Inductie kookplaat ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 15:58

Daar zijn we weer!!!! *\o/*

Alweer?!
Sjonge jonge! Heb je niks beters te doen? :')

"Eerst al je vragen over pallet kachels, of houtkachels en nu ben je hier weer, je bent nogal wat van plan! "

Dat klopt! Dat zijn we inderdaad.

In maart ons huis gekocht.
Fijn huis! Mooi huis! Erg blij mee.

Maar je komt toch dingen tegen.

De keuken gaat naar zijn einde toe, het blad is lelijk, de afzuigkap maakt meer herrie dan een klopboormachine! En nog gevaarlijker, de knoppen van het gasfornuis blijven hangen.

Nu gaan er vast :x dit soort gezichten komen. -O-

Ja! :j die gaan we eerst vervangen! :o

Want dit kan echt niet! Levensgevaarlijk eigenlijk! :n

Mijn broer heeft in zij huurwoning inductie. Ook mijn moeder mocht daar op kokkerellen. Broertje is er heel blij mee, omdat zijn kat soms sneaky op het aanrecht springt!

Verder in mijn omgeving ken ik nog niemand.

Dus!

Komt maar op met de ervaringen *D
Welk merk.
Hoeveel polige stekker
Ben je er blij mee of niet!

Alvast bedankt!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:02

Mijn ouders koken al 15 jaar met inductie. Ik vind het ideaal. Makkelijker schoon te houden en veel veiliger. Als ik binnenkort ga verhuizen heb ik ook inductie ipv gas

Schemerdier

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:05

Inductie is echt ideaal! Heel makkelijk om te poetsen, snel opgewarmd en indien je hem lager zet, vermindert e warmte ook onmiddellijk.
Het is daarnaast ook milieuvriendelijker dan gas (denk ik toch, stroom kan groen zijn, gas is sowieso iets dat opraakt ooit).

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:07

Ik volg graag, wil ook tzt overstappen. Maar ik zou vooral graag ook willen weten wat jullie ervaringen met de verschillende merken en types zijn. Mijn zoon heeft een prut inductieplaat. Zones worden niet goed warm, of slaan vroegtijdig af. etc.

Merk en type en ervaring, zou voor mij helemaal top zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:09

Sinds 3 jaar koken we op inducite - voordien electrisch maar ook ervaring met gas- en ik vind het echt heel aangenaam. Zodanig aangenaam dat ik sinds 3 jaar graag kook, terwijl ik er voordien min of meer een hekel aan had.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:10

Wij hebben sinds een paar weken inductie en ik moet zeggen dat ik er goed aan kan wennen :j

Het verwarmt snel en gelijkmatig en heel effectief. Een pan water voor pasta heb je met de turbostand binnen een paar minuten aan de kook. Makkelijk schoonmaken ook, dat is echt een verademing na die ellendige gaspitten.

Wij hebben een Etna plaat. Geen idee hoe en wat qua model en installatie, kan ik eventueel wel nakijken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:11

Toen ik in 2017 naar mijn huidige woning verhuisde was daar geen gasaansluiting aanwezig (voormalige seniorenwoning) dus ik moest wel naar inductie of keramisch. Ik heb gekozen voor inductie omdat keramisch nog heel lang warmte afgeeft en veel minder energiezuinig is. Mijn eerste inductiekookplaat was er een tweedehands van marktplaats. Die heeft het begeven en is vervangen door een inductieplaat van Etna. Ik ben er erg tevreden over alleen vind ik het nog wel eens wat lastig met het doseren van de warmte zoals je met een gaskookplaat wel kunt.

Edit, ik heb deze kookplaat. https://www.bol.com/nl/p/etna-kif260zt-inductie-kookplaat/9200000101845895/
Laatst bijgewerkt door vilheide op 27-12-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:12

Welk merk: Ikea, type Smaklig
Hoeveel polige stekker: 4 polige perilex (2x220) dacht ik, weet niet zeker meer.
Zowel het koken op inductie als de Ikea kookplaat zelf bevallen ons super, we hadden het jaren eerder moeten doen. Wel had ik achteraf gezien toch liever een grotere inductieplaat van 80 cm gehad. Dat is handig als je bijvoorbeeld twee grote pannen naast elkaar wilt zetten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:13

Wij zijn van gas over gegaan op inductie in onze nieuwe keuken begin dit jaar. Wij hebben een Bora Pure, eentje met ingebouwde afzuiging waar je geen afvoerkanaal voor nodig hebt.

Ben nog nooit zo enthousiast over een kookplaat geweest :') wat een topding :D Mijn vriend kookt graag veel en uitgebreid en is er ook erg enthousiast over. De afzuiging werkt serieus fantastisch en het is ideaal dat je daar dus geen buizen of wat dan ook voor nodig hebt.

Mijn moeder heeft ook de Bora Pure maar in een kleinere keuken en is er ook heel erg blij mee!

Moet wel zeggen wij hebben ooit in een huurhuis een goedkope inductieplaat gehad,ik geloof van Etna maar weet niet meer zeker, en dat was echt verschrikkelijk. Ding werd gewoon niet goed en niet egaal heet. Zit dus wel echt verschil in kwaliteit in de platen en zeker als je veel en graag kookt is dat toch wel belangrijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:16

Ik geloof dat mijn ouders er een van whirlpool hebben. Maar dat zal ik van de week even nakijken

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:16

In het begin baalde ik want ik houd van lekker mn pannetje schudden. Dat moet je dus niet doen op inductie als je de plaat wat langer wilt laten meegaan :P Dus dat was wennen, maar uiteindelijk vind ik het heerlijk. Vooral het schoonmaken is fijn :D Ik kan best aardig koken op inductie.
Wat ik nog zou willen in een inductie paneel, waarbij je kunt wisselen tussen warm en koud. Dat lijkt me ideaal, maar daar moet wel ruimte voor hebben. https://www.bcc.nl/inbouw-apparatuur/in ... raEALw_wcB
Deze zijn dat. Maar volgens mij kun je er ook 1tje doen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:19

Fortitude schreef:
Wij zijn van gas over gegaan op inductie in onze nieuwe keuken begin dit jaar. Wij hebben een Bora Pure, eentje met ingebouwde afzuiging waar je geen afvoerkanaal voor nodig hebt.

Hoe gaat dat met de afzuiging, wordt dat niet heel erg smerig door vetspetters? of is het makkelijk te reinigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:23

maralyn schreef:
Welk merk.
Hoeveel polige stekker
Ben je er blij mee of niet!

Alvast bedankt!!

Ik kan geen merkje zien (alleen 'induction' staan) en zou niet weten welke stekker erin zit. Hij zit al in mijn huurhuis. Ik zal wel geen A-merk hebben, maar ik geef mijn ervaring drie van de vijf sterren.

Voordelen:
- Warmt snel en gelijkmatig op
- Ik kan een timer per 'pit' instellen, daarna gaat hij vanzelf uit
- Erg gemakkelijk schoon te houden
- Je kunt een slotje aantikken waardoor je (of een kind) hem niet zomaar kan aanzetten
- Hij laat het zien als hij na het koken nog heet is.
- Ik vind het moeilijker om de temperatuur te doseren dan met gas, maar het went
- De mijne heeft allerlei veiligheidsmechanismen. Denk dat hij zichzelf ook uitschakelt als er bijv. een pan droogkookt.

