Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:41

capopjekop schreef:
Ligt er ook aan of je handig bent of handige mensen in je omgeving hebt. Mijn broertje heeft de airco samen met mijn vader opgehangen en aangesloten. Die was voor nog geen 800 euro klaar. Zelfs op de heetste dagen was het hele appartement heerlijk koel en verwarmen gaat ook heel snel.

Ehm, airco valt onder de STEK in NL. Dat mag niet meer "even zelf"

Anoniem

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:47

Ook in België moet er een firma komen om het gas terug te vullen. Dat alleen al is al €400/€500

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:48

Snelste en veiligste , infraroodpanelen .

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 15:15

Zo, even bijgelezen en jemig wat een fijne tips allemaal!

In de tussentijd is mijn topic gelezen door een bekende die gisteren aan de telefoon hing en waar ik vanmorgen twee zibro kachels te leen heb gehaald. Echt onwijs fijn want uitproberen is toch prettiger dan lezen hoe of wat. Ik ben gelijk doorgereden naar haar (wilde ze niet....want niet helemaal lekker maar toch gedaan) en gelijk aangesloten. Ze gaat dat deze week even uitproberen of ze ergens last van heeft. Zijn wel echt heel fijne dingen!!! Ik kende ze echt niet maar heb een goeie eerste indruk.

De oude superdemente kat ervoor gegooid om te kijken wat ie doet, niks dus, hij vond de warme lucht door zijn vacht wel lekker maar kruipt er niet tegenaan, dat scheelt.

Infrarood zijn we nog steeds ook aan het bekijken, dat is toch wel echt een heel mooie oplossing dus we zetten het even on hold tot eind van de week. Vrijdag ben ik weer bij haar want...KPN had 4!!! brieven gestuurd dat ze gekozen had voor zelfaansluiting van de glasvezel en ze heeft helemaal nergens voor gekozen maar goed dat moet dus wel geregeld worden. Superaardige vrouw van KPN gesproken ,die gewoon vrijdag een monteur laat komen dus ik hoop dat hij (ik kreeg bijna de slappe lach toen ik haar kabels naar het modem en tv zag lopen) dit even kan fixen. Ik wilde daar maar niet zelf aan beginnen.

In de tussentijd heeft ze lekker een extra dekbed maar was het nu vanmiddag vooral niet te harden zo warm binnen :D :D :D

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:11

Hoe gaat het met je zus. Hopelijk maakt ze het goed en is voor haar het huis goed op temperatuur.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 21:23

Lief dat je het vraagt! De kachel die we te leen hadden, een Zibro Kamin dichte versie, was echt top dus ik heb gezocht en via marktplaats iemand gevonden (aan de andere kant van NL uiteraard) die deze kachels reviseert en verkoopt. Daar ben ik heen gegaan en een prachtexemplaar voor haar gevonden.

Deze afgelopen week gehaald en bij haar gebracht en werkt naar volle tevredenheid.

Ik was vrijdag bij haar en was naar de Mac gereden voor haar. Dat blijft haar grootste liefde, dus ik in die vreselijke rij, ruim een half uur ingestaan. Bestelling gekregen en vol gas naar haar toe. Ik was nog net op tijd om de binnenstad in te mogen rijden dus kon bij haar voor de deur staan. Anders ben ik 4 euro per uur parkeergeld kwijt, zo zonde! Zitten we boven, pakken de zak uit, zijn ze de kip20 vergeten.....echt he, en dan baal ik zo vreselijk maar ja ik ging ook niet terug. Heb ze gebeld en krijg als het goed is een tegoedbon maar ja wat schiet je daar op het moment mee op.

Verder doet ze het aardig maar we zijn ons er steeds meer van bewust dat het heel raar kan gaan lopen ineens.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:11

Fijn dat ze er warmpjes bij zit met dr zibro. Goed kijken waar je de brandstog koopt. Die van de zibro zelf is schrikbarend duur. Wij kopen het gewoon aan de pomp. en halen dan 40 liter op

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:12

Naar aanleiding van dit topic vanmiddag ook een zibro wezen halen. Heb wel verwarming sinds juni maar moet nog isoleren.
Met de kachel op 19 verbruikte ik al 10 kuub per dag de afgelopen maand. Totdat het isoleren af is dit er extra bij.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 02:27

daffodil schreef:
Lief dat je het vraagt! De kachel die we te leen hadden, een Zibro Kamin dichte versie, was echt top dus ik heb gezocht en via marktplaats iemand gevonden (aan de andere kant van NL uiteraard) die deze kachels reviseert en verkoopt. Daar ben ik heen gegaan en een prachtexemplaar voor haar gevonden.

Deze afgelopen week gehaald en bij haar gebracht en werkt naar volle tevredenheid.

Ik was vrijdag bij haar en was naar de Mac gereden voor haar. Dat blijft haar grootste liefde, dus ik in die vreselijke rij, ruim een half uur ingestaan. Bestelling gekregen en vol gas naar haar toe. Ik was nog net op tijd om de binnenstad in te mogen rijden dus kon bij haar voor de deur staan. Anders ben ik 4 euro per uur parkeergeld kwijt, zo zonde! Zitten we boven, pakken de zak uit, zijn ze de kip20 vergeten.....echt he, en dan baal ik zo vreselijk maar ja ik ging ook niet terug. Heb ze gebeld en krijg als het goed is een tegoedbon maar ja wat schiet je daar op het moment mee op.

Verder doet ze het aardig maar we zijn ons er steeds meer van bewust dat het heel raar kan gaan lopen ineens.


