Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2312
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:19

Doubtless schreef:
Huren in dorpjes in de regio zal het niet makkelijker maken ben ik bang. Ook daar staat erg weinig te huur. Sta je wel overal ingeschreven?

Ik zou in ieder geval goed nadenken over wat je wil na je studie en een plan maken hoe dat te bereiken. Ook door te laat nadenken en gebrek aan voorbereiding hebben veel mensen moeite om op zichzelf te gaan wonen.


Ik sta wel ingeschreven vanaf mijn 18e.

Ik ben nu vooral bezig met bedenken welke master ik wil gaan doen en waar.

Met vrienden wonen ga ik in ieder geval niet doen. Ik heb gewoon mijn rust nodig en heb geen vrienden waar ik mezelf een huis/appartement mee zie delen. Overigens hoef ik geen groot huis of appartement oid. Desnoods blijf ik bij mijn ouders wonen en los ik mijn studieschuld zo snel mogelijk af.

Mijn studieschuld loopt elke maand op omdat ik dus een kot in België moet betalen. Ik studeer daar nu al twee jaar, en ben om precies te zijn daar een half jaar geweest. Ik mocht daar niet heen ivm covid. Ik vind dat erg zuur maarja mijn kot opzeggen kan ook niet want dan heb ik weer een probleem wanneer de lessen fysiek gaan zijn.

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:24

@simone: De huizenmarkt in het algemeen is ingericht op een andere manier van wonen, namelijk met meer mensen in één huis. Nu het aantal vrijgezellen en het aantal inwoners stevig oploopt, zorgt dat voor problemen. Dat is er "mis". Maar dat is een probleem dat je niet 1, 2, 3 oplost. Zeker niet als het opgelost moet worden door de mensen die a) veel geld hebben (investeerders, vastgoed eigenaren en projectontwikkelaars en b) zelf dus dit probleem niet ervaren.

Je hoeft niet samen te gaan wonen. Je kan ook een huisje kopen in Groningen of zuid-limburg. Maar dat is ook een concessie die als idioot beschouwd wordt.

@joy: Super, dat vergroot je kansen. Heb je de kans om naast je master aardig wat uren te werken? Of kies je voor studie op de 1e plaats en is het dan oke dat dat betekent dat je later een huis kunt kopen?

Joy_Mennings

Berichten: 2312
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:32

Doubtless schreef:
@joy: Super, dat vergroot je kansen. Heb je de kans om naast je master aardig wat uren te werken? Of kies je voor studie op de 1e plaats en is het dan oke dat dat betekent dat je later een huis kunt kopen?


Ik kan nu naast mijn bachelor eigenlijk vrijwel niet werken. Ik heb een bijbaan van paar uur in de week, maar daar kan ik niet van sparen oid. Hoe dat in de master gaat zijn weet ik niet. Dat zal er ook een beetje aan liggen welke master (richting) en universiteit.

Later een huis kopen vind ik niet erg. Dat heeft geen haast. Maar ik zal wel al 24/25 zijn wanneer ik klaar ben met mijn master. Ik zou dan eigenlijk toch graag iets willen huren.

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:34

Met 10 jaar ingeschreven staan en uitzicht op een baan met goed inkomen (gokje, gezien de bachelor + master) zal dat echt wel moeten lukken! Misschien niet het grootste of mooiste huis, maar "een huis huren" vast wel.

@simone en idinn: we hebben dit onderwerp en dit gesprek eerder in dit topic ook al een x gevoerd :D dus ik zal stoppen met het topic vervuilen, TS vindt het ook fijner als het om vervroegd aflossen blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:37

Fijn, want ik zie het nut van een discussie niet zo als mijn kijk erop als verwend wordt bestempeld :')

Joy_Mennings

Berichten: 2312
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:49

Doubtless schreef:
Met 10 jaar ingeschreven staan en uitzicht op een baan met goed inkomen (gokje, gezien de bachelor + master) zal dat echt wel moeten lukken! Misschien niet het grootste of mooiste huis, maar "een huis huren" vast wel.


Dat kan toch nog vies tegenvallen denk ik. Ik studeer communicatiewetenschappen en kan daar dus veel kanten mee op. Wanneer ik richting marketingcommunicatie of sociale media strategieën oid zou gaan, zou ik waarschijnlijk de kans hebben om het meest te gaan verdienen. Maar voor nu spreekt richting journalistiek/media productie me meer aan. Ik heb nog een jaar om te beslissen, dus we zullen zien.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:47

Doubtless schreef:
@simone: De huizenmarkt in het algemeen is ingericht op een andere manier van wonen, namelijk met meer mensen in één huis. Nu het aantal vrijgezellen en het aantal inwoners stevig oploopt, zorgt dat voor problemen. Dat is er "mis". Maar dat is een probleem dat je niet 1, 2, 3 oplost. Zeker niet als het opgelost moet worden door de mensen die a) veel geld hebben (investeerders, vastgoed eigenaren en projectontwikkelaars en b) zelf dus dit probleem niet ervaren.

Je hoeft niet samen te gaan wonen. Je kan ook een huisje kopen in Groningen of zuid-limburg. Maar dat is ook een concessie die als idioot beschouwd wordt.

@joy: Super, dat vergroot je kansen. Heb je de kans om naast je master aardig wat uren te werken? Of kies je voor studie op de 1e plaats en is het dan oke dat dat betekent dat je later een huis kunt kopen?


Nadeel van Groningen of zuid Limburg is dat daar ook de banen niet voor het oprapen liggen.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:14

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt in mijn bewering, het is inderdaad niet zo dat de schuld nu 1:1 in mindering komt op je hypotheek. Ik meende dat dit inmiddels was doorgevoerd, maar ik heb dit verkeerd begrepen, daarom bij deze de correctie van wat er wel is gebeurd: Dit jaar zijn de rentepercentages waarmee wordt gerekend, verlaagd. De bank rekent nu een fictieve last van 0,35% (was 0,45%) van het totaalbedrag bij de nieuwe lichting, en 0,75% bij de oude lichting (was 0,85%). Als je dus een schuld van 10k hebt, dan zegt de bank dat je per maand 35 (nieuw) of 75 (oud) euro aan lasten hebt om je studieschuld af te lossen.

Voor de nieuwe lichting geldt dit bijv. bij een inkomen van 40k bruto en een schuld van 20k dat er ongeveer 22k minder geleend kan worden (https://www.hypotheker.nl/zelf-berekene ... alculator/). Voor dit bedrag is het mijn persoonlijke mening dat je studieschuld aflossen onvoordelig is. Als het op die 2k stukloopt heb je andere zorgen, en de studieschuld heeft een lagere rente en een gunstigere aflossing dan je hypotheek, dus m.i. kan je dat geld beter zelf ophoesten dan dat je het aflost en daardoor meer hypotheek kan krijgen.

Voor de oude lichting is de situatie echter heel anders, want dan kan je bij een inkomen van 40k bruto en een schuld van 20k, 41k minder lenen (dank voor opmerken Simone, heb jouw bedragen even als voorbeeld gebruikt). In dat geval heeft het dus zeker nut om meer af te lossen indien je in de knel komt voor je hypotheek.

Verder zou ik mijn kinderen afhankelijk van hun karakter wel of niet stimuleren om te lenen. Als ze het niet uitgeven, maar eraf kunnen blijven, dan zou ik zeggen: leen maximaal. Na je studie kan je dan altijd kijken wat je ermee doet. Als ze een bedrijf willen beginnen hebben ze alvast een startkapitaal, of ze kopen er een huis van ofzo. Of als ze tijdens de studie naar het buitenland willen, is het ook mooi om een extra centje te hebben staan.

Verder snap ik Idinn heel goed. Als je bepaalde wensen bij een huis hebt, en je hebt nu een bepaalde standaard, dan zou ik ook zeker niet verhuizen, maar het is wel heel vervelend dat je (vooral als alleenstaande) zo knel komt te zitten. Ik zou zeggen, kom naar het oosten, hier is het nog enigszins betaalbaar :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:22

Maak dat al die westerlingen niet wijs, is het hier straks ook overal onbetaalbaar :+

Ons zoekgebied is wel vrij breed straks, dat scheelt hopelijk. Heel Gelderland en Overijssel en extra nog een deel Drenthe, Utrecht, Brabant en Limburg indien het huis (en directe omgeving) het echt waard is.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:04

Oja Badeendje, ik was dat hele verschil tussen oude en nieuwe stelsel alweer vergeten. Dat heb je ook nog :+

Dat maakt idd wel verschil ook nog :j

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:46

Het is hier stilletjes.
Iedereen klaar of gestopt met aflossen, of gaan jullie als een speer?

Hier gaat het goed. Ten tijden van mijn eerste post op 14-12-2020 stond er nog €21.127,12 bij duo geregistreerd.
Vandaag, precies 5 maanden later, staat er nog €11.950,00 op.
Volgende week weer loon, bonus en vakantiegeld. Hopelijk kan het dan dalen naar 8k...

Gelukkig kunnen we gewoon lekker doorleven en hoeven we er niets voor te laten.

Maar dit voelt zo goed! Heerlijk nergens meer schuld straks, op de hypotheek na.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 14-05-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:52

Ik los af wat moet en de rest gaat in de spaarpot/belegging. Zien we vervolgens vanzelf wel of we (deels) versneld aflossen. Maar dan dus wel groot bedrag in 1x en niet maandelijks een beetje extra.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:40

Ik heb wel steeds iets geks met duo, ikheb aflossing op 200 per maand staan, in mijnduo boekt ie dat ook zo af. Maar van mijn bank wordt 199.23 geïncasseerd.. Hebben jullie dat ook?

darkangel23
Berichten: 117
Geregistreerd: 27-02-15

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:21

Ik ben sinds vorige maand ook extra aan het aflossen. Ik wil 500 euro per maand extra aflossen, daarnaast wordt er automatisch 85 euro per maand door duo afgeschreven. Ik zit nu nog op ruim 6500 euro en had als startbedrag (zo'n 5 jaar geleden) ongeveer 16.000 euro. Het merendeel is dus al afgelost.

