Hulp keuze camera

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Hulp keuze camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 22:58

Joehoe,

Met de deur in huis; ik ben opzoek naar een goede camera.
Voor mijn werk moet ik soms zelftapes maken en heb dit altijd met mijn iPad gedaan, alleen begint de kwaliteit daarvan me nu toch tegen te staan. Ik ben opzoek naar een relatief 'basic' camera (als in: ik hoef niet honderdduizend functies te hebben want ik gok dat ik die toch niet gebruik) en het zou fijn zijn als het schermpje kan kantelen/draaien zodat ik het kader kan zien. Verder is een aansluiting op een externe microfoon ook fijn.
Ik verdwaal echt in de hoeveelheid camera's en geloof dat er hier vast mensen zijn die goed kunnen adviseren.
Budget: Max 350,- als dat bestaat met mijn wensen, anders moet ik nog even nadenken :')

Dank alvast voor het meedenken! 8-)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:07

Castilja

Re: Hulp keuze camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 23:20

Beide nog niet eerder tegengekomen maar hele goede tips Lau! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:27

Welke kwaliteit zoek je? Blijkbaar heb je een soort ondergrens die nu door je ipad overschreden is.

Punt is dat je het zo dol kunt maken als je zelf wil, the sky is the limit.

Wat is primair de kwaliteit die je wil hebben in je eindresultaat?
In welke setting maak je nu je werk? Doe je dat heel beheerst in een studio of sta je ook op de hoek van de straat in de pleurregen?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 23:36

Haha ik zoek goede kwaliteit, maar ik ben zo onwijs onbekend in de fotografie/camerawereld dat ik niet verder kom dan die mededeling :') Ik heb gefilmd met de frontcamera van mijn iPad uit (ik geloof) 2018, dus dat is alles behalve scherp. Ik film alleen binnen; zorg dat ik een gedeelte van mijn kamer leeg heb voor een rustige achtergrond en bouw daar een setje omheen. Lees: verschoven lampen, open of gesloten gordijnen en plafondlicht aan of uit. :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:43

Castilja schreef:
Haha ik zoek goede kwaliteit, maar ik ben zo onwijs onbekend in de fotografie/camerawereld dat ik niet verder kom dan die mededeling :') Ik heb gefilmd met de frontcamera van mijn iPad uit (ik geloof) 2018, dus dat is alles behalve scherp. Ik film alleen binnen; zorg dat ik een gedeelte van mijn kamer leeg heb voor een rustige achtergrond en bouw daar een setje omheen. Lees: verschoven lampen, open of gesloten gordijnen en plafondlicht aan of uit. :+

In dat geval zou ik eens kijken naar een wat duurder model:
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 3239363216

Met but objectief vind ik filmen heel fijn zeker in een studio setting: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 0mm-f-1-8g

Met dit misschien wel voor de belichting zodat je meer controle hebt daarover: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 343231367f

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 23:50

Superfijn Lau...! Zat inderdaad ook te denken om lampen aan te schaffen, maar ik doe even de camera als stap 1. Ik kom qua licht al een eind omdat ik grote ramen in mijn studio heb en dat relatief goed kan controleren. Heb sowieso voorlopig geen plaats om die krengen op te bergen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:53

En waar publiceer je je werk?
Als dat een you tube filmpje is, kun je met minder toe dan wanneer je speelfilmkwaliteit zoekt, om even twee uitersten te noemen.

Wil je het simpel houden maar wel enige kwaliteit, dan zijn hier al enkele voorbeelden genoemd maar stel je serieuze eisen, moet je ook serieuzer materieel gebruiken en moet je wellicht je budget naar boven bijstellen.

Ander blik: al eens overwogen om apparatuur te huren? De profesionele bedrijven als Camera Nu en het hierboven genoemde kamera Express verhuren ook apparatuur.

Ik kom zelf meestal bij Camera Nu, simpelweg omdat die dichtbij zit en ik er prettig geholpen wordt.
https://www.cameranu.nl/nl/vlog-camera
Hun voorstel aan mogelijkheden voor wat jij zoekt (denk ik).

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 23:58

Ik publiceer mijn werk niet; ik moet soms auditie doen via een selftape. Daarom hoeft het niet het beste van het beste te zijn (ik lever tot nu toe dus gewoon iPad filmpjes in, maar omdat het mijn werk wordt is het gewoon beter om kwalitatief goed beeld te tonen.) Ik heb inderdaad ook wel eens aan huren gedacht! Heb alleen liever toch mijn eigen camera omdat je soms vrij beperkt de tijd hebt iets aan te leveren. Ik schrijf gewoon al jullie tips op, als ik een goede camera vind die wat duurder is moet ik gewoon even schuiven en vraag ik nog een bijdrage voor m'n verjaardag. Dat komt best goed. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 00:07

Castilja schreef:
Ik publiceer mijn werk niet; ik moet soms auditie doen via een selftape. Daarom hoeft het niet het beste van het beste te zijn (ik lever tot nu toe dus gewoon iPad filmpjes in, maar omdat het mijn werk wordt is het gewoon beter om kwalitatief goed beeld te tonen.) Ik heb inderdaad ook wel eens aan huren gedacht! Heb alleen liever toch mijn eigen camera omdat je soms vrij beperkt de tijd hebt iets aan te leveren. Ik schrijf gewoon al jullie tips op, als ik een goede camera vind die wat duurder is moet ik gewoon even schuiven en vraag ik nog een bijdrage voor m'n verjaardag. Dat komt best goed. :)

Met huren doelde ik eigenlijk op het testen van apparatuur. Je kunt relatief goedkoop uitproberen of bepaalde apparatuur qua prijs/prestatie past bij jouw wensen.

Maar zoals je het nu beschrijft, zou ik het advies van Lau volgen.

Als het dan noodzakelijk wordt dat de kwaliteit van je materiaal serieus beter wordt, is het op dat moment tijd genoeg om te investeren in serieuzer materieel met dito prijskaartje, dat je dan waarschijnlijk ook wat gemakkelijker kunt betalen.

In die zin is het helemaal niet verkeerd om nu een eenvoudige doch fatsoenlijke camera te kopen, daarna te investeren in studiomateriaal en vervolgens een betere camera kopen. Niks raars aan zo'n traject.