Schoonmaakroutine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Schoonmaakroutine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 20:33

Sinds ik wat regelmatiger ben gaan werken kan ik de afgelopen maanden zeggen dat ik eindelijk een fijne schoonmaakroutine heb ontwikkeld (en me er bij neergelegd heb dat schoonmaken nou eenmaal bij het leven hoort, altijd terugkomt en er zelf teveel voldoening uit haal om het uit te besteden). Nu ben ik benieuwd; hoe zit dat bij de Bokkers? Hebben jullie een routine en zo ja; hoe ziet dat eruit? Hoeveel tijd kost het je en waar maak je het liefste mee schoon?

Ik woon alleen en heb een kat. Op vrijdag/zaterdag maak ik in één klap het hele huis schoon. Dit houdt dan in:
- Alles nat afnemen
- Alles stofzuigen
- Alles dweilen
- Bed verschonen
- Kattenbak uitschrobben
- Wassen draaien
- Badkamer, wc en keuken uitgebreid schrobben en afspoelen
Al met al kost het me dan iedere week zo'n 4 uur.
Door de week heen haal ik er nog een paar keer de stofzuiger doorheen. Verder ruim ik rommel direct op, vouw ik door de week heen een keer mijn was op van het weekend en doe ik dagelijks de afwas (met vieze vaat op het aanrecht kan ik niet slapen :') )

Mocht ik een keer een extra vrije dag hebben (dit gebeurd dus niet heel vaak), doe ik klusjes als de ramen lappen, balkons en berging opruimen en schoonmaken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:42

Ik doe iedere dag een klein beetje,
Zo voelt het als weinig en huis is altijd opgeruimd en netjes.

Ik werk 40 uur pw en 3 x paard doordeweeks. Ik vind het zonde om dan in het weekend, mijn vrije tijd 4 uur te moeten poetsen :o

Mijn lijst hangt op de koelkast

Afbeelding

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:31

Ik doe op maandag de eerste verdieping (woonkamer en keuken) en op dinsdag begane grond en tweede verdieping. Dat is grondig opruimen, afstoffen, stofzuigen en dweilen. Sanitair schoonmaken, gootsteen en gasfornuis goed schoonmaken, bedden verschonen enz. Op die dagen zoek ik altijd 1 extra klusje zoals de ramen wassen, koelkast schoonmaken, vriezer ontdooien, alle tegeltjes in de wc afnemen enz.

De andere dagen haal ik alleen even een doekje ergens overheen als het nodig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:48

ik werk als huishoudelijk hulp 24 uur per week, dus ben al veel aan de poets!!

en ben ik thuis dan is zondag ochtend schoonmaak tijd.
sopje maken van groene zeep, alles afnemen, wc en douche schoonmaken, ontkalken doe ik wel met antikal.
stofzuigen, en als het nodig is dweilen
ben in een uurtje klaar...voordeel van een klein huis :D
keuken hou ik bij als ik toch eten sta te koken..ben er dan toch dus kan dan mooi overal een doekje door heen halen.

danamuts

Re: Schoonmaakroutine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:05

Ik ben ook alleen, met hond (labradoodle, verhaard nagenoeg niet). Ik stof, stofzuig en dweil 1x per week. Toiletten 1x per week. Slaapkamer en badkamer 1x per 2 weken.

Ik werk 40+ uur per week, dus ben nagenoeg niet thuis.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:08

Leuk! Ik doe precies hetzelfde als jij TS. Ik hou standaard de zondagmiddag altijd vrij en doe dan alles in 1x. Elke dag een beetje kan mijn hoofd niet tegen _O-.
Dit is mijn lijstje;
Afbeelding

Zo kan ik ook afvinken wat ik heb gedaan. Erg satisfying :j. Ik draai op zondag standaard een donkere en een kleur was en het bed. Handdoeken en andere wasjes doe ik dan wel ergens anders in de week. Met opruimen bedoel ik kamer voor kamer dingen terug op hun plek zetten, kastjes uitzoeken etc. Ook schrob ik dan de hele kattenbak uit en doe er nieuw grind in.
Qua afstoffen heb ik wel een tip: doe je sopje in zo’n spuit flesje. Dan hoef je niet telkens in een sopje te wringen en mijn handen worden er ook een stuk blijer van :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:10

Ik doe op vrijdag alles in 1x. Lekker schoon het weekend in, als mijn huis schoon is dan ben ik ook meer chill in mijn hoofd ofzo. Pas dan voelt het als echt weekend. Denk dat ik ook 4 uurtjes bezig ben. Doordeweeks stofzuig ik wanneer nodig.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:20

Ik houd van schoonmaken *\o/*

Door Corona werk ik nu volledig thuis en kan daardoor het huis mooi bijhouden. Voorheen waren we altijd in het weekend bezig en dat vinden we nu echt zonde van onze tijd, dus doen we het meeste nu doordeweeks.