Nadelen:
- Ik kon mijn pannenset waarmee ik op gas gekookt had, niet meer gebruiken
- Ik kon mijn Italiaanse koffiedinges (die je op het vuur zet) niet meer gebruiken. Daarvoor heb ik speciaal plaatje moeten kopen die ertussen moet, maar blijkbaar vliegt toch de stroom eruit als ik zo koffie wil zetten |(
- Ik heb me lang geërgerd aan het geluid. De mijne maakt een repeterend, zoemend geluid als hij opwarmt
- Koop er eentje waarbij de bedieningsknoppen op voldoende afstand van je pitten zitten. De mijne heeft een touchscreen met knopjes die zo dichtbij de pit zitten, dat ik mijn vingers soms brand als ik hem uit wil zetten. En hij reageert niet op de theedoek om mijn vingers :+
- Koop er eentje die zijn warmte goed kwijt kan. De mijne doet dat in onderliggende keukenla en dus wordt het bestek soms bloedheet :') Of hij wordt te heet en schakelt dan zichzelf uit :roll:
- Let op hoe de overgang van de inductieplaat naar het aanrecht is. Bij mij steekt de inductieplaat er iets bovenuit. Ik kan de kruimels langs het randje niet goed schoonmaken en als er een pan overkookt, dan komt er water onder de rand en dan krijgt die inductieplaat weer storing.

Als ik mijn ervaring vergelijk met de reacties hierboven, dan zal ik wel een matige kwaliteit hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:42

Ik heb in mijn huurwoning een inductieplaat van Ikea en hoewel ik er super skeptisch over was (ik kom van gas en hou enorm van koken dus wilde daar eigenlijk niet vanaf) wil ik nu echt niet meer anders. Het is makkelijk schoon te maken, veilig (want hij springt uit als er geen pan op staat) en het wordt super snel warm.

Enige om idd rekening mee te houden is dat je er pannen voor moet hebben die het magnetische veld activeren. De meeste pannen kunnen inmiddels wel op inductie maar het kan zijn, en dat is natuurlijk banketstaaf, dat jij net een dure set hebt die er niet op kan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:47

Dure sets zijn meestal het probleem niet gok ik, maar je kunt er niet het goedkoopste pannetje van de Blokker opzetten zeg maar.

Ik heb een inductieplaat van Pelgrim en vind het heel fijn werken. Schoonmaken is ook zo veel eenvoudiger dan een gasfornuis! Ik gebruik daar Mister Musle Cerafix voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:50

Emmaa_ schreef:
Ik heb in mijn huurwoning een inductieplaat van Ikea en hoewel ik er super skeptisch over was (ik kom van gas en hou enorm van koken dus wilde daar eigenlijk niet vanaf) wil ik nu echt niet meer anders. Het is makkelijk schoon te maken, veilig (want hij springt uit als er geen pan op staat) en het wordt super snel warm.

Enige om idd rekening mee te houden is dat je er pannen voor moet hebben die het magnetische veld activeren. De meeste pannen kunnen inmiddels wel op inductie maar het kan zijn, en dat is natuurlijk banketstaaf, dat jij net een dure set hebt die er niet op kan.

Mijn 25 euro pannen zijn zo goed als af :') haahah ooit een x gekocht op een veilingsite als nieuwe set.

Maar die kunnen volgens mij, als ik het tekentje goed lees ook op inductie!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:50

Ik heb een vijfpits Siemens met touchscreen. Inderdaad moet je wel je pannen erop aanpassen, maar verder vind ik het ideaal. Wordt snel warm, maar koelt sneller af als een keramische kookplaat. Makkelijk schoon te houden en makkelijk in gebruik. (ik heb trouwens met mijn vorige pannenset gewoon uitgeprobeerd welke er wel en niet op konden. Je merkt vanzelf of ze warm worden). ;)
Achter de kookplaat zit een plaat uit hetzelfde materiaal als het aanrecht, dus vetspatten kun je daar ook zo vanaf halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:36

Ik hou van mijn inductie kookplaat <3
Het water kookt razendsnel
De pan wordt gelijkmatig over het hele oppervlak warm
De temperatuur kan heel laag, ook ideaal voor warmhouden zonder dat het aanbakt
De kookplaat is makkelijk schoon te houden
Je kan de kookplaat als extra werkblad gebruiken, ik kneed er bv mijn deeg op
Het is lekker stil
De pitjes worden niet warm, alleen door de warmte van de pan
Waardoor het rendement heel hoog is
Er zit een timer op, waarmee de kookplaat zelf uit gaat als je aardappels gaar zijn <3
En kinderbeveiliging, tegen stoute huisdieren :))
En met de panherkenning gaat de pit zelf uit als je dat vergeet nadat je de pan op tafel hebt gezet.
We hebben voor op de boot een camping inductie plaatje gekocht, ook heerlijk! Enige nadeel is het irritante piepje als hij geen pan ziet, dat heeft onze grote kookplaat thuis niet.

