Fun-da deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 07:32

SusanH schreef:
Iemand Radar deze week gezien? Dat ging over de huidige huizenmarkt. Dan snap je ook waarom je er als gewone sterveling bijna niet meer tussenkomt, en dat je heel heel veel geluk hebt (en heel veel armer bent) als je wel een huis hebt weten te kopen. Alles wat op Funda staat is datgene wat makelaars onderling niet eerst al via via hebben kunnen verkopen. En de prijzen op Funda zeggen niks, want je moet zeker 20% overbieden om een beetje kans te maken.


Ik ben makelaar en dat is zo niet waar :')
Maar goed, met een paar rotte appels kan je wel een leuke uitzending maken. Dat klopt.
Je zou als verkoper wel gek zijn om een huis via via te verkopen. Dat is echt het laatste wat ik m'n klanten adviseer in deze markt. En nee, ik doe echt niet voor m'n lol 30+ bezichtigingen in een huis. Doe mij maar de tijd van een paar maanden te koop. Had je veeeeeeel minder werk aan een huis.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 07:55

manzano schreef:
Sure_lee schreef:
Mijn ervaring is wel dat je via een lokale makelaar met een move account het aanbod nog een dag eerder krijgt dan via makelaarsland.

Is exact hetzelfde systeem. Wij werken niet met move, maar mensen krijgen realtime hetzelfde aanbod. Of makelaarsland 1x per dag bundelt zou kunnen. Dan ben je soms net wat later. Maar er zijn legio makelaars die het gratis aanbieden dus ingewikkeld is het niet.


Hierbij een voorbeeld. Via move zou je dus nog voor sluitingstijd contact op kunnen nemen met de verkopend makelaar en via makelaarsland pas de volgende ochtend. Kan echt net dat verschil zijn of de bezichtigen wel of niet al vol zitten.

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:02

Ah dan staat makelaarsland niet op realtime maar gebundeld (dan krijg je maar 1x per dag een mail ipv evt meerdere). Heeft niets met move te maken.
Als iemand zich bij ons inschrijft moet ik handmatig nog een vinkje zetten bij "realtime" mailing. Dat doen ze daar wellicht niet dan.

Vaak kunnen klanten het zelf nog aanpassen. Kun je nog wat wijzigen als je bij makelaarsland op instellingen klikt?
Bij ons kan je ook onderaan de mail wijzigen namelijk.
Laatst bijgewerkt door manzano op 09-09-21 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:05

Ah ja dat kan inderdaad. Wat handig. :D Ik ben benieuwd of er dan nog verschil in zit.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:06

Sure_lee schreef:
Ah ja dat kan inderdaad. Wat handig. :D Ik ben benieuwd of er dan nog verschil in zit.

Ik ben ook benieuwd. Is in principe geautomatiseerd systeem waar de makelaar verder niks mee doet. Dus zou redelijk synchroon moeten lopen.

Anoniem

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:08

Is makelaarsland dan ook mogelijk voor een brede regio? Want dan is het wel interessant als het op zelfde moment verstuurd wordt..

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:22

idinn schreef:
Is makelaarsland dan ook mogelijk voor een brede regio? Want dan is het wel interessant als het op zelfde moment verstuurd wordt..


Als ik zo op de site kijk moet je dan ook plaatsnamen ingeven.
Dat is echt het irritante aan het systeem. Het is super beperkt qua invoer mogelijkheden en echt gericht op mensen die in bepaalde stad of paar dorpen wat zoeken (echt lokale woningmakelaardij zeg maar).
Maar even een tip; je kan op zich ook een zoekprofiel op postcodegebieden maken. Zo deden wij dat toen ik nog bij een meer landelijke makelaar zat.
Wat je dus kan doen is even postcodekaart van NL erbij pakken https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -650px.png en grofweg kijken waar je wil zoeken. Stel je wil de hele regio Utrecht hebben, vraag dan of de makelaar invoert postcodegebied 3400 AA tot 3999 ZZ
Dan heb je al een flink stuk aanbod gedekt. En zo kan je natuurlijk meerdere combi's pakken. Veel lokale makelaars werken niet standaard zo en kan dus ook vaak niet via de geautomatiseerde websites qua invoer. Dus even bellen of mailen (en zeggen dat ze hem op realtime moeten zetten!).

