Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
mylittlejoy schreef:Toen ik vorig jaar een huis ging kopen heb ik even zitten spitten in wanneer - vanuit kopers oogpunt - er een koop tot stand komt. Ik weet niet in hoeverre dit voor een optie anders is, maar van koop was pas sprake op het moment dat er een koopovereenkomst getekend was. Zelfs al hadden wij overeenstemming en afspraken (zelfs schriftelijk), tot het moment dat de handtekeningen stonden had de verkoper met een andere koper in zee kunnen gaan. (Was geen nette gang van zaken geweest, maar wij hadden als koper daar niets tegen kunnen doen.)
Edit: Over optie vind ik het volgende: "Staat een koophuis ‘onder optie’ dan heb je als potentiële koper het recht om gedurende een bepaalde periode het huis te kopen, tegen vooraf opgestelde voorwaarden. De verkoper mag de woning dan niet verkopen aan een andere partij."
Dit zou betekenen dat je in dit geval niet aan de zus mag verkopen, doch kan je je afvragen of de voorwaarden - behalve de tien dagen - wel duidelijk zijn.
Moestuin schreef:Je hebt een optie met de voorwaarden dat je aangeeft wat de renovatiekosten gaan worden. Je dient deze dus te berekenen en door te geven aan diegene die een optie hebben staan. Afhankelijk daarvan kunnen ze in de termijn van de optie ja of nee zeggen. Dus ik zou gewoon de wettelijke (en vooral fatsoenlijke!) weg behandelen met de eerste geïnteresseerden.
Bambi: Nou ts heeft er al een schatting op geplakt en het zou echt niet netjes zijn om dat flink te verhogen.
Lieke schreef:Waar hebben ze precies een optie op? Klinkt nu heel vaag eigenlijk.
Maar eerlijk gezegd gaat het om bedragen waarbij ik je zou aanraden om echt deskundig advies vragen voordat je ergens mee akkoord gaat. Heb je geen verkoop makelaar?
Nienkje_H schreef:Een optie is een juridische term en wel wat heftiger dan wat in ‘gewone mensentaal’ wordt verstaan onder een optie.
Als je het Googlet kom je al een aardig eind om dit inzichtelijk te krijgen.
Lees dit maar eens.
https://www.onesta-vastgoed.com/nl/blog ... 03c07aedf1
Nienkje_H schreef:Ik doelde er ook op dat je er aan gebonden bent. Qua tijd en verder dus qua wat je overeengekomen bent. Of dat nou mondeling of schriftelijk (alhoewel mondeling idd lastiger vast te stellen is, edoch hardstikke rechtsgeldig) is.