- elke drie maanden de binnen- en buitenramen zemen;
- om de week de badkamer grondig poetsen (houden we elke dag al bij door het chroom te drogen en de ramen te zemen);
- twee keer in de week de wc's grondig schoonmaken;
- drie keer in de week beneden stofzuigen;
- één keer in de week de bovenverdieping stofzuigen;
- om de week grondig dweilen beneden en één keer in de maand boven dweilen (we lopen altijd op sokken thuis);
- twee tot maximaal drie wassen per week draaien (op één dag) en weer opvouwen;
- om de week strijken (handig als je maar met zijn tweeën bent);
- wekelijks alles stoffen en afnemen (vensterbanken, lampen, tv meubel, apparatuur etc).
- Elke week het bed verschonen.

Dit zijn even de klusjes die ik snel bedenk. Ook hebben we gewoonten die we elke dag doen zoals de eettafel, aanrecht, fornuis, badkamermeubel met Dettol ontsmetten, de douche na het douchen helemaal afnemenen, de bank elke dag weer netjes opmaken met de kussens en we ruimen elke dag beneden op zodat het altijd netjes is.

Geen idee hoelang ik per week bezig ben, maar dat maakt me ook totaal niet uit - ik haal er voldoening uit :) Als we bezoek krijgen zorgen we ook dat alles extra schoon is, de toiletten weer extra gepoetst zijn en het binnen lekker ruikt.
Ik gebruik van alles: chloor, Antikal, Dettol, allesreiniger van de supermarkt, Citronella met een sopje etc. etc.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:15

Elke vrijdag komt hier de schoonmaakster die alles thuis doet, inclusief ramen lappen en beddengoed verschonen.

Zelf stofzuig ik bijna elke dag (2 katten, modder van jodhpurs) wit marmeren vloer.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:25

Oeps, ik geloof dat ik maar niet al te vaak in dit topic moet kijken. Bij mij is het echt niet vies, wel wat rommelig. Maar met een volledige werkweek en paarden doe ik echt niet zoveel in het huishouden.
En TS schrijft: ik haal er teveel voldoening uit om het uit te besteden. Nou, ik echt niet. Ik haat het!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:47

Helderder schreef:
Sinds ik wat regelmatiger ben gaan werken kan ik de afgelopen maanden zeggen dat ik eindelijk een fijne schoonmaakroutine heb ontwikkeld (en me er bij neergelegd heb dat schoonmaken nou eenmaal bij het leven hoort, altijd terugkomt en er zelf teveel voldoening uit haal om het uit te besteden). Nu ben ik benieuwd; hoe zit dat bij de Bokkers? Hebben jullie een routine en zo ja; hoe ziet dat eruit? Hoeveel tijd kost het je en waar maak je het liefste mee schoon?

Ik woon alleen en heb een kat. Op vrijdag/zaterdag maak ik in één klap het hele huis schoon. Dit houdt dan in:
- Alles nat afnemen
- Alles stofzuigen
- Alles dweilen
- Bed verschonen
- Kattenbak uitschrobben
- Wassen draaien
Door de week heen haal ik er nog een paar keer de stofzuiger doorheen. Verder ruim ik rommel direct op, vouw ik door de week heen een keer mijn was op van het weekend en doe ik dagelijks de afwas (met vieze vaat op het aanrecht kan ik niet slapen :') )

Mocht ik een keer een extra vrije dag hebben (dit gebeurd dus niet heel vaak), doe ik klusjes als de ramen lappen, balkons en berging opruimen en schoonmaken.

Stomme vraag misschien, maar waar wordt jouw huis zo vies van dat je dit allemaal wekelijks moet doen?

Ik sla dan meteen aan het rekenen :') , want ik werk 36 uur in plaats van 40 en dan zou ik beter fulltime kunnen gaan werken en een schoonmaakster nemen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:50

Net waar ik In in heb meestal wat dingetjes op een avond of s morgens vroeg ff snel zuigen.

Meeste doe ik direct als ik ermee meebezig ben. Dagelijks bijvoorbeeld keuken gelijk na koken, douche tijdens douchen, wc ook gelijk ff mee. Na eten de tafel gelijk ect

Zondag dan ff de grotere dingen of keer die dingen die niet vaak hoeven kozijnen bovenkant deur, ramen, muren toilet, plafon en dat ia dan echt niet elke keer.

Wekelijks alles dweilen of afstoffen doe ik niet.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:02

Eigenlijk kan ik niet wachten tot we een hulp in 't huishouden kunnen aanmemen/betalen :=, maar dit is wat we ongeveer (proberen) te doen:

-Elke week de wc en badkamer
-1 a 2 keer per week stofzuigen, en als het nodig is dweilen
-Keuken elke keer na het koken, en eens in de zoveel tijd wat uitgebreider

Verder was ik ik elke week, meestal in het weekend. En ik verschoon het beddengoed iedere week.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 20:08

Tiggs schreef:
Helderder schreef:

- Alles nat afnemen
- Alles stofzuigen
- Alles dweilen
- Bed verschonen
- Kattenbak uitschrobben
- Wassen draaien

Stomme vraag misschien, maar waar wordt jouw huis zo vies van dat je dit allemaal wekelijks moet doen?

Ik sla dan meteen aan het rekenen :') , want ik werk 36 uur in plaats van 40 en dan zou ik beter fulltime kunnen gaan werken en een schoonmaakster nemen.

Het is ook helemaal niet vies. :+ Maar als ik het niet doe heb ik geen rust haha.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:31

Tiggs schreef:
Helderder schreef:

- Alles nat afnemen
- Alles stofzuigen
- Alles dweilen
- Bed verschonen
- Kattenbak uitschrobben
- Wassen draaien

Zo veel is dat toch niet?
Voordeel is dat ik in een appartement zit.

Maar ik stofzuig dagelijks (2 honden)
Elke dag keuken schoonmaken na het koken
Elke week dweilen
Elke week een lekker schoon dekbed er op.
Min. 3 wassen in de week

Heb het idee dat ik er niet meer als 2 uur mee bezig ben door de week.

Het enige wat hier achterblijft is de badkamer. Heb het idee dat het altijd wel schoon blijft, zo nu en dan wat bleek door het meubel en even afstoffen wat nodig is.

Vraag me dus wel echt af wat iedereen doet die elke week de badkamer helemaal schoonmaakt.
Liggen jullie elke week de tegels te boenen? :|

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:51

Ik ben alleenstaande met 3 kids en stofzui nagenoeg elke dag waarvan een keer per week heel grondig alles de bank en zo weghalen tafels van de plaats

Wc nagenoeg elke dag en 1x per week grondig

Alles nat afnemen elke dag en dweilen ook eigelijk elke dag

Keuke doe ik na het afwassen(elke dag)

Elke dag wel een a 2 wassen te doen xd

En verder neem ik elke week wel alle deurtjes en deuren af enzo

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:45

KellyR schreef:
Zo veel is dat toch niet?
Voordeel is dat ik in een appartement zit.

Maar ik stofzuig dagelijks (2 honden)
Elke dag keuken schoonmaken na het koken
Elke week dweilen
Elke week een lekker schoon dekbed er op.
Min. 3 wassen in de week

Heb het idee dat ik er niet meer als 2 uur mee bezig ben door de week.

Het enige wat hier achterblijft is de badkamer. Heb het idee dat het altijd wel schoon blijft, zo nu en dan wat bleek door het meubel en even afstoffen wat nodig is.

Vraag me dus wel echt af wat iedereen doet die elke week de badkamer helemaal schoonmaakt.
Liggen jullie elke week de tegels te boenen? :|

Als je alleen woont met kat, dan vind ik iedere week alles nat afnemen en dweilen en badkamer en keuken uitgebreid schrobben (dat klinkt als meer dan even een doekje over/door aanrecht, kookplaat en gootsteen) wel veel ja. Maar wellicht doe ik gewoon wat te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:52

Ik woon alleen met een kat en ik ben best een sloddervos, dus ik hou het niet SUPER secuur bij allemaal. Ik probeer wel om ±2 keer per week te stofzuigen. Ik doe elke dag ff snel de bak van de kat, vaat opruimen en de zooi die ik in een wervelwind achterlaat als ik naar werk ga ruim ik ook altijd even op. Maar echt grondig doe ik eens per week als ik een goede week heb.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:08

Ik heb een robotstuifzuiger, beste aankoop van m'n leven.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:13

Oh er was ooit iemand op Bokt en die had echt een super handige app hiervoor..
Zat hier laatst zelf ook over te denken, dus hoop dat ze zich hier meldt O:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:13

Tody denk ik!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:18

Ik doe ook alles op m'n vrije middag maar ik kan binnen anderhalf uur door 80 vierkante meter heen komen. :)) Mijn vriend stofzuigt 3x per week (2 katten) en verder wordt alles dus maar 1x per week gedaan.
Volgend jaar gaan we verhuizen naar een huis wat twee keer zo groot is, dan komt er een schoonmaakster en een roomba. Joe! :wave:

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:22

Of Sweepy!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:28

Tiggs schreef:
Tody denk ik!

JA DIE! *\o/*

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:40

Op zondag gaat hier de witte tornado door mijn huis heen en maak ik mijn slaapkamer, woonkamer en keuken schoon. Gaat dan om stoffen, nat afnemen, bed verschonen, stofzuigen, dweilen. Mijn WC doe ik ook op zondag grondig, en verder nog door de weeks als er bezoek komt. Mijn badkamer wordt vervangen in februari en maak ik nu alleen schoon als het echt nodig is :+ Ik heb een verschrikkelijk onpraktisch bad waarbij het een circus is om deze schoon te krijgen omdat ik op de randen moet gaan staan. Mijn wasbak maak ik wel wekelijks schoon. Verder stofzuig ik elke dag mijn woonkamer i.v.m. katten. Mijn huis is een krappe 60m2 dus op zondag ben ik in zo'n 2 uur klaar :)