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:17

Relaxed schreef:
Ik heb wel steeds iets geks met duo, ikheb aflossing op 200 per maand staan, in mijnduo boekt ie dat ook zo af. Maar van mijn bank wordt 199.23 geïncasseerd.. Hebben jullie dat ook?


Klopt! Je krijgt iets van 'korting' als je meer aflost dan je zou moeten!

Gelukkig blijft het bedrag wel rond, heel belangrijk natuurlijk whaha

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:18

darkangel23 schreef:
Ik ben sinds vorige maand ook extra aan het aflossen. Ik wil 500 euro per maand extra aflossen, daarnaast wordt er automatisch 85 euro per maand door duo afgeschreven. Ik zit nu nog op ruim 6500 euro en had als startbedrag (zo'n 5 jaar geleden) ongeveer 16.000 euro. Het merendeel is dus al afgelost.


Goed bezig!! Dan is het einde echt in zicht!

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:02

PSvanLot schreef:
Relaxed schreef:
Ik heb wel steeds iets geks met duo, ikheb aflossing op 200 per maand staan, in mijnduo boekt ie dat ook zo af. Maar van mijn bank wordt 199.23 geïncasseerd.. Hebben jullie dat ook?


Klopt! Je krijgt iets van 'korting' als je meer aflost dan je zou moeten!

Gelukkig blijft het bedrag wel rond, heel belangrijk natuurlijk whaha


Hier niet, gek :') al maakt de euro in verhouding toch niets uit.. Maar het gaat ook goed hier. Vanaf juni weer standaard extra want ik ga 1 dag meer werken.

Pantykous

Berichten: 10502
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:02

Ik zit nog wel 10 jaar in dit topic maar weinig te melden want het gaat z’n gangetje :D

Knap van jullie hoor!

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:31

Weinig te melden maar heb als goed is per juli een nieuwe baan waar ik ook flink meer ga verdienen en ben van plan om het verschil met wat ik nu verdien en dadelijk ga verdienen, op te sparen voor spaardoeleinden (huis kopen ooit e.d.) en DUO bedrag opzij te zetten.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 06:49

We zijn er vanaf! We hadden een enorm bedrag van de belastingdienst tegoed ivm het zelf moeten betalen van een studie vorig jaar, daar krijg je de helft van terug gelukkig. We zijn vorig jaar ook verhuisd dus daar nu een leuk bedrag van terug, en de combinatiekorting.

Nu onze beide schulden weg zijn scheelt dat bijna 300 euro per maand aan vaste lasten.

Hoe gaat het bij jullie?

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:26

Wauw top zeg!

Suzanne F.

Berichten: 49523
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:27

Wat goed Denice!

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:27

Gefeliciteerd denice super mooie prestatie

PSvanLot

Berichten: 10186
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:00

denice schreef:
We zijn er vanaf! We hadden een enorm bedrag van de belastingdienst tegoed ivm het zelf moeten betalen van een studie vorig jaar, daar krijg je de helft van terug gelukkig. We zijn vorig jaar ook verhuisd dus daar nu een leuk bedrag van terug, en de combinatiekorting.

Nu onze beide schulden weg zijn scheelt dat bijna 300 euro per maand aan vaste lasten.

Hoe gaat het bij jullie?


Wauw! Van harte gefeliciteerd, dat moet een heel fijn gevoel geven.

Hier gaat het veel sneller dan verwacht. Eind december nog ruim 21k en nu nog net 9k. Belastingteruggave en vakantiegeld krijgt hij pas ergens in juni dus. Dan kan er nog een smak vanaf.
Afgelopen december had ik een berekening gemaakt dat hij er in januari 2023 vanaf zou zijn. Dit moet toch zeker wel 1 oktober van dit jaar lukken!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 10:00

PSvanLot schreef:
denice schreef:
We zijn er vanaf! We hadden een enorm bedrag van de belastingdienst tegoed ivm het zelf moeten betalen van een studie vorig jaar, daar krijg je de helft van terug gelukkig. We zijn vorig jaar ook verhuisd dus daar nu een leuk bedrag van terug, en de combinatiekorting.

Nu onze beide schulden weg zijn scheelt dat bijna 300 euro per maand aan vaste lasten.

Hoe gaat het bij jullie?


Wauw! Van harte gefeliciteerd, dat moet een heel fijn gevoel geven.

Hier gaat het veel sneller dan verwacht. Eind december nog ruim 21k en nu nog net 9k. Belastingteruggave en vakantiegeld krijgt hij pas ergens in juni dus. Dan kan er nog een smak vanaf.
Afgelopen december had ik een berekening gemaakt dat hij er in januari 2023 vanaf zou zijn. Dit moet toch zeker wel 1 oktober van dit jaar lukken!


Goed bezig! 9k is mooi onder de 10, het laagste stukje!