Ik kon overigens bijna al mijn oude pannen gewoon gebruiken. Even een magneetje meenemen als je een nieuwe pan koopt. Ook goedkope action pannetjes werken vaak prima.
Gietijzeren ketels zijn ook een aanrader op inductie trouwens! Dat werkt super fijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-12-20 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:37

Ik kan hier ontzettend veel mee! Dus ben ontzettend dankbaar!

M'n man zal wel weer denken.

"Bokt?!"

Tja, mensen op bokt zijn gewoon mensen die ook koken, makkelijker kan ik het mezelf niet maken vind ik :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:40

Ik ben erg blij met mijn inductieplaat, zo snel en gemakkelijk schoon te houden. Het enige wat je niet vergeten moet is om het ding uit te zetten als je je lege pannen er weer opzet. Ik spreek uit ervaring....

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:42

Ik heb bij mij thuis zo'n enkel inductieplaatje van Ikea. Heb thuis restaurant waar ik het meeste van mijn tijd doorbreng en waar ik meestal ook eet dus ik kook bijna nooit thuis en had zelfs geen keuken.
Nu we door die coronamaatregelen al bijna een half jaar dicht zijn moeten gaan heb ik thuis een airfryer en een inductieplaatje gezet waar ik prima mijn plan mee kan trekken. De inductie is echt super snel, dat had ik niet verwacht.
In de zaak hebben we 10 gaspitten dus ik was jaren gewend van op gas te koken en ook altijd sterke voorkeur gehad hiervoor maar ik mag echt niet klagen over mijn inductieplaatje! Vlees wordt nog steeds mooi bruin en water kookt in no time :)

over de stekkers etc geen ervaring, mijne steekt gewoon in het stopcontact.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:46

maralyn schreef:
Mijn 25 euro pannen zijn zo goed als af :') haahah ooit een x gekocht op een veilingsite als nieuwe set.

Als je op gas met die pannen hebt gekookt kun je ze daarna niet meer op inductie gebruiken omdat ze dan krom geworden zijn.

Wij hebben met onze verbouwing van de keuken het gas omgewisseld voor inductie. Een Siemens met TFT screen, dat is een touchscreen waar je net als je telefoon op kunt swipen.
Ik heb met andere inductieplaten altijd ruzie met de touchknopjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:49

Evelyne79 schreef:
maralyn schreef:

Als je op gas met die pannen hebt gekookt kun je ze daarna niet meer op inductie gebruiken omdat ze dan krom geworden zijn.

Wij hebben met onze verbouwing van de keuken het gas omgewisseld voor inductie. Een Siemens met TFT screen, dat is een touchscreen waar je net als je telefoon op kunt swipen.
Ik heb met andere inductieplaten altijd ruzie met de touchknopjes.

Thankyouuuu!

Is niet erg, Valentijnsdag komt er aan, dan krijg ik standaard n nieuwe pan :') _O-

Dus, dan kan een pannenset ook!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:53

Ik wil nooit meer anders! Echt heel fijn & gemakkelijk.

Snel warm maar ook net zo snel weer koud als het nodig is. Handvaten van pakken worden niet heet. Binnen 2 tellen weer schoon

Inderdaad niet je pannen eerst op gas gebruiken, dan werken ze meestal niet goed meer op inductie.

Ik kook bij mn vriend soms nog op gas, maar ik vind inductie echt 100x fijner :P
Laatst bijgewerkt door xSannee op 27-12-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt