Sinds vanmiddag ben ik de trotste eigenaar van een tekentablet. Aangezien ik veel betaalde tekenprogramma's tegenkom, wil ik wel graag een weloverwogen keuze maken voor ik wat aanschaf. Mijn beste vriendin gebruikt Photoshop maar ik ben benieuwd welke programma's jullie zoal gebruiken. Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een programma?
In eerste instantie wil ik het gebruiken voor simpele logo's voor bijvoorbeeld stickers of visitekaartjes maar mijzelf kennende zal ik er op den duur ook uitgebreidere tekeningen mee willen maken.
Logo’s zou ik altijd in een vector programma maken. Dan zijn de mogelijkheden nl veel groter, en kun je zo’n logo later ook uitvergroten, laten plotten, borduren, frezen enz. Illustrator werkt fijn, maar Inkscape is een gratis vector programma wat ook prima is om mee te beginnen.
Je kan ook kijken naar de Affinity programma’s, zijn wel betaald maar stukken goedkoper dan Adobe! Voor logo’s inderdaad altijd een vector programma gebruiken.
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-20 21:30
Bedankt voor jullie reacties. De term 'vector' zegt me echt helemaal niets. Wat is dat?
Een vectortekening bestaat niet uit pixels zoals een foto, maar uit lijnen, vlakken en punten die onbeperkt groot geschaald kunnen worden zonder dat de kwaliteit afneemt. Een vector tekening kun je later altijd weer aanpassen door punten te verplaatsen, zonder dat je hoeft te gummen. Enorm handig. Er zijn vast Youtube filmpjes te vinden die het uitleggen en laten zien hoe je zo'n vectortekening maakt.
Selina
Geplaatst: 02-12-20 21:52
Hier zie je het verschil. Bovenste heb ik in Photoshop gemaakt en dan zie je de pixels bij de rand. De tweede is in Illustrator en daar is de rand glad.
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-20 22:49
Oeh wat een verschil zeg! Ik moet wel zeggen dat ik sta te kijken van het bedrag, ik zal hooguit eens per maand misschien wat maken en dan is het best veel geld per krabbel
Voor logo's inderdaad eerder illustrator, als je echt wilt tekenen raad ik Paint Tool Sai aan!
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-20 19:48
Joejoe, daar ben ik weer.
Ik zag een filmpje voorbijkomen van iemand die met de app Procreate een optie gebruikte waarbij ze letters schreef die door het programma nog een beetje gecorrigeerd werden zodat het allemaal netjes recht stond. Nu is Procreate enkel bruikbaar op Apple apparaten en die heb ik niet. Weet één van jullie bij welk programma voor Microsoft dit een optie is? Dit lijkt me namelijk enorm handig bij het schrijven en tekenen zodat lijnen wat meer 'zuiver' worden, als je begrijpt wat ik bedoel.
silverdapple
Geplaatst: 23-12-20 02:36
Ik denk dat je de functie "streamline" bedoelt. Procreate is voor zover ik weet het enige programma dat deze functie aanbiedt en deze functie is specifiek bedoeld om rechte lijnen te stabiliseren, wat digitaal kalligraferen makkelijker maakt. Daarmee is dan ook alles wel gezegd. Bij het maken van "gewone tekeningen" (met lijnen waarin als het ware natuurlijke bochten zitten) ondersteunt streamline niet meer voldoende en zal het je dus niet helpen om getekende lijnen strakker te maken.
Ben jij van plan om logo's te creëren door enkel te kalligraferen dan is Procreate perfect. Maar voor je normale tekeningen heeft het weinig toegevoegde waarde.
Sterker nog, in dat geval heeft Procreate zelfs een nadeel. Vrijwel alle andere tekenprogramma's bieden namelijk een optie aan die Procreate (nog) niet heeft: stabilize. Deze functie werkt door een "vertraagde" reactie te geven op jouw cursor. Dat geeft jou tijd om een mooie, rechte lijn te tekenen.
Bij streamline moet je handmatig de dikte van de lijn instellen. Maar stabilize kun je zo instellen dat deze reageert op jouw pendruk - hoe harder je drukt, hoe dikker de lijn wordt. Dat betekent in de praktijk dat je gewoon door kunt blijven tekenen, terwijl je streamline constant opnieuw moet instellen. Geen probleem als het om kalligraferen gaat, maar je kunt je voorstellen dat dat niet echt werkt bij het tekenen.
Natuurlijk kun je er handig mee worden, ook als je niet kalligrafeert, maar als dat niet je hoofddoel is, zou ik Procreate links laten liggen. Er zijn namelijk genoeg geschikte programma's voor Microsoft.
Dat gezegd te hebben...
goede programma's geschikt om mee te tekenen zijn o.a.: - Adobe Photoshop (superprogramma waarmee je alle kanten op kunt, helaas duur door het maandelijkse bedrag wat je er nu voor moet betalen) - Paint Tool SAI (gericht op digitaal tekenen en daarvoor is het een superprogramma) - Paintstorm Studio (ken ik persoonlijk niet, ziet eruit als een uitgebreid programma waarmee je vooral goed landschappen kunt tekenen) - GIMP (gratis programma, als je niet zo bekend bent met tekenprogramma's probeer deze dan eens uit. Net als Photoshop kun je er zowel in tekenen als foto's bewerken) - Clip Paint Studio (wel in bezit maar nooit zelf gebruikt, biedt naast digitaal tekenen ook opties als 3D-modellen importeren, animaties creëren en met vector tekenen, klinkt goed dus)
en programma's waarbij je (gedeeltelijk) werkt met vector: - Adobe Illustrator - Clip Paint Studio - Krita (ken het niet maar ziet er leuk uit, daarnaast is het gratis, dus hiervoor geldt hetzelfde als bij GIMP)
Mocht je dit nog niet hebben gedaan dan raad ik je aan om van ieder programma eens 'n filmpje op te zoeken van een ervaren artiest, zodat je kunt zien hoe diegene het programma gebruikt. Bekijk welke opties het programma biedt en welke jij denkt nodig te hebben. Een programma kan vaak meer dan je denkt en daarnaast heb je niet per se een heel uitgebreid programma nodig om tot een professioneel resultaat te komen... maar het helpt je wel op weg. Mocht je nog vragen hebben.
Shiloh
Geplaatst: 23-12-20 03:37
Het Affinity alternatief voor illustrator is Affinity Designer. Het alternatief voor Photoshop is Affinity Photo. Affinity is echt een hele goede concurrent van Adobe die bijna alles biedt aan mogelijkheden wat Adobe ook biedt. Hoogstwaarschijnlijk in ieder geval alles waar een hobbyist ooit van gebruik zou willen maken. Stuk betaalbaarder. Tot nog toe zijn er gratis updates. Maar op een gegeven moment zullen updates betaald worden. Maar in tegenstelling tot bij Adobe betaal je eenmalig, en blijft de software altijd jou eigendom.
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 16:56
Oh wauw, bedankt voor jullie uitgebreide reacties en dat jullie hier de tijd voor hebben genomen. Silverdapple, streamline wil ik juist gebruiken bij het schrijven van letters. Voor het tekenen vind ik het juist mooi om mijn 'hand' erin terug te zien en hoeft het lang niet allemaal zo strak te wezen.
De tip van de filmpjes bekijken vind ik een heel goeie, daar ga ik me eens in verdiepen.
Silverdapple, procreate heeft toch wel een soort stabilize? In de brush zelf kun je de percentage streamline instellen die ervoor zorgt dat je pen beweging minder effect heeft. Zo kun je behoorlijk strakke lijnen trekken zonder “bibber”.
Je hebt in PaintToolSai een stabilizer zitten. Dat is ook een prima programma om mee te werken. Als je gratis wilt, zou ik gaan voor Krita. Meest prettige alternatief op photoshop gratis dat ik tot nu toe heb geprobeerd. Ik heb ergens een lijstje met fotobewerk programma's en hun gratis alternatieven, zal die even voor je opzoeken!