Hydroponie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Hydroponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 18:54

Hoi! Zijn er mensen die planten op water houden? Hydroponie heet dat. Ik was benieuwd naar ervaringen en foto's tips en trics! Ik hou mijn pannenkoek plantjes op water en ben aan het rondneuzen wat ik nog meer aan planten wil.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:54

Ik kan je de monstera aanraden. Mijn stekken doen het uitstekend in een pot met water. :j

Dat heb ik niet bewust zo gedaan. Mijn moederplant (in aarde) werd te groot. Ik heb toen twee stengels met luchtwortels afgeknipt en in een pot met water gezet. Een week of 2-3 later besloot ik ze in aarde te zetten, maar daar verloren ze aan kracht en kleur. Uitgegraven en terug in het water, en daar bloeiden ze weer helemaal op. Als ik nu stekken van de monstera heb, dan gaan ze direct in het water.

Verder heb ik een plant die op de pannenkoekplant lijkt, maar het niet is (ik vergeet steeds de naam). Die viel afgelopen zomer uit elkaar in de aarde. Ik heb de stukken toen in water gezet en ook die doet het daar nu stukken beter dan in aarde. Bij mij is het dus vooral uit toeval geboren en nu kijk ik naar wat de plant fijn vindt.

Ik had trouwens geen idee dat het hydroponie heette, weer wat geleerd. :))

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 19:07

Karin schreef:
Ik kan je de monstera aanraden. Mijn stekken doen het uitstekend in een pot met water. :j

Dat heb ik niet bewust zo gedaan. Mijn moederplant (in aarde) werd te groot. Ik heb toen twee stengels met luchtwortels afgeknipt en in een pot met water gezet. Een week of 2-3 later besloot ik ze in aarde te zetten, maar daar verloren ze aan kracht en kleur. Uitgegraven en terug in het water, en daar bloeiden ze weer helemaal op. Als ik nu stekken van de monstera heb, dan gaan ze direct in het water.

Ik had trouwens geen idee dat het hydroponie heette, weer wat geleerd. :))

Ik heb ook een plant die op de pannenkoekplant lijkt, maar het niet is (ik vergeet steeds de naam). Die viel afgelopen zomer uit elkaar in de aarde. Ik heb de stukken toen in water gezet en ook die doet het daar nu stukken beter dan in aarde. Bij mij is het dus vooral uit toeval geboren en nu kijk ik naar wat de plant fijn vindt.

Wat leuk! Ik was al bang dat er niemand zou reageren haha. Ben benieuwd welke plant het is! De monstera vind ik lelijk vanwege de luchtwortels hihi.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:08

Peperomia raindrop is het.

Voor een paar euro aan me verkocht op de plantenafdeling van de plaatselijke Jumbo. Er stond een kaartje met 'pannenkoekplant' in, maar dat leek mij heel sterk voor die prijs.

Als je een monstera in stukken knipt en op water zet, dan heb je trouwens geen 'last' van luchtwortels. :))

JudithO

Re: Hydroponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:32

Wij gaan dit binnenkort beginnen, maar dan met eetbare planten (sla).
We hebben al eerder pogingen ondernomen maar het is nog best lastig om dingen langdurig goed te houden in water.