orchideeën klets topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:50

Palmera schreef:
Valerie93 schreef:
Leuk topic! Ik heb sinds 2 weken nu ongeveer mijn aller eerste orchidee, alleen kan iemand mij een korte "hoe verzorg ik mijn orchidee voor dummies" sturen?

Plant staat overigens op de badkamer waar het flink licht is!

Ze zeggen: veel licht maar niet teveel directe zon. Geen té vochtige ruimte. En één keer in de 1-2 weken een dompelbadje.

Bij mij: voor het raam met zeker in de zomer rustig 6-8 uur directe zon.
We hebben toevallig de koudste en vochtigste winter ooit gehad, ik heb enkelglas en besloot tegen de kou metmijn domme kop een handdoek voor de nis met raam en orchideeën te hangen. Resultaat: alles zwart van de schimmel. Behandeling: muren, potten en blad met chloor afgenomen en ik krijger bloemetjes voor terug.

Water: wanneer ik eraandenk en ik giet het er gewoon erbovenop.

Ik denk echt dat er wat overdreven gedaan word m.b.t de verzorging van die planten. Mijn witte heb ik trouwens al 7 jaar en de rest 2-5.


Dankjewel. Ik faal normaal best wel met mijn planten maar ben zo trots op deze haha.
Badkamer staat die wel licht maar niet direct zonlicht, in ochtend komt daar namelijk de zon op.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:57

Oooh Orchideeën <3
Ik ben een ontzettende fan, maar waag me er zelf niet aan hahaha ...
Ik ga steeds de orchideeën bij mijn moeders bewonderen. Die heeft er een stuk of 10, waarvan 1 zeker al 6jaar oud en die staan bijna altijd prachtig in bloei.
Mijn zus is slim, die heeft 2 valse orchideeën staan hahaha.

Ik heb nu zelf niet echt een geschikte plaats op vensterbank.
Of kunnen ze bvb wel achter folie? (Raam met folie dus blokt de zon)
Iemand daar ervaring mee?

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:00

Wat ik met mijn eerdere post probeerde te zeggen is dat ze volgens mij niet zo delicaat zijn als word beweerd.

Bij mij staan ze in de zomermaanden 6-8 in de felle spaanse zon voor het raam op 600 meter hoogte (nog fellere zon dus) en dat lukt prima.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:04

BillyJ schreef:
Oooh Orchideeën <3
Ik ben een ontzettende fan, maar waag me er zelf niet aan hahaha ...
Ik ga steeds de orchideeën bij mijn moeders bewonderen. Die heeft er een stuk of 10, waarvan 1 zeker al 6jaar oud en die staan bijna altijd prachtig in bloei.
Mijn zus is slim, die heeft 2 valse orchideeën staan hahaha.

Ik heb nu zelf niet echt een geschikte plaats op vensterbank.
Of kunnen ze bvb wel achter folie? (Raam met folie dus blokt de zon)
Iemand daar ervaring mee?

Kijk mijn foto in dit topic, dat is een geblindeerd raam...dus ja dat gaat zeker.
En wat iemand al eerder hier aangaf, het is geen rocket science :D
Enige waar ze echt niet tegen kunnen is natte voeten, of te veel water.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:08

In Borne zit een orchideeën winkel. Orchids nu Anja. Superleuk winkeltje met heel uitgebreid assortiment. Bijna elke keer kom ik wel met een orchidee naar buiten.... :+

Hoop wel dat ze de Corona crisis overleefd....ben al een paar maand niet geweest...... :o

jeetje77

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:25

Wat leuk een orchideeën topic. Ik heb er eentje. Ooit gekregen van iemand als bedankje. Ik vond het wel een mooie plant. En was vooral nieuwsgierig of ik haar weer in bloei kon krijgen het jaar erop. Ja dus. Ze is nu 4 of 5 jaar bij mij. Zo'n paars bloeiende.

Afbeelding

Deze ga ik na de bloei maar eens verpotten.
Verder zou ik er best nog eentje bij willen. Mag ook best een afdankertje zijn eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 14-02-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:34

kaatje77 schreef:
In Borne zit een orchideeën winkel. Orchids nu Anja. Superleuk winkeltje met heel uitgebreid assortiment. Bijna elke keer kom ik wel met een orchidee naar buiten.... :+

Hoop wel dat ze de Corona crisis overleefd....ben al een paar maand niet geweest...... :o


Om de hoek! *\o/*

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:10

Martine schreef:
kaatje77 schreef:
In Borne zit een orchideeën winkel. Orchids nu Anja. Superleuk winkeltje met heel uitgebreid assortiment. Bijna elke keer kom ik wel met een orchidee naar buiten.... :+

Hoop wel dat ze de Corona crisis overleefd....ben al een paar maand niet geweest...... :o


Om de hoek! *\o/*

Jaaaaa. Echt zo'n geweldig mens. Zit echt midden in Borne

https://www.facebook.com/101943387998943/

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:22

Ja heb er 4 staan. Waarvan er nu 3 (vanaf januari) in bloei staan en met een beetje mazzel nog t/m maart/april door blijven bloeien. *\o/*

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:30

Wat zijn jullie ervaringen met rode bloemen en geur? Ik vind ze prachtig maar degene die ik tot nu toe heb gehad/gezien stonken enorm.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:53

Ik ben dol op orchideeën <3, ik vind het altijd zo leuk als het lukt om ze in de volgende bloei te krijgen!
Ik heb een cliënt waar ik thuiszorg doe die ook 4 orchideeën heeft. Hij had er zelf geen verstand van dus nu heeft hij mij daarvoor aangesteld. Zijn orchideeën beginnen nu ook aan een volgende bloei en dat vertelt hij heel trots aan iedereen :D

Ik geef mijn orchideeën 1 keer in de week een voetenbadje en knip de uitgebloeide takken direct af als de 1e bloem begint te verdorren dan krijgen ze veel sneller een volgende bloei.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is een beetje een aparte ik heb em al jaren en hij bloeide altijd door,zodra een tak uitgebloeid was
had hij alweer een nieuwe zijtak met bloemen gemaakt. Hij heeft onlangs voor het eerst een paar weken geen bloemen gehad maar was er daarna wel weer als het eerste bij met een nieuwe tak
Afbeelding

Roihi

Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:18

Ik vind orchideeën ook erg mooi maar kan ze maar niet in leven houden.
Mijn beste vriendin heeft de ideale plek in huis, ze heeft ooit een bijna dode plant overgenomen van mij die al een paar jaar geen bloemen meer gaf. Die staat nu bij haar prachtig met de grootste bloemen...

Dus orchideeën zijn niet aan mij besteed jammer genoeg.
Dan maar genieten van de foto's die hier worden gedeeld.

BelgenGek

Berichten: 2253
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:47

Als ze uitgebloeid zijn dan snijd ik ze met een schoon mes terug net boven de 3e ring van onderen aan de steel.
Ik zet ze boven op de kast waar het iets donkerder en iets minder warm is en geef alleen water als de wortels grijs zijn, groene wortels = nat genoeg.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:58

loulou schreef:
Als hij opnieuw gaat bloeien is hij gewoon wit :D

Ik heb twee grote potten voor het raam met per pot drie orchideeën. Als ze uitgebloeid zijn verhuizen ze naar de badkamer en zo wissel ik ze door. meestal kunnen ze dan 2 of 3 rondes mee voordat ik ze echt weggooi.

Dat is ook een idee, is die badkamer op het noorden toevallig? Want dat is de enige reden dat ik de badkamer niet voor de orchideeën geprobeerd heb. Wel licht, alleen nooit zon, en niet te vochtig met een raam constant open.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:08

Raam constant open zou ik niet doen, orchideeën kunnen slecht tegen tocht.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:58

Anna79 schreef:
Raam constant open zou ik niet doen, orchideeën kunnen slecht tegen tocht.

Bij mij staan ze met ze zessen bijna dagelijks op de tocht. Om die schimmel te voorkomen zeg maar. :+

Niets aan de hand, ze zijn niet van suiker.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:32

Neonlight schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met rode bloemen en geur? Ik vind ze prachtig maar degene die ik tot nu toe heb gehad/gezien stonken enorm.

Ik heb er een met purperrode bloemen.(Momenteel in rust).Er zit toch echt weinig geur aan orchideeen ,althans aan die van mij.Overigens,de natuurlijke vanille is ook een orchidee.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:30

Anna79 schreef:
Raam constant open zou ik niet doen, orchideeën kunnen slecht tegen tocht.

Tocht is er absoluut niet, maar door de nogal onhandige inrichting (onze voorgangers hadden wat rare ideeën) helaas noodzakelijk.

Sommige andere planten overwinteren er ook, het blijft altijd boven 0, en die doen het al jaren prima op die manier. Misschien gewoon eens proberen, de zomer komt er uiteindelijk aan, en voorlopig zijn ze nog niet uitgebloeid.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:58

Wat bedoel je dan met overwinteren? Die van mij bloeien net zo hard in de winter :o

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:05

Wat een leuk topic! Ik had niet zoveel met orchideeën maar ben ze gaan waarderen. Alleen een goede plek voor meer dan 2 á 3 heb ik niet beneden helaas, heb er nu maar 2. 1 met, wat mij betreft, de mooiste kleur bloem. en 1 vanwege het prachtige blad. Voor de nodige hoge luchtvochtigheid staat deze onder een stolp.


Afbeelding


Afbeelding

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:11

Leuk topic!
Jis: mooie jewel orchideë!

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:17

ManonGrr schreef:
Wat een leuk topic. Ik zelf werk bij een orchideeën kweker dus ik loop elke dag tussen al het moois..

[ [url=m/ki3kOk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IZg6DZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZuTcH8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tPZoqq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die 2e heeft een prachtige kleur! <3 Die zou ik niet kunnen laten staan. :D

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:19

Veriye schreef:
Leuk topic!
Jis: mooie jewel orchideë!


Dank je! Hij is al best een stukje gegroeid deze winter, zal daar morgen eens een foto van maken.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:06

Wat een bijzonder blad inderdaad onder de stolp. Weet je welke soort het is?

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:53

Het is de Macodes petola, Juweel orchidee. Het is net gouddraad, als je hem in het echt ziet en je beweegt de plant ietsje dan zie je het glinsteren. Heel gaaf. <3
Afbeelding
Groeit naar het licht toe, en ga hem naar eens een beetje draaien. Ben benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 15-02-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt