Thermische breuk door zuignappen?

Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floemii

Thermische breuk door zuignappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-21 16:45

Beste bokkers,
Met een appartement op het heerlijke zuiden, kan het hier redelijk warm worden. Daar we hier niet lang meer wonen zoeken we een goedkopen zonwerende oplossing. Dus knikarmschermen of iets dergelijk is niet waar we naar opzoek zijn.

Nu kwamen we een schaduwdoek tegen dat je met zuignappen aan de buitenkant van je raam plakt. Prachtig en handig. Maar toen kwam de vraag meteen in mij op over hoe dat zit met thermische breuk. Wij mogen hier bijvoorbeeld ook geen zonwerende folie wegens de hr++ ramen en het gevaar op thermische breuk.

Dus wie heeft verstand van het gebruik van zuignappen op hr++ ramen. Geeft dat meer gevaar op thermische breuk of maakt het geen verschil?

Neem jij een kijkje in mijn vinted kledingkast? Wellicht zit er iets voor je bij!
https://www.vinted.fr/member/59025619-flinkelen

GDG

Re: Thermische breuk door zuignappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:51

Aan de buitenkant kan dat (én zonwerende folie) toch gewoon?

koeien op de weg...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:45

Maar zonwerende folie mag dan niet aan de bínnenkant. Aan de buitenkant zorgt het er juist voor dat het glas minder heet wordt.

..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:12

Zonwerend folie kan gewoon op HR glas, zolang de folie maar aan de buitenkant geplakt zit.
Plak je dat spul aan de binnenkant dan heb je kans op een breuk.
Als je het aan de binnenkant plakt dan komt de warmte van de zon alsnog naar binnen, door buitenste glasplaat en wordt vervolgens terug gekaatst. Warmte kan kan geen kant op met breuk als gevolg.

Doek met zuignappen kan gewoon maar wel dus aan de buitenkant.

Ik heb zelf, om uit te proberen, vorige zomer folie op de ramen gedaan. Dit was van dat folie wat je gebruikt om mensen warm te houden na bijv een ongeluk. Dit op buitenkant van het raam geplakt en het werkte super. Er kwam nog wat licht door de folie naar binnen maar het werd prima weerkaatst. De binnenkant van het raam voelde koel aan.
Daarna als test de folie aan de binnenkant van het raam geplakt. Het raam was gloeiend heet.
Dus, aan de buitenkant plakken

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-21 11:29

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga de uitdaging aan! Aan de buitenkant was natuurlijk al de bedoeling anders is de warmte immers al binnen!

Neem jij een kijkje in mijn vinted kledingkast? Wellicht zit er iets voor je bij!
https://www.vinted.fr/member/59025619-flinkelen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie