Gladde meubels over verven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vevinaJarig

Gladde meubels over verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:12

Welke handige bokker kan mij advies geven? :D
Ik ga voor een van de eerste keren in mijn leven een verfkwast vasthouden dus elk advies is welkom!

Ik heb meubels (kast, commode en ledikant) die ik graag een wittere tint wit wil verven. Nu zijn dit zeg maar ‘gladde’ meubels en ik kom er niet uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. En Google geeft ook verschillend advies :\

De meubels gaan wij sowieso met st marc goed ontvetten maar wat we vervolgens moeten doen is mij één groot raadsel. Moet ik de meubels eerst schuren en in de grondverf zetten of kan ik meteen na het ontvetten Flexa strak in de lak erop smeren?

Afbeelding

Afbeelding

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:15

licht opschuren, afdoen, verven, laten drogen, weer licht opschuren, afdoen en verven

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:33

Altijd eerst ontvetten, als de verflaag nog in redelijke staat is lichtjes opschuren, opnieuw schoonmaken en stofvrij maken (eventueel zijn daar speciale doekjes voor).

Dan aflakken met een lakroller (op terpentine basis word wat sneller geel en stink, maar vloeit wel veel fijner dan op waterbasis...). Meestal is één laag niet dekkend genoeg, dus nog eens lichtjes opschuren, stofvrij maken en aflakken.

edit: met deuren zoals deze waar je moeilijke hoekjes hebt, die eerst even met een lakkwast doen, daarna de hele deur met de lakroller. Zeker de laatste keer met de roller in één richting afrollen, anders krijg je mogelijk strepen :Y)

akishino

Re: Gladde meubels over verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:45

Zit er een fineerlaag over? Zo ja, dan zou ik er voor het lakken eerst een primer onder doen.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:47

Zoals mijn voorgangers aangeven, zeker opschuren.

Eerst ontvetten met sint marc is een goed idee, houd wel de hoeveelheden die op de fles zijn aangegeven aan.

Daarna opschuren met een fijne korrel, schuurpapier 180 of nog beter een lak sponsje, die in de link werkt heel fijn.
https://vestingh.nl/products/vestingh-schuurspons-nr-4-blauw-ultra-fijn

Ook goed die hoekjes en randjes meenemen, het is genoeg geschuurd als de oude lak niet meer glimt maar dof is geworden.

Daarna met een schone doek of zachte borstel stofvrij maken en je omgeving beschermen tegen verfspetters.

Aan jou de keus of je watergedragen verf of terpentine gedragen verf neemt, maar neem voor een strak resultaat kwasten die bij je verftype horen en neem goede (lees dure) kwasten en rollers, dit maakt echt een wereld van verschil. Voor watergedragen verf, dus ook kwasten en rollers nemen voor watergedragen verf.

Als je begint met schilderen, dan doe ik altijd eerst de randen van grote vlakken, om direct daarna met de roller het vlak te verfen. Dan zie je kwaststrepen het minst en heb je een egaal geverfd vlak. Probeer alle elkaar rakende delen zo snel mogelijk achter elkaar aan te doen, want als 1 deel al een beetje droog is en de verft deel 2, maar raakt deel 1, dan zie je dat zeker.

Verven met kwast: doe niet teveel verf aan je kwast, begin dan in een hoek of uiteinde en verf in de richting van de lange lengte, dus niet over dwars. Elke keer als je een nieuwe kwast streek maakt, dan begin je op een droog stuk en je eindigt in je natte stuk verf waarbij je je kwast optilt aan het einde, terwijl je nog in de goede richting beweegt. Dus niet stoppen met bewegen en dan optillen, maar net doen alsof je de lucht nog een stukje verder verft.

Verven met roller: wederom, niet teveel verf aan je roller, beter vaker pakken dan 1 keer heel veel. Opzetten mag je doen met een heen en weer gaande beweging, maar daarna altijd narollen. voor het narollen begin je in een hoek of einde en rolt dan in de richting van je vlak of plank. Nu doe je weer hetzelfde als met de kwast, je rolt richting het natte en tilt nog in de rolbeweging je roller op. Op die manier je je bijna geen overgangen.

Om je overgangen naar het glas strak te krijgen kan je mogelijk tape strak op het glas plakken, maar dan net 1 mm glas zichtbaar houden tussen de tape en het hout. Dit stukje glas wordt dan geverfd, maar dat maakt juist dat dat een hele strakke lijn wordt. Verf iets aan laten drogen en dan voorzichtig tape verwijderen.

Als je nog een 2e laag wil doen, lang genoeg wachten en het schuren/afstoffen herhalen voor je nog een keer verft.

vevinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:39

Onwijs bedankt voor het ontzettend uitgebreide advies _/-\o_
Het resultaat door jullie adviezen zijn mooie gelakte meubels *\o/*