Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:08

Goed bezig! *\o/*

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:12

denice schreef:
PSvanLot schreef:

Wauw! Van harte gefeliciteerd, dat moet een heel fijn gevoel geven.

Hier gaat het veel sneller dan verwacht. Eind december nog ruim 21k en nu nog net 9k. Belastingteruggave en vakantiegeld krijgt hij pas ergens in juni dus. Dan kan er nog een smak vanaf.
Afgelopen december had ik een berekening gemaakt dat hij er in januari 2023 vanaf zou zijn. Dit moet toch zeker wel 1 oktober van dit jaar lukken!


Goed bezig! 9k is mooi onder de 10, het laagste stukje!


Precies. Dat lijkt nu een schijntje haha.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:40

Vakantiegeld is bijna binnen, denk dat ik het misschien wel helemaal naar DUO ga overmaken, heb maar voor een half jaar, dus dat kan mooi.. :j

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:53

Vind dat we eigenlijk wel een cadeautje verdienen voor het snel aflossen ;)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:37

PSvanLot schreef:
Vind dat we eigenlijk wel een cadeautje verdienen voor het snel aflossen ;)


De euros van je studieschuld terug lijkt me wel wat! :))

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 19:46

PSvanLot schreef:
Vind dat we eigenlijk wel een cadeautje verdienen voor het snel aflossen ;)


Ja lekker uit eten nu het weer kan, het wordt heerlijk weer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:34

denice schreef:
PSvanLot schreef:
Vind dat we eigenlijk wel een cadeautje verdienen voor het snel aflossen ;)


Ja lekker uit eten nu het weer kan, het wordt heerlijk weer!!


Maar dat gaat weer ten koste van je aflossing :')

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 22:04

Ben ik al klaar mee <<) <<)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:13

Ik meld me ook hier *\o/*

Al heel wat jaren braaf minimaal aan het aflossen van een behoorlijke schuld, en ben er al een hele tijd flink zat van echter kon meer aflossen niet ivm hoge vaste lasten tov mijn salaris. Onlangs echter onverwacht een aardige stap vooruit gemaakt in salaris door een aangeboden promotie op mijn werk, wat het mogelijk maakt om ineens dubbel af te gaan lossen zonder dat ik het echt in mijn maandelijkse bestedingsruimte merk :#

Dus vandaag de boel omgezet naar dubbel aflossen, heerlijk om de verwachting van nog 6 jaar terugbetalen per direct te zien slinken naar nog "maar" 3 jaar 8-) Het is een stevig maandbedrag nu voor een alleenverdiener, maar voelt als een opluchting om er nu meer pro-actief wat extra's aan te doen ipv maar alleen het minimale.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:52

Fijn Vientje!

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:02

Goed bezig Vientje!

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:09

Ik lees al een tijd mee en jullie zijn allemaal goed bezig!

Zitten hier nog andere studenten die dus nog niet bezig zijn met aflossen? Ik moet nog 1 jaar studeren (6 jarige opleiding) en zal dus pas over 3 jaar beginnen met aflossen.

Ik kom alweer een artikel tegen over studenten met studieschuld en de reacties eronder zijn zo negatief altijd. Alle studenten worden over 1 kam geschoren. We lenen maximaal, geven het uit aan drank, zien de gevolgen niet in, onze ouders zijn slechte ouders, etc. Wat is dit nou? Snappen mensen echt niet dat een groot deel van de studenten lenen omdat ze het niet anders kunnen?

Het is een onbegonnen discussie en normaal laat ik het mij voorbij gaan. Maar ik vind het beeld wat de niet-studerende volwassenen hebben over studenten echt niet passend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:04

Ach ene oor in, andere oor uit. Ze zijn er zeker en vast. Net als dat heel veel er wel bewust mee omgaan.

Net als dat hier "de studenten" altijd overal de schuld van krijgen. En dan echt overal van: overlast, woningnood, hoge kosten, parkeerproblemen, zwerfvuil, etc.

Dat er daardoor kroegen, restaurants, supermarkten en activiteiten in overvloed zijn. Met bijkomende werkgelegenheid. Dat komt natuurlijk vooral niet door al die studenten die hier hun geld uitgeven :D

Dat soort mensen kijken gewoon heel zwart wit.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:38

Hoe staat het met de aflossers?

Merken jullie dat het moeizamer gaat nu je weer meer mag met de versoepelingen?

Hier zijn we er bijna vanaf. Nog een kwartaal. Kan het bijna niet geloven...

