Voorlopig koopcontract veranderen na bedenktijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Voorlopig koopcontract veranderen na bedenktijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 19:11

Hallo,

Eindelijk ons huis verkocht, bedenktijd voorbij en de financiering lijkt geen probleem te zijn.

Of ja, misschien toch wel....

De aankoopmakelaar heeft nu na twee dagen na verloop bedenktijd aangegeven dat HIJ liever de 7500 euro voor overname van goederen uit het contact wil. De reden zou zijn dat het dan niet mee gefinancierd hoeft te worden en het huis is al 35.000 boven vraagprijs verkocht.

Onze makelaar is een erg pittige tante en zegt hij bekijkt het maar want die 7500 is er op verzoek van koper ingezet. En de kans is toch al groot dat ze die 35000 ( is incl die 7500)uit eigen zak moeten betalen als de taxatie lager dan aankoopprijs uitvalt( is te verwachten ivm 35000 boven vraagprijs).

Onze makelaar zegt dat bij wijziging vh contract ze weer 3 dagen bedenktijd krijgen. En daar zit ik echt niet op te wachten zo voor de feestdagen.

Kan de aankoop makelaar nu nog iets VERPLICHTEN?

Onze makelaar heeft deze situatie nog niet eerder meegemaakt dus ze was niet helemaal zeker of we dit nu echt kunnen weigeren. Ze zegt wel het te negeren en er bij hem geen aandacht aan te schenken.
Ze vindt de aankoopmakelaar iemand die gewoon zijn aandacht wil, want hij heeft niet eens het huis gezien, alleen maar telefonisch onderhandeld.
Ze zegt " deze kopers weten goed dat de kans is dat ze uit eigen zak bij moeten betalen als de taxatie lager is dan de aankoopbedrag, die hebben die 7500 euro allang ingecalculeerd.

Het voorlopig koopcontract is dus door alle partijen getekend en bedenktijd is verstreken, voor ons is de koop daarom wettelijk gesloten ( ovb financiering dat nog wel!)
Zijn er mensen die dit meegemaakt hebben?

Ketly

Re: Voorlopig koopcontract veranderen na bedenktijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:25

Nee hoor, jullie hoeven dit helemaal niet meer aan te passen. Na de 3 dagen bedenktijd kan je alleen nog ontbinden als je een ontbindende voorwaarde hebt opgenomen en anders is de woning al verkocht. Wat ik begrijp is dat er een voorbehoud van financiering is en als ze het op deze manier kunnen financieren dan zitten ze er gewoon aan vast.

Slecht trouwens dat jullie makelaar niet weet wat te doen in deze situatie.. :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:28

aparte situatie. Ik zou het advies van je makelaar volgen.
check wel even of de waarborgsom/bankgarantie op tijd is gestort.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:29

Ik zou nog denken: als die 7.500 uit het contract geschrapt wordt, dan is het misschien nog de vraag of je het wel gaat krijgen en je er achteraan moet gaan...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:37

Ik zou geen nieuw contract meer aangaan. Als ze in de problemen komen met de financiering kun je altijd nog kijken of er een wijziging van de voorwaarden plaats moet vinden, maar dat kan dan met een addendum.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 19:46

Ketly schreef:
Nee hoor, jullie hoeven dit helemaal niet meer aan te passen. Na de 3 dagen bedenktijd kan je alleen nog ontbinden als je een ontbindende voorwaarde hebt opgenomen en anders is de woning al verkocht. Wat ik begrijp is dat er een voorbehoud van financiering is en als ze het op deze manier kunnen financieren dan zitten ze er gewoon aan vast.

Slecht trouwens dat jullie makelaar niet weet wat te doen in deze situatie.. :o

Nou ze weet het wel maar ze volgt haar eigen gevoel en zegt dat ze het niet gaat toestaan. Ze weet alleen niet in hoeverre hij dit nu nog kan verplichten.

Ze is echt heel goed in haar werk maar deze situatie is ook nieuw voor haar

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:54

Hebben jullie een bankgarantie?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:02

Je loopt het risico dat ze het erop aan laten komen met de financiering. Kritisch kijken naar hoe dat voorbehoud is geformuleerd en of ze er op die manier niet onder uit kunnen komen als je niet meegaat met het wijzigen van het contract.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:14

Let op hiermee!
Los van de nieuwe bedenktijd zal de koop (en dus betaling) van de roerende zaken nu niet via de notaris plaatsvinden.. dus hoe krijg jij je geld?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:15

Vermoedelijk beginnen ze hem te knijpen omdat ze problemen verwachten met de financiering.

Een andere reden is niet te bedenken. Zou het mooi zo laten en afwachten of ze de financiering rond krijgen. Getekend is getekend.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:20

robert45 schreef:
Vermoedelijk beginnen ze hem te knijpen omdat ze problemen verwachten met de financiering.

Een andere reden is niet te bedenken. Zou het mooi zo laten en afwachten of ze de financiering rond krijgen. Getekend is getekend.

Nou het gekke is, dat de aankoopmakelaar ermee aankomt maar dat de kopers het zelf in het contract wilde hebben.
Het moet raar lopen willen ze financiering niet rond krijgen. Beiden een hele goede baan

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:21

Wildgirl schreef:
Hebben jullie een bankgarantie?

Nog niet pas als financiering rond is. 10 %

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:23

Prrrr schreef:
Je loopt het risico dat ze het erop aan laten komen met de financiering. Kritisch kijken naar hoe dat voorbehoud is geformuleerd en of ze er op die manier niet onder uit kunnen komen als je niet meegaat met het wijzigen van het contract.

