Router glasvezel, welke??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Router glasvezel, welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 01:08

Ok, ja het is 2020 en ik loop mega achter :+ maar ze hebben hier nu net glasvezel aangelegd :D En dan kom ik uit het jaar 0, en woonde op een plek waar 0, niks was. Geen glasvezel, geen DSL, geen mobiel netwerk of wat dan ook. Internet liep bij ons via een sateliet verbinding.
Dus ik heb wat hulp nodig.
De glasvezel komt van Mabin, via rapid XS omdat wij alleen maar internet wilden en geen TV of telefoon. Ik ben er overigens al achter dat Rapid van Multifiber is :D Dame die ik aan de telefoon kreeg maakte foutje bij het opnemen hihihi. Ik belde hun over advies voor welke router geschikt is voor dat netwerk. Zij adviseerden de Fritzbox 5490. Gezocht op het net en eerlijk ik schrok een enigzins van de prijs van die router. En ik kan me niet voorstellen dat dat de enigste router is die geschikt is voor glasvezel. Dus aan de kenners hier, wat voor router is geschikt voor glasvezel?
Wij zijn met z'n tweeën, wederhelft werkt nog wel eens thuis en is daarvoor ook skype nodig. En ik doe wat streamen, en gewoon internetten (lees bokken, FB, youtube ed.) maar geen spelletjes oid.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Router glasvezel, welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:03

Ik kan straks wel eens informeren bij mijn partner, die is site engineer en die heeft ervaring met glasvezel :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:07

Een goede router is helaas prijzig. Krijg je niet een modem/router van jouw internet provider?

Ikzelf heb een illegale import Tenda erachter van alie. Beetje een gok maar het apparaat werkt super.

Ikzelf zou als je er eentje van nl bodem pakt voor een asus gaan. Ook een beetje duur maar over algemeen prima. De TP links raad ik af. Op mijn knp rondjes kwam ik nogal vaak tegen dat die ellende hadden. Fritzboxen waren over algemeen juweeltjes. Oudere versies werkte nog prima.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Router glasvezel, welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:15

Krijg je er niet gewoon 1? Hier is sinds donderdag glasvezel daadwerkelijk geactiveerd (nadat die akelige oranje kabel al sinds augustus 2019 tot aan de gevel lag). Wij hebben een router en 2 WiFi punten erbij gekregen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 10:46

speedfiets_2 schreef:
Krijg je niet een modem/router van jouw internet provider?


Sanet schreef:
Krijg je er niet gewoon 1?


Nee. Je kan die Fritzbox huren of zelf 1 kopen. Aangezien wederhelft niet van het huren is, moet ik er 1 gaan kopen.

Thanks Speedfiets ik ga eens kijken wat de Asus doen. KPN is hier (nog) niet mogelijk, alleen maar een 5 tal onbekende providers. KPN en Tmobile zouden volgens de site volgend jaar vermoedelijk erbij komen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Router glasvezel, welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:05

Fritzbox is echt wel de beste.
Heb hem hier ook al jaren naar volle tevredenheid.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:12

Nielojram schreef:
Fritzbox is echt wel de beste.
Heb hem hier ook al jaren naar volle tevredenheid.

Vind je? Hier in het dorp zijn we net naar glasvezel over en de fritzbox is bij merendeel echt een waardeloos apparaat wat een onding :=

Op elke instelling bleef de wifi ruk (max 15 mb download) en dat is bij de meesten zo. Hier is die inmiddels naar de schroothoop verdwenen zal even kijken welke wij nu hebben.

Iig halen we sindsdien met de wifi zeker 300mb download snelheid en bekabeld richting de 1000 mb