Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:09

Het positieve daaraan is toch wel wat meer respecteren van rusttijden tijdens lange ritten. Tijdig even uit de auto, plasje doen, wat gaan drinken/eten, de benen strekken, eventueel een dutje.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:12

Suzanne F. schreef:
Bij lange afstanden is een elektrische niet echt geweldig begrijp ik. Voor woon-werkverkeer lijkt het me prima te doen. Mijn volgende auto zal ook een elektrische worden waarschijnlijk.

Dat ligt helemaal aan de auto. Zo heeft die van ons gemiddeld 250km range op de snelweg en kan niet snelladen, dus daarmee gaan we zonder problemen van Limburg naar Zeeland of Amsterdam, maar richting Frankrijk zou ik dan bv de benzinebak van mijn ouders lenen. Maar als je een moderne auto hebt met 400km range en die kan snelladen en met een kwartier tot half uur laden weer de accu op 80% heeft, dan kun je daarmee prima ver op vakantie. Ik rijd zelf sowieso niet graag langer dan 2 tot 3 uur aan een stuk.

Marjo

Berichten: 37287
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:55

Nou ik zou het toch niet handig vinden om met een elektrische auto naar Oostenrijk te moeten := .
Ik hoop dan ook dat ze tegen 2035 daar wel wat op gevonden hebben.

400km klinkt leuk, maar dan moet je dus al zeker 2x gaan laden. Ben je al een uur extra reistijd kwijt. En rusttijden zijn natuurlijk eigenlijk niet belangrijk als je met 3 of meer volwassenen gaat :)

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:08

Als ik zie dat mijn vader al meer dan 100 euro voor een volle tank benzine moet betalen, en daar ook maar dik 600km mee kan rijden, dan denk ik dat ik toch liever voor die extra reistijd kies als we ooit zo ver op vakantie zouden gaan :') Echte vrek hier haha.

De snellaad-snelheden worden steeds hoger natuurlijk. Ik zie al laadsnelheden van 375kW voorbij komen :wow: Met een 60kWh accu kun je dan na 10 minuten ofzo alweer verder.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:33

Ongeveer 1,65 voor een liter benzine, betekent dat je vader Max 1 op 10 rijdt. Das niet veel.

Wij tanken de benzine voor 40 euro en rijden 600km.

De plug-in hybride rijd 50km elektrisch en dan ook 1 op 22-23… diesel.

Om precies alle genoemde redenen kiezen wij ook nog steeds niet voor volledig elektrisch.
Dagje Brabant naar z’n moeder wordt dan een hele onderneming :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:52

Ik rij op 65l diesel tussen 450 en 650km :+ Hangt er vanaf of het gewone wegen zijn, snelwegen, met en zonder trailer. De diesel staat vandaag 1,599 bij ons aan de pomp. Benzine zou ik moeten kijken. De prijzen kunnen weleens wisselen om de zoveel dagen, gaat op en af. Maar behalve dat ie zuipt doet mijn ouwe bak het nog prima allemaal en zitten er (nog) geen grote kosten aan om 'm werkend te houden.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:10

Mijn vader heeft zo'n SUV inderdaad, dat ding zuipt flink := Volgens hem rijdt ie 1 op 12. De benzine stond hier wel wat hoger dan die 1,65, 1,90 zelfs toen ik de laatste keer keek.
Hij is wel wat zuiniger dan mijn oude Daihatsu Terios, die reed 1 op 8 :') De Fiat 500 die ik daarna kocht haalde dan weer 1 op 18 op de snelweg.

Wij betalen nu 30 cent per kWh, en met een volle accu van 41kWh (€12) rijden we 's winters zo'n 230 km en in de zomer 300 ongeveer. En hopelijk binnenkort fijn laden op zonne-energie, dan rijden we zo nu en dan helemaal gratis :D

We besparen behoorlijk wat geld sinds we de elektrische auto hebben. €1800 aan benzine alleen al (gerekend met 1 op 18 wat de vorige auto liep en 1,80 benzineprijs), jaarlijks.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:41

Ik rijd ook 80% van alles elektrisch, en ook nog met 23 zonnepanelen, dus kost “niets”

Maar dan nog is het voor de grotere afstanden, alleen elektrisch, gewoon niet praktisch.