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:33

En verder werkt het zoekerssysteem gewoon geautomatiseerd. Als ik (ga ik zo meteen doen) een huis op "beschikbaar" zet dan wordt automatisch de hele landelijke zoekersdatabase nagelopen en iedereen die voldoet aan de criteria krijgt een mail. Sta je op "realtime" krijg je hem meteen. Sta je op 1x per dag, dan verzamelt hij alles van vandaag en krijg je hem morgenvroeg.
Op het moment dat ik een huis op beschikbaar zet moet ik wachten tot hij in de database van Funda komt (kost vaak wat tijd) en moet ik daar inloggen en nog weer alles toevoegen aan plattegronden, 360 foto's etc. betalen om op Funda te komen etc. Omdat die tijd er niet altijd direct is tussen alle afspraken door is de standaardinstelling dat een huis de dag erna pas op funda komt (vandaar dus het verschil met bellers via mailing en funda). Als ik wel de tijd heb kan ik alles gaan aanvullen, wachten tot het verwerkt is en dan evt. kiezen om meteen handmatig "door te drukken" naar Funda. Ook dan zit er nog een verwerkingstijd in van ca. 30 minuten/uur voordat het zichtbaar is. Kortom.......... je kan gewoon niet gelijktijdig op Funda zetten en met zoveel mensen die inmiddels weten dat Funda niet meer hét platform is wordt je dan tussendoor al platgebeld en zit het soms gewoon al vol.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:46

manzano schreef:
SusanH schreef:
Iemand Radar deze week gezien? Dat ging over de huidige huizenmarkt. Dan snap je ook waarom je er als gewone sterveling bijna niet meer tussenkomt, en dat je heel heel veel geluk hebt (en heel veel armer bent) als je wel een huis hebt weten te kopen. Alles wat op Funda staat is datgene wat makelaars onderling niet eerst al via via hebben kunnen verkopen. En de prijzen op Funda zeggen niks, want je moet zeker 20% overbieden om een beetje kans te maken.


Ik ben makelaar en dat is zo niet waar :')
Maar goed, met een paar rotte appels kan je wel een leuke uitzending maken. Dat klopt.
Je zou als verkoper wel gek zijn om een huis via via te verkopen. Dat is echt het laatste wat ik m'n klanten adviseer in deze markt. En nee, ik doe echt niet voor m'n lol 30+ bezichtigingen in een huis. Doe mij maar de tijd van een paar maanden te koop. Had je veeeeeeel minder werk aan een huis.


Bedoel met via via wat de makelaars elkaar toespelen via hun portefeuille. Wat is er niet waar aan de aflevering van Radar? Dat is wel handig om te weten in deze oververhitte markt.

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:56

Makelaar hier in de regio is ook niet blij met de huidige markt. Ondanks waarschuwingen blijft men over elkaar heen rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:35

Ik denk dat er zeker rotte appels zijn, zoals je ze in die Radar aflevering ziet. Maar.. ik kan me niet voorstellen dat het de norm is. Het maakt natuurlijk geweldig leuke spraakmakende tv..

Ik hoor inderdaad ook vaak genoeg dat makelaars het helemaal niet meer leuk vinden nu hun werk. Het merendeel wil tenslotte mensen aan een leuk en passend huis helpen. En daar mensen over na laten denken. Je kan tegenwoordig langer nadenken over welk pakje boter je wilt kopen. Dat is toch gewoon triest.

Waar wij op gereageerd hadden is voor circa 20% boven de vraagprijs weggegaan. In principe ruim binnen ons eigen budget. Maar ik weiger zoveel te overbieden. Ik hoef m'n huurhuis niet perse uit.. ben hier stront verwend, dus ik doe normaal (max 10%) :')

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:52

idinn schreef:
Ik denk dat er zeker rotte appels zijn, zoals je ze in die Radar aflevering ziet. Maar.. ik kan me niet voorstellen dat het de norm is. Het maakt natuurlijk geweldig leuke spraakmakende tv..

Ik hoor inderdaad ook vaak genoeg dat makelaars het helemaal niet meer leuk vinden nu hun werk. Het merendeel wil tenslotte mensen aan een leuk en passend huis helpen. En daar mensen over na laten denken. Je kan tegenwoordig langer nadenken over welk pakje boter je wilt kopen. Dat is toch gewoon triest.