Moonlight17
Berichten: 2355
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:21

Voor mij gaat het niet moeizamer.
Ik betaal de afgelopen jaren standaard een bedrag per maand terug, wat al meer is dan dat ik officieel zou moeten betalen volgens Duo zelf. Ik heb ondertussen een huis gekocht, dus daar heb ik er geen last meer van en tot 2025 is de rente nog nul procent. Tot die tijd betaal ik gewoon lekker door wat moet of wat ik wil afbetalen en sparen we het geld dat overblijft lekker op. Zie ik in 2025 wel of ik het restant dan in 1x afbetaal of niet

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:51

Hier net even doorgerekend wat ik volgend jaar per maand ga betalen. 500 euro, en dat nog 9 jaar. Dat was wel ff slikken. Maar ik vind het ook niet de moeite om 5 jaar 1000 te betalen, dan kan ik weinig tot niks sparen.

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:54

Pantykous schreef:
Hier net even doorgerekend wat ik volgend jaar per maand ga betalen. 500 euro, en dat nog 9 jaar. Dat was wel ff slikken. Maar ik vind het ook niet de moeite om 5 jaar 1000 te betalen, dan kan ik weinig tot niks sparen.


Jeetje dat is wel echt veel? Is het niet een max percentage van je loon dat ze mogen innen?

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:56

Zeker, mijn draagkracht is 700 volgens DUO. Dus daar zit ik nog onder, dat max bedrag. Ze rekenen het salaris van m'n vriend ook mee.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:03

Dat is een bak geld Panty, per maand.
Ik zou dan idd ook geen 1000 euro per maand doen als je nog 5 jaar moet.

Wij lossen wel extreem af nu, maar we wisten dat het dan binnen een jaar zou kunnen. Dan is het toch anders. Voor 5 jaar zou ik het ook gelaten hebben.

future_vet
Berichten: 2626
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:05

Pittig. Ik val gelukkig in t nieuwe stelsel anders had ik dezelfde bedragen mogen mogen betalen als ik even snel reken.

Captain

Berichten: 21429
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:06

Pantykous schreef:
Zeker, mijn draagkracht is 700 volgens DUO. Dus daar zit ik nog onder, dat max bedrag. Ze rekenen het salaris van m'n vriend ook mee.


Ja poedersuiker.. Ik moest het salaris van mijn vriend vorige week ook doorgeven en wij verdienen beiden flink boven modaal..
Maar mag je dan nog wel lager zitten en er dan langer over doen? Ik heb best wat maandelijkse kosten namelijk, die 500 red ik echt noooooit! :')

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:12

Daar kijkt duo helaas niet naar en verlagen kun je ook niet, zonder hele goede reden.

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:16

Captain schreef:
Pantykous schreef:
Zeker, mijn draagkracht is 700 volgens DUO. Dus daar zit ik nog onder, dat max bedrag. Ze rekenen het salaris van m'n vriend ook mee.


Ja poedersuiker.. Ik moest het salaris van mijn vriend vorige week ook doorgeven en wij verdienen beiden flink boven modaal..
Maar mag je dan nog wel lager zitten en er dan langer over doen? Ik heb best wat maandelijkse kosten namelijk, die 500 red ik echt noooooit! :')


Dat ligt eraan welke regels je hebt. Ik kan er voor kiezen om het salaris van mijn partner niet door te geven, maar de periode dat ik dat doe wordt de aflosperiode verlengd.

Dus stel ik laat zijn salaris 5 jaar lang niet meetellen, dan wordt de aflosperiode met 5 jaar verlengd.

Ik heb de regels van na 2012.

Suzanne F.

Berichten: 49527
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:34

Jeetje dat is heftig, 500 euro per maand voor 9 jaar lang?
En krijg je niks kwijtgescholden? Want daar is toch ook regeling voor dacht ik? Na een bepaalde tijd.
Dit is wel heel zuur. Ik denk niet dat de meeste studenten zich dit realiseren als ze het schuifje op Max zetten en met de dag leven.

Oh en respect PSvanLot! Wat gaaf. Goed gedaan. Zal een hele opluchting zijn.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:42

Suzanne F. schreef:
Jeetje dat is heftig, 500 euro per maand voor 9 jaar lang?
En krijg je niks kwijtgescholden? Want daar is toch ook regeling voor dacht ik? Na een bepaalde tijd.
Dit is wel heel zuur. Ik denk niet dat de meeste studenten zich dit realiseren als ze het schuifje op Max zetten en met de dag leven.

Oh en respect PSvanLot! Wat gaaf. Goed gedaan. Zal een hele opluchting zijn.


Kwijtschelden gaat alleen op wanneer er bijzondere omstandigheden hebt. Met een goed inkomen ga je toch echt alles zelf terugbetalen.

Goed hè! Blij dat het straks klaar is. Gisteren architect voor de verbouwing van het huis gehad. Weten we meteen ook weer waar voor aan het sparen zijn haha