Ervaringen met waterontharder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 20:06

Hoi,
Momenteel ben ik op vakantie op Kreta en mijn huid en haar zijn na 1 douchebeurt enorm verbeterd *D . Dit bracht ons gesprek op het harde water van thuis. Nu bestaan er waterontharders. Ik heb al wat gegooglet, maar ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.

Het gaat jaren 70huis en een net na oorlogshuis. Geen idee of het uit maakt :Y)

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:08

Ik wil niet meer zonder! Huid en haar veel minder droog en pluis, smaakt veel lekkerder, veel beter voor alle leidingen en apparatuur...ik heb hem nu een kleine 6 maanden en had het véél eerder moeten doen!

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:11

Ik heb er zelf geen een.
Maar het schijnt echt top te zijn.

Beter voor je apparatuur ook. Geen kalkaanslag in de badkamer.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:15

Dochter heeft hem laten installeren en id er goed over te spreken, planten blijven mooi na afspuiten, badkamer en apparaten geen kalkaanslag en idd fijn voor jezelf en je wasgoed.

Froukje_J

Berichten: 2194
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:24

Ouders hebben er 1
Ik vind het water echt heel vies om te drinken ook thee er van maken vind ik niet lekker :o
Mijn was is zachter zonder waterontharder en wasverzachter dan dat van mijn ouders :')
Apparaten blijven wel als nieuw:)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:29

Ik volg even. Wij gaan de badkamer vervangen en denken er over dan ook direct een ontharder te laten plaatsen.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:30

Froukje_J schreef:
Ouders hebben er 1
Ik vind het water echt heel vies om te drinken ook thee er van maken vind ik niet lekker :o
Mijn was is zachter zonder waterontharder en wasverzachter dan dat van mijn ouders :')
Apparaten blijven wel als nieuw:)

Staat ‘ie wel goed afgesteld dan? Té zacht is niet goed en niet lekker.

TS: wij hebben al meer dan tien jaar een ontharder, willen nooit meer zonder. Wij hebben nu een Boshuis, zeer tevreden over.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 20:37

Oke! Bijna alleen maar positieve reacties dus!!

Hebben jullie dan nog tips voor welke ontharder?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:08

Ik was hier onlangs ook naar aan het kijken.. nu kwam ik een descaler tegen. Deze zorgt ervoor dat er geen kalkaanslag meer komt, maar er zit nog wel gewoon kalk in het water. Stuk goedkoper in aanschaf. Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:06

Een waterontharder moet je ook niet op volledig ontharden instellen (als dat al kan, geen idee eigenlijk). Het is niet gezond en niet lekker. Wij hebben er dus een via Boshuis en hij staat op ontharden tot ong. 5 DH. Dat bevalt ons goed.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:22

Een waterverzachter maakt een enorm verschil, zowel qua kalkaanslag als levensduur van je apparaten.
Bij kleinere huishoudens gebruiken wij meestal deze:
https://waterontharderkiezen.be/test-re ... t-eco-mini
Vanaf 4 personen kan je de grotere versie nemen. Je hebt hier nog een extra filtertje nodig en uiteraard de aankoppeling.

Handigst is om eens bij een sanitairfirma langs te gaan en een offerte te laten opmaken. Je zou met om en bij de 1500 -2000 euro wel klaar moeten raken (ervan uitgaand dat je aankoppeling vrij simpel is, maar dat komen ze ter plaatse bekijken.)

laura1987

Berichten: 7131
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:27

Wij hebben de Angara en waren voor €1600 klaar.
Het water is super zacht en zodra je er aan gewend bent best te drinken haha.
Bovendien is de service van het bedrijf geweldig.

https://www.remon-waterontharders.nl

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 07:27

Bedankt voor alle tips tot nu toe!

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:29

Inmiddels is het bijna zo ver. Morgen krijg ik officieel de sleutel van mijn nieuwe huis.
Ik ben nogsteeds op zoek naar tips en ervaringen *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:46

Ik raad ook een Boshuis aan, maar ben wel een beetje biased :o is het bedrijf van m'n lieve schoonouders

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:39

x_Elise schreef:
Inmiddels is het bijna zo ver. Morgen krijg ik officieel de sleutel van mijn nieuwe huis.
Ik ben nogsteeds op zoek naar tips en ervaringen *\o/*


Ik ben een principiele tegenstander van de waterontharders die werken met zout. Over smaak valt niet te twisten maar er zijn gezondheidsrisico's door bacterien, teveel ontharden waardoor agressief water ontstaat en er komt altijd zout in het water. Zie ook topic waterontharders.
Wat wij wel hebben dat is magneten op de leiding naar de CV ketel, dat is daarna dus het warme water naar de douche e.d. met resultaat het kalk wat neerslaat verminderd. Ik raam de werking op ongeveer 90 % minder kalkaanslag. Kosten ongeveer € 15,-
In jou geval niet van toepassing maar goed om te weten: waterontharders die werken met zout dan alleen voor eigen gebruik OF zie de wettelijke voorschriften.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:18

We hebben er ook naar zitten kijken, maar vond het nog best lastig uitkiezen. Water zit hier vol kalk en is ook vies. Ook de thee bijv.
Maar wij wisten dat we gaan verhuizen, dus kijken daar nu eerst hoe het water is.

Heb die met magneten ook gezien, maar las daar slechte kritieken op, dus vind het dan te vaag.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:20

Misschien heel logisch, maar ik meld het toch even voor het geval je het niet weet: de waterhardheid kan heel erg verschillen per regio.
Wat dan een handige ontkalker is en hoe hard die moet (kunnen) werken, kan dus ook per regio verschillen. Dat meenemen in je keuze is wel handig dan.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:13

superpony schreef:
We hebben er ook naar zitten kijken, maar vond het nog best lastig uitkiezen. Water zit hier vol kalk en is ook vies. Ook de thee bijv.
Maar wij wisten dat we gaan verhuizen, dus kijken daar nu eerst hoe het water is.

Heb die met magneten ook gezien, maar las daar slechte kritieken op, dus vind het dan te vaag.


Tot nu toe nog nergens kunnen vinden dat er wereldwijd ook maar 1 geval bekend is van een onjuiste werking door de aanslag met kalk te verminderen met magneten.
Sommigen zeggen dat het volgens hen niet zou werken. Gelukkig werkt het altijd alleen het resultaat is verschillen. Als je de kraan voluit opendraaid er de magneten zijn zwak dan zal het voordeel minimaal zijn. Dat moet dus op elkaar afgestemd zijn en dan werkt het levenslang zonder extra kosten. Dus wasbak/ douchewater waar wij het toepassen dat stroomt minder hard en kun je in verhouding zwakkere magneten gebruiken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:31

Ik zeg niet dat het niet werkt. Maar zat toen door te zoeken en klikte door van het een naar het ander en kwam toen negatieve reacties tegen. Zelf nog niet gebruikt, maar ga je wel twijfelen.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 07:28

Wat is dan een goede leverancier voor de magneten?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:10

Sterkte vanaf 500+ Gauss. Merk en leverancier weet ik niet meer, ook niet belangrijk, gaat om de sterkte.
Het is aan te bevelen 2000 Gauss. Resultaat zal afhankelijk zijn van niet te hoge doorstroomsnelheid en niet te lange stilstand van het water.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 23:00

Nou.. Zijn we weer. Nog geen steek verder.
Contact gehad met Remon en boshuis en beide marketingsafdelingen zijn dusdanig agressief dat ik er jeuk van krijg op plaatsen waar ik niet kan krabben. Dat staat me echt zo ontzettend tegen.. :(
Echt 3x per dag bellen. Een komt zelfs door mijn ‘niet storen’ functie heen.

Iemand (helaas) nog andere tips?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ervaringen met waterontharder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:32


laura1987

Berichten: 7131
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:42