Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:45

Suzanne F. schreef:
Jeetje dat is heftig, 500 euro per maand voor 9 jaar lang?
En krijg je niks kwijtgescholden? Want daar is toch ook regeling voor dacht ik? Na een bepaalde tijd.
Dit is wel heel zuur. Ik denk niet dat de meeste studenten zich dit realiseren als ze het schuifje op Max zetten en met de dag leven.

Oh en respect PSvanLot! Wat gaaf. Goed gedaan. Zal een hele opluchting zijn.


Ik zou t bijna vergeten PSvanLot, maar heel knap!

Nee krijg niks kwijtgescholden, dan is de lening afgelost aan het einde van de periode.

Destijds toen ik voor deze regels koos was ik alleenstaande moeder dus was toen heel gunstig. 15 jaar aflossen naar draagkracht en dan wordt er kwijtgescholden wat er overblijft. Inmiddels hele situatie veranderd en flink aan de carrière bezig dus dan krijg je dit plaatje. Betekent ook dat er genoeg wordt verdiend natuurlijk, maar het weegt toch zwaar in m’n hoofd.

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:52

Is het altijd zo dat het salaris van je vriend mee telt? Dat lijkt me best apart als je nog niet getrouwd bent. Hoe kan duo weten met wie je een relatie hebt? :')

Sowieso vind ik het apart dat het salaris van een ander invloed heeft op een schuld van jezelf. Ik heb ervoor 'gekozen' om een studieschuld te krijgen, mijn vriend niet.

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:53

emilyslaluna schreef:
Is het altijd zo dat het salaris van je vriend mee telt? Dat lijkt me best apart als je nog niet getrouwd bent. Hoe kan duo weten met wie je een relatie hebt? :')

Sowieso vind ik het apart dat het salaris van een ander invloed heeft op een schuld van jezelf. Ik heb ervoor 'gekozen' om een studieschuld te krijgen, mijn vriend niet.


DUO volgt de regels van de belastingdienst. Het salaris van je partner telt dus niet altijd mee, maar wij hebben samen een kind en dan telt het wel.

Je kunt er ook voor kiezen om het niet mee te laten tellen maar dan duurt het aflossen langer.

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:55

Ah dat is logischer! Als je samen een kind hebt dan ben je echt financieel verbonden aan elkaar.

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:08

Wij hebben samen een huis gekocht dus daarom zijn wij ook partners.. Nou ben heel benieuwd waar ze mee gaan komen. Ik hoef pas in januari af te gaan lossen.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:28

Hopelijk ben je er snel vanaf Captain.

Ik vind het echt zo fijn er vanaf te zijn. De 21k die er nog stond in december voelde als zo'n last. Nu vier ik iedere keer een feestje als ik (extra) kan aflossen en zie dat het bedrag bijna weg is.

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:54

PSvanLot schreef:
Hopelijk ben je er snel vanaf Captain.

Ik vind het echt zo fijn er vanaf te zijn. De 21k die er nog stond in december voelde als zo'n last. Nu vier ik iedere keer een feestje als ik (extra) kan aflossen en zie dat het bedrag bijna weg is.


Ik moet nog 9 jaar maar het lijkt me ook ZO lekker als je er van af bent! *\o/* *\o/* *\o/*

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:04

Afbeelding

Ook als je samenwoont dus..

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:25

Nee, dat is alleen als je een samenlevingscontract hebt of een huis samen gekocht hebt.
Heb de voorwaarden gisteren door zitten lezen toen ik het door moest geven.

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:26

Captain schreef:
Nee, dat is alleen als je een samenlevingscontract hebt of een huis samen gekocht hebt.
Heb de voorwaarden gisteren door zitten lezen toen ik het door moest geven.


Klopt, anders zouden je ouders ook als partner gezien kunnen worden bv.

Suzanne F.

Berichten: 49523
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:28

Is dat niet iets met fiscaal partner of toeslagpartner ofzo? Want dat zijn je ouders ook niet maar iemand anders waar je mee samenwoont kan dat wel zijn. Iets met gezamenlijk een huishouden voeren dacht ik.

Edit: hier staat het: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lden-heeft

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:35

Ik heb even die hulp ingevuld om te kijken hoeveel ik moet gaan betalen daar komt dit uit:
Afbeelding

Voor mijzelf 250 voor mijn vriend 450... Betekent dit nu dat ik inderdaad die 700 moet gaan betalen of die 133? Die 700 red ik echt nooit, en is ook vreselijk oneerlijk want ik heb die studieschuld en mijn vriend niet. :?

