Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 15:14

Hoi bokkers!

Mijn partner en ik zijn ons steeds bewuster van onze financiële situatie en wij hebben (vinden wij althans) enorm hoge vaste lasten.

Wij betalen oa. maandelijks samen 260 euro terug aan duo. Samen hadden we aanvankelijk 37.000 euro schuld. Achteraf echt belachelijk en mooi balen.

We willen meer financiële ruimte creëren en deze schulden aflossen is een grote stap. Deze afschrijving maandelijks stoort ons enorm en ik zal blij zijn als we er vanaf zijn. We hebben nog zo'n 17.000 over en willen er eind 2021 vanaf zijn. 2021 wordt voor ons een jaar van heel bewust besparen en alle extra's gebruiken voor de aflossing.

Wie heeft er ook een flinke studieschuld? Wat vind jij ervan? Wie lost er ook versneld af? Waarom?

En tenslotte een nog persoonlijkere vraag: wat zijn jullie vaste lasten ongeveer per maand of wat hebben jullie voor maatregelen genomen om deze in te dammen?

Wij zitten per maand wel rond de 3200 euro aan vaste afschrijvingen. (Gezin met 2 jonge kids).

Wij zijn wel echt bewust hiermee bezig, nog minder werken bijvoorbeeld lijkt ons heerlijk maar dan moeten die lasten toch echt omlaag.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:36

Hoe veel rente betaal je over je studieschuld, als ik vragen mag?

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:36

https://www.fiets.nl/
Ik volg de persoon achter deze website op Instagram. Vind het heel knap, maar je moet wel een leuk inkomen om het zo te doen als haar.

Ik heb geen studieschuld meer, maar zo snel mogelijk aflossen zou wel mijn prioriteit zijn. Zo zuinig mogelijk leven, minder of niet op dure vakanties, niet luxe (uit) eten, alleen het noodzakelijke kopen, besparen waar mogelijk.

Tink89
Berichten: 2969
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:38

De rente is zo vreselijk laag dat versneld aflossen voor mij geen of weinig zin heeft. Ik kan beter het geld extra aflossen op m'n hypotheek dan m'n studieschuld aflossen.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:20

Hier ook een hoge schuld, ik wilde dit jaar vervroegd gaan aflossen maar dat was nogal een gedoe. :? Kan schijnbaar alleen handmatig en pas vanaf volgend jaar automatisch. Ook goed, het maandbedrag gaat niet heel hoog zijn en houd genoeg per maand over. Denk wel dat ik het maandbedrag ga verhogen, maar maak me er niet super druk over. :)

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:26

Ik los ongeveer 100 per maand af. Omdat de rente zo laag is, los ik niet vervroegd af. Het is inderdaad gunstiger om meer hypotheek af te lossen of te gaan beleggen met spaargeld, gezien de rentes.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:29

Wij hadden een financiële meevaller dit jaar en heb de laatste 8k in 1x kunnen aflossen in augustus.
Scheelt 130,- in de vaste lasten en bij de aankoop van een nieuw huis ongeveer een halve ton aan nieuwe hypotheek.
Dat was 't ons alleszins waard om de boel ineens af te lossen.

Wanneer ik op m'n hypotheek ga aflossen nu, scheelt me dat een paar tientjes op een veel hoger bedrag aan aflossing (onze hypotheekrente is 100% variabel en dus idioot laag). Die studieschuld was echt by far de beste investering kwa bedrag en wat 't aan maandlasten opleverde.

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:50

Badeendje schreef:
Hoe veel rente betaal je over je studieschuld, als ik vragen mag?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik betaal 0% rente over mijn studielening dus ik los liever af op m’n hypotheek of investeer het geld in verbeteringen aan m’n huis dan dat ik het aflos op m’n studielening.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:54

Wij hebben het aflossen zelfs tijdelijk uitgezet in verband met de lage rente.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:57

Ik wilde heel graag extra aflossen en er eerder vanaf zijn. Maar ik heb een flinke schuld die ik niet in 2/3 haar afgelost krijg. En dan is het krom genoeg voordeliger om de schuld minimaal af te lossen en zoveel mogelijk te sparen om bij te leggen op aankoop van een huis. Dus ik los zo min mogelijk af, komend jaar ook weer een tijd afbetaling stop gezet. We willen graag komend jaar huis kopen, dus liever even flink sparen en na aankoop woning pas weer op aflossing schuld te focussen.

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:05

Hoe stom het ook klinkt: het is voordeliger om (met de huidige extreem lage rentestand) zo weinig mogelijk af te lossen. Je hoeft weinig te betalen voor je lening, én dankzij de inflatie wordt je lening elk jaar minder waard. Afhankelijk van je risicotolerantie kan je het het geld bijvoorbeeld beleggen, of in spaardeposito’s oid. doen.

De hypotheek versneld aflossen vind ik al net zo onaantrekkelijk als de studieschuld aflossen. Als je het belegt, blijf je liquide en kan je altijd nog een keer een aflossen als dat nodig is. Stop je het in stenen, dan komt het pas weer vrij zodra je het huis verkoopt.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:11

Hier ook een flinke studieschuld. Rente is 0% dus ik heb er niet zo'n hele erge haast mee. Ik zou hem in principe helemaal kunnen aflossen als ik zou willen. Het geld is er maar we gaan een huis kopen dus het is even spelen met hoeveel aflossen handig is voor meer hypotheek en hoeveel van het geld kunnen we beter in het huis zelf stoppen. Lenen bij DUO is goedkoper dan bij een bank tenslotte.

Dus ik blijf nog wel met een restschuld zitten na de hypotheekaanvraag gok ik. Maar het zou wel fijn zijn als het wat minder is. Komend jaar moet ik van DUO meer gaan aflossen dan dat ik nu doe per maand helaas dus dan ga ik het wel meer voelen. :$

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:16

Op zich heb ik genoeg geld op de bank staan om het resterende bedrag van mijn studieschuld in één keer af te betalen, maar omdat ik momenteel geen rente over die schuld betaal, kies ik er voor om dat niet te doen.
Wat ik wel deed was aan het einde van het jaar het bedrag dat ik boven de vermogensgrens zat in mijn studieschuld stoppen, totdat een collega mij vertelde dat je studieschuld (onder bepaalde voorwaarden) belastingaftrekbaar is, dus zelfs dat bleek niet aantrekkelijk meer.

Voor mij zou de aanschaf van een huis en dus het afsluiten van een hypotheek wel reden zijn om mijn studieschuld volledig af te lossen, omdat het een behoorlijk hap neemt uit de maximale hypotheek die je kunt krijgen.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:21

Ik vind mijn schuld ook aanzienlijk, en los alles zo snel mogelijk af. De rente is nu 0%, dat kan alleen maar slechter worden. Dus zolang ik nog 0% rente heb, wil ik daar gebruik van maken. Ik verdien niet gek veel maar heb gelukkig ook niet belachelijk hoge maandlasten, dus de helft van wat ik overhoud, gaat naar DUO.

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:27

Interessant hoe verschillend mensen hier over denken. Ook over aflossen op de hypotheek. Ik ben wel van mening dat aflossen altijd loont, ook op de hypotheek. Ja, je stopt het in stenen maar bij verkoop is er wel meer van jouzelf bij en minder van de bank. Ook kan je dan eventueel naar een duurder huis als je weer een nieuwe hypotheek neemt omdat je meer eigen inbreng hebt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 19:43

Badeendje schreef:
Hoe stom het ook klinkt: het is voordeliger om (met de huidige extreem lage rentestand) zo weinig mogelijk af te lossen. Je hoeft weinig te betalen voor je lening, én dankzij de inflatie wordt je lening elk jaar minder waard. Afhankelijk van je risicotolerantie kan je het het geld bijvoorbeeld beleggen, of in spaardeposito’s oid. doen.

De hypotheek versneld aflossen vind ik al net zo onaantrekkelijk als de studieschuld aflossen. Als je het belegt, blijf je liquide en kan je altijd nog een keer een aflossen als dat nodig is. Stop je het in stenen, dan komt het pas weer vrij zodra je het huis verkoopt.


