Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:05

Afgelopen jaar heb ik mijn eerste eigen huis gekocht. :)
Nu wil ik komend jaar het een en ander gaan / laten isoleren.

Ik zit sowieso aan bodemisolatie te denken (bijv. drowa chips) ivm een iets vochtige kruipruimte.
Nu is er subsidie beschikbaar voor isolatiemaatregelen, maar geldt dit volgens mij alleen wanneer je minimaal 2 dingen laat doen. Dan zou ik bijvoorbeeld ook spouwmuurisolatie moeten laten plaatsen. (Dak isolatie willen we zelf van binnenuit plaatsen).

Maar is deze subsidie de moeite waard? En waar begin ik?
Ik heb de site van de overheid inmiddels 6x uitgelezen en bij verschillende isolatiebedrijven wat dingen nagevraagd maar ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik ben dus heel benieuwd of er Bokkers zijn die recent isolatie hebben laten plaatsen. Wat heb je laten doen? Wat waren de kosten? Kreeg je subsidie? Heb je tips? Alles is welkom _/-\o_

Renske_W

Re: Je huis isoleren, hoe, wat, wie, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:11

Ik kom even volgen, wij zitten midden in het proces qua aankopen.
En willen ook gaan kijken wat er haalbaar is qua isoleren van het huis nu met de subsidies.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:27

Oh boy _O- succes. (Lig overhoop met dakbedrijf na een door hun verprutste dak naisolatie -O- ) Maar even zonder dollen

Vloer kan op meerdere manieren van onderaf mits je een kruipruimte hebt. Chips kan, pur (niet aan te raden wel vlot) platen en ook natuurmateriaal.

Spouw kan ook op meerdere manieren als je al dubbele muren hebt.

De subsidie krijg je idd alleen als je minimaal twee dingen laat doen door een proffesional. Bv dak en vloer. De aanvraag is aardig ingewikkeld, je moet minimale isolatie waardes halen voor toekenning van de subsidie.

Ik heb me er in verdiept en voor mij zou ik meer kwijt zijn met subsidie dan zonder ivm te kleine oppervlakten.

Na veel rekenwerk. Moeizame offertes en niet op komen dagende bedrijven besloten zelf mijn enkelsteens muur te isoleren op de correcte manier. Precisie rotklus maar veel goedkoper dan laten doen. Plat Dak noodgedwongen moeten laten doen van buitenaf en dat is nu dus verprutst. Dakje van 2,5 bij 3 zat boven de 1400 euro -O- .

De wanden en dak zouden me minstens 2500 euro gaan kosten maar nu ben ik voor de wanden veel goedkoper uit. En is de boel ook meteen afgewerkt ipv dat dat daarna ook nog moest.

Schuin dak isolatie is gemakkelijk zelf te doen van binnenuit. Maar ook daar is dampwerende laag en die goed aanbrengen een must. Mijn schuin dak laten doen zou me minimaal 2000 eurokosten, simpel rijtje :oo dubbel glas boven rond de 1500 euro. De bedragen waarmee ik subsidie zou krijgen is allemaal + 500 euro grofweg. Waarvan ik dan 400 gemiddeld zou terugkrijgen :')

De gewone muren waren al geisoleerd. Vloer niet mogelijk van onderaf ivm ontbreken van kruipruimte helaas

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:29

Wacht er nog even mee desnoods.
Wij zijn ook bezig ermee en er komt een subsidie aan dat je ook met 1ding kan krijgen ipv 2

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:34

Wij hebben gebruik gemaakt van de regeling die je noemt. Vloer laten isoleren (soort pur schuim, omdat de onderkant niet een rechte plaat is was dat beter in alle kieren te krijgen geloof ik) en boven van enkel naar dubbel glas + beneden het oude dubbel vernieuwd. Ik heb gegoogled op die regeling en kon op de website eigenlijk alle spelregels wel vinden. Klus bedrijven hebben foto's gemaakt en formulier ingevuld.

Helaas bij ons de ramen op de eerste dag van 2021 gedaan, dus kunnen we geen gebruik maken van de extra 5% die in 2020 nog gold. Dr precieze kosten zou ik even na moeten zoeken..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:35

Dakisolatie is de meest warmtebesparende isolatie. Dus daar zou ik voor gaan.

En bodemisolatie doet niet mega veel, dan zou ik gaan voor vloerisolatie of inderdaad spouwmuren.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:38

Dat klinkt hoopvol Karuna :')

Dakisolatie willen we sowieso doen, maar dit is van binnenuit redelijk makkelijk zelf te doen (heb gelukkig een erg handige vader). Die lijkt me dus qua arbeidskosten niet uit kunnen om te laten doen, ook al krijg je subsidie.

Dubbel glas heb ik gelukkig al overal.

@Jolliegirl, ah dat wist ik niet! Dat is misschien wel interessant. Ik heb ook geen haast. Heb je enig idee wanneer deze wijziging komt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:44

Geen idee. Ik ving het op in het gesprek. Kan wel eens navragen voor je.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:54

Graag :) Ben benieuwd! Zou wel de moeite waard zijn om te wachten.

@Monchou Ik zal me inderdaad eens verdiepen in het verschil tussen vloerisolatie en bodemisolatie, goed punt!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:17

Wij zijn ook aan het kijken wat we kunnen doen om het huis beter te isoleren. Nadeel hier is dat t al eens gedeeltelijk gedaan is met de voor toen der tijd prima middelen maar die zijn nu verouderd. T aanvragen van de subsidie gaat hier via het bedrijf wat de isolatie doet. We zijn er nog niet helemaal over uit wat we gaan doen. Waarschijnlijk de benedenverdieping het dubbelglas vervangen door beter dubbel of triple glas en eventueel door glas wat direct je huis kan verwarmen. Dat laatste moeten we nog eens doorrekenen want volgens de offerte is dat 3x zo duur als triple glas( en hier geen voordelen van minder verbouw kosten enz.) we hebben een grote hoek van glas waar de kou vanaf komt nu dus het lijkt me wel ideaal als t dat nu lekker behaaglijk wordt. T schijnt ook best wat stroom te kosten( en we hebben wel 20 zonnepanelen op t dak maar de auto verbruikt bijna al deze opgewekte energie)
Wij hebben ook nog Pluimers laten komen voor advies, die heeft ons vorige huis ook gedaan. Hebben de offerte alleen nog niet binnen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:29

Ik heb het ook laten doen. Voor de subsidie ben ik gegaan voor vloerisolatie d.m.v. een purschuim laag. Dit omdat het beter afsluit, en omdat je met bodemisolatie het probleem hebt dat je nooit meer je kruipruimte door kunt. Ik heb wel gekozen voor PUR wat geblazen werd met een niet milieubelastend blaasmiddel, omdat je het anders voor het milieu net zo goed kan laten.

Ook heb ik het dak laten isoleren. Om dat goed te doen is best lastig, als je het verkeerd doet krijg je vochtvorming en daardoor schimmel. Dat was duur, maar ik vind het t wel waard.

Doordat ik al twee dingen uit had laten voeren kreeg ik ook subsidie op mijn slimme thermostaat, op de radiatorfolie en op het waterzijdiginregelen van de CV installatie. In dat laatste valt ook grote winst te behalen, en het is iets wat een vakman in een uurtje kan doen.

Ik vond de aanvraag trouwens super simpel. Er zijn formulieren die je door je vakmensen laat invullen en ondertekenen. Daarna vul je zelf alle informatie in op de site van de overheid, je voegt de voorgenoemde formulieren bij en voila! Klaar.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-01-21 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:47

Wij hebben in 2020 alleen al 108.000 euro aan isolatie uitgegeven. Wat we hebben gedaan:
- Overal nieuwe kozijnen met tripple glas
- Spouwmuurisolatie
- Vloer isolatie (Tomson)
- Plafonds isoleren
- Lage temperatuurverwarming met zone regeling (zien mensen niet als isolatie, maar valt wel onder de subsidieregeling)
Het dak moeten we nog doen, maar de plafonds (of eigenlijk de vloeren van de zolders) was goedkoper en eenvoudiger. De zolders gebruiken we nu nog niet, dus het dak doen we als we ook de zolders bewoonbaar gaan maken.

We hebben 9k teruggekregen vanuit de subsidieregeling

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:48

Plukje schreef:
Wij hebben in 2020 alleen al 108.000 euro aan isolatie uitgegeven. Wat we hebben gedaan:
- Spouwmuurisolatie
- Plafonds isoleren
- Lage temperatuurverwarming met zone regeling (zien mensen niet als isolatie, maar valt wel onder de subsidieregeling)
Het dak moeten we nog doen, maar de plafonds (of eigenlijk de vloeren van de zolders) was goedkoper en eenvoudiger. De zolders gebruiken we nu nog niet, dus het dak doen we als we ook de zolders bewoonbaar gaan maken.

Ik lees mee maar wow, dit is wel een forse teruggave dan zeg. Dat maakt het wel de moeite waard :j

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:50

Het was ook een beste investering :D . Ging niet zonder slag of stoot hoor. We hebben best veel (extra) bewijsmateriaal aan moeten leveren.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 19:09

Dat is inderdaad een flinke investering! Zoveel heeft mijn huis amper gekost dus wil het hier iets bescheidener houden :') :') Al lijkt het me heerlijk, zo’n top geïsoleerd huis!

Bedankt voor alle tips so far :j Vooral de bodemisolatie / vloerisolatie moet ik me dus even opnieuw in gaan verdiepen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:31

Plukje schreef:
- Spouwmuurisolatie
- Plafonds isoleren

Oeh hoe heb je dat geregeld? Wij krijgen dat ook maar ik zie het nergens staan als maatregel waar je subsidie voor krijgt.

Voor de mensen die denken 9k is veel, dat is nog dus geen 10% hè. En de bedragen zijn nu stuk lager dan de 2e helft van 2020.

Een zonneboiler zag ik wel, dat kan nu ook als 2e maatregel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:45

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:26

Wij hebben vorig jaar een klushuis gekocht. Hebben het dak geïsoleerd. Enkel glas vervangen door HR++, spouwmuur isolatie (parels) en vloerisolatie (schuim). Tevens de extra maatregelen van het energiezuinig inregelen van de verwarming. Dat kan overigens alleen als je al twee andere maatregelen hebt.
Het glas kregen we geen subsidie voor, omdat onze eerste glaszetter weigerde te tekenen. Het overige glas s door een andere glaszetter gedaan, maar was onvoldoende m2 voor de subsidie.
Wij hebben 4,5k teruggekregen ongeveer.

Mijn broer is nu ook aan het verbouwen. Ik dacht van hem begrepen te hebben dat de maatregel ook geldt als je het zelf doet, maar weet ik niet zeker.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 22:58

Hebben jullie gewoon bedrijven benaderd voor een offerte? En moeten ze hiervoor langskomen of kan dit ook op afstand?

En is het handig om één het zelfde bedrijf in te schakelen voor vloer en muur isolatie of kun je dat net zo goes gescheiden houden?

Wat zuur Ievie dat de eerste glaszetter weigert te tekenen.. Kost jullie weer extra geld dus..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:06

Wij doen zelf dakisolatie, omdat dat zoveel goedkoper is om zelf te doen, ook met subsidie. Spouwmuur willen we nog wel laten doen (is een beetje slecht zelf te doen). Vloerisolatie is niet zomaar te doen, er ligt vloerverwarming.
Kijk goed of je niet veel goedkoper uit bent om zelf dingen te doen (als je handig bent). Anders veel offertes opvragen, er kan veel verschil tussen alles zitten!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:21

Debbie schreef:
Hebben jullie gewoon bedrijven benaderd voor een offerte? En moeten ze hiervoor langskomen of kan dit ook op afstand?

En is het handig om één het zelfde bedrijf in te schakelen voor vloer en muur isolatie of kun je dat net zo goes gescheiden houden?

Wat zuur Ievie dat de eerste glaszetter weigert te tekenen.. Kost jullie weer extra geld dus..

Wij hadden hetzelfde bedrijf voor vloer en spouw, maar uiteindelijk maakt het niks uit. Wij hebben op verschillende plekken offertes opgevraagd en dat liep behoorlijk uiteen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:23

Wij hebben bij meerdere bedrijven offertes opgevraagd. Bij de een waren foto’s en info via de mail voldoende en de ander komt langs. Idd best wel verschil in prijzen. Bij Pluimers wordt het goedkoper als we meerdere dingen door hen laten doen.
Ik zou z geen: neem contact opnemer de bedrijven die je aanspreken n vraag hoe zijn handelen dan komt t vast wel goed.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:28

Wij hebben via Nederland Isoleert zowel spouwmuurisolatie als vloerisolatie laten uitvoeren. Dakisolatie hebben we zelf uitgevoerd, dat is behoorlijk prijzig om te laten doen. De kosten vielen mij reuze mee, ik dacht een 2500 euro waarvan zo'n 20% onder subsidie viel. Dit bedrijf kon het ook voor je indienen, maar je kan het ook zelf doen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:55

FleurVP schreef:
Plukje schreef:
- Spouwmuurisolatie
- Plafonds isoleren

Oeh hoe heb je dat geregeld? Wij krijgen dat ook maar ik zie het nergens staan als maatregel waar je subsidie voor krijgt.

Dat had mijn man ergens gevonden, maar als ik nu Google, dan zie ik ook nog terug dat er wel regelingen zijn afhankelijk van de gemeente en provincie waar je woont.

Ik vergat dat wij ook nog wat zonnepanelen hebben aangeschaft binnen dat bedrag!

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:43

Debbie schreef:

Wij hebben het glas via via, de achterburen hadden hun glas ook door dat bedrijf laten vervangen. De vloerisolatie via internet, bedrijf heeft ook nog gekeken of er bij onze spouw verbetering mogelijk was maar dat was de moeite niet waard (ook fijn als ze dat eerlijk aangeven!).