Optie huis en nu bod gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:10

Ff kort uitgelegd.

Wij hebben een pand te koop, vraagprijs 395.000 , moet helemaal gerenoveerd worden.
Nu is ons ander huis verkocht ( we hadden dus twee in de verkoop).
De nieuwe kopers komen in juli in ons huis maar zijn vorige week even langs geweest om wat dingen door te nemen.
Zijn zus was er ook bij.
Ze was helemaal verliefd op het monumentale pand.

Afgelopen maandag twee andere kopers die ook verliefd zijn geworden op het pand. Maar ze willen het pand gerenoveerd kopen.
Omdat wij nog niet de verbouwing financieel inzichtelijk hadden vroegen ze een optie van tien dagen.
We hebben wel een globale schatting van 600.000 tot 650.000 ( pand plus verbouwing) doorgegeven. Maar het is duidelijk gezegd dat alles nog berekend moet worden.
Nou dinsdag belt die zus op van onze koper, ik wil dat pand kopen, telefoonnummer heeft ze van haar broer gekregen( koper eerste huis).
Wij netjes naar makelaar gestuurd en die heeft gezegd dat er die optie op zit.

Vandaag 3 x gebeld door zus en ook haar man, ze was heel emotioneel erover, ze willen perse dat pand, en bieden nu dus een ton meer dan de maximale prijs. En al was het nog een ton meer het maakt ze niks uit.

Pfff jeetje wat een rare situatie nu.

Ik weet ondertussen dat ze het makkelijk kunnen betalen. Ze bieden aan volgende week het pand ( 395.000) al te betalen.
Maar hoe zit het nu met die optie?

Krijgen wij problemen als wij aangeven dat er toch nog een bod ligt van 7.5 ton? Dit gaan die andere kopers nooit ervoor betalen, is ook echt een ton boven taxatiewaarde!
Er is verder dus niks getekend of een prijsafspraak!

In hoeverre is een optie rechtsgeldig.

O ja ze betalen niet voor de optie.

Ik ben er best gestresst van geworden.
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 03-03-21 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:16

Toen ik vorig jaar een huis ging kopen heb ik even zitten spitten in wanneer - vanuit kopers oogpunt - er een koop tot stand komt. Ik weet niet in hoeverre dit voor een optie anders is, maar van koop was pas sprake op het moment dat er een koopovereenkomst getekend was. Zelfs al hadden wij overeenstemming en afspraken (zelfs schriftelijk), tot het moment dat de handtekeningen stonden had de verkoper met een andere koper in zee kunnen gaan. (Was geen nette gang van zaken geweest, maar wij hadden als koper daar niets tegen kunnen doen.)

Edit: Over optie vind ik het volgende: "Staat een koophuis ‘onder optie’ dan heb je als potentiële koper het recht om gedurende een bepaalde periode het huis te kopen, tegen vooraf opgestelde voorwaarden. De verkoper mag de woning dan niet verkopen aan een andere partij."

Dit zou betekenen dat je in dit geval niet aan de zus mag verkopen, doch kan je je afvragen of de voorwaarden - behalve de tien dagen - wel duidelijk zijn.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:19

mylittlejoy schreef:
Toen ik vorig jaar een huis ging kopen heb ik even zitten spitten in wanneer - vanuit kopers oogpunt - er een koop tot stand komt. Ik weet niet in hoeverre dit voor een optie anders is, maar van koop was pas sprake op het moment dat er een koopovereenkomst getekend was. Zelfs al hadden wij overeenstemming en afspraken (zelfs schriftelijk), tot het moment dat de handtekeningen stonden had de verkoper met een andere koper in zee kunnen gaan. (Was geen nette gang van zaken geweest, maar wij hadden als koper daar niets tegen kunnen doen.)

Edit: Over optie vind ik het volgende: "Staat een koophuis ‘onder optie’ dan heb je als potentiële koper het recht om gedurende een bepaalde periode het huis te kopen, tegen vooraf opgestelde voorwaarden. De verkoper mag de woning dan niet verkopen aan een andere partij."

Dit zou betekenen dat je in dit geval niet aan de zus mag verkopen, doch kan je je afvragen of de voorwaarden - behalve de tien dagen - wel duidelijk zijn.

Feitelijk is er niet eens een vraagprijs, alleen tien dagen optie omdat de begroting vd verbouwing nog gemaakt moest worden

Schemerdier

Re: Optie huis en nu bod gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:20

Wat staat er op papier?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:22

Schemerdier schreef:
Wat staat er op papier?

10 dagen optie ivm aanleveren begroting, geen vraagprijs ofzo

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:24

Tja, ik denk op zich dat de optie niet meer betekent dan dat je nu niet met die andere partij mag onderhandelen of het bod mag accepteren (maar ik ben geen makelaar). Je kan ze wel laten weten dat er een ander bod is binnengekomen. Aangezien je nog geen prijs was overeengekomen ben je mijns inziens niet gehouden het aan de optienemers te verkopen voor een lagere prijs. Na die tien dagen loopt de optie sowieso af, dus zou je vrij zijn het andere bod te accepteren. Wat zegt je makelaar ervan?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:25

wat zegt je makelaar ervan?

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:25

Dan zou je die begroting zo gek kunnen maken dat die andere partij ervan af ziet zodat die dame haar droomhuis krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:26

Je hebt een optie met de voorwaarden dat je aangeeft wat de renovatiekosten gaan worden. Je dient deze dus te berekenen en door te geven aan diegene die een optie hebben staan. Afhankelijk daarvan kunnen ze in de termijn van de optie ja of nee zeggen. Dus ik zou gewoon de wettelijke (en vooral fatsoenlijke!) weg behandelen met de eerste geïnteresseerden.

Bambi: Nou ts heeft er al een schatting op geplakt en het zou echt niet netjes zijn om dat flink te verhogen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:29

Waar hebben ze precies een optie op? Klinkt nu heel vaag eigenlijk.

Maar eerlijk gezegd gaat het om bedragen waarbij ik je zou aanraden om echt deskundig advies vragen voordat je ergens mee akkoord gaat. Heb je geen verkoop makelaar?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:29

Zou het aan deze mensen verkopen als je geen probleem met die optie hebt. Bij deze hoef je het zelf niet te renoveren tegen altijd veel hoger uitvallende kosten en kan de koper alsnog afhaken om allerlei uiteenlopende financiele redenen. Deze koper wil het zelf naar eigen smaak renoveren. Lijkt mij de meest gunstige deal voor beide partijen. Als je de kosten van de renovatie flink aandikt haakt de optie-partij vast zelf af.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:04

Een optie is een juridische term en wel wat heftiger dan wat in ‘gewone mensentaal’ wordt verstaan onder een optie.

Als je het Googlet kom je al een aardig eind om dit inzichtelijk te krijgen.

Lees dit maar eens.

https://www.onesta-vastgoed.com/nl/blog ... 03c07aedf1

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:15

Ik weet niet of het vergelijkbaar is, maar mijn familielid had een mondelinge koopovereenkomst toen er nog een hoger bod binnen kwam. Uiteindelijk heeft ze daar overheen moeten bieden.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:17

Polly schreef:

Ze vindt het lastig, heeft dit niet eerder meegemaakt
We moeten nu ff onderzoek doen hoe nu verder.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:18

Moestuin schreef:
Je hebt een optie met de voorwaarden dat je aangeeft wat de renovatiekosten gaan worden. Je dient deze dus te berekenen en door te geven aan diegene die een optie hebben staan. Afhankelijk daarvan kunnen ze in de termijn van de optie ja of nee zeggen. Dus ik zou gewoon de wettelijke (en vooral fatsoenlijke!) weg behandelen met de eerste geïnteresseerden.

Bambi: Nou ts heeft er al een schatting op geplakt en het zou echt niet netjes zijn om dat flink te verhogen.

Een grove schatting ja, omdat ze wilde weten of ze binnen budget blijven.
Wij hebben geen eindbedrag neergelegd

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:19

Maar omdat er geen prijs bij de optie staat, zou ik die 10 dagen afwachten en hen ondertussen het ontvangen bod meedelen. Als ze het pand willen, zullen ze daar dus over moeten.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:20

Lieke schreef:
Waar hebben ze precies een optie op? Klinkt nu heel vaag eigenlijk.

Maar eerlijk gezegd gaat het om bedragen waarbij ik je zou aanraden om echt deskundig advies vragen voordat je ergens mee akkoord gaat. Heb je geen verkoop makelaar?

Eigenlijk 10 dagen om te kijken hoe bouwbegroting uitvalt

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:20

tengeltje11 schreef:
Maar omdat er geen prijs bij de optie staat, zou ik die 10 dagen afwachten en hen ondertussen het ontvangen bod meedelen. Als ze het pand willen, zullen ze daar dus over moeten.

Nou zo denk ik er dus ook over, lijkt mij de eerlijkste manier

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:22

Nienkje_H schreef:
Een optie is een juridische term en wel wat heftiger dan wat in ‘gewone mensentaal’ wordt verstaan onder een optie.

Als je het Googlet kom je al een aardig eind om dit inzichtelijk te krijgen.

Lees dit maar eens.

https://www.onesta-vastgoed.com/nl/blog ... 03c07aedf1

Dit ligt toch wat anders immers er is geen onderhandeling geweest er is niet eens een vraagprijs. Er is alleen een tien dagen gegeven omdat juist die vraagprijs nog gemaakt moet worden

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:27

Ik doelde er ook op dat je er aan gebonden bent. Qua tijd en verder dus qua wat je overeengekomen bent. Of dat nou mondeling of schriftelijk (alhoewel mondeling idd lastiger vast te stellen is, edoch hardstikke rechtsgeldig) is.
Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 03-03-21 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:27

Jillz1 schreef:
Polly schreef:

Ze vindt het lastig, heeft dit niet eerder meegemaakt
We moeten nu ff onderzoek doen hoe nu verder.

We? Zij toch zeker. Moet zij weten dat ze het lastig vind, is toch haar werk :')

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:36

ruitje schreef:
We? Zij toch zeker. Moet zij weten dat ze het lastig vind, is toch haar werk :')

We moeten kijken wat we gaan doen en zij zit nu te bekijken hoe de beste weg daarin is.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 19:37

Nienkje_H schreef:
Ik doelde er ook op dat je er aan gebonden bent. Qua tijd en verder dus qua wat je overeengekomen bent. Of dat nou mondeling of schriftelijk (alhoewel mondeling idd lastiger vast te stellen is, edoch hardstikke rechtsgeldig) is.

Das niet waar mondeling doet bij huis kopen helemaal niks

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:48

Maar andere rechtshandelingen kunnen wel mondeling worden afgesproken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 20:15

Is het een nederlands pand of een belgisch pand? Daar zit ook nog behoorlijk verschil in, voordat er verkeerde adviezen gegeven worden.