Weinig zonlicht in mijn thuiswerkplek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Weinig zonlicht in mijn thuiswerkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 21:01

Net zoals zovelen werk ook ik hoofdzakelijk thuis. Nu het weer somberder is en ook ‘s avonds sneller donker merk ik dat erop mijn werkplek weinig daglicht naar binnen komt. Het raam is niet echt groot en ook nog eens op het noorden met een grote boom ervoor. Ik heb wel een bureaulamp maar die geeft alleen op de plek zelf goed licht.
Wat is een goede lamp die ik kan gebruiken om toch genoeg licht te krijgen? Ik heb liever geen TL aan het plafond. Het zou echt iets van een staande lamp moeten zijn. Of wellicht een andere bureaulamp erbij?
Hoe regelen anderen dat thuis?

Imre

Re: Weinig zonlicht in mijn thuiswerkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:13

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:18

Ik heb boven mijn bureau een plank opgehangen en led spotjes eronder geprutst. Het geeft ruim voldoen licht zonder dat ik in mijn eigen schaduw zit. Bevalt prima tot nu toe!

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:25

Ik heb aan het plafond deze lamp, geeft veel licht: https://www.ikea.com/nl/nl/p/ranarp-pla ... -70396390/

Voor het extra licht bij het tekenen heb ik in mijn sta-lamp een peertje van Philips LED lamp E27 10W 6500K Mat.

Dit is alleen de sta-lamp op dit tijdstip:

Afbeelding

Zo’n daglichtlamp zoals hierboven heb ik ook. Verblindt me echt enorm, dus ligt in een la :=

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:44

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:35

Eilish schreef:
Ik heb een livarno lux led daglicht bureaulamp gekocht bij de lidl voor €20 een paar jaar geleden.
Dit is dezelfde of lijkt er erg op iig:
https://www.amazon.nl/Briloner-Leuchten ... psc=1&th=1

Die heb ik ook al een paar jaar. Vriendin heeft er dit jaar nog een gekocht.
Maar gebruik hem ook zelden vanwege net iets te verblindend licht.
Hoewel mijn werkkamer een slecht lichtplan heeft is net het stukje waar ik zit wel goed verlicht. Ik vind het alleen zo zonde om de hele dag vol licht aan te hebben. Vandaag was het goed te doen zonder, maar op een grauwe dag heb ik dat echt nodig.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:58

Dorus schreef:
Hoewel mijn werkkamer een slecht lichtplan heeft is net het stukje waar ik zit wel goed verlicht. Ik vind het alleen zo zonde om de hele dag vol licht aan te hebben. Vandaag was het goed te doen zonder, maar op een grauwe dag heb ik dat echt nodig.

Ook als je de lamp naar beneden richt? Je kan hem alleen niet ver buigen helaas, want dan geeft ie geen licht meer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:48

Eilish schreef:
Dorus schreef:

Ook als je de lamp naar beneden richt? Je kan hem alleen niet ver buigen helaas, want dan geeft ie geen licht meer.

Dan is het belichte gebied te klein. Zeker voor een werkplek.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:49

Jammer, ik gebruik hem voor het naaldvilten en in het verleden voor het pellen van folie om kleding mee te bedrukken. Het gebied bij mijn handen verlicht ie goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:08

Van iedere lamp kun je een daglichtlamp maken, kwestie van een andere bol er in met 'witter' licht (vanaf 6000Kelvin. Als de lichtopbrengst te weinig is heb je meer Lumen nodig.
Als de lampenkap een te beperkte lichtcirkel geeft is een andere kap (of zonder kap) misschien een oplossing.
En anders kun je er altijd nog een lamp bij zetten die bovenstaande ook heeft.

Een lamp aan het plafond is vaak niet de oplossing omdat de meeste lichtpunten in het midden zitten en je dan licht in je rug hebt en je een schaduw over je werkplek krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:25

Geen idee of het goed te zien is, maar ik heb aan het plafond achter een steunbalk een tl buis hangen, en daar een daglicht-tl in zitten. Overdag heb ik genoeg licht van buiten, maar 's avonds is dit ideaal werklicht. Deze hangt recht boven de tafel zodat je niet in je eigen schaduw zit.
Afbeelding

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 19:11

Jeetje, wat zijn jullie werkplekken netjes opgeruimd!
@Selina, die sta-lamp zou goed kunnen, zowel het plafond als de muren zijn van gipsplaat dus eventjes een lamp bevestigen zit er niet in.
@DubbelFun: da’s een goeie, een daglichtlamp kan in principe in elke armatuur. Ik ga eens op zoek.
En die bureaulamp van Eilish lijkt me ook wel wat. Ik heb weer even genoeg ideeën opgedaan. Dank jullie wel, allemaal!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:29

Silvia schreef:
Jeetje, wat zijn jullie werkplekken netjes opgeruimd!
@Selina, die sta-lamp zou goed kunnen, zowel het plafond als de muren zijn van gipsplaat dus eventjes een lamp bevestigen zit er niet in.
@DubbelFun: da’s een goeie, een daglichtlamp kan in principe in elke armatuur. Ik ga eens op zoek.
En die bureaulamp van Eilish lijkt me ook wel wat. Ik heb weer even genoeg ideeën opgedaan. Dank jullie wel, allemaal!

M’n werkplek bestaat pas sinds gisteren, vandaar zo netjes _O-
Al had ik er eerst wel een tekentafel in.

Hopelijk vind je een fijne lamp. Dagen zijn nu idd zo donker :brr: