Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:17

Dat kan alleen als je los een grotere aflossing doet, niet als je je maand bedrag hoger zet wat je aflost. Het drempel bedrag wat DUO een grotere aflossing noemt ligt niet zo heel hoog overigens.

En het werkt wel degelijk, ik heb namelijk niet al te lang geleden een hypotheek aangevraagd en ze rekenen met de herberekening.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:11

Ik ben zojuist afgestudeerd en mag binnenkort ook beginnen met afbetalen. ik heb iets meer dan 15.000 schuld, als ik om me heen kijk is dat niet zo veel.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:58

thirteenn schreef:
Ik ben zojuist afgestudeerd en mag binnenkort ook beginnen met afbetalen. ik heb iets meer dan 15.000 schuld, als ik om me heen kijk is dat niet zo veel.


Nee, dat is inderdaad best netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:38

Dat is 3x niks inderdaad :+

Tip: als je kan sparen.. spaar.. of beter: beleg. Levert meer rendement. En is het dan gunstig om af te lossen, heb je een mooie pot geld om dat in 1x flink te doen.

Ik zei net tegen m'n vriend: beter gaan we pas trouwen als we beide onze schuld hebben afgelost _O-

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:39

idinn schreef:
Dat is 3x niks inderdaad :+

Tip: als je kan sparen.. spaar.. of beter: beleg. Levert meer rendement. En is het dan gunstig om af te lossen, heb je een mooie pot geld om dat in 1x flink te doen.

Ik zei net tegen m'n vriend: beter gaan we pas trouwen als we beide onze schuld hebben afgelost _O-


Haha dan moet je misschien nog wel erg lang wachten ;)

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:57

idinn schreef:
Dat is 3x niks inderdaad :+

Tip: als je kan sparen.. spaar.. of beter: beleg. Levert meer rendement. En is het dan gunstig om af te lossen, heb je een mooie pot geld om dat in 1x flink te doen.

Ik zei net tegen m'n vriend: beter gaan we pas trouwen als we beide onze schuld hebben afgelost _O-

Beleggen ben ik Idd al mee bezig! Hele kleine beetje natuurlijk haha. Sparen lijkt me wel een leuke uitdaging. Ik woon nog thuis dus ik heb niet veel vaste lasten. Nu eerst nog een baan vinden.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:48

Sparen levert momenteel echt geen zak op hoor.
Beleggen kun je idd proberen, maar kwa sparen schiet het momenteel echt niet op.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:02

Marije_jiplover schreef:
Sparen levert momenteel echt geen zak op hoor.
Beleggen kun je idd proberen, maar kwa sparen schiet het momenteel echt niet op.


Maar je zult ook moeten sparen voor grotere en onverwachte uitgaven.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:54

Dat inderdaad.. en beleggen is ook een vorm van sparen en levert zeker wel wat op.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:16

Het is altijd slim om te zorgen voor een buffer bóór je extra gaat aflossen ja.
Maar puur sparen om het sparen als je die buffer op orde hebt, zou ik niet doen.

Bij mij was de laatste 8k aflossen van m'n studieschuld een grotere financiële meevaller in de maandlasten dan 40k hypotheek aflossen. De hypotheek leverde ons iets van 35 euro minder maandlasten op, de studieschuld 150,-
Dus dat je altijd beter kunt sparen, ben ik niet met je eens.
Op de spaarrekening kom je inmiddels aan negatieve rente, nou, dan los ik liever af hoor.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:39

Hypotheek versneld aflossen klinkt vaak heel mooi, maar het levert in de maandlasten vaak zo weinig op helaas.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:40

Het is denk ik wel een relevant verschil dat jij al een hypotheek had... Als je woonsituatie nog wat onzeker is (max 2 jaar daar blijven, daarna duurder huren/toch kopen) kan het wel fijn zijn om spaargeld achter de hand te hebben zodat je dat optimaal in kan zetten (door bijv DUO af te lossen, maar misschien ook voor kosten koper oid).

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:44

Doubtless schreef:
Het is denk ik wel een relevant verschil dat jij al een hypotheek had... Als je woonsituatie nog wat onzeker is (max 2 jaar daar blijven, daarna duurder huren/toch kopen) kan het wel fijn zijn om spaargeld achter de hand te hebben zodat je dat optimaal in kan zetten (door bijv DUO af te lossen, maar misschien ook voor kosten koper oid).


Zo zou ik het inderdaad ook doen. Vooral ook kijken wat je in de toekomst wilt. Wil je graag gaan kopen, dan is het zo snel mogelijk aflossen van je studieschuld geen slecht idee.
Koop je een huis met NHG en valt er wat voor dan heb je een probleem als ze achter je verzwegen studieschuld komen.

Maar zoals ik al eerder zei, woon je nog thuis dan zou je ook 1/2, 1/2 kunnen doen. Sparen en extra aflossen.

Vandaag weer €2800 euro afgelost..... einde in zicht, einde in zicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:26

Wat doe jij voor werk dat je zoveel kan aflossen.. ik overweeg een carrièreswitch _O-

Ik ging uit van de thuiswonende situatie.. dan kan je beter eerst wel sparen. Zonder eigen geld kom je er ook niet tenslotte. En negatieve rente is gelukkig niet vanaf elk bedrag :D

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:28

idinn schreef:
Wat doe jij voor werk dat je zoveel kan aflossen.. ik overweeg een carrièreswitch _O-

Ik ging uit van de thuiswonende situatie.. dan kan je beter eerst wel sparen. Zonder eigen geld kom je er ook niet tenslotte. En negatieve rente is gelukkig niet vanaf elk bedrag :D


Ik heb een fijn betaalde baan in het voortgezet onderwijs, vriend heeft een goede baan in de IT.
Samen hebben we een riant salaris.

Maar weet niet of daar je ambities liggen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:37

Ja wij ook, maar die houden we gescheiden voor wat betreft de Duo terug betalen. Misschien werkt het ook niet mee dat we beide een flinke schuld hebben. Was het er 1 dan had ik gezegd: jou hele salaris die kant op en van de mijne leven we wel. Dan ging het ook een stuk vlotter. Nu denk ik: niet meer aflossen dan nodig en sparen/beleggen maar _O-

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:27

idinn schreef:
Ja wij ook, maar die houden we gescheiden voor wat betreft de Duo terug betalen. Misschien werkt het ook niet mee dat we beide een flinke schuld hebben. Was het er 1 dan had ik gezegd: jou hele salaris die kant op en van de mijne leven we wel. Dan ging het ook een stuk vlotter. Nu denk ik: niet meer aflossen dan nodig en sparen/beleggen maar _O-


Mijn vriend betaald het ook zelf. Ik regel het enkel haha.

Mijn schuld was vorig jaar al afgelost. Moest steeds 95 euro betalen, mijn schuld was gelukkig laag. Ik had hier geen zin in om dat nog 12 jaar te doen. Toen heb ik het in een paar maanden weggewerkt.

We hebben wel besloten dat we het geld wat nu naar de aflossing gaat straks naar de spaar gaat. Er komt een hele grote verbouwing aan in april dus dan is het lekker om flink bij te sparen.

Anoniem

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:53

Ja en nu mis je dat bedrag ook niet, dus zonde om straks dan allemaal weer uit te geven. Verbouwingen tikken ook altijd aan, zeker met de huidige materiaalkosten!

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:11

Verbouwen kost idd een bak geld. We zitten pas in de ontwikkelfase, de verbouwing zelf zal pas in april 2022 zijn, de aannemer heeft eerder echt geen tijd. Maar de architect kost ook al een hoop geld!

Zojuist belastinggave gestort, meteen door naar duo. Hadden nog een financiele meevaller afgelopen week. Over een maand zijn we overal vanaf... Er staat nog €1.200 euro op duo.... ben al bijna een dansje aan het doen.

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:30

PSvanLot schreef:
Verbouwen kost idd een bak geld. We zitten pas in de ontwikkelfase, de verbouwing zelf zal pas in april 2022 zijn, de aannemer heeft eerder echt geen tijd. Maar de architect kost ook al een hoop geld!

Zojuist belastinggave gestort, meteen door naar duo. Hadden nog een financiele meevaller afgelopen week. Over een maand zijn we overal vanaf... Er staat nog €1.200 euro op duo.... ben al bijna een dansje aan het doen.


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:46

Wat fijn zeg! Aftellen! :))

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:28

Volgende maand echt de laatste keer!

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:29

PSvanLot schreef:
Volgende maand echt de laatste keer!


Champagne! (van de Lidl ivm aankomende verbouwing :D )

Lijkt me een heerlijk gevoel :j

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:31

PSvanLot schreef:
Verbouwen kost idd een bak geld. We zitten pas in de ontwikkelfase, de verbouwing zelf zal pas in april 2022 zijn, de aannemer heeft eerder echt geen tijd. Maar de architect kost ook al een hoop geld!

Zojuist belastinggave gestort, meteen door naar duo. Hadden nog een financiele meevaller afgelopen week. Over een maand zijn we overal vanaf... Er staat nog €1.200 euro op duo.... ben al bijna een dansje aan het doen.


Eind in zicht, wat een fijn gevoel zal dat zijn!!

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:33

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:
Volgende maand echt de laatste keer!


Champagne! (van de Lidl ivm aankomende verbouwing :D )

Lijkt me een heerlijk gevoel :j


Haha die staan er genoeg hier in huis! Maar eens een goede uitzoeken haha.