Waar wij op gereageerd hadden is voor circa 20% boven de vraagprijs weggegaan. In principe ruim binnen ons eigen budget. Maar ik weiger zoveel te overbieden. Ik hoef m'n huurhuis niet perse uit.. ben hier stront verwend, dus ik doe normaal (max 10%) :')



Ik snap niet zo goed wat er mis is aan een lagere prijs op funda.
Dat is toch gewoon een marketing ding?
De waarde die op funda staat is ook maar een inschatting van een makelaar en die plaatst een huis waarschijnlijk ook gewoon op funda met de verwachte marktwaarde min X procent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:20


Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:25


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:31

Winged schreef:
Cayenne schreef:
Deze staat momenteel ook op Omroep Brabant: Bouwval voor 239.000 euro te koop en zal wel snel weg zijn :=
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... selaan-42/

Jeetje.... een paar jaar geleden zou je dit aan de straatstenen niet kwijtraken...


Even op Streetview gespiekt en de locatie is ook niet bepaald uitnodigend :=
School voor de deur en verlaten bouwvallige sportschool er achter.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:37


Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:41

Ohhh die hierboven is prachtig. 3 ton extra mee en je hebt echt een prachtig huis, mooie trap ook.

EllyC

Berichten: 8143
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:49

Die in Winterswijk is leuk. Jammer dat er maar 3500 m2 grond bij verkocht wordt. Oorspronkelijk perceel was ca 1,5 ha.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:05

https://www.funda.nl/koop/wolvega/huis- ... seweg-131/

Ik zag vandaag dat deze te koop staat; ik fiets hier regelmatig langs en altijd al benieuwd geweest hoe het er van binnen uit ziet, want aan de buitenkant is het zo'n mooi en idyllisch huisje.
Helaas vind ik zelf persoonlijk de binnenkant tegenvallen. Begrijp me niet verkeerd; het is huis is echt wel mooi van binnen, maar ik vind het zelf persoonlijk teveel nieuwbouwwoning en te weinig oorspronkelijke details aan de binnenkant, terwijl de buitenkant zo mooi is. Ik vind het niet bij deze woning passen.
Overigens doen de foto's van de buitenkant het huis geen goed recht; in het echt ziet het plekje en het huis er zo veel prachtiger uit.
De locatie is niet geweldig vind ik persoonlijk, maar van het perceel is echt een heel mooi, gesloten en idyllisch plekje gemaakt.
Zal ook wel razendsnel weg zijn, ondanks dat de locatie niet geweldig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:24

Carika, niks mis met een lagere prijs op Funda. Maar als je kijkt wat die huizen eerst deden... dan slaat de prijs nu al bijna nergens op eigenlijk. En dan ook nog 20% er bovenop. Het zal vast ook wel lekker getaxeerd worden, daar niet van :+

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:40

Van ons huis wordt volgende week een waardebepaling gedaan (ik heb 2 weken geleden ook al een andere makelaar gehad dus heb al een indicatie).
Ik kan me echt niet voorstellen dat daar 20% bij bovenop geboden wordt, al zou me dat natuurlijk wel ontzettend goed uitkomen :')
Ook zijn hier meerdere makelaars die niet met een klantenbestand werken.
Degene die a.s dinsdag komt voor zover ik weet ook niet.

Wij zitten in het Oosten en vrienden van me hebben vorige week een makelaar gehad die wel met een klantenbestand werkt.
Deze makelaar zegt dat 70% van de inschrijvingen van mensen uit het westen is en hij verwachte de woning binnen 2 weken te kunnen verkopen met minimaal 15% boven de vp.

Dus dat het normaal is dat woningen al voor funda verkocht worden en met minimale overbieding van 20%, nee dat is hier (nog) niet echt aan de orde.
Maar misschien dat dat voor het westen wel zo is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:43

Bijna alles gaat nog op funda. Je zou wel gek zijn het niet te doen. Als mijn makelaar dat niet wil doen gelijk zou ik niet akkoord gaan, als je het maximale er uit wil halen moet je gewoon online,..

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:53

Hier hebben we maar 1 kijker uit het westen gehad, rest allemaal uit Nijmegen en omgeving.

Anoniem

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:57

Als alle bezichtigen al voor funda vol zitten, is het op funda plaatsen toch gewoon voor de show :')

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:38

Winged schreef:
Cayenne schreef:
Deze staat momenteel ook op Omroep Brabant: Bouwval voor 239.000 euro te koop en zal wel snel weg zijn :=
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... selaan-42/

Jeetje.... een paar jaar geleden zou je dit aan de straatstenen niet kwijtraken...


Gelukkig heeft dat huis geen vochtprobleem verder..... -O- :')