Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:49

tjiftjaf schreef:
ikke schreef:
Niet per se. Dat ligt aan de doorstroomsnelheid.

Water moet volgens de wet een zekere hoeveelheid kalk en andere mineralen bevatten. Er zijn plekken in NL (zuid-oost Brabant) waar dat gehalte te laag is en het dus toegevoegd wordt.

Maar als je alleen maar het niveau (graden dH) omlaag brengt lost je dat niet de kalkstrepen op je tegels op. Dan wil je de hardheid echt laag hebben en dan kom je op een niveau dat buiten de specs van het drinkwaterbesluit ligt.
En dan gaan we nog maar even voorbij aan het feit dat zo'n installatie op elke drie a vier liter water een liter water weg gooit voor spoelen en regeneratie; nog los van het zoutverbruik wat daarbij hoort en ook bepaalt geen toevoeging is voor het proces op een RWZI.

Dus om op de vraag van TS terug te komen: nee, er is niks duurzaams aan een waterontharder, in tegendeel.

Kun je dit onderbouwen Ikke. Volgens de monteur die laatst bij mijn ontharder is geweest bevat het water wat onthard is wel mineralen en zout.

Zie de eerste zin.

De mate waarin het water ontdaan wordt van mineralen (die ingewisseld worden voor Natrium-ionen) wordt bepaalt door de inhoud van het harsketeltje maal de doorstroomsnelheid.

Doe je dat industrieel, dan zorg je ervoor dat inhoud maal doorstroming zo afgestemd wordt dat je 100% mineralen eruit haalt. Dan heb je demiwater. Dat water moet je dus niet drinken. Daar gaan je vissen ook dood van omdat de mineralenbalans weg is en het lichaam erop reageert.

Wat er gemiddeld in een huisinstallatie gebeurt is dat een deel(tje) van die mineralen verwijdert wordt. Het vermindert ook andere toevoegingen waardoor de smaak verbetert, de samenstelling binnen de eisen van het drinkwaterbesluit blijven en jij vooral het idee hebt dat het iets doet.

Maar die hars moet je regenereren. Daar gebruik je zout en water voor. Ook die hoeveelheden zijn weer afgestemd op de inhoud van het harsketeltje. Maar reken per spoeling op 3 a 4 keer de inhoud van het keteltje en zo'n 25gr zout per liter inhoud van het keteltje. Give or take a litre. Hier zitten wat variaties in, afhankelijk van het systeem en de instellingen.

secricible schreef:
Een osmoseapparaat wordt ook gepromoot als gezond voor je door fabrikanten. Daar komt water uit zonder enige mineralen. Ik kan je vertellen, dat is echt niet gezond voor je lijf maar mag wel zo verkocht worden.

Het bijzondere is wel dat de meeste mensen wel weten dat zeewater drinken niet goed is en dat je daar dood van gaat bij te grote hoeveelheden maar dat demiwater omgekeerd precies hetzelfde bewerkstelligd, dat besef is er niet.
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-10-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:53

Jouw gezondheid is ook absoluut niet de prioriteit van de fabrikant. Die maken gewoon graag veel winst. :D

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:11

Ik heb onze waterontharder nu bijna 3 jaar.

Ik ervaar:

- gezonder velletje, ik heb weinig last nog van droge huid
- geen aanslag op kranen of mijn douchewand
- geen zout meer nodig in de vaatwasser hier (water is getest)
- lekker kraantjeswater :D Het zoute toetsje vind ik best lekker!

Water komt altijd wel terug, schoonmaakmiddelen brengen plastic mee.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:14

Ibbel schreef:
Er wordt wel meer goed verkocht wat ongezond is. Chips, frisdrank, conserveren met toegevoegd zout en suiker...

Er bestaat geen 'hard' water meer. Wat ikke al schreef, al ons drinkwater wordt voor het onze kranen bereikt behandeld. Soms onthard, soms juist harder gemaakt.

Ik durf nog wel te voorspellen dat er over 20-30 jaar opeens waarschuwingen komen dat langdurig waterontharders gebruiken de kans op osteoporose met tig procent verhoogt. Zéker in combinatie met veganisme en geen zuivel gebruiken...


Dan zitten er toch wel enorme hoeveelheden toevoegingen in het water, als een gezond eetpatroon dat niet grotendeels weet op te vangen.

Afgaande op de 1000mg die je per dag nodig zou hebben en de 3mg die in 100 gram leidingwater zou zitten bij benadering... (in amandelmelk, lekker veganistisch en dairy-free zit 120mg per 100ml)

Natrium moet geen probleem zijn lijkt me, daar krijgen we allemaal voldoende van binnen door flink met pakjes en zakjes te gaan eten. But then again... er zit zout in een waterontharder...

Magnesium, nah... 1/100 van de 350 gram die we per dag nodig hebben... (mannen)

Er zijn veel goede mineralen die door fabrikanten toegevoegd worden aan ons eten. Daar kies ik persoonlijk liever voor als ik het gebruik van chemische goedjes en het afvoeren daarvan naar het riool daarmee weet te beperken.

HorsePassion
Berichten: 984
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:45

@ikke, heb je ook een artikel waarin jouw beweringen getoetst zijn?

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:17

Als het werkelijk gevaarlijk is voor de volksgezondheid zou het bij wet verboden zijn. Ook zou je er geregeld over lezen in de media/Consumentenbond/Vereniging Eigen Huis/etc. Verder is het zo dat zo’n apparaat zo ingeregeld moet worden dat ‘ie niet tot 0 onthardt. Als het goed gedaan wordt, blijf je op 3-5 zitten.
Toen wij hier kwamen wonen in 1994, was de hardheid 13-15, onaangenaam hard. Tegenwoordig zitten we op 8, een stuk beter. Onze ontharder staat ingesteld op 3-4, dat is heel prettig en lekker.

HorsePassion
Berichten: 984
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 15:19

Bij ons staat hij op 2.2

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:47


HorsePassion
Berichten: 984
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:09

Dank voor je info @ikke.
Maar waarom zou je veel van het water drinken? ALs je de vijver wilt vullen of zwembad dan kun je de ontharder uitzetten.
Ik drink enkel af en toe een glas water en verder thee of koffie. Dus geen grote hoeveelheden. Ik zie dus het probleem niet zo.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:56

tjiftjaf schreef:
Dank voor je info @ikke.
Maar waarom zou je veel van het water drinken? ALs je de vijver wilt vullen of zwembad dan kun je de ontharder uitzetten.
Ik drink enkel af en toe een glas water en verder thee of koffie. Dus geen grote hoeveelheden. Ik zie dus het probleem niet zo.

Als je het met mate drinkt en verder in de rest van je eet- en drinkpatroon zorgt voor een goede balans, ga je daar niet dood aan.

Het zwembad zou, afgezien van de kosten, niet eens een punt zijn maar die vijver zou dat wel kunnen zijn. Hetzelfde mineralen-verhaal maar dan voor de vissen.



Voor degenen die zich intussen afvragen waarom het niet zo onschuldig is als het lijkt:
Wanneer je te veel zeewater drinkt, ga je daar dood van, dat is bekend.
Dat komt omdat je met zeewater veel te veel mineralen (zouten zijn ook mineralen) binnen krijgt. Het lichaam gaat dan water onttrekken uit andere delen (organen) om die te hoge gehaltes te verdunnen naar een niveau dat bij het lichaam past/hoort. Dat onttrekken van het water is wat uiteindelijk dodelijk is. Daarom ook ga je er niet meteen dood aan als je eens een slok zeewater binnen krijgt.
Het is wel hetzelfde mechanisme dat je dorst bezorgt na het eten van een te zoute diepvriespizza of te goedkoop gemaakte afhaalchinees.

Maar andersom werkt het precies hetzelfde: Wanneer je te weinig mineralen binnen krijgt, gaat je lichaam mineralen elders onttrekken (o.a. je skelet) om de balans te herstellen.
Water uit een ontharder (industrieel) bevat natrium en verder vrijwel geen mineralen meer. Als je dat zou drinken, gaat het lichamm dat te veel aan natrium compenseren; dat lukt nog wel door het water wat erbij zit, maar de rest van de ontbrekende mineralen gaat het lichaam elders halen (o.a. dus uit je skelet) om de balans weer te herstellen. Blijf jij die balans scheef trekken doordat je steeds dat ontharde water drinkt, heeft je lichaam op een gegeven moment niks meer om te compenseren en ga je daar dus uiteindelijk ook dood aan.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:25

Als ik het goed begrijp zou je dan dus (mineraal)water uit de supermarkt moeten halen om aan de mineralen te komen?

Edit: wat vaak in plastic flessen zit wat weer niet goed voor het milieu is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:24

Wij hebben er een in ons huurhuis.
Had van mij niet gehoeven maar anderzijds staat de waterkoker nog steeds stijf van de kalk, dus ik wil niet weten hoe het anders was :+
Wij zitten geloof ik op de hoge graad waterhardheid en hij onthard dus ook bij lange na niet alles.
Ik zal eens kijken wat er op de spec staat.

Edit: hij onthard van 16 naar 4.

HorsePassion
Berichten: 984
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:31

Sizzle schreef:
Wij hebben er een in ons huurhuis.
Had van mij niet gehoeven maar anderzijds staat de waterkoker nog steeds stijf van de kalk, dus ik wil niet weten hoe het anders was :+
Wij zitten geloof ik op de hoge graad waterhardheid en hij onthard dus ook bij lange na niet alles.
Ik zal eens kijken wat er op de spec staat.

Edit: hij onthard van 16 naar 4.

Weet je zeker dat hij werkt? Aangezien je nog steeds zoveel kalk heb.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:42

Ja, het werkt wel, pas nog service gehad.
Maar in verhouding tot ons vorige huis is het een enorm verschil hoor, daar moesten we echt bijna iedere 14 dagen het koffieapparaat met azijn spoelen. Nu bijna nooit.

Melia
Berichten: 9849
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:02

Toevallig hebben wij er net een offerte voor opgevraagd. Denk inderdaad dat het niet duurzaam is (daarvoor willen we het ook niet).
Wij doen het puur voor minder kalk en makkelijker dus met schoonmaken.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:16

Ik had op een ouder topic gereageerd over een waterontharder maar zie dat er een recent topic loopt :D Ik ben ook wel benieuwd hoe duurzaam het is en vooral wat het grote verschil in prijs verklaart.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 08:26

Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:30

boeflover schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.

Conclusie: stukje marketing dus...

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:39

boeflover schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.


Minder chemische schoonmaak middelen naar het riool...

Je kan vaatwastabletten en wasmiddel gewoon minimaal halveren.
Tevens geen heftige ontkalkingsmiddelen meer nodig voor het schoonmaken van apparaten en badkamers en waar je ook meer last hebt van kalk.

Ohja, je wilt ook niet zoveel shampoo gebruiken :')
Dus je gebruikt ook minder daarvan... Ook dat is beter voor het milieu...

Ik dacht dat dit allemaal wel genoemd was...

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:49

Geen eczeem meer is voor mij eigenlijk al wel zo fijn dat dat het echt waard is. Ik gebruik ook weinig schoonmaakmiddelen en heb nog nooit iets moeten ontkalken. Dat is ook heel fijn, want hebben veel natuursteen in huis. Dan kan je geen azijn of antikal gebruiken. En het water vind ik lekker.
Ik ben er dus super blij mee.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:40

Janine1990 schreef:
Minder chemische schoonmaak middelen naar het riool...

Je kan vaatwastabletten en wasmiddel gewoon minimaal halveren.
Tevens geen heftige ontkalkingsmiddelen meer nodig voor het schoonmaken van apparaten en badkamers en waar je ook meer last hebt van kalk.

Ohja, je wilt ook niet zoveel shampoo gebruiken :')
Dus je gebruikt ook minder daarvan... Ook dat is beter voor het milieu...

Ik dacht dat dit allemaal wel genoemd was...

Ik weet niet of je het weet, maar elke vaatwasser heeft een ingebouwde water ontvoerder. Ook is mijn ervaring dat elke afwasmachine en wasmachine het goed doet op helft schoonmaak middel.

Enige wat wel verander is dat je het zout niet meer hoeft aan te vullen bij de afwasmachine, maar daarvoor in plaats moet je wel weer extra zout bij de water ontharder vullen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:42

boeflover schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.

Verduurzamen 8)7
Dat ding vreet zout, water en elektrischetijd. Je moet het eerder zien als een luxe product.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waterontharder hoe duurzaam is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:47

Eens met Ikke. Het water uit de kraan is van uitzonderlijke kwaliteit in Nederland. En als luxe om met ontkalkt water schoon te maken snap ik het nog. Maar als drinkwater is het zo gezond niet.
En het is niet duurzaam, dat is een marketingterm die nu overal voor wordt gebruikt.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:05

Blussem schreef:
boeflover schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.

Verduurzamen 8)7
Dat ding vreet zout, water en elektrischetijd. Je moet het eerder zien als een luxe product.

Zout en water klopt wel maar elektriciteit heb ik toch een ander beeld bij.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:29

Blussem schreef:
boeflover schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties. Toch grappig dat dit als maatregel wordt gezien om je huis te verduurzamen, maar niemand kan uitleggen wat er dan duurzaam aan is.

Verduurzamen 8)7
Dat ding vreet zout, water en elektrischetijd. Je moet het eerder zien als een luxe product.


Vreet zout? Hoeveel? Kennelijk spreek je uit ervaring... En meer omdat je het niet meer in de vaatwasser gooit?
En vreet water? Ja, er gaat water doorheen, en eens per week een paar liter voor het schoonmaken.

Electriciteit is verwaarloosbaar...

Ohja, ik spreek uit ervaring.