Ik ben denk ik nog geen 50 euro per maand diesel kwijt. Ik krijg 230 euro reiskostenvergoeding, dus ook wegenbelasting en verzekering worden gedekt. Alleen onderhoud en afschrijvingen voor mezelf, al is dat laatste niet veel. Als ik nu kijk krijg ik er 2000 minder voor dan ik heb betaald 3 jaar geleden :D

Diesel overigens net getankt voor 1,49 een liter.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:24

Vriend had sowieso al amper kosten, die had abo voor trein van werk en nam de auto enkel om 2x/week naar baskettraining te rijden. Naar de matchen mocht ik meestal mijn auto nemen (en bijgevolg dus ook mijn kost...). Nu valt dat weg en zal het allemaal elektrisch worden. Ook andere verplaatsingen met de auto zullen eerder elektrisch worden, behalve de ritten naar stal als vriend de auto zelf gebruikt of voor de trailer. En alles wat elektrisch is, is gratis want werkgever betaalt.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:49

Kan die elektrische ook de trailer trekken?

Mijn diesel rijdt ongeveer 1 op 9 :+

Geen idee wat de elektrische verbruikt eigenlijk. Ze staan beiden op de zaak. We zijn uiteindelijk thuis geraakt vandaag, lange rit geweest, wel weer veel geleerd. Vooral dat het moeilijk is om te verslaan hoe we nu wonen :') Alleen zo jammer dat het in Nederland is haha :P

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:22

Niks moois tegen gekomen onderweg?
Haha ja, ik kan me voorstellen dat het lastig is om iets te vinden dat mooier is dan waar je nu woont!

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:48

Niet in de prijsklasse waar we in zoeken, tot 125k. Waren bij een voormalige camping gaan kijken van 1,4ha, leuk, zou een goed project kunnen zijn maar die energie heb ik nu niet, en de route erheen is niet fijn. Was is Darney.

En een vijver waar een recreatie hutje van 40m2 bij gebouwd zou mogen worden, liep ook een riviertje langs. Maar naast een zooi oude eiken (die wel tof zijn en goed bouw materiaal voor het hutje) was er bijna niks aan planten of ondergroei. En er liepen 2 wegen langs die je erg goed hoorde. Dat was tegen de Duitse grens aan, boven Hagenau en links van Karlsruhe.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:52

Helaas mag een lease niks meer dan 750kg en geloof dat er bij elektrisch helemaal geen op mag van het bedrijf. Ik juich als er een betaalbare elektrische komt, ooit, met voldoende range voor 2000kg.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 06:29

Marjo schreef:
Nou ik zou het toch niet handig vinden om met een elektrische auto naar Oostenrijk te moeten := .
Ik hoop dan ook dat ze tegen 2035 daar wel wat op gevonden hebben.

400km klinkt leuk, maar dan moet je dus al zeker 2x gaan laden. Ben je al een uur extra reistijd kwijt. En rusttijden zijn natuurlijk eigenlijk niet belangrijk als je met 3 of meer volwassenen gaat :)


Je stopt toch ook om even te plassen, drankje doen en benen strekken

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 06:32

Prairy schreef:
Kan die elektrische ook de trailer trekken?

Mijn diesel rijdt ongeveer 1 op 9 :+

Geen idee wat de elektrische verbruikt eigenlijk. Ze staan beiden op de zaak. We zijn uiteindelijk thuis geraakt vandaag, lange rit geweest, wel weer veel geleerd. Vooral dat het moeilijk is om te verslaan hoe we nu wonen :') Alleen zo jammer dat het in Nederland is haha :P



De nieuwe Kia EV6 mag trailer trekken

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:02

Als ik op roadtrip ben stop ik meestal 1 kwartier voor lunch en plassen en verder korte stops om te plassen of tanken.

Op zich voor die 1 of twee keer per jaar zou het niet zo'n ramp zijn maar ik zou me er toch wel aan ergeren :P ik zie ook vaak dat palen bezet zijn bij parkeerplaatsen (ik bedoel dus niet bij een tankstation). Dat lijkt me toch echt onhandig als je het nodig hebt om te laden. Hybride lijkt me dan een fijner idee.

Daarbij is de aanschaf volgens mij(niet recent opgezocht) nogal prijzig als je een elektrische auto wil die behoorlijk wat kms kan?

Pantykous

Berichten: 10495
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:07

Voor ons zijn de nieuwe auto’s idd nog te duur. Elke 2 uur laden vind ik niet werkbaar maar elke 4 uur een kwartier lijkt me ook met het oog op de verkeersveiligheid niet slecht.