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:39

Suzanne F. schreef:
Is dat niet iets met fiscaal partner of toeslagpartner ofzo? Want dat zijn je ouders ook niet maar iemand anders waar je mee samenwoont kan dat wel zijn. Iets met gezamenlijk een huishouden voeren dacht ik.

Edit: hier staat het: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lden-heeft


Je ouders kunnen ook toeslagpartner zijn. Als je bijvoorbeeld met je kind onder de 18 bij (een van) je ouders in huis woont.


@Captain: het staat er toch redelijk duidelijk? Je draagkracht is 708. Je gaat 133 betalen. Zo hoog is je schuld klaarblijkelijk niet.

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:41

Nouja, 24k.. :o Maar er staat dat je naar draagkracht betaald, dus ik ging er vanuit dat je dan dus het hoogst mogelijke betaald? En als je minder zou verdienen/geen partner hebt dan die 133?

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:46

Nee

Volgens hun zou je 700 moeten kunnen betalen, ze “eisen” minimaal 133 en alles wat er tussen zit mag je doen

Captain

Berichten: 21428
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:54

Ahh oke, dat is dan een hele opluchting! Pfoe! :')

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:16

tita schreef:
Nee

Volgens hun zou je 700 moeten kunnen betalen, ze “eisen” minimaal 133 en alles wat er tussen zit mag je doen



Meer mag altijd :D

24K is pittig, ik zit op 62K nu dus in verhouding vind ik het weinig ;)

Eloya

Berichten: 5211
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:33

Ik ben aan het overwegen ook mijn studieschuld versneld te gaan aflossen.
Ik heb iets meer dan 13K staan. Moet vanaf januari gaan beginnen met aflossen. maandbedrag staat nu berekend op 97 euro vanaf dan.

Mijn twijfels zijn.
Ik heb nu voor mijn leeftijd een redelijke spaarrekening opgebouwd. Ga ik doorsparen voor in 1x aflossen? maar ben ik daarna wel hele klap geld kwijt en buffer.

Ga ik versneld aflossen maar wel meerdere jaren over doen..
ik wil nog max 2 jaar in het studentenhuis wonen waar ik nu woon. In die 2 jaar zou ik dan wel extra kunnen aflossen en daarnaast nog iets sparen. en daarna weer maandbedrag omdat ik dan toch duurder ga huren wellicht.

Ik wil het liefst een huis kopen en niet tussentijds duurder gaan huren.
Maar ik zie de huizenmarkt nog niet echt snel gaan zakken en ik ben 1 verdiener.
Want ze gaan altijd uit van het start bedrag van je schuld? ook als je al een deel afgelost hebt?

En de andere optie is
Gewoon maandelijkse bedrag aflossen en sparen ernaast. Heb 30 jaar de tijd..
Maar eigenlijk wil ik gewoon van die schuld af :P

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:38

Eloya schreef:
Ik ben aan het overwegen ook mijn studieschuld versneld te gaan aflossen.
Ik heb iets meer dan 13K staan. Moet vanaf januari gaan beginnen met aflossen. maandbedrag staat nu berekend op 97 euro vanaf dan.

Mijn twijfels zijn.
Ik heb nu voor mijn leeftijd een redelijke spaarrekening opgebouwd. Ga ik doorsparen voor in 1x aflossen? maar ben ik daarna wel hele klap geld kwijt en buffer.

Ga ik versneld aflossen maar wel meerdere jaren over doen..
ik wil nog max 2 jaar in het studentenhuis wonen waar ik nu woon. In die 2 jaar zou ik dan wel extra kunnen aflossen en daarnaast nog iets sparen. en daarna weer maandbedrag omdat ik dan toch duurder ga huren wellicht.

Ik wil het liefst een huis kopen en niet tussentijds duurder gaan huren.
Maar ik zie de huizenmarkt nog niet echt snel gaan zakken en ik ben 1 verdiener.
Want ze gaan altijd uit van het start bedrag van je schuld? ook als je al een deel afgelost hebt?

