Nou is dit in principe een vorstvrije vriezer, en heeft ikea zelf in de handleiding staan 'Het vriesvak is vorstvrij. Dit betekent dat er geen rijp gevormd wordt als het vriesvak werkt, noch op de binnenwanden, noch op het voedsel. Dit komt door een automatisch aangedreven ventilator'. Heel leuk en aardig dus, maar omdat het de ventilator is die ratelt vermoed ik dat hij toch heel graag een keer ontdooid wil worden. Ik weet zeker dat de laatste keer dat dat gedaan is op zn minst 2.5 jaar geleden is (toen ben ik hier komen wonen en ik heb het nog nooit gedaan).
Een klein probleem: op het paneel kan ik for the life of me geen manier vinden om alleen de vriezer uit te schakelen. Als ik de vriezer uitzet, wat ik nu regelmatig even 5 minuten doe om het ratelen te laten stoppen, gaat mijn koelkast ook uit. Dat de producten die nu in mijn vriezer liggen verpieteren kan ik mee leven, maar ik kan echt mijn koelkast niet leegeten. Is er misschien iemand ontzettend slim met dit soort dingen die een truucje weet om toch alleen de vriezer uit te schakelen? Iemand ervaring met dit soort koelkasten/vriessystemen die weet waarom er ineens zo'n enorme laag ijs op mijn vriezer zit terwijl dat niet zou moeten kunnen?
Ter illustratie, het gaat om een koel/vriescombinatie met onderstaand bedieningspaneel:

Alvast bedankt voor het meedenken!