat van vele buren wel. En logischerwijs betaalt men meer voor een huis van 100 m2 dan 70m2.

Hier is overigens nog niemand langs geweest in 5 jaar tijd.

Het digitale formulier zou ik gewoon volgen.
Ook online kun je genoeg voorbeelden vinden van waar je naar kunt kijken. Zeker uit de tijd dat je nog een brief moest sturen.

WOZ-waarde en aankoopprijs hoeven zeker niet in de buurt te liggen. Vriendin van mij heeft een appartement in amsterdam. woz was 249, aankoop meer dan 300k. Daar is een stijging van 18% in de woz dus niet raar, bij mij wel.

WOZ is voor de gemeente ook een bron van inkomsten
En aangezien er minder bezoekers zijn (en dus minder parkeerinkomsten)...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:54

Lieke schreef:
Als het goed is is er ook een rapport waarin staat waarop de WOZ waarde is gebaseerd. Staat hierin de aankoopprijs ook genoemd of is dat niet meegenomen? Als het wel genoemd is, dan is vast ook wel terug te vinden waarom de WOZ waarde daar van af wijkt.

Je geeft al aan dat je huis in waarde is gestegen tov 1 januari 2020 omdat er veel is opgeknapt. Dat zou best wel eens de reden kunnen zijn waarom je WOZ waarde toch hoger is. Hoewel de waarde wordt bepaald adhv de peildatum, worden grote wijzigingen in de staat van de woning wel meegenomen, zie ook: https://www.woz-juristen.nl/de-wet-woz/ ... lenderjaar.

Mijn ouders hebben overigens een vergelijkbare situatie gehad, huis eind van het jaar aangekocht en daarna een WOZ waarde die bijna 20% hoger lag. Zij hebben toen zelf met succes bezwaar gemaakt. Zij hadden echter geen veranderingen aan het huis gedaan in de periode tussen de peildatum en het jaar erna.

Dit ook inddd. Mijn moeder heeft een nieuwbouwwoning, die was op 1-1-2020 alleen nog een stuk grond met zand erop :+. Nu is het een heel huis, maar de WOZ-waarde is toch echt niet gebaseerd op het lapje stof wat er op 1-1-2020 was.