Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:20

Gooooodmorning,

Volgende week krijg ik de sleutels van mijn huis, ga direct aan het klussen en heb daarna het voornemen om een aantal zaken maar direct goed in te regelen, waaronder een goede thuiswerkplek/studeerplek.
Ik werk 32u, momenteel nog gewoon op kantoor. Verplichte aanwezigheid van één medewerker- en deze gelukkigaard woont het kortst in de buurt, geen kinderen, etc. dus aangeboden dat ik wel dagelijks naar kantoor toe kom. Eerlijk is eerlijk, eigenbelang zit er bij.
Op mijn werk heb ik namelijk 2 schermen, mijn docking station, aangepaste bureaustoel en een koffie-apparaat,...
Ik studeer ook nog, 4 jarige opleiding en ik merk dat het schrijven van een opdracht gewoon een drama is. Ik werk nu op een 13 inch laptop, constant switchen tussen tabbladen, info kopieëren, etc. Gewoon niet handig.

Maar goed, in mijn nieuwe huis heb ik zo meteen goed internet en wil ik ook een goede werkplek inrichten. Bureaustoel heb ik ondertussen al. Nu komt het neer op de apparatuur...

Daarbij heb ik een aantal wensen en vragen/meningen.
- Privé werk ik op een apple laptop, voor het werk op een HP laptop met windows. Het is dus van belang dat de schermen en de docking kunnen werken op zowel apple als windows.
- Op mijn werk heb ik 2 aparte schermen. Wat ik nu handiger/fijner? Ik merk soms dat ik mijn hoofd te veel moet draaien om op het 2de scherm te werken. Vaak gaat het goed, soms krijg ik pijn. Is zo een curved/ultriwide scherm dan handiger?
- Hoeft geen high-tech game monitor te zijn, maar een beetje presteren boven het gemiddelde zou wel fijn zijn. Niets zo vervelend als een scherm met blokjes om de tijd te doden....
- Indien mensen nog een sterke voorkeur hebben voor een muis en toetsenbord houdt ik me aanbevolen, ik heb gemerkt dat er toch wel verschil in zit, en dan is het ook wel zo fijn.

Kortom, 2 schermen of een ultrawide? En welke docking werkt een beetje gemakkelijk en is toegankelijk voor Macbook en Windows?
Veel wensen rondom prestatie heb ik niet, nogmaals, ik hoef niet feilloos zware games te kunnen spelen.

Brand los! :D

Captain

Re: Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:30

Wat betreft docking kan ik je niet helpen. Ik heb zelf een wat groter scherm, en dat vind ik wel prettiger werken dan twee schermen die ik op het [***] heb. :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:41

Ik lees even mee, ik zit met hetzelfde dilemma als dat van jou. Ik neig naar 2 schermen, maar de twijfel blijft.

Over het toetsenbord, ik ben heel tevreden over mijn microsoft Sculpt. Werkt zowel op HP als op Apple :)
https://www.officecentre.nl/5909356?utm ... tYQAvD_BwE

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:46

Wat een grappig toetsenbord Loeky!
Merk je ook echt verschil in de vorm? Ontspant het je armen omdat je toch een andere houding hebt als een 'recht' toetsenbord? Wel fijn dat de cijfers apart erbij zitten, kan je gewoon gebruiken als random rekenmachine.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:49

_mexx_lady_ schreef:
Wat een grappig toetsenbord Loeky!
Merk je ook echt verschil in de vorm? Ontspant het je armen omdat je toch een andere houding hebt als een 'recht' toetsenbord? Wel fijn dat de cijfers apart erbij zitten, kan je gewoon gebruiken als random rekenmachine.

Ik heb dit toetsenbord nu al ruim 4 jaar, toen werkte ik nog in het ziekenhuis waarbij ik op sommige dagen veel moest typen. Ik worstelde toen met een actieve chronische blessure aan mijn linker onderarm waarbij ik ook veel zenuwpijnen had. Als ik mijn toetsenbord vergat wist ik dat na een uur al, het maakt echt heel veel verschil voor mij. De muis ook. Ik vind hem persoonlijk iedere cent waard, hij typt ook heel licht vergeleken met de meeste losse toetsenborden. Voelt vergelijkbaar met mijn Mac, daar typ ik graag op als ik niet thuis ben.
Dus ik kan m aanraden ja :j. Nu met het schrijven van mijn scriptie heeft hij me ook echt geholpen.

Edit, mocht je nog een bureau moeten kopen kan ik een verstelbaar bureau echt aanraden. Ik heb dat nu niet maar dan verminderd toch duidelijk het effect van een ergonomisch toetsenbord.
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 07-01-21 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:50

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:52

ik heb op het werk een wide curved scherm + laptopscherm.
Dit werkt rustiger, alles is gelijk, zelfde kleurinstellingen, meer ruimte om twee pagina's naast elkaar te zetten. Soms wat irritant omdat ik in twee delen in bepaalde volgorde moet doen.

Thuis heb ik twee schermen + laptop, ideaal als ik bezig ben met facturatie (dan heb ik een mail openstaan op het ene scherm, facturatietabblad op het hoofdscherm, en mijn PO/infoblad op het rechtse scherm, dan hoef ik niet te verklikken constant)

Voor al het andere werk vind ik mijn curved scherm eigenlijk fijner, dus dat zou ik voornemen (en met je laptopscherm erbij heb je er ook 2. )
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 07-01-21 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:56

Op een 34" scherm kan je 3 A4 naast elkaar zetten. Heb je daar dan nog een extra laptopscherm bij nodig? Ik gebruik die echt nooit...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:57

op dit moment werk ik al sinds maart op 1 groot beeldscherm en mijn laptop, maar heb nu toch besloten om een 2e beeldscherm en dockingstation aan te schaffen. Voor mijn werkzaamheden heb ik domweg niet genoeg aan 1 scherm. Ik denk dus dat het heel erg persoonlijk is. het verschil tussen een 14 inch laptop en een 24 inch beeldscherm is gewoon te groot om prettig mee te werken.

En aangezien er is besloten dat we binnen het bedrijf nooit weer helemaal terug gaan naar volledig kantoordagen vind ik het de investering voor mezelf wel waard :)

Ik kon gelukkig via amazon duitsland een vrijwel gelijk beeldscherm krijgen als dat ik van mijn werk heb meegekregen. Ben voor nog geen 120 euro klaar :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:15

Ik heb een extra wide cruved staan in het kantoor, maar ik sluit toch liever 2 gewone beeldschermen aan. het ligt er echt aan hoe je de 2 schermen gebruikt, in beide schermen ben ik hele dagen bezig met heen en weer klikken, groot maken, minimaliseren, half scherm zetten etc. En met de cruved vindik dat lastig.
Het kost mij dangewoon te veel moeite om 3 of 4 documenten naast elkaar open te hebben staan, terwijl ik dat met 2 losse schermen zo voor elkaar heb.

Denk vooral een kwestie van wennen (waar ik geen zin in heb). Mijn man zweert erbij.
en om nou de extra wide curved naast een gewoon groot scherm te zetten is te veel. Dan ben ik alleen maar aan het draaien met mn hoofd.

maar de autist in mij werkt ook met 2 toetsenborden op 1 pc/laptop omdat ik dat makkelijker vind vanwege de manier waarop het numerieke gedeelte op het andere, niet fijn typende, toetsenbord zit :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:16

Bij ons op het werk zijn we vorig jaar van twee schermen, naar 1 ultrawide curved overgegaan. Was even wennen, maar zou niet weer terugwillen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:24

Doubtless schreef:
Op een 34" scherm kan je 3 A4 naast elkaar zetten. Heb je daar dan nog een extra laptopscherm bij nodig? Ik gebruik die echt nooit...

ah, mijn wide scherm is kleiner denk ik, daar kan ik twee documenten comfortabel naast elkaar zetten, bij drie moet ik weer gaan priegelen, heen en weer scrollen, etc.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:10

Ik heb ooit bij een werkgever een curved scherm gehad. Ding was mega, maar geweldig om mee te werken als je veel pagina's tegelijkertijd nodig hebt. Ooit wil ik weer zo'n bakbeest. Heerlijk.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 20:58

Thanks hier kan ik alweer mee vooruit!
Ik werk ook altijd met 2 of meer bestanden langs elkaar, het is wel belangrijk dat ik gemakkelijk in beide bestanden, onafhankelijk van elkaar kan scrollen.
Doubtless: die monitor had ik ook op het oog! Alleen jammer genoeg uitverkocht bij cool blue.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:14

Ik werk sinds maart grotendeels (dag of 20 naar kantoor geweest sindsdien) thuis en gebruik m'n eigen PC ervoor. Heb een goeie staan en zo hoef ik niets met bekabeling enzo te doen. Ik heb op het werk laptop + twee schermen (gebruik ze daar alledrie) en thuis enkel een ultrawide en tot eind vorig jaar een tablet (nu andere functie waardoor ik die niet meer nodig heb). Een ultrawide bevalt me stukken beter. Ik doe veel met onder meer Excel en kan nu een sheet gewoon op één scherm kwijt zonder scrollbalken enzo :')

Qua toetsenbord en muis heb ik een redelijk prijzige smaak, Kleine € 250,- voor een set. Ik ben groot voorstander van een mechanisch toetsenbord. Op kantoor niet echt een optie door het extra geluid, maar thuis wil ik niet anders meer. Heb hier een Razer Blackwidow TB en Razer Mamba muis staan.

