Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:19

Als het hier gaan om 1 hele gekookte aardappel gebeurd dat hier ook wel. Of als we een bakje voorgesneden aardappels hebben die ik bak ook wel maar niet als ik bewust een grote pan maak.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:19

Ik moet er ook heel duidelijk bij zeggen : DIT IS VOOR MORGEN :+

En ik schep altijd in de keuken op, dat helpt misschien ook wel.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:21

Ik roep inderdaad vaak ook wel, als je nog trek hebt er is nog... of ik zeg t juist niet _O-

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:21

Hoofdzakelijk stille meelezer... Hier kook ik ook altijd voor meerdere dagen omdat ik geen maat kan houden. Wij scheppen op in de keuken en als de borden zijn opgeschept doe ik het restant meteen in bakjes, dan is de drempel om die te plunderen tenminste hoog haha. Met aardappels haal ik vaak zakjes van 700 gram waar we dan 2 dagen van eten, groente altijd uit de diepvries. Gebruik zelf de bakjes van de Ikea voor de 2 pers porties, maar omdat ik onregelmatige diensten heb doe ik ook vaak nog 2 1 pers porties in de kleinere bakjes van de action. 2 verschillende kleuren deksels, hij blauw ik groen. Hij eet bijvoorbeeld geen bonen dus ik maak voor werk regelmatig een grote pan chili waar ik dan 10 porties uit haal. Ideaal!

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:47

Ik kan echt heel goed het eten precies aanmaken. Hoeven eigenlijk nooit wat weg te gooien of onszelf overvol te eten.
Soms maak ik weleens eten voor de diepvries, soepen, macaronischotel etc.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:01

Ik kook ook wel voor 2 keer met pastas en stamppotten. Lekker makkelijk ook. 2de keer opbakken in koekenpan. Mijn man en ik zijn een superteam wat besparen betreft.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:04

Hier valt nog een hoop winst te behalen qua besparen van voedsel.
We bewaren eigenlijk niets, vriezen ook nooit wat in (hou sowieso van vers) en met 3 jonge kinderen (slechte eters) wordt er toch regelmatig voedsel weggegooid.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:06

OleJon schreef:
Ik kook ook wel voor 2 keer met pastas en stamppotten. Lekker makkelijk ook. 2de keer opbakken in koekenpan. Mijn man en ik zijn een superteam wat besparen betreft.

Nog een tip voor degene die paarden aan huis hebben, een ibc onder de regenafvoer. Bespaard ons veel water.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:06

Meestal pasta voor 2 dagen. Vandaag en morgen filetlapje met verse groente. Of kip madras of andere maaltijd voor 2 dagen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:13

Meelezer hier: als wij wat over hebben en het is nog genoeg voor 1 portie gaat het ofwel in de vriezer, ofwel voor de dag nadien. Sommige dagen eet 1 van ons warm op het werk en dan eet de ander dat overschotje op. Hoeven we niks weg te gooien en ook niet te koken die dag.

Bepaalde gerechten maken we soms bewust in een grote hoeveelheid. Zo hebben we vorige week een hele grote kom pastasaus gemaakt, specifiek om in te vriezen. Leverde ons 5 bakjes voor 2 personen op. Moussaka is nog zoiets: dat maken we in een grotere hoeveelheid, een deel gaat in de eigen vriezer en dan 1 bakje naar schoonouders en 1 naar schoonbroer en schoonzus. Wij krijgen van hen dan weer verse lasagne in de plaats. Witloofstronkjes in hesp gerold en met kaassaus gaan we ook binnenkort in een grotere hoeveelheid maken, ook met het idee van invriezen.
Brood zit vaak extra in de vriezer en vlees bestellen we als het kan in een coulis/pakket bij een hoeveboerderij. Scheelt aanschuiven bij de slager, door de grote porties is het goedkoper en je hebt langere tijd genoeg in huis.

Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

@OleJon: ik heb een regenpijp die nu afloopt in een groot ondergronds watervat. Als dat vol zit (bij zo goed als) kan ik er een IBC-vat van 1000L op aansluiten. Ik heb nog een 2e ondergronds watervat zitten. Daar kan ik dan dat vol watervat in leeg laten lopen, en hervullen met regenwater :Y)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:16

Varekaj schreef:
Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

Dat is wel super tof, werken jullie beide bij een bedrijf die in de voedselbranche zit?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:32

Absoluut niet. Ik werk in de zorg, hij werkt bij een baggerbedrijf.
In België worden maaltijdcheques eigenlijk heel vaak gegeven door werkgevers als extralegaal voordeel, net zoals ecocheques. Daarmee kan je dingen aankopen zoals (extra) zuinige huishoudapparaten, tuinbenodigdheden, ecologische producten etc.

Meestal is dat 1 cheque van €7/voltijdse dag. Ik werk parttime dus heb er wat minder. Je kan die maaltijdcheques dus gebruiken voor alles van voedingswaren bij je boodschappen, bij de slager, ze worden ook wel geaccepteerd bij fastfoodrestaurants, in gewone restaurants, etc.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:41

Dat klinkt wel als een fijn systeem. Dat is dus eigenlijk ter compensatie van de kosten van je lunch.

Besparen hier gaat nog niet echt geweldig. Kat die naast de kattenbak blijft poepen, dus voor de zekerheid maar een kattenbak erbij gekocht. Niet goed op datums gelet met boodschappen doen dus duur vlees was alweer over datum voor we het hadden gebruikt.

Porties gaat hier meestal wel goed. Wordt alleen weggegooid omdat mijn dochter een slechte eter is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:48

Is wel fijn :j

Wij storten elk eenzelfde bedrag op een gemeenschappelijke rekening. Daar gaan kosten vanaf zoals tv/internet/mobiele telefoon, w/g/e en dan de boodschappen, gemeenschappelijke cadeautjes, dagjes uit etc maar tegelijk sparen we daar ook mee. Doordat we die maaltijdcheques hebben verlaagt het boodschappenbedrag van die rekening minder drastisch. Met corona heb ik als zorgmedewerker ook net een mooi bedrag aan consumptiecheques gekregen die ruim inzetbaar zijn + eenmalig ecocheques. Onze inbouw vaatwasser is al een jaar stuk, die ecocheques gaan we nu gebruiken om daar (eindelijk) een nieuwe en extra zuinige van aan te kopen. (al missen we niet echt een vaatwasser, we zijn maar met 2).
Met de andere consumptiecheques ga ik een terrasje doen na 8 mei als dat hier weer mag in België :D of een keer lekker uit eten als de horeca weer heropent.
En zo besparen we weer op de maaltijdcheques :') waarmee we dan weer extra kunnen inkopen om de vriezer te vullen _O-

Sparen doe ik door veel spullen op vinted te verkopen (of dat probeer ik toch). De centen die daardoor binnen komen laat ik uitbetalen en gebruik ik dan voor de onkosten van mijn paarden wat op te vangen. Dan hoef ik minder aan mijn lopende rekening te komen, wat weer motiveert om daarvan op de spaarboek te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:01

Alles wat geen AGV is kook ik meer en meestal eten we dan 2 dagen achter elkaar hetzelfde. Lekker makkelijk. Kleine restjes gaan naar de kippen, die zijn beetje verwend. Als er aardappels overblijven bakken we die de dag erna op, ofwel tot nieuwe maaltijd of als tussendoortje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:53

Zonnebloem92 schreef:
Varekaj schreef:
Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

Dat is wel super tof, werken jullie beide bij een bedrijf die in de voedselbranche zit?


Dit is in België gewoon vrij standaard.

Verder eten wij vega(n): ons eten eten gaat lang mee en anders vriezen we in. Alles qua Chili/bolognese maken in enorme porties om in te vriezen. Andere gerechten om op zijn minst meerdere keren van te eten vanuit de frigo. Verder wegen wij ook wel veel dingen af. Scheelt ook weer weggooien.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 09:14

Citaat:
Ja dat gat ken ik ook, en ik stond ook bijna altijd max 1.000 rood :=


Hier ook jaaaaren gedaan.... tot ik zoiets had van als ik steeds 1000 Euro rood kan staan kan ik ook gewoon op 0 staan. Dus voor mijn bankrekening geldt gewoon dat ik niet rood kan staan. En credit card is maximaal 500,- Euro. Stort altijd zsm bij als ik er iets mee betaal. Credit card vind ik handig voor online aankopen en in het buitenland.

