Programma om bij te houden wat je uitgeeft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Programma om bij te houden wat je uitgeeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 18:28

Nadat ik aan het begin van het jaar een nieuw huis heb gekocht en ik een hobby heb die veel geld vreet, gaat het geld soms wat sneller dan ik leuk vind. Omdat wetenschap macht is, wil ik dus wat meer inzicht krijgen in waar het geld nou precies naartoe gaat.

Ik heb geen zin om een MS Excel bestand bij te moeten houden. Ik ben dus opzoek naar zo'n programma wat je kunt koppelen aan je bankrekening, en waarin je dan door verschillende categorieën te maken bij kunt houden hoeveel geld je waaraan uitgeeft.

Wie heeft er tips voor een programma wat echt goed werkt?

Jette

Re: Programma om bij te houden wat je uitgeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:29

Ik weet niet welke bank je hebt? Ik heb zelf de Grip app van de ABN, die werkt goed en pakt redelijk automatisch de uitgave en plaatst ze bij de juiste categorie. Ik weet niet of zoiets ook bestaat voor andere banken of dat deze app aan andere banken te koppelen is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:30

In de Rabo app zit dat automatisch

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:31

Heb je toevallig Rabobank? Die heeft een inzicht app ingebouwd in je bank app, erg overzichtelijk! Je kan zelf eventuele uitgaves nog veranderen van categorie maar over het algemeen plaatst hij alles zelf gelijk goed. Je kan zelf invullen vanaf welke datum de maand begint, bijvoorbeeld de dag dat je loon wordt gestort. Hij houd precies bij wat er binnen komt, wat je uitgeeft en hoeveel je hebt gespaard. En je bent geen extra app nodig, ideaal!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 18:31

Toevoeging; ik doe niet aan mobiel bankieren, dus ik zoek iets voor op mijn windows laptop, niet iets voor op mijn telefoon.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:37

YNAB hoor ik goeie dingen over. Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar het ziet er wel heel handig uit

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:22

Is het niet veiliger om zelf een download te maken van je transacties en die in excel te zetten? Je vast uitgaven kun je dan automatisch laten toewijzen aan een bepaald label en de overige zou je dan steeds moeten updaten (label aanvullen met de juiste woorden).

Een bestand dat zeker mogelijk is om je transacties mee op te vragen in een vast formaat is een MT940 of een CAMT053 bestand. Waarschijnlijk even puzzelen de eerste keer, maar daarna gemakkelijk te laden.

Eventueel wil ik je wel helpen als je het wil proberen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:34

Een gewoon huishoudkasboek waar je alle uitgaven in schrijft werkt ook nog altijd goed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:42

In het internet bankieren van de rabobank zit voor particulieren al een heel gebruiksvriendelijke omgeving, waar je uitgaven en inkomsten al per maand in een gemakkelijk overzicht gezet worden.
Doet het programma zelf, je geeft de eerste keer aan dat bijv. je salaris in die categorie hoort, de maand erop schuift ie dat automatisch naar het juiste vakje.

Het enige is dat je zelf geen extra categorie kunt aanpassen /toevoegen of verwijderen.

Maar het is logisch onderverdeeld in bijv. salaris / boodschappen / tuin en dier, enzovoorts.
Dat kun je op maand sorteren, zo zie je in een jaar bijvoorbeeld exact wat je uitgegeven had aan boodschappen per maand.

Mootjuhh, MT940 of een Camt053 is iets waar de gemiddelde user van een internetbankieren programma niet meteen iets mee gaat doen lijkt me.
Ik gebruik die op mijn werk, wij werken o.a. met het IBP van de ING grootzakelijk.
En ja, kun je downloaden, maar dan zit je nog te prullen in een excelletje.
Wil iemand dat na een werkdag nog?

En bij het internetbankieren van de rabobank heb je dat ook niet nodig, dat kun je in de online omgeving bekijken. Ik vind die in elk geval heel gemakkelijk.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:08

Dyme? Ik weet alleen niet of je die kan koppelen als je geen mobiel bankieren hebt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:13

Nibud?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:16

Ik zoek ook zoiets maar dan een app voor bij het internetbankieren. Zit alleen niet bij de ABN, ik had idd al begrepen dat die het zelf aanbieden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:12

Grip is met meerdere banken te gebruiken. Die gebruik ik ook en wij hebben onze rekeningen bij ING

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:53

Sansevieria schreef:
In het internet bankieren van de rabobank zit voor particulieren al een heel gebruiksvriendelijke omgeving, waar je uitgaven en inkomsten al per maand in een gemakkelijk overzicht gezet worden.
Doet het programma zelf, je geeft de eerste keer aan dat bijv. je salaris in die categorie hoort, de maand erop schuift ie dat automatisch naar het juiste vakje.

Het enige is dat je zelf geen extra categorie kunt aanpassen /toevoegen of verwijderen.

Maar het is logisch onderverdeeld in bijv. salaris / boodschappen / tuin en dier, enzovoorts.
Dat kun je op maand sorteren, zo zie je in een jaar bijvoorbeeld exact wat je uitgegeven had aan boodschappen per maand.

Mootjuhh, MT940 of een Camt053 is iets waar de gemiddelde user van een internetbankieren programma niet meteen iets mee gaat doen lijkt me.
Ik gebruik die op mijn werk, wij werken o.a. met het IBP van de ING grootzakelijk.
En ja, kun je downloaden, maar dan zit je nog te prullen in een excelletje.
Wil iemand dat na een werkdag nog?

En bij het internetbankieren van de rabobank heb je dat ook niet nodig, dat kun je in de online omgeving bekijken. Ik vind die in elk geval heel gemakkelijk.

Eens dat het niet de meest voor de handliggende is, maar je hoeft het maar 1x uit te zoeken en zo moeilijk is het niet. Ja ik deed dit ook voor werk (en daarna voor de leuk met mijn eigen prive rekening), maar een beetje handig met excel en het is zo klaar. En je kan dan elke keer een dump nemen.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:07

Ik heb money manager voor mijn paarden uitgaven aangezien die de pan ook uit rezen. Moet je wel alles handmatig zelf invullen. Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:19

pillow schreef:
Een gewoon huishoudkasboek waar je alle uitgaven in schrijft werkt ook nog altijd goed.

Een boodschappen portemonnee aanschaffen vast bedrag per maand / wel er in doen en op schrijven wat je vaste lasten verder zijn
Daar naast je zelf een soort zakgeld geven en dan uitzoeken waar het blijft ( pinpas thuis laten) niks mee is ook niet meer uitgeven dan je contant bij je hebt..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:43

Ik gebruik zowel Money Manager als de Rabo app op mijn tablet.
Op mijn telefoon heb ik bewust geen bankieren app.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 23:36

snorkel1986 schreef:
pillow schreef:

Een boodschappen portemonnee aanschaffen vast bedrag per maand / wel er in doen en op schrijven wat je vaste lasten verder zijn
Daar naast je zelf een soort zakgeld geven en dan uitzoeken waar het blijft ( pinpas thuis laten) niks mee is ook niet meer uitgeven dan je contant bij je hebt..

Dat werkt als je je geld uitgeeft in fysieke winkels. Maar mijn geld gaat juist vaak op in webshops.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:50

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:43

Vjestagirl schreef:
snorkel1986"
[quote="pillow schreef:

Dat werkt als je je geld uitgeeft in fysieke winkels. Maar mijn geld gaat juist vaak op in webshops.[/quote]

Eerst eens een week on het winkel mandje laten staan en bedenken ben ik dat echt nodig... en dat heel zeker weten? Je bent minder nodig.. zorg dat je impuls aankopen verdwijnen