Klopt, maar ik vind nog 9 jaar lang 260 euro per maand aflossen echt zo'n rotidee. Liever een jaar doorbijten en dan is ons geld weer helemaal van ons. Gevoelsmatig voelt dat gewoon het prettigste.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 19:45

Marije_jiplover schreef:
Wij hadden een financiële meevaller dit jaar en heb de laatste 8k in 1x kunnen aflossen in augustus.
Scheelt 130,- in de vaste lasten en bij de aankoop van een nieuw huis ongeveer een halve ton aan nieuwe hypotheek.
Dat was 't ons alleszins waard om de boel ineens af te lossen.

Wanneer ik op m'n hypotheek ga aflossen nu, scheelt me dat een paar tientjes op een veel hoger bedrag aan aflossing (onze hypotheekrente is 100% variabel en dus idioot laag). Die studieschuld was echt by far de beste investering kwa bedrag en wat 't aan maandlasten opleverde.


Precies! Wij denken over een aantal jaar wel weer te willen verhuizen en dan is schuldvrij zijn wel zo fijn. Op de hypotheek na dan.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:48

Badeendje schreef:
Hoe stom het ook klinkt: het is voordeliger om (met de huidige extreem lage rentestand) zo weinig mogelijk af te lossen. Je hoeft weinig te betalen voor je lening, én dankzij de inflatie wordt je lening elk jaar minder waard. Afhankelijk van je risicotolerantie kan je het het geld bijvoorbeeld beleggen, of in spaardeposito’s oid. doen.

De hypotheek versneld aflossen vind ik al net zo onaantrekkelijk als de studieschuld aflossen. Als je het belegt, blijf je liquide en kan je altijd nog een keer een aflossen als dat nodig is. Stop je het in stenen, dan komt het pas weer vrij zodra je het huis verkoopt.


Daarnaast gaat de hypotheekrenteaftrek minder worden als je veel aflost op je hypotheek. Je betaalt dan immers ook steeds minder rente (afhankelijk van wat voor hypotheek je hebt).

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:12

Wij hebben twee maanden geleden een huis gekocht, maar bij ons is er helemaal niet naar een studieschuld gekeken?

Suzanne F.

Berichten: 49405
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:17

Captain schreef:
Wij hebben twee maanden geleden een huis gekocht, maar bij ons is er helemaal niet naar een studieschuld gekeken?


Heb je hem wel genoemd?

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:19

Natuurlijk niet. :') Maakte verder ook niet uit, als hij wel meegenomen was hadden we nog steeds het huis kunnen kopen. Maar ik had verwacht dat ze er wel naar zouden vragen, want dat hoorde ik overal om me heen.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:24

Die studieschuld zien ze toch op de bankafschriften staan? Verzwijgen had bij mij geen enkel nut, en zelfs dat kleine beetje wat ik nog had aan schuld moest afgelost zijn om maximaal te kunnen hypotheken

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:35

Captain schreef:
Wij hebben twee maanden geleden een huis gekocht, maar bij ons is er helemaal niet naar een studieschuld gekeken?


Serieus? :') :') Bij welke hypotheekverstrekker zit je?

Zou wat zijn bij in ons geval. Scheelt wel een hoop. Al komen we al een heel eind ook met volle studieschuld gelukkig.

verootjoo
Berichten: 35669
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:36

danamuts schreef:
Die studieschuld zien ze toch op de bankafschriften staan? Verzwijgen had bij mij geen enkel nut, en zelfs dat kleine beetje wat ik nog had aan schuld moest afgelost zijn om maximaal te kunnen hypotheken


Ze bekijken je bankafschriften toch niet? Bij ons niet hoor.

3200€ vaste lasten vind ik veel, maar licht er natuurlijk aan wat je inkomen is.

Wij hebben zo’n 2600€ aan vaste lasten.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:37

De financieel adviseur voerde gewoon 0,- in. :') Ze kijken inderdaad niet naar je afschriften.