Wat ik zelf doe:
- Ik kijk altijd goed naar de aanbiedingen, goede aanbiedingen koop ik soms meer in, wat geen THT oid heeft. Bij bestellen bijvoorbeeld op kortingscodes, geen verzendkosten e.d
Helaas heb ik qua shampoo, gezichtsverzorging, als lichaamsproducten van o.a Rituals. Hier kan ik niks doen, vanwege een stofje waar ik allergisch voor ben, wat in goedkopere producten zit. Dit is via een allergietest bij de Dermatoloog uitgekomen.
- Mijn eigen risicio van mijn zorg verzerkering betaal ik per maand, dit ga ik NIET veranderen. Wat ik niet gebruik, krijg ik in het nieuwe jaar terug gestort. Zoals dit jaar bijvoorbeeld, in 2020 geen eigen risico verbruikt. Betaal 10 maanden dus de 38.50.
Vaak moet ik in Januari al naar de cardiolooig, en dan komt X aantal maanden de rekening op de mat van de zorg verzekering. Dus in feite betaal ik dat nu al vooruit, en heb ik in het nieuwe jaar dus een leuk spaarcentje.
- Mijn stroom/gas verbruik, betaal ik per maand ook hoger. Zodat ik het jaar erop wat terug krijg. Ik betaal nu bijvoorbeeld 90€ per maand, maar mijn advies is al €48. Dit laat ik zo staan.
Ik heb veel liever dat ik NU meer betaal, en later terug krijg, dan dat ik bij moet betalen!
Wat betreft de belastingaangifte ben ik benieuwd! Ik krijg ineens sinds 2 jaar rond de 400 euro terug. Waarom dat is, ik heb geen idee, maar het klopt allemaal. Want uit de definitieve aanslag, komt het zelfde eruit!
- Ik moet voor mijn werk elke week tanken, dit doe ik in Belgie. Helaas wordt vanaf a.s woensdag verboden om als Nederlander voor een toeristische bestemming verboden Belgie in te gaan. Het scheelt mij 0.40 cent per liter dan in NL. Helaas is met de fiets of OV naar mijn werk geen optie, anders had ik dit uiteraard ook kunnen doen.
Ik rijd niet speciaal naar Belgie toe, maar mijn paard staat er eigenlijk op 5 minuten er vandaan, dus dan combineer ik dat sowieso altijd!
- Voer voor mijn paard haal ik in feite elke maand in 1x, zodat je niet wekelijks terug hoeft.
Ik betrap mij er zelf snel op, en dit wil ik echt gaan veranderen, om als je iets besteld even met klarna, afterpay, of PayPal te betalen, met als idee, komt met salaris wel weer goed. NEE, ik heb nu in mijn agenda gezet: *NIKS ONNODIGS KOPEN*.
Wat ik dan wel doe, bij goede aanbiedingen en het heeft een langere THT-houdbaarheid, dan sla ik wel voorraadje in.
Ik ben aan het uitzoeken of ik voor 2020 misschien huursubsidie aan kan vragen, al is het bijvoorbeeld maar 36€ in de maand, maar als ik dit dan keer 12 doe, dan is dat toch bijna rond nabij €400,-
Als dit lukt, wil ik dit ook echt apart gaan zetten!
... Maar hier dub ik nog een beetje over of ik dit moet doen of niet...
Wil geen onverwachte kosten hebben volgend jaar wbt terug betaling.
- Auto moet in November naar de APK, hier heb ik alsvast een afspraak voor gepland staan, en zet een X bedrag per maand apart ervoor, zodat wat ik over heb, mooi meegenomen is! :-D