Vloerverwarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 11:37

Hallo!

Ik kon geen (recent) topic vinden hierover dus dan maar zo.

Ik ben heel benieuwd naar mensen die vloerverwarming als hoofdverwarming gebruiken, wat heb je, hoe heb je het laten leggen, door welk bedrijf en wat was je hiervoor kwijt?

Bij ons zou het gaan om de benedenverdieping, zo'n 50m2, bestaande bouw uit 1976. Wat we hebben kunnen achterhalen is de slab te dun om te kunnen frezen, maar dit willen we nog laten beoordelen. We willen gewoon via de ketel verwarmen, dus geen elektrische verwarming. Wat we hebben gevonden aan opties die voor ons zouden kunnen is ofwel toch frezen als dat mogelijk is, of met matten werken waar de leidingen ingelegd worden (dan wordt de vloer dus ook iets hoger). Maar we hebben moeite goede bedrijven te vinden en een goede prijsindicatie.

Dus, wat heb jij en wat kwam erbij kijken? Wat zijn dingen die je snel over het hoofd ziet wanneer je hiermee bezig gaat?
Heb jij matten, moest daar dan nog iets overheen gestort worden of gaat daar een tussenlaag op waar je de vloer op legt?
Alle tips, tricks en weetjes zijn zéér welkom!

_Roxanne

Re: Vloerverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:18

Wij hebben vorig jaar vloerverwarming laten infrezen in de bestaande tegelvloer als hoofdverwarming. Buizen liggen 10cm van elkaar en we hebben 10 groepen. De benedenverdieping is ongeveer 110m2, maar op de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming (duur!! en hele andere warmte) dus er ligt in ongeveer 100m2 normale vloerverwarming.

We hebben lang gezocht naar een bedrijf dat überhaupt vloerverwarming infreesd en toen nog langer naar een bedrijf zijn afspraken nakwam én het aandurfde bij ons. Belangrijk is dat je bestaande vloer dik genoeg is en dat deze goed vastligt. Wanneer je tegels losspringen bij het frezen kun je namelijk alsnog zoeken naar een andere manier.

Ik heb de offerte even opgezocht en daar stond net geen 5K op, incl btw. Uiteindelijk hebben we minder betaald weet ik, maar dan moet ik de rekening er even bijzoeken. Het was een lokaal bedrijf, Noord-Limburg.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:22

Dat klinkt best goed, zowel wat jullie hebben als kwa prijs. Een goed bedrijf vinden is dus inderdaad ons grootste probleem. We hopen snel in ieder geval duidelijkheid te hebben over hoe het met de slab zit zodat we gerichter kunnen zoeken.
In welke zin is die vloerverwarming anders bij de elektrische? Er liggen nu geen tegels maar laminaat met ondervloer en dan de slab, wij zouden PVC erop willen.
Is het infrezen veel werk en een erge rotklus kwa rotzooi of valt het te overzien?
Dank je wel voor je antwoord!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:28

Ik heb afgelopen jaar vloerverwarming laten plaatsen op de begane grond (woonkamer en keuken). Bij mij was de toplaag van de vloer helaas te broos om in te frezen, dus die heb ik er zelf uit staan hakken en vervolgens zijn de buizen los erop gelegd en is daar weet een vloer overheen gegoten. Heeft me veel stress gegeven, maar ik ben er nu erg blij mee! De radiatoren die er hingen zijn weggehaald en verder gaat alles hier ook via de cv.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:30

Wat is een slab? De ondervloer?

Als die te dun is kan je overwegen alles er uit te halen en je vloer opnieuw op te bouwen met broodjes of matten, vloerverwarming en dan een betonlaag storten. Daar kan je dan prima je pvc op leggen mits de stortvloer netjes wordt afgestreken en gevlinderd.

Vaak is alles er uit en alles er weer in nog makkelijker dan in een bestaande vloer frezen. Daarbij als de boel hoger wordt dan je huidige vloer zit je met je kozijnen/deuren enz.

Wij hebben een nieuwbouwwoning volledig op vloerverwarming, zou nooit meer anders willen. Maar goed, dat is natuurlijk een ander verhaal dan een bestaande woning.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:21

Ik kan alleen iets zeggen over volledig op vloerverwarming stoken, wij doen dat in principe al jaren. We zijn 11 jaar geleden in dit huis komen wonen (en al net zo lang aan het verbouwen :') ) en hier hingen al radiatoren en zit al vloerverwarming in het grootste gedeelte van de benedenverdieping.