Is gewoon onder voorbehoud van financiering. Verder geen bijzonderheden

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:29

Ik heb me net nog eens ingelezen op internet. Wij staan in ons recht het niet te hoeven veranderen.
Die aankoopmakelaar kan de pot op.

Het gaat om 7500 euro, waar hebben we het in hemelsnaam over. Mocht het daar op blijven hangen dan houden we de roerende goederen maar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:34

In dit geval zou ik dat ook niet doen eerlijk gezegd.
Koper wist dat ie een flink stuk zelf te financieren had bij zo een over de vraagprijs geboden bedrag.

Daarbij, wat anderen hier ook al zeggen, als dit niet contractueel vastgelegd is, zie je centen dan nog maar te krijgen na overdracht...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 20:50

Even over de makelaar, ze weet dat wel maar ze is ook verbaasd waarom ze aankoopmakelaar dit nu ineens wilt, ze geeft aan dat ze verwacht dat hij geen genoegen neemt met ons standpunt.

Daarom zegt ze " vraag me af wat hij hiermee nu nog mee wilt bereiken".

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:15

Ik zou het ook niet meer aanpassen eerlijk gezegd. Zeker niet als het op vraag van de bewoners is.
Overigens dacht ik dat je niet zomaar eronder uit kunt ook al is het o.v.b. financieen omdat je alles eraan gedaan moet hebben om bet rond te krijgen en als je het geld wel hebt en daarom hebt overboden en jehet op je bank hebt staan is het meer dat je wens van geld besteding wellicht anders is maar niet dat de bank de taxatie waarde aan kan i.c.m. spaargeld. ze wisten de waarde van de woning en de overbieding en hebben een bod gedaan bewust met eigen geld op de rekening. Ik vraag mij af als je het hard to get zou spelen of ze die 10% niet alsnog verplicht zouden zijn in dit geval?

Of ze hebben bedacht geld te hebben wat ze niet op de rekening hebben? Wij moesten een 3 maanden overzicht van de spaar rekening overleggen alvast als zekerheid om het rond te maken.

Heb je rechts bijstand. Ik zou je daarin even laten adviseren. Die weten waarschijnlijk net de mazen uit de wet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:42

Jillz1 schreef:
robert45 schreef:

Nou het gekke is, dat de aankoopmakelaar ermee aankomt maar dat de kopers het zelf in het contract wilde hebben.
Het moet raar lopen willen ze financiering niet rond krijgen. Beiden een hele goede baan

Ze kunnen een goede baan hebben maar blijkbaar weinig spaargeld. Als je nu 7500 euro uit het contract moet schrappen omdat je anders de financiering niet rond krijgt dan ben je bezig met een tophypotheek anders was het immers geen probleem.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:44

Jillz1 schreef:
Even over de makelaar, ze weet dat wel maar ze is ook verbaasd waarom ze aankoopmakelaar dit nu ineens wilt, ze geeft aan dat ze verwacht dat hij geen genoegen neemt met ons standpunt.

Waarom vraagt ze niet gewoon naar de reden?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:54

robert45 schreef:
Jillz1 schreef:

Waarom vraagt ze niet gewoon naar de reden?

Staat in OP

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:32

Het moet raar lopen willen ze financiering niet rond krijgen. Beiden een hele goede baan[/quote]

Ze kunnen een goede baan hebben maar blijkbaar weinig spaargeld. Als je nu 7500 euro uit het contract moet schrappen omdat je anders de financiering niet rond krijgt dan ben je bezig met een tophypotheek anders was het immers geen probleem.[/quote]

Ik denk idd dat ze een tophypotheek nodig hebben maar dan nog is 7500 geen hoog bedrag. Spaargeld kan het probleem zijn.
We gaan oog niet akkoord, die 7500 moet uiteindelijk toch betaald worden. Of met spaargeld of met de hypotheek ( ik denk dat dit niet mag, volgend mij alleen het huis tegen taxatie waarde)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:39

Maar dan is het toch lood om oud ijzer, of ze die 7500 nu in het contract hebben of niet.

Als ze het niet mee kunnen financieren (wat hier het geval lijkt) moeten ze het uit eigen zak betalen of een lening voor afsluiten boven op de hypotheek.
Dat geld moet toch op tafel, links of rechtsom.

Mooi er in laten staan en kijken of ze de financiering rond krijgen. Lukt het niet dan de roerende zaken schrappen uit het koopcontract en daarmee ook die 7500 euro als dat voor jullie een optie is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:33

Hoe is het afgelopen?

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 10:39

Charaz schreef:
Hoe is het afgelopen?

Onze makelaar heeft verzoek vd aankoopmakelaar genegeerd en er niet op in gegaan. De aankoopmakelaar gaf steeds geen duidelijkheid waarom hij dit wil.

Afgelopen week hebben we de kopers ontmoet, en die hebben alleen erover gehad, dat de financiële situatie bij hun prima in orde is. Zelfs nog vakantiehuis gekocht.

Dus die liggen echt niet wakker van 7500 euro meer te moeten financieren.

Ik denk dat de aankoopmakelaar ff zijn eigen visie wilde doordrukken. Hij is immers dik betaald en heeft paar telefoontjes gepleegd en 1 x keer 5 minuten bliksembezoek gebracht aan ons huis ( met de boodschap, ik moet ook ff mijn neus laten zien)

Makkelijk verdiend zo.