GPS horloge met kaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

GPS horloge met kaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 21:09

Op dit moment uploaden we routes op de telefoon, met als voordeel dat als we van de route afwijken (bewust), we de originele route kunnen zien.

Vandaar dat ik zoek naar een GPS horloge met een kaart ipv alleen pijltjes.

Welk horloge raden jullie aan?

SjonnieZ

Re: GPS horloge met kaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:29

Ik volg even... daar ben ik ook naar opzoek

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:54

Ik weet dat de Apple watch dat kan, maar ik heb het zelf nog niet getest. Ik gebruik mijn apple watch wel regelmatig om de route naar huis te maken als ik verdwaald ben :)) Dan laat ie ook gewoon de kaart zien, en je krijgt een tikje als je ergens moet afslaan.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:26

8nnemiek schreef:
Ik weet dat de Apple watch dat kan, maar ik heb het zelf nog niet getest. Ik gebruik mijn apple watch wel regelmatig om de route naar huis te maken als ik verdwaald ben :)) Dan laat ie ook gewoon de kaart zien, en je krijgt een tikje als je ergens moet afslaan.

https://www.apple.com/nl/watch/compare/

Het lijkt erop dat zowel de SE als de 6 series een kaart hebben. Even verder zoeken naar de opties :))

SjonnieZ schreef:
Ik volg even... daar ben ik ook naar opzoek

Heb ook de Garmin Forerunner 945 gevonden ;)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:06

Ik volg ook hebben de andere garmin uitvoeringen geen navigatie via kaart dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:15

Garmin Fenix 6 heeft dat geloof ik ook, weet niet of de 5 serie dat al heeft.
Mijn Garmin Instinct heeft alleen een lijntje. Op zich is daar heel goed op te navigeren is mijn ervaring en anders heb ik evt googlemaps in mn telefoon om even te spieken hoe wat waar. Dat werkt voor mij genoeg als back-up.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:30

Marije_jiplover schreef:
Garmin Fenix 6 heeft dat geloof ik ook, weet niet of de 5 serie dat al heeft.
Mijn Garmin Instinct heeft alleen een lijntje. Op zich is daar heel goed op te navigeren is mijn ervaring en anders heb ik evt googlemaps in mn telefoon om even te spieken hoe wat waar. Dat werkt voor mij genoeg als back-up.

En stel je mist een pijltje en rijd dus de verkeerde kant op... corrigeert de Garmins je dan terug naar de route?
Want als dat zo is, heb je idd bijna geen kaart nodig

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:15

Garmin fenix 5 plus. De 6 moet ook kunnen maar alleen de pro versie. Ik maak de route in ruiteren en mennen en laad hem dan op mijn horloge, ideaal! Horloge geeft dan 200m van te voren ofzo aan dat je moet afslaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:53

Ja, Garmin begint te trillen en geeft aan "koersfout". En je ziet dan dat jouw tracking lijntje afwijkt van de te volgen route. Wanneer je dan weer op t juiste spoor zit, trilt die nog een keer en geeft die aan "op koers".

En vaak trilt die ook voor een bocht dat je over X m links of rechts moet. Afhankelijk van je snelheid is dat eerder of later, zodat je iig tijd hebt om te reageren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 14:50

Garmin Fenix 5 of 6 kan dit. Ik kan er routes in laden, maar hij Kanne ook terug naar huis sturen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 15:07

Ik wil juist van de route af kunnen wijken. Bijvoorbeeld nog even door naar de hei of toch een stuk afsnijden.

Met alleen pijltjes mis ik dat stukje 'vrij ruiteren' denk ik ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 15:10

De fenix kun je kaarten op opslaan. Dus je kunt inzoomen op waar je bent. Eigenlijk een soort mini-gps. Uitermate handig wanneer je ergens staat en niet weet waar je heen moet. En leuk om op te slaan wanneer je weer thuis bent.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:05

Kaarten opslaan kan alleen op de fenix plus/pro versie. Ik heb zowel een lijntje als als een melding in de buurt van een afslag (fenix 5s plus). Laatst liep de was ik een heel lang stuk van de route omdat die over het strand liep en wij ook in de zee reden. Ik kan dan nog wel zien waar het eigenlijke lijntje loopt. Niet zoals met de TomTom dat als je 1 routepunt mist je steeds woedt teruggestuurd naar dat punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:20

Ik weet neit of het helemaal hetzelfde is,n maar met de garmin forerunner XT 750 heb je ongeveer hetzelfde als war Marije heeft. Je kan een kaartje uploaden via gpx en de route opslaan. Wanneer je start, dan zie je op je uurwerk de route getekend staan in het blauw en wat je aflegt kleurt dan zwart. Ga je van de route af, dan krijgt je inderdaad "koersfout" en je uurwerk trilt. maar je ziet dus wel waar jouw lijntje naartoe gaat tov de originele route en hoe groot de afstand naar die route is om weer op koers te komen.
Waarschijnlijk kan je ook inzoomen, maar ik heb nog niet echt uitgedokterd hoe dat exact kan :')
Zit je terug op je route, dan zegt ie inderdaad "op koers". Bij elke bocht, afslag of kruispunt geeft hij een tril met "X meter" en dan pijltje naar links/rechts/rechtdoor in de richting die je moet volgen.

Ik heb tot nu toe nog maar 1 nadeel ondervonden, en dat is de begin- en eindpunten.
Er is bijvoorbeeld een lusvormige ruiterroute in de regio, die langs mijn weiland loopt. Als je vanaf de officiële startplaats zou starten, dan kom je halfweg mijn weiland tegen.
Wat geeft dat qua probleem? Wel, als ik die route start en vertrek aan mijn weiland, dan zegt ie netjes "op route". Maar wanneer ik dan aan het officiële begin- en eindpunt aankom, dan zegt ie ook gewoon "aankomst bereikt" en stopt met de vermeldingen van je route! Terwijl je eigenlijk maar halfweg je rondje zit. Je kan je lijntje nog wel volgen op de kaart, hij registreert je afstand etc nog wel maar je krijgt dus geen trillingen meer waar je linksaf, rechtsaf of rechtdoor moet. Je moet dan eigenlijk de route stopzetten, en terug opstarten.
Voor mij is het geen probleem, ik ken de route uit het hoofd en ze is ook prima aangeduid met bordjes. maar iemand die niet van de streek is, de regio en vele paden niet kent, en die dus van een andere plek dan de officiële startplaats vertrekt, die heeft dus een probleem als er een bordje zou ontbreken of missen als ze uitsluitend op die gps zouden vertrouwen.

Daar zouden ze wel wat op mogen vinden, dat je op eender welke route eender waar zou moeten kunnen vertrekken en dat de begeleiding blijft doorlopen tot je het hele traject hebt afgewerkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:31

Ik maak altijd routes die ik laat starten op mijn parkeerplek, dus dat probleem heb ik eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:43

Voor die bepaalde ruiterroute kan ik dan ook de kaart gebruiken die ik "zelf heb gemaakt" door de route eerder al eens te rijden met behulp van de pijltjes :D Dan klopt het wel.

Wij hebben onlangs een wandeling gemaakt in Diksmuide, welke eigenlijk 2 routes combineerde, door 2 lusvormige routes aan elkaar te koppelen. Omdat deze langs het station liep zijn we met de trein gegaan en daar dan ingepikt op de route, maar het originele start- en eindpunt door de maker van de route lag 5km verderop. Dus wij konden bij het verlaten van het station gelijk inpikken op de route, met begeleiding van de garmin en dat liep vlot. Tot we aan het punt kwamen waar de maker van de route de aankomst had gemarkeerd. Toen hield de garmin er ook mee op :+
Door werken vlakbij dat punt waren alle markeringspaaltjes weggehaald, het was daar een knooppunt van meerdere wandelroutes, dus je wist als wandelaar niet welke route welke kant op liep... We hadden op papier de knooppunten wel genoteerd maar als de wegwijzers verdwenen zijn zit je alsnog strop :P Ik heb toen de route moeten stopzetten en herstarten om opnieuw gebruik te kunnen maken van de begeleiding.
De gehele route heeft hij dus ook geregistreerd als 2 aparte wandelingen, en ik kan ze (helaas) niet samenvoegen om er nog een geheel van te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:46

Ik kan tijdens een activiteit de navigatie stoppen en weer aanzetten, zonder dat hij mijn activiteit beëindigt. Zo kan ik evt dus ook zelf 2 bestaande routes aan elkaar knopen.

Ik start dan eerst m'n activiteit en ga daarna naar navigatie.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 22:22

Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 26-12-20 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:03

De Apple Watch 4 kan het ook, die heb ik :j

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 23:09