De warmte die radiatoren geven vind ik heel erg vervelend...van die warmtezakken in je huis waar je een rooie kop van krijgt :n Dus radiatoren uit en lekker alleen vloerverwarming...véél fijner :+:

Als je voeten lekker warm zijn dan heb je al het belangrijkste voor elkaar :D
Maar de warmte verdeelt ook veel lekkerder en gelijkmatiger door je huis :j

De radiator in de badkamer gebruiken we wel. Omdat het wel lekker is om die een beetje extra op te stoken als je daar in je blote kont staat ;)

In de keuken hebben we geen vloerverwarming. Daar hebben we een stukje elektrische vloerverwarming in gelegd maar gebruiken dat eigenlijk nooit...dan denk je dat het de moeite niet waard is om dat op te stoken terwijl je er maar relatief kort bezig bent. Maar het is wel allemachtig koud rond deze tijd van het jaar :brr:

Als je vloerverwarming aanlegt in je huis zou ik het zeker overal doen, dat je met 1 keer in de troep zitten ook echt het hele zaakjes geregeld hebt :j

Boven hebben we ook geen vloerverwarming. Vind ik ook niet nodig, slaapkamers moeten lekker koud zijn +:)+ Met het verbouwen hebben we wel in alle 3 de kamertjes radiatoren opgehangen en aangesloten zodat we wel de mogelijkheid hebben om het daar iets te verwarmen, als dat toch eens nodig zou zijn.

Ik weet niet hoe je huis in elkaar zit, maar je zou ook na kunnen denken over zone-verwarming. Dat je de verschillende ruimtes, verschillend kan verwarmen :) Je kan overigens ook iets spelen met de afstand tussen de slangen. Of je er bvb. 10 of 15 cm tussenruimte houdt scheelt voelbaar :)

Ik meen dat 10 cm tussenruimte een beetje standaard is als je het als hoofdverwarming wilt gebruiken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 17:28

Bij ons is het de enige verwarming in de woonkamer en in de keuken. We zijn er heel blij mee. Hier ligt de vloerverwarming wel op een dikke laag isolatie. Voordeel van een heel oud huis, de vloer lag gewoon op het zand. Dat is dus uitgegraven en we hadden meteen plaats voor de isolatie.
Voordeel is ook dat je geen lelijke radiatoren hebt waar altijd stof tussen kruipt.
Volgens onze CV-man mag je wel de watertemperatuur niet hoger dnan 40° zetten.
Zone-verwarmIng hebben wij niet en dat zou ik, als ik opnieuw kon beginnen, zeker wel nemen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 15:07

Dank jullie wel voor de reacties, goed om zo ervaringen te lezen! en vooral ook dat het goed bevalt als hoofdverwarming :)

@MarliesV: De ondervloer ja, die is van cement of beton of iets dergelijks, er zit nog een kruipruimte onder bij ons dus het eruit halen van de ondervloer en opnieuw laten bouwen wordt ons echt te kostbaar. Woensdag hebben we de keuring en hopen we ook de dikte van deze vloer te weten zodat ze inderdaad kunnen bepalen of het frezen of matten wordt.

@Pmarena: Zoneverwarming hebben we ook even naar gekeken, maar de hele benedenverdieping is 1 ruimte, op het stukje gang na. Verwarming trekken we hier wel naar door. Thermostaat zouden we dan gewoon in de woonkamer hangen. Boven zijn radiatoren maar die zullen in de slaapkamers niet gebruikt worden, enkel in de studeerkamer, maar daar komt een infrarood paneel, is het ons niet waard om daar vloerverwarming aan te gaan leggen. We willen het inderdaad meteen zo goed mogelijk regelen zodat we niet weer in al die zooi te komen zitten haha.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:11

Wij hebben 5 jaar geleden dit huis gekocht en vloerverwarming laten frezen en aanlaten leggen.
Kosten durf ik even niet te zeggen. Voerverwarming is ook hoofdverwarming hier. Heb in de woonkamer 2 kleine radiators hangen, maar staat standaard uit. Boven overal wel radiatoren, maar staan maar minimaal aan.

Wel dat ze alle leidingen van het huis door gefreest hebben, dus water, gas en elektriciteit. Dat lag allemaal te hoog in de vloer :+

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:43

Wij hebben een Warp-vloer: https://www.warp-systems.nl/

Met dit systeem hoeft er niet gefreesd te worden, want de buisjes worden in de platen van Warp geklikt. Theoretisch gezien is het zelf te doen, maar toen ik die gasten bezig zag toen was ik heel blij dat wij ervoor gekozen hebben om het te laten doen. De routine en snelheid die zij hebben vond ik het dubbel en dwars waard. Alles leggen, inclusief 3 zone-aansluitingen en egaliseren hadden ze in anderhalve dag voor elkaar. Bij ons hebben ze 180 m2 gelegd voor 20k, maar alleen al 3 verdelers schiet natuurlijk hard op in de kosten.

We kunnen het bedrijf ook echt aanraden. Ontzettend fijne, representatieve gasten!

Overigens is het wel goed om te weten dat het egaliseren wat ze hebben gedaan na het aanleggen van de vloerverwarming anders is dan de egalisatie die nodig is voor een pvc vloer. Onze vloer is dus daarna nog een keer geschuurd en geëgaliseerd voordat de PVC vloer erop kon.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:54

20.000 euro is wel echt een belachelijk hoog bedrag. Wij hebben hier 3 offertes liggen voor 270m2 vloerverwarming en die zijn max 10.000 euro met twee verdelers en op elke kamer zone verdeling.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:57

Wij hadden in ons vorige huis vloer verwarming laten leggen (2,5 jaar geleden). Nooit meer :D Nu in ons nieuwe huis weer lekker radiators!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 23:25

Bedankt voor de reacties weer!
@Plukje heeft dat bedrijf zelf het ook gelegd bij jullie of nog weer een ander? Wat een bedrag zeg! Hoe bevalt het nu bij jullie?

___1: Ook goed om te horen, mag ik vragen waarom het niet beviel? Had jij destijds niet een verbouwtopic ook met die glimbadkamer of was dat iemand anders?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:37

Wij hebben 2 jaar geleden vloerverwarming laten leggen.
Mijn man werkt bij een bedrijf die dit doet, mijn man freest bijna dagelijks. Het bedrijf zit in Drachten. Ons huis heeft hij uiteraard ook gedaan.
Wij hebben de radiatoren in de woonkamer uit, alleen de vloer is aan en ik vind de warmte heel aangenaam

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:07

Wij hebben vorig jaar een klushuis gekocht en vloerverwarming laten leggen. Bevalt heel goed. Weet niet meer wat het kostte.
Bij ons is het in gefreesd. Dat bleek een grotere klus dan gedacht, ze waren pas om half 2 ‘s nachts klaar. In het bedrijf bleek maar 1 iemand te zijn die het kon en hij kreeg de dag erna kerstvakantie, terwijl we de afspraak hadden dat het voor kerst klaar zou zijn.
Sommige stukken vloer waren heel hard. Andere stukken juist Slecht en hebben we eerst laten smeren.

We wonen in een bungalow met slaap- en badkamer op de begane grond. De vloerverwarming ligt over de gehele benedenverdieping. In elke ruimte is de temperatuur afzonderlijk te regelen. In de badkamer hebben we, naast de vloerverwarming, een elektrische verwarming om het snel warm te stoken.
Edit: die verwarming in de badkamer gebruiken we ook een enkele keer om een kledingstuk snel te laten drogen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:36

knabbelgirl schreef:
@Plukje heeft dat bedrijf zelf het ook gelegd bij jullie of nog weer een ander? Wat een bedrag zeg! Hoe bevalt het nu bij jullie?

Het bedrijf heeft het zelf gelegd.
Ook wij hebben vele offertes opgevraagd, maar we konden het niet goedkoper krijgen, tenzij we het zelf gingen doen.
We zijn er heel tevreden over!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:24

knabbelgirl schreef:

___1: Ook goed om te horen, mag ik vragen waarom het niet beviel? Had jij destijds niet een verbouwtopic ook met die glimbadkamer of was dat iemand anders?

Haha ja klopt dat was ik! Ik vond het altijd nog kil/koud in huis. 's avonds stond het aan op 23. Maar ik miste echt de warmte van radiators. Is toch een hele andere warmte. Wij zijn net 2 weken verhuisd (ander huis gekocht). Helaas de glimmende badkamer niet mee kunnen nemen -O-

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:34

Wij hebben voor denk zo’n 80m2 ook laten leggen dmv matten met isolatie eronder. Dan beton erover en dan tegels Laten leggen. Er liggen 8 groepen als hoofdverwarming. Bevalt echt super goed ik vind het een heerlijke egale warmte . Met radiatoren hadden we heel erg temperatuurverschillen van keuken naar woonkamer naar serre. Scheelde soms echt een paar graden.
Dacht dat het leggen, aansluiten, beton storten ongeveer 7000 euro was. Jaar of 4 geleden laten doen

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:39

In ons huidige huis zat al vloerverwarming maar ik vind gewone radiatoren veel lekkerder warm. Verwarming staat hier standaard op 21 graden maar op de een of andere manier voelt het minder warm dan het vorige huis met radiatoren.
Laatst bijgewerkt door frensje op 15-12-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:39

Wij hebben vloerverwarming opnieuw laten leggen, boven op de bestaande vloerverwarming van 30 jaar oud. Daarvan lagen de buizen te ver uit elkaar en was de kwaliteit niet meer te garanderen. De bovenste cementlaag was poreus en is eerst versterkt. Vervolgens daarin de nieuwe vloerverwarming ingefreest. De kosten vielen ons erg mee, ca. 3000 euro voor ca. 80m2.
TS, in welke regio zit je? Wij waren erg tevreden over het bedrijf dat het bij ons gedaan heeft, maar dat is natuurlijk voor jou alleen een optie als het niet de andere kant van het land is.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:47

Wij paar jaar geleden vloerverwarming laten leggen ( 30 m2, gefreesd, slakkenhuis, als hoofdverwarming)
Hier heel tevreden mee!

Was toen iets tussen de 2500 en 3000 euro( wel echt puur plaatsen vloerverwarming, dus zonder egalisatie enz)

Was toen bij Deso installatietechniek