En de andere optie is
Gewoon maandelijkse bedrag aflossen en sparen ernaast. Heb 30 jaar de tijd..
Maar eigenlijk wil ik gewoon van die schuld af :P


Waarom niet 1/2 - 1/2? Bekijk wat je in de maand overhoudt en doe de helft naar duo en de andere helft sparen?

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:07

@Eloya:

Buffer behouden. Het is veel belangrijker dat je die kan aanspreken àls dat nodig blijkt, dan je studieschuld versneld aflossen (wat in principe niet nodig is)

Ik zou normaal aflossen en daarnaast blijven sparen, omdat je volgende stap nog onzeker is. Nu denk je erover om in je eentje te kopen. Maar je weet niet of dat mogelijk is ivm de huizenmarkt. Je weet ook niet of het nodig is, wellicht loop je morgen de liefde van je leven tegen het lijf.

Als, bij het zetten van de volgende stap, blijkt dat het gunstiger is om meer af te lossen, dan kan je ook een deel van je spaargeld in 1x inzetten. Als blijkt dat het gunstiger is om meer spaargeld te hebben, sla je jezelf voor het hoofd als dat geld al naar DUO is gegaan.

Ik zou in ieder geval wachten met versneld aflossen totdat je in een stabiele(re) situatie zit.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:25

Je zou ook een aflossingsvrije periode aan kunnen vragen, dan zelf sparen, vervolgens (deels) aflossen in 1x. Herberekening vragen en de rest “normaal” afbetalen.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:48

Eloya schreef:
Ik ben aan het overwegen ook mijn studieschuld versneld te gaan aflossen.
Ik heb iets meer dan 13K staan. Moet vanaf januari gaan beginnen met aflossen. maandbedrag staat nu berekend op 97 euro vanaf dan.

Mijn twijfels zijn.
Ik heb nu voor mijn leeftijd een redelijke spaarrekening opgebouwd. Ga ik doorsparen voor in 1x aflossen? maar ben ik daarna wel hele klap geld kwijt en buffer.

Ga ik versneld aflossen maar wel meerdere jaren over doen..
ik wil nog max 2 jaar in het studentenhuis wonen waar ik nu woon. In die 2 jaar zou ik dan wel extra kunnen aflossen en daarnaast nog iets sparen. en daarna weer maandbedrag omdat ik dan toch duurder ga huren wellicht.

Ik wil het liefst een huis kopen en niet tussentijds duurder gaan huren.
Maar ik zie de huizenmarkt nog niet echt snel gaan zakken en ik ben 1 verdiener.
Want ze gaan altijd uit van het start bedrag van je schuld? ook als je al een deel afgelost hebt?

En de andere optie is
Gewoon maandelijkse bedrag aflossen en sparen ernaast. Heb 30 jaar de tijd..
Maar eigenlijk wil ik gewoon van die schuld af :P



Alles wat je extra wilt aflossen, zet dat op een aparte spaarrekening. Ga niet per maand meer aflossen. Als je namelijk een huis wilt kopen kan je dan in 1 keer een grote tussentijdse aflossing doen. Dan wordt je schuld herberekend en je verplichte maandbedrag. Dat heeft invloed op hoeveel hypotheek je kunt krijgen.

Los je het elke maand extra af, dan kan dit niet. Dus beter is het om het wettelijke bedrag af te lossen en wat je extra maandelijks wilt aflossen apart te sparen en bewaren voor een grote tussentijdse aflossing. :)

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:51

Maar voor de hypotheek werd er bij mij niet gekeken naar wat ik maandelijks moest aflossen, maar naar de oorspronkelijke studieschuld. Dus wat jij schrijft gaat dan ook niet op.

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:59

Volgens mij kun je sowieso als je extra hebt afgelost, in welke vorm dan ook, een herberekening aanvragen voor het berekenen van je schuld en hoeveel die meetelt voor je hypotheek.
Als je grote bedragen ineens aflost én ook als je je maandbedrag gewoon hoger hebt gezet dan minimaal moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:00

Marije_jiplover schreef:
Volgens mij kun je sowieso als je extra hebt afgelost, in welke vorm dan ook, een herberekening aanvragen voor het berekenen van je schuld en hoeveel die meetelt voor je hypotheek.
Als je grote bedragen ineens aflost én ook als je je maandbedrag gewoon hoger hebt gezet dan minimaal moet.


Idd, als ik een ideal betaling voor extra aflossing heb gedaan krijg ik altijd de vraag of ik een herberekening wil doen :j