Hoe nieuwe keuken indelen? Wie denkt er mee.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Hoe nieuwe keuken indelen? Wie denkt er mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:47

Afbeelding
Afbeelding
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en moeten langzamerhand na gaan denken over de keuken.
Ik loop alleen een beetje vast qua indeling. Wellicht zie ik ook mogelijkheden over het hoofd.
Gezien het in deze tijd niet mogelijk is een aantal keukenzaken te bezoeken hoop ik dat jullie mee willen denken.
De maten van de keuken staan bij de foto’s. Het open gedeelte is de ruimte waar de eettafel komt te staan, deze is ruim genoeg. De lijnen aan de buitenkant staan er alleen om de maat van betreffend stuk muur aan te geven. Ik hoop dat het duidelijk is op deze manier.
Wat we graag in de keuken zouden willen is het volgende:
- vaatwasser
- combi oven + een aparte oven
- koelvriescombinatie (hoeft niet heel groot te zijn, dus een dubbel deurs hoef niet)
- voldoende kasten, laden om alles op te bergen

Gezien de ramen in de keuken vraag ik me af waar we de hoogte in kunnen gaan (koelvriescombinatie, evt andere hoge kast bv waar de combioven in past).

Wie vindt het leuk om mee te denken?

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:47

Annet73 schreef:
[ [url=m/pu9n7f.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ib6bAs.png]Afbeelding[/url] ]
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en moeten langzamerhand na gaan denken over de keuken.
Ik loop alleen een beetje vast qua indeling. Wellicht zie ik ook mogelijkheden over het hoofd.
Gezien het in deze tijd niet mogelijk is een aantal keukenzaken te bezoeken hoop ik dat jullie mee willen denken.
De maten van de keuken staan bij de foto’s. Het open gedeelte is de ruimte waar de eettafel komt te staan, deze is ruim genoeg. De lijnen aan de buitenkant staan er alleen om de maat van betreffend stuk muur aan te geven. Ik hoop dat het duidelijk is op deze manier.
Wat we graag in de keuken zouden willen is het volgende:
- vaatwasser
- combi oven + een aparte oven
- koelvriescombinatie (hoeft niet heel groot te zijn, dus een dubbel deurs hoef niet)
- voldoende kasten, laden om alles op te bergen

Gezien de ramen in de keuken vraag ik me af waar we de hoogte in kunnen gaan (koelvriescombinatie, evt andere hoge kast bv waar de combioven in past).

Wie vindt het leuk om mee te denken?

Hmmmm foto’s zijn onleesbaar.....even kijken hoe dat anders kan.....

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:48

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annet73 op 11-01-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Hoe nieuwe keuken indelen? Wie denkt er mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:49

Je moet ze even via de Bokt upload doen ipv de avatar upload. (Onderaan staat 'voeg foto's toe')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:49

Je hebt de foto als avatar geupload, dan blijft de foto klein.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 10:55

Begrijp er niets van. Ik doe het dus idd via voeg foto’s toe.

Hier kan niemand wat mee natuurlijk _/-\o_

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:04

Afbeelding

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:05

Dit is iets beter.....

Hoop dat het duidelijk genoeg is en jullie tips hebben!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:06

Wil je bovenkastjes of juist niet?
Wat betreft het formaat 'gewone oven"; zelfde formaat als combi of juist een grotere gewone oven?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:09

Kun je niet een hoge wand maken aan de 'bovenste' (op het plaatje) muur en dan een lage wand aan de 'onderste' muur?

De hoge wand kan ook tot 175 zijn, dat oogt minder massief. Daar zou ik de ovens plaatsen. In het lage stuk vaatwasser en koelvries. Ik zou zelf nog een plank boven het lage deel hangen, ik vind het fijn als bv bekers en glazen voor het grijpen staan. Maar als je van strak houdt laat je die weg.

edit: of bovenin beginnen met hoge kast met ovens onder elkaar, kookplaat, bocht om en kraan voor het raam en vaatwasser en weer de bocht om?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-01-21 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:10

Rongyos schreef:
Wil je bovenkastjes of juist niet?
Wat betreft het formaat 'gewone oven"; zelfde formaat als combi of juist een grotere gewone oven?

Liever geen bovenkastjes. Qua oven wil ik heel graag een grote oven en daarnaast een ‘normale’ combi

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:13

Ir111 schreef:
Kun je niet een hoge wand maken aan de 'bovenste' (op het plaatje) muur en dan een lage wand aan de 'onderste' muur?

De hoge wand kan ook tot 175 zijn, dat oogt minder massief. Daar zou ik de ovens plaatsen. In het lage stuk vaatwasser en koelvries. Ik zou zelf nog een plank boven het lage deel hangen, ik vind het fijn als bv bekers en glazen voor het grijpen staan. Maar als je van strak houdt laat je die weg.

Een wand zodat de apparatuur als het ware ingebouwd is bedoel je?
Ik denk dat dat niet goed uitkomt met het raam wat aan de andere muur zit.

Zou het graag zo ruimtelijk mogelijk maken. Ik denk als we een wand gaan plaatsen het ook benauwend wordt.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:18

Wij hebben ongeveer dezelfde afmetingen als die van jou.

Hieronder een idee hoe wij onze keuken ingedeeld hebben.
Wij hebben in veel lades nog wat lades voor extra opbergruimte.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:24

Nee, ik bedoel een parallel keuken. Zoals op dit plaatje ongeveer. Ik zou dan zelf liever niet kiezen voor een hele hoge wand met met kasten maar een wand die op ooghoogte (160?170?) stopt. Dan aan de andere kant dus de lage kant zonder bovenkasten.

Afbeelding

Ik kan overigens niet goed inschatten hoe breed je keuken is en of het dan niet heel smal wordt. Als het te smal wordt zou ik voor een L opstelling gaan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:29

Volgens mij bied Ikea deze diensten momenteel kosteloos via video bellen aan. Zijn er geen keuken boeren die dat ook doen?
Je kan natuurlijk ook zelf aan de slag met de keukenplanner van Ikea al is het alleen maar om te experimenteren en ideeën op te doen.

Wij hebben in onze huidige keuken “hoge” kasten op circa 150 hoog. Daar bovenop is het bij ons altijd een rommeltje, mede omdat we wat bergruimte tekort hebben, maar ook omdat we een beetje rommelingen zijn. Als we deze keuken gaan vernieuwen dan gaan de kasten verder de hoogte in.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:36

Videobellen kan idd. Gaan dat ook zeker doen als de situatie rond corona zo blijft.
Ik wil alleen al graag een beetje een idee hebben van alle mogelijkheden.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 11:37

Ir111 schreef:
Nee, ik bedoel een parallel keuken. Zoals op dit plaatje ongeveer. Ik zou dan zelf liever niet kiezen voor een hele hoge wand met met kasten maar een wand die op ooghoogte (160?170?) stopt. Dan aan de andere kant dus de lage kant zonder bovenkasten.

[ Afbeelding ]

Ik kan overigens niet goed inschatten hoe breed je keuken is en of het dan niet heel smal wordt. Als het te smal wordt zou ik voor een L opstelling gaan.

Zo’n wand lijkt me ideaal.Denk alleen dat dat door het kleine zijraampje optisch niet mooi zal zijn bij ons.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:40

Omdat het zijraampje te dicht op de kastenwand zit denk je? Je zou evt ook nog kunnen kiezen daar een kast (kastenwand) die minder diep is te plaatsten? Bv kasten van 40cm diep. Dan sluiten ze minder dicht op het raam aan. Ook kun je de kast niet helemaal tot in de hoek door laten lopen. Bv op jouw muur van 287 een kast van 200 breed kiezen en deze dan middenin plaatsen?

Ik fantaseer nog even door. :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 11-01-21 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:57

wij hebben een aantal keukenboeren hier gewoon over de vloer gehad. Wij zijn ook bezig met een keukenverbouwing... bestaande gaat weg en er komt een nieuwe op een hele andere plek (bijhok).
sommige doen nog wel thuis bezoeken en video bellen kan vaak ook.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:04

Ir111 schreef:
Omdat het zijraampje te dicht op de kastenwand zit denk je? Je zou evt ook nog kunnen kiezen daar een kast (kastenwand) die minder diep is te plaatsten? Bv kasten van 40cm diep. Dan sluiten ze minder dicht op het raam aan. Ook kun je de kast niet helemaal tot in de hoek door laten lopen. Bv op jouw muur van 287 een kast van 200 breed kiezen en deze dan middenin plaatsen?

Ik fantaseer nog even door. :D

Zeker een idee!

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:28

Veel ideen heb ik niet,maar zou zeker gaan voor zoveel mogelijk laden beneden.Er is niets zo vervelend dan op je knieen iets achterin onder uit een kastje vissen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:39

Hoge wand is ideaal en maakt het optisch echt niet kleiner, juist halverwege laten stoppen is imo niet mooi.
Qua indeling, eerst bedenken welke werkvolgorde voor jullie handig is, ik ben linkshandig dus mijn volgorde gaat vanaf de koelkast via de wasbak naar het koken, linksom dus.
Vaatwasser kun je ook met lift krijgen, kun je rechtop blijven staan en het is het fijnst dat je de spullen weg kunt zetten direct bij de vaatwasser. Een Quooker is handig, oven, groot en een kleinere, dat zal een combimagnetron worden? Deze kun je onder elkaar inbouwen. En ruimte heb je bijna nooit genoeg dus denk na over zo'n hoge wand, er zijn altijd spullen die je weinig gebruikt, die kunnen boven in. Een soort van apothekers kast is handig, kan van twee kanten gebruikt worden. En verder, laden zijn heel handig.
Afzuiging kan tegenwoordig via het kookapparaat zelf, siemens, mooi maar niet goedkoop.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:41

Dus even voor mijn beeldvorming; de zwarte strepen kun je voor de keuken gebruiken, de grijze niet, toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:52

Afbeelding

Even ter inspiratie onze keuken (huis wordt nu gebouwd). Wij hebben wel iets meer ruimte in de breedte.

Links is dus het hoge gedeelte met de koelvries, 2 ovens onder elkaar (waarvan eentje een combimagnetron en de andere een stoomoven) en een grote apothekerskast. Dan voor het raam de spoelbak en de vaatwasser zit daar nog ergens.

Aan de lage kant zit de inductiekookplaat en nog wat kastjes en dus een barretje.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:55

iirrssjjee schreef:
Dus even voor mijn beeldvorming; de zwarte strepen kun je voor de keuken gebruiken, de grijze niet, toch?

Klopt! Het grijze is raam