Wij gaan overigens door die link die ik deelde 0.2% omlaag met onze rente, toch een mooie besparing over 20 jaar gerekend.

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:54

Voor ons was een nieuwe auto ook te duur, maar die wat we nu hebben heeft, tweedehands, € 11.900 gekost met nog geen 20.000km op de teller. Met de oude auto's die we hebben verkocht moesten we nog €5000 bijbetalen. Dus dat was goed te doen. Maar dat is dan wel een ouder model met wat minder range. Maar voor ons voldoende.
Het is me trouwens nog nooit gebeurd dat ik geen vrije laadpaal kon vinden. Meestal kom ik sowieso met gemak heen en terug. En soms is het juist heel druk op een parkeerplaats en zijn alleen de laadpalen nog vrij, dus als we dan geen volle accu hebben hangen we hem eraan om niet te hoeven wachten op een parkeerplek :))

Hier zijn we nu druk aan het aftellen voor onze vakantie <3 De laatste twee weken van April en de eerste week van Mei. Nu nog hopen op goed weer! Onze laatste vakantie die langer dan een week was, was begin 2020 met corona, en toen moesten we thuis blijven :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:27

Ik heb dit jaar recht op 30 dagen betaalde vakantie en met onze reis in december zijn er 10 ingeboekt. Hou ik nog 20 dagen over waarvan ik eigenlijk niet goed weet waarvoor ze te gebruiken :')

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:33

Oh schuif maar door, die vakantiedagen :')

Ik kan zelf kiezen hoe veel vakantie ik wil, maar mijn vriend komt altijd tekort. Die heeft ooit 6 weken vakantie ingeruild tegen 4 weken en een loonsverhoging }:0 Dus met een weekje met kerst, een paar weken in het voorjaar/zomer en tussendoor af en toe een verlofdag zijn ze al op, en dan heb je nauwelijks het gevoel gehad dat je vakantie had :+

Faelynn

Berichten: 3156
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:38

Mijn eerste reis van dit jaar zit er al weer bijna op, vanmiddag heb ik nog wat tijd voor mezelf in Ijsland en vanavond gaat mijn vlucht naar Londen.
Hier viel het helaas precies zo dat ik wel aardig wat vakantie dagen in heb moeten leveren helaas, heb ook maar het wettelijk minimale van 4 weken geloof ik, maar ik kan gelukkig ook gewoon onbetaald vakantie opnemen of een ander moment extra uren maken om te compenseren.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:41

Hoe was het??

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:42

Jammer dat je vakantie alweer voorbij is. Hopelijk heb je een heerlijke reis gehad!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:44

In België is 20 vakantiedagen/jaar eigenlijk de standaard in de private sector, op voorwaarde dat je het jaar voordien volledig hebt gewerkt. Daar komen dan nog de wettelijke feestdagen bij (dat zijn er 5), de facultatieve feestdagen (11 juli bijvoorbeeld) en soms heb je ook ADV-dagen. En overuren. Hoe je alles inplant is afhankelijk per bedrijf.
Bij de overheid varieert het tussen 20 dagen tot 35 dagen en dan de rest er nog bovenop.

Ik werk sinds kort in een universiteit en die hanteert de 20 dagen uit de private sector maar geeft eveneens nog tot 15 dagen extra per jaar, gebaseerd op het aantal maanden in het lopende jaar.
En dan nog collectief verlof tussen kerst en nieuw :')

Als bijberoep fijn loopt ga ik wat verlofdagen gebruiken als extra "werkdag" voor bijberoep denk ik.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:40

Varekaj schreef:
In België is 20 vakantiedagen/jaar eigenlijk de standaard in de private sector, op voorwaarde dat je het jaar voordien volledig hebt gewerkt.


Correctie, dat is gewoon minimum :'). In de vier bedrijven waarin ik in de privé gewerkt heb, heb ik altijd minimaal 28 dagen gehad.

Als ambtenaar nu zit ik aan 34 dagen geloof ik (altijd lekker onduidelijk, want ik schuif jaarlijks ook wel wat vakantiedagen door naar het volgende kalenderjaar, als ik feestdagen gewerkt heb krijg ik daar ook weer een extra dag voor enzovoort...). Ik zou niet weten hoe ik zou moeten overleven op 20 dagen _/-\o_