Wat veel goede tips voor met het eten, ga kijken wat ik ervan kan gebruiken. Dat van 'dit is voor morgen (bij vlees)' herken ik ook, of schep nog maar eens op (met veel groenten of vis..., vind ik zelf heerlijk wordt door de rest hier wat minder gewaardeerd). Als ik straks alleen woon eet ik geen vlees, dat scheelt ook flink in de kosten.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:55

purny schreef:
Ik had vroeger een gat in mijn hand. Het geld moest en zou opkomen.
Tegenwoordig heb ik liever wat extra achter de hand


Een paar euro in de maand vind ik ook verdomd makkelijk uit te geven. Daarom heb ik ook bewust geen maandelijkse teruggave van de belastingdienst en betaal ik een fors te hoog voorschot voor mijn gas en elektra. Als ik dat soort dingen eens in de zoveel tijd in een groter bedrag binnen komen vind ik het veel makkelijker om het echt apart te zetten.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:59

IMAY1990 schreef:
purny schreef:
Ik had vroeger een gat in mijn hand. Het geld moest en zou opkomen.
Tegenwoordig heb ik liever wat extra achter de hand


Een paar euro in de maand vind ik ook verdomd makkelijk uit te geven. Daarom heb ik ook bewust geen maandelijkse teruggave van de belastingdienst en betaal ik een fors te hoog voorschot voor mijn gas en elektra. Als ik dat soort dingen eens in de zoveel tijd in een groter bedrag binnen komen vind ik het veel makkelijker om het echt apart te zetten.


Je kunt ook je maandelijkse teruggave meteen naar de spaarrekening overmaken. Het komt hier op de 15e binnen en voor ik het gezien heb is het automatisch al naar de spaarrekening gegaan.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 11:25

Klopt wat jullie zeggen over die paar eurootjes. Of die paar tientjes. Maar al met al per jaar is dat best een flink bedrag. Dat ervaar ik nu wel maar dat besef (en het ernaar handelen) heeft best wel lang geduurd.

En ik moet eerlijk zeggen tot een jaar of 8, 9 geleden was ik er gewoon ook minder mee bezig / niet mee bezig. Er kwam genoeg binnen, er ging ook genoeg uit. Was druk met werk, kind, dacht er eigenlijk allemaal niet zo erg bij na.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:41

Ik dacht deze maand wat over te houden. Was even vergeten dat de gemeentelijke belastingen ook deze maand nog betaald moeten worden, tegenvaller .. -O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:12

Wij gaan binnenkort overstappen naar een nieuwe aanbieder van w/g/e omdat die goedkoper uit kwam én ook interessanter is qua korting voor dag/nacht.
Nu hadden we 's nachts/weekend een goedkoper tarief dan overdag. Dus alle was werd steeds gehouden voor het weekend of 's avonds. Met de nieuwe aanbieder is overdag en nacht gelijk én allebei al goedkoper dan het goedkoopste nachttarief bij onze vorige leverancier. Plus dat er nog een welkomstkorting ook op zat als je zou overstappen.

In oktober gaan wij over van plastic vuilzakken voor huisvuil (in België gebeurt de ophaling aan huis) naar grote plastic containers. Een kliko in NL denk ik :+ Je bak krijgt dan een chip en per ophaalbeurt betaal je €0,50 voor de leging en dan nog bijkomend een vaste prijs/kilo. Nu betalen we €1,50 voor 1 vuilniszak van 20kg/60L. Met die containers gaat oplopen tot makkelijk €5/ophaalbeurt voor een container van 120L (met de huidige vuilniszakken kost je dat €3).
Papier/karton en glas is 1x/maand gratis ophaling aan huis en PMD (plastic flessen, drankkartons, alu vlootjes, kroonkurken, metalen deksels van potten etc). Nu durft vriend nog weleens iets van PMD of papier in de gewone vuilniszak stoppen. Ik garandeer jullie, eens die bakker er zijn, dat ik er potverdorie een sport van ga maken om zo stevig te sorteren dat ze amper wat aan ons gaan verdienen }>

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:56

Is je bak dan ook afsluitbaar? Anders gaat de gierige buur gewoon z'n afval in andermans container stoppen als ze aan de straat staan om te legen..

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:34

idinn schreef:
Is je bak dan ook afsluitbaar? Anders gaat de gierige buur gewoon z'n afval in andermans container stoppen als ze aan de straat staan om te legen..


Hier ook van die containers. Een slot kun je erbij kopen voor 120 euro. Echt belachelijk. Maar hier worden regelmatig containers gejat door andere huishoudens en dan weer lekker vol aangeboden de volgende keer zodat het op jouw kosten wordt gerekend.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:45

Je kan beter in de herfst overstappen van energieleverancier. Wij hebben een keer in het voorjaar overgestapt en moesten heel veel bijbetalen wat normaal door de zomer gecompenseerd zou zijn. Ligt er ook aan dat we de eerste in de herfst hadden afgesloten, maar let daar dus even op.