Scherm is nog wel bij andere shops te krijgen voor die prijs zie ik, dus je kan daar even checken. :)

https://tweakers.net/pricewatch/1500040 ... zwart.html

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:29

Ik heb wel twee schermen (laptop en beeldscherm), maar werk maar met een. Bij twee schermen zit ik nooit recht voor beide schermen en ga dan klachten krijgen in nek en schouders. Ik mis het ook niet, maar ik merk wel dat ik makkelijker switch van beeld met Alt-tab dan menig ander dus wellicht dat dat compenseert voor de twee schermen die hun gebruiken.
Ik heb wel een groot 24 inch scherm en dat werkt heel prettig met grote excel bestanden.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:39

Eleionomae schreef:
op dit moment werk ik al sinds maart op 1 groot beeldscherm en mijn laptop, maar heb nu toch besloten om een 2e beeldscherm en dockingstation aan te schaffen. Voor mijn werkzaamheden heb ik domweg niet genoeg aan 1 scherm. Ik denk dus dat het heel erg persoonlijk is. het verschil tussen een 14 inch laptop en een 24 inch beeldscherm is gewoon te groot om prettig mee te werken.

En aangezien er is besloten dat we binnen het bedrijf nooit weer helemaal terug gaan naar volledig kantoordagen vind ik het de investering voor mezelf wel waard :)

Ik kon gelukkig via amazon duitsland een vrijwel gelijk beeldscherm krijgen als dat ik van mijn werk heb meegekregen. Ben voor nog geen 120 euro klaar :)

Welke schermen had jij besteld als ik vragen mag? €120 klinkt wel interessant

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:03

Ik heb gekozen voor 2 niet-te-grote beeldschermen (24"). Ik vind een ultrawide beeldscherm veel minder fijner werken. Met 2 beelschermen kan je in principe 4 halve schermen werken, terwijl dit met een ultrawide beeldscherm veel lastiger gaat.

Ik heb gekozen voor een zeer energiezuinig model: Philips 241B8QJEB/00 .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:08

Ik heb een toetsenbord van het merk Gembird. Typt heel fijn 'licht' en was niet duur.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:27

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:23

Loeky01 schreef:
Eleionomae schreef:

Welke schermen had jij besteld als ik vragen mag? €120 klinkt wel interessant

Deze
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07FB5QWY ... +mo&sr=1-7

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:40

Ik had twee oude Medion monitors van de Aldi. Een 22" 1050p en een 23" Full HD 1080p. Heb ze nu vervangen door twee identieke exemplaren. Twee keer een 27" WQHD 1440p. Bevalt mij eigenlijk helemaal prima. :D Ideaal voor foto's en video's nabewerken en sinds kort weer een baan waar ik, zolang corona duurt, thuis werk.

Afbeelding

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:37

Ik vind het bij 2 schermen vooral heel makkelijk dat zodra je iets naar je andere scherm sleept het meteen goed staat en uitvult, bij zo'n ultra wide moet je dit zelf steeds uitvogelen en ik vind het heel rommelig al die verschillende programma's die ik door elkaar dan zie. Als je daar geen last van hebt (zoals ik haha), is het denk ik juist wel fijn werken!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:04

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:59

pumpina schreef:
Ik vind het bij 2 schermen vooral heel makkelijk dat zodra je iets naar je andere scherm sleept het meteen goed staat en uitvult, bij zo'n ultra wide moet je dit zelf steeds uitvogelen en ik vind het heel rommelig al die verschillende programma's die ik door elkaar dan zie. Als je daar geen last van hebt (zoals ik haha), is het denk ik juist wel fijn werken!

Binnen Windows is dat een kwestie van het venster tegen de rechter- of linkerkant van je scherm duwen, dan wordt het gemaximaliseerd over de helft van je scherm. Naar de hoeken slepen werkt ook, dan neemt het een kwart (rechtsboven, linksboven, rechtsonder, linksonder) in beslag. Zou je drie vensters naast elkaar willen hebben dan is het wat meer gedoe, hoewel ik daar ooit een script voor heb gehad waardoor ik dat met sneltoetsen kon doen.