Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:00

mijn eerste gestekte pannenkoekplantje geeft kleine worteltjes. Wanneer is het moment om hem over te zetten in grond? Er zitten meerdere wortels aan, langste ongeveer 1,5 cm en nog wat hele korte.
Heb echt geen verstand van plantjes stekken nog, maar vind het nu al leuk als dit straks het eerste plantje in mijn eerste eigen huisje word. :D

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:17

Als er mooie worteltjes aanzitten kun je ze in een potje zetten. Zo te horen kan het al wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:19

Faelynn schreef:
mijn eerste gestekte pannenkoekplantje geeft kleine worteltjes. Wanneer is het moment om hem over te zetten in grond? Er zitten meerdere wortels aan, langste ongeveer 1,5 cm en nog wat hele korte.
Heb echt geen verstand van plantjes stekken nog, maar vind het nu al leuk als dit straks het eerste plantje in mijn eerste eigen huisje word. :D


Mijn pannekoek plant krijgt baby's naast zich groeien. Die haal ik gwn uit de grond weg en stop ik gelijk weer in de grond. Dit doe ik trouwens ook met m'n bananenplant. Laatste baby's hadden al wortels bonsai stek ik ook gelijk in de grond.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:41

oke top, dank jullie wel. Dan ga ik hem van het weekend maar eens over zetten

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:31

Spytgnieskje schreef:
Kun je dan gewoon een laag hydrokorrels onderin de pot doen en dan aarde er bovenop verder niets? Ik lees op internet dat er dan eerst een inzet zak? in moet en dat je een watermeter moet gebruiken.

Met die hydrokorrels ben ik bang dat als ik de plant water geef dat het water dan onderin blijft staan en dat het dan gaat rotten.

Help me please, in jip en janneke taal graag :+
Ja, ik doe een laagje hydrokorrels onderin de pot en dan de potgrond er bovenop als ik een plant rechtstreeks in de sierpot zet.

Als een plant niet overmatig water krijgt, slurpt ie het wel op en blijft het niet onderin de pot staan.
Maar ik heb me er ook niet heel erg in verdiept. :=

Toch even gezocht maar voor zover ik gezien heb, kun je de hydrokorrels toepassen zoals ik hierboven beschreven heb.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:53

Top dankje. Ik ga het gewoon proberen

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:25

Wat een leuk topic! Ik meld me ook! Gek op stekjes!
Wel heb ik weinig geduld en ik druk een Chinees lantarenplantje, pannekoekenplant en scindapsus zo in de grond naar het afknippen. Haha! Vaak gaat het goed

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:19

ZZ Raven gestekt, nailed it. :+

Afbeelding

Ik heb ze ongeveer een halfjaar op water gehad en uiteindelijk ging ze wortelen. Ik wist alleen niet dat de onderkant van de stengel heel breed wordt. := Ik had beide in een flesje met een vrij dunne hals dus die heb ik opgeofferd. Denk dat de stengel met het kapotslaan van de fles beschadigd is geraakt.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:33

Ik moest hier stiekem echt iets te hard om lachen!

Ik ben een tijdje terug begonnen met wat plantjes, verschillende vetplantjes, een pannenkoekenplant en een paar stekjes epipremnum aureum. Zijn niet de moeilijkste plantjes maar nog steeds erg trots dat ze het na 2 maanden nog steeds doen en alle plantjes behalve de laatste ook echt al goed groeien!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:55

Ik moet dringend potten hebben haha, maar winkels zijn nog even dicht :')
Ik heb nu een klimopstekje met wortels en weer pannenkoekplantjes uiteraard.

Balen dat die stengel beschadigd is geraakt. Zie het zo voor me, dag vaasje, kling -O-

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:34

Kan je niet in Facebook groepen kijken? Ik zie bij ons regelmatig wat voorbij komen. Vriendin van mij spuit ze zelf in leuke kleurtjes als ze niet echt bij de rest van haar potten past.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:45

Ohh leuk, een stektopic!

Ik ben echt gek op plantjes kweken, zeker stekjes maar zaadjes vind ik ook leuk.

Heb helaas maar één vensterbank ter beschikking dus ik moet het bij kleine plantjes houden.

Dit zijn mijn huidige projecten, de rechter twee staan nu een week of 2 in potten en lijken het goed te doen.

Afbeelding

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:47

Die lama-potjes! :+:

zonnebloem18 schreef:
Kan je niet in Facebook groepen kijken? Ik zie bij ons regelmatig wat voorbij komen. Vriendin van mij spuit ze zelf in leuke kleurtjes als ze niet echt bij de rest van haar potten past.

Dat doe ik inderdaad ook regelmatig. :j

Ik had een aantal lichte potten, die zijn nu zwart met een gouden glans.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:10

Puera schreef:
ZZ Raven gestekt, nailed it. :+

[ [url=m/VCme7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ze ongeveer een halfjaar op water gehad en uiteindelijk ging ze wortelen. Ik wist alleen niet dat de onderkant van de stengel heel breed wordt. := Ik had beide in een flesje met een vrij dunne hals dus die heb ik opgeofferd. Denk dat de stengel met het kapotslaan van de fles beschadigd is geraakt.



Kan je hem niet opnieuw in het water zetten?

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:06

Goed idee, dat kan ik misschien nog wel proberen. :)* Het bovenste deel van de stengel lijkt nog wel bruikbaar. Ik had ze overigens voor de leuk gestekt, deze waren afgebroken van een andere plant.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:46

Moet moeders pilea ook overgezet worden in een grotere pot?

Afbeelding
Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:35

Zou ik wel doen, Sinds die van ons in een ruimere pot staat hebben we er ook weer een boel nieuwe stekjes bij gekregen. Ze wordt alleen heel hoog en ik kan geen goede stokjes vinden om haar te ondersteunen.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:14

Iemand verstand van een uitvallende pannenkoekplant? Hij was prachtig vol, is heel veel gegroeid sinds ik hem kocht (1,5 jaar terug ofzo), onderste bladeren zijn zo groot als een kinderhand en hij heeft al meermaals kleintjes geproduceerd. Sinds een paar maanden vallen deze oudste en grootste bladen een voor een uit, begint onderaan bijna kaal te worden. Ondertussen krijgt hij van boven veel nieuwe blaadjes. Net of hij een pruik op heeft nu haha. Is dit een normaal fenomeen?

Daarnaast vind ik stekken van pannenkoek toch wel moeilijk hoor. De kleintjes groeien maar heel langzaam en blijven zwak aandoen.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:27

Onderin valt er bij mij wel wat af, maar hij is zeker niet kaal.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:04

Ik heb succes gehad, het stekken van mijn pannenkoekplant is gelukt! *\o/*

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:23

https://groenepassies.nl/binnen/wordt-j ... onderkant/

Cerilene_ Hier staat dat het normaal is dat een oudere plant kaal word aan de onderkant.

Ik zal kijken of ik een mooie grote pot kan vinden en dan ga die ik van mij toch maar verpotten. Wel jammer want dan past hij niet meer op tafel denk ik.

Zonnebloem18, waarom kun je geen goede stokjes vinden? Zijn ze niet stevig genoeg?

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:07

vijgen, moerbeien zijn erg makkelijk te stekken.
Moerbei is gewoon een stok in de grond steken en er komen wortels aan en hij loopt uit. Vijgen doen we middels winterstekken. Stokken in de grond leggen (horizontaal) en in het voorjaar hopen op uitlopers.

Vraag is alleen, wat doe je met al die stekken, die uiteindelijk toch echt als boom gaan uitgroeien :)

Kamerplanten stekken, aquariumplanten, eigenlijk alles wat mogelijk is wordt hier wel gedaan. Maar op een gegeven moment wordt het toch echt te veel.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:18

Ah thanks voor de link. Hij is dus gewoon bejaard aan het worden :(:) .

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:53

Hier een mini !!! pannenkoek maar ook problemen daarmee. Onderste blaadjes worden geel en vallen er gewoon uit/af met steeltje en al. Aangezien hij zo mini is blijft er niet zoveel over.. Misschien toch nog te veel water, al krijg hij meestal vanaf de onderkant water en zit hij in een terracotta mini potje, potje zelf dat ook redelijk wat water opneemt, vandaar dat ik dacht dat hij te droog stond.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Planten stekken; hoe meer planten hoe meer vreugd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:07

Gaat hier ook goed :D moet ze nodig planten, alleen heb geen goeie potten en de winkels zijn dicht :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding