Vouwfiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:26

Wij wonen twee hoog en er zit geen schuur of berging bij ons appartement helaas. Ik heb als enige vervoer het OV en mijn fiets dus die fiets is erg belangrijk voor mij.
Nu staat hij dus gewoon aan de straat wat ik super zonde vind. Hij wordt daar absoluut niet beter van (roest, banden een keer lek gestoken) en kan natuurlijk elk moment worden weggehaald (nog nooit gebeurt, maar kan wel).
Nu zijn de versnellingen kapot en trapt hij alleen op de zwaarste.
Ben zelf niet zo handig dat ik dat kan repareren dus moet ik hem eigenlijk wegbrengen. Maar ik vind het zonde om geld te investeren in een fiets die ik nieteens netjes kan stallen..
Ik dacht, misschien moet ik deze fiets maar verkopen en er een vouwfiets voor in de plaats kopen?
Heeft iemand hier ervaringen mee? Is het te doen om deze elke keer naar boven en beneden te sjouwen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:41

Ik heb een paar vouwfietsjes voor op onze boot. Ik vind ze ideaal! Je hebt zelfs elektrische vouwfietsen.
Ze zijn niet allemaal even snel en simpel in te klappen, zo moet ik bij onze fietsjes het zadel er helemaal af halen en los meenemen, maar er zijn ook modellen waarbij het zadel gewoon wordt ingeklapt.
Ook qua gewicht zijn er best wat verschillen. Qua grootte vind ik het echt prima te doen om even een trap op te dragen bijvoorbeeld. En ik draag er dus meestal twee tegelijk. Door het gewicht worden die van ons wat onhandig om even in een kleine ruimte op te bergen, maar je hebt dus ook lichtere modellen die je makkelijk met een hand even ergens weg legt.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:50

De enige echte: https://nl.brompton.com/

Ze zijn niet de goedkoopste optie, maar het is de enige fatsoenlijk fietsbare vouwfiets die in de trein op meer plekken dan het balkon opgeborgen kan worden. Compacter opvouwen is er niet.
Thuis schuif je 'm gewoon onder de kapstok, op een handdoekje als ie nat geworden is.
Hij blijft uit zichzelf staan, geen rare uitsteksels of hulpstukken.

En ja, ervaring. Ik heb ze al 15 jaar.

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:06

Een kennis van me heeft ook een brompton gekocht, als ik er zelf eentje zou kopen wordt het ook een brompton. Het gemak, gewicht en compactheid maken m ideaal. Misschien kan je een fietsplan erop inzetten?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:11

whoopylover schreef:
Een kennis van me heeft ook een brompton gekocht, als ik er zelf eentje zou kopen wordt het ook een brompton. Het gemak, gewicht en compactheid maken m ideaal. Misschien kan je een fietsplan erop inzetten?

Of tweedehands. Met een beetje zoeken zijn ze wel te vinden.

Anoniem

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:15

Bedankt voor de tips!

Heb even zitten zoeken op brompton, maar kan nergens een prijsindicatie vinden van het simpelste model? Maar volgens mij moet ik wel rekenen op zo'n 1000,- als ik het zo inschat. Best een investering inderdaad, maar als het goed is doe je daar wel jaren mee neem ik aan.
Zou alleen wel bang zijn dat hij ergens wordt gestolen, bij de supermarkt of op school.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:34


ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:54

brokjes schreef:
Bedankt voor de tips!

Heb even zitten zoeken op brompton, maar kan nergens een prijsindicatie vinden van het simpelste model? Maar volgens mij moet ik wel rekenen op zo'n 1000,- als ik het zo inschat. Best een investering inderdaad, maar als het goed is doe je daar wel jaren mee neem ik aan.
Zou alleen wel bang zijn dat hij ergens wordt gestolen, bij de supermarkt of op school.

Ze beginnen vanaf 1000 euro, inderdaad.
Met wat zoeken moet je voor 600 - 750 een tweedehandse kunnen vinden, afhankelijk van de versie.

De oudste die ik nu heb gaat al ruim 10 jaar mee. Ik had een oudere maar die heb ik ingeruild op een RAW-versie. Ik kreeg te veel terug om het niet te doen :D

Tipje: neem altijd een versie zonder verlichting en zet er zoiets https://www.internet-bikes.com/345625-i ... gKghfD_BwE op. Het nadeel van de kleine wieltjes is dat de dynamo veel rommel oppikt en dus hard slijt.

Anoniem

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:25

Dank!

Maakt de maat van de wielen nog uit?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:27

brokjes schreef:
Dank!

Maakt de maat van de wielen nog uit?

Nee, een goede keuze van je verzet wel. Kijk dus of het mogelijk is tandwielen aan te passen zodat het verzet bij jouw rijstijl past.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:33

De maat van de wielen bepaalt wel ook voor een deel de grootte en het gewicht van de fiets als ie opgevouwen is. Ik merk vaak dat onze fietsjes net wat aan de grote kant zijn door hun wielen.

Anoniem

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:48

Oke! M'n vader heeft een Dahon maar hij zegt, neem grote wielen en geen versnellingen. Omdat kleine wielen instabiel zouden zijn en versnellingen snel kapot gaan. Maar hij wist er zelf ook niet heel veel van..

@Niqui, als ik op de Gazelle site kijk, zie ik nergens vouwfietsen. Weet je toevallig of ze die nog maken?

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:17

Ik fiets al bijna een jaar van station naar werk en van huis naar station op de vouwfiets en zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Ik raad echt grote wielen aan, heb je vaak bredere banden en meer grip op het wegdek. Verder ook 7 versnellingen en ik zou kijken wat voor kettingkast (open/ half open) je wilt.
Ik heb een tern, zodra ik een vast contract krijg wil ik kijken naar een electrische. Maar die 7 kilo extra tillen houdt me een beetje tegen..

Afbeelding

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:22

brokjes schreef:
@Niqui, als ik op de Gazelle site kijk, zie ik nergens vouwfietsen. Weet je toevallig of ze die nog maken?
Hoi, ik denk dat ze ze inderdaad niet meer verkopen zonder motor. Ik vond wel deze maar weet niet hoe betrouwbaar deze webwinkel is. https://www.studentfiets.nl/product/vou ... ouw-nieuw/

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:27

Ik heb via Marktplaats een super simpel modelletje gevonden, zonder versnellingen en met hele kleine bandjes. Die combi raad ik niet aan, is hard werken om een beetje vooruit te komen en niet zo stabiel haha :+
Maar toch ben ik er hartstikke blij mee voor korte stukjes, en neem het ding makkelijk mee naar werk / in de stad / in de auto (handig om stukje te overbruggen waardoor je goedkoper kunt parkeren). Ook de (stations)trap op en af vind ik geen probleem.

Voor regelmatig gebruik wil je een wat comfortabeler model, en ik merk bij collega's die goedkope vouwfietsjes (Decathlon, Hema) gebruiken dat die snel kapot gaan. Die Bromptons zijn dan een stuk fijner voor de lange termijn. Wel goed slot kopen :$
Maar misschien valt er op Marktplaats eerst wat te zoeken om te proberen. Is het niets, ben je er ook weer zo vanaf. Volgens mij zijn vouwfietsen hartstikke gewild, toen ik aan het zoeken was gingen ze super snel.

Anoniem

Re: Vouwfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:41

Bedankt allemaal!

Mijn trap is trouwens wel best stijl, waardoor ik hem vrij hoog zou moeten tillen (boven schouderhoogte) is dat nog te doen met een vouwfiets?

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:23

Justme_Lisaa schreef:
Ik fiets al bijna een jaar van station naar werk en van huis naar station op de vouwfiets en zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Ik raad echt grote wielen aan, heb je vaak bredere banden en meer grip op het wegdek. Verder ook 7 versnellingen en ik zou kijken wat voor kettingkast (open/ half open) je wilt.
Ik heb een tern, zodra ik een vast contract krijg wil ik kijken naar een electrische. Maar die 7 kilo extra tillen houdt me een beetje tegen..

[ [url=m/EaG8sQ.png]Afbeelding[/url] ]


Waarom een elektrische? Neem aan dat je er geen hele wereld reizen mee fietst?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:25

brokjes schreef:
Oke! M'n vader heeft een Dahon maar hij zegt, neem grote wielen en geen versnellingen. Omdat kleine wielen instabiel zouden zijn en versnellingen snel kapot gaan. Maar hij wist er zelf ook niet heel veel van..

@Niqui, als ik op de Gazelle site kijk, zie ik nergens vouwfietsen. Weet je toevallig of ze die nog maken?

Ga eens op enkele weekochtenden op het station kijken en zie wie er hannest met z'n fiets en wie 'm achteloos naar binnen schuift.

Versnellingen zou ik wel doen maar die hebben inderdaad wel onderhoud nodig, net als de open ketting maar aangezien alle vouwfietsen een open ketting hebben, heb je er onderhoud aan.


brokjes schreef:
Bedankt allemaal!

Mijn trap is trouwens wel best stijl, waardoor ik hem vrij hoog zou moeten tillen (boven schouderhoogte) is dat nog te doen met een vouwfiets?

dan draag je 'm achter je. Een Brompton blijft bij elkaar in opgevouwen toestand; die kun je met een hand dragen waar het voor jou werkt; achter je, naast je of voor je.

Check ook hun collectie tassen die met een speciaal draagblokje voorop je fiets past en met een handeling vast klikt. https://nl.brompton.com/bags Lees je even in.
Ja, ook die tassen zijn niet goedkoop, maar ook dat is weer doordacht design dat werkt.

Justme_Lisaa schreef:
Ik fiets al bijna een jaar van station naar werk en van huis naar station op de vouwfiets en zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Ik raad echt grote wielen aan, heb je vaak bredere banden en meer grip op het wegdek. Verder ook 7 versnellingen en ik zou kijken wat voor kettingkast (open/ half open) je wilt.
Ik heb een tern, zodra ik een vast contract krijg wil ik kijken naar een electrische. Maar die 7 kilo extra tillen houdt me een beetje tegen.

Brompton heeft de accu (3kg) los in een tas erbij, zodat de fiets maar 4kg zwaarder is.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:26

KenJeMe schreef:
Justme_Lisaa schreef:
Ik fiets al bijna een jaar van station naar werk en van huis naar station op de vouwfiets en zou eigenlijk niet meer zonder kunnen. Ik raad echt grote wielen aan, heb je vaak bredere banden en meer grip op het wegdek. Verder ook 7 versnellingen en ik zou kijken wat voor kettingkast (open/ half open) je wilt.
Ik heb een tern, zodra ik een vast contract krijg wil ik kijken naar een electrische. Maar die 7 kilo extra tillen houdt me een beetje tegen..

[ [url=m/EaG8sQ.png]Afbeelding[/url] ]


Waarom een elektrische? Neem aan dat je er geen hele wereld reizen mee fietst?


Maakt toch verder niet uit waarom ik hem wel of niet wil nemen? Dat is totaal niet relevant in dit topic..

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:57

Waarom een elektrische? Neem aan dat je er geen hele wereld reizen mee fietst?[/quote]

Maakt toch verder niet uit waarom ik hem wel of niet wil nemen? Dat is totaal niet relevant in dit topic..[/quote]


Niet zo onaardig , het is maar een vraag.