Wat fijn dat ze nu verwarming heeft!!

Ik ben in 2017 vrij onverwacht mn broer verloren en moet toch even kwijt dat ik heel erg meeleef met jullie situatie en hoop dat jullie nog mooie tijd samen gegund is. Heel fijn dat je dit allemaal voor haar kan doen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:25

nuscaniels schreef:
Naar aanleiding van dit topic vanmiddag ook een zibro wezen halen. Heb wel verwarming sinds juni maar moet nog isoleren.
Met de kachel op 19 verbruikte ik al 10 kuub per dag de afgelopen maand. Totdat het isoleren af is dit er extra bij.


Voor je verjaardag :D gefeliciteerd! Als ik er voor een leuk prijsje nog eentje tegenkom, schaf ik m zelf ook aan denk ik. Nu heb ik een elektrisch kacheltje erbij omdat ik het met werken gewoon koud krijg en niet het hele huis wil verwarmen. Want dan steek ik daarna weer de moord. Werkt wel maar de Zibro geeft echt heel fijne warmte. Van het blazertje krijg ik op een gegeven moment gewoon opvliegers :D

En Superpony, dat is ook heftig zeg, dank je wel voor je fijne bericht!

Truus1970 ja ik had inmiddels al wat tips gekregen daarover, hier om de hoek zit ook zo'n pomp.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 00:09

Dank je wel. Ja kwam goed uit als kadootje.
Vanochtend was het 14 graden in huis toen ik opstond. Normaal zet ik dan de kachel niet aan voor dat uurtje voordat ik vertrek naar het werk. Zibro aangezet, koffie gezet en heerlijk warm geworden.
Echt, zo top.
Hoop dat die je zus een hele lange tijd een fijne warmte mag brengen.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:40

Wel een waarschuwing voor die Zibro's: let op je ventilatie!!

Ze verbruiken de zuurstof uit de ruimte en lozen er ook hun verbrandingsgassen.
Deugd je ventilatie niet dan ben je bezig jezelf te vergassen en haal je de krant als "overleden aan koolmonoxidevergiftiging".

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:12

Gelukkig zit er ook een sensor op die zorgt dat de kachel uitslaat bij minder zuurstof in de ruimte.
En wij hebben dat nog niet aan de orde gehad...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 13:11

ikke schreef:
Wel een waarschuwing voor die Zibro's: let op je ventilatie!!

Ze verbruiken de zuurstof uit de ruimte en lozen er ook hun verbrandingsgassen.
Deugd je ventilatie niet dan ben je bezig jezelf te vergassen en haal je de krant als "overleden aan koolmonoxidevergiftiging".


:D :D :D daar hebben we het over gehad, wel lekker rustig om zo te gaan......

Nee gekkigheid, mijn zusje haar huis ventileert zichzelf door de enorme kieren overal. Het is echt eigenlijk om te janken maar goed ik snap wel dat ze na 25 jaar nu zeker niet meer wil verkassen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:18

Het is sowieso altijd goed om toch wat te ventileren als je stookt.

Heeft ze het nu overal lekker warm of alleen bij de kachel in de buurt?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:21

ikke schreef:
Wel een waarschuwing voor die Zibro's: let op je ventilatie!!

Ze verbruiken de zuurstof uit de ruimte en lozen er ook hun verbrandingsgassen.
Deugd je ventilatie niet dan ben je bezig jezelf te vergassen en haal je de krant als "overleden aan koolmonoxidevergiftiging".


Had het gelezen, maar bij mij ook oud tochtig niet geïsoleerd huis. Verder hangt het ook van het type kachel af begreep ik. Enkel of dubbelbrander. Wel fijn dat je waarschuwt, koolmonoxide is zo gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:56

Zibro's zijn slecht voor je gezondheid en mogen maar een paar uur gebruikt worden. Ze produceren vocht en je kan er zelfs ziek van worden.Dat lijkt me persoonlijk niet ideaal voor iemand die al ziek is. Wij wilden ze tijdens het verbouwen ook gebruiken maar zijn er daardoor afgestapt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dit-gezond
De eerste link toegevoegd die ik vinden kon maar er zijn er meer...

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:08

Bianca41 de link die jij plaatst zegt me weinig. Dat zijn meningen van mensen, geen onderzoek. Als het echt zo schadelijk zou zijn, zouden ze niet op zo'n grote schaal gebruikt en gebruikt mogen worden. We leven hier in een land waar behoorlijk wat gecontroleerd wordt en blijkbaar geven deze kachels geen reden tot alarm.

Dat je moet ventileren is heel duidelijk maar dat is ook geen punt. Het betreft een belachelijk oud huis waar meer kieren en gaten inzitten dan eigenlijk gezond zou zijn. Haar elektrisch circuit gaat op geen enkele manier een zware elektrische kachel trekken met alle gevolgen van dien (kortsluiting, brand etc.)

Andere oplossingen zijn er eigenlijk niet en tot nu toe bevalt deze echt goed. Geeft fijne warmte en is goed in te stellen. Of dit voldoende is als het heel hard gaat vriezen, geen idee. Maar goed dat zien we dan wel, eerst zien of het wel heel hard gaat vriezen en punt 2 is dat ik nog moet zien of ze dat uberhaupt haalt. Ik hoop het......

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:11


daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:13

BarbaravdW schreef:
Nog een heel andere aanvulling: een infrarood oplaadbaar draadloos opwarmgebeuren: Stoov. https://www.stoov.com/nl/?gclid=Cj0KCQj ... gXEALw_wcB
Misschien nog een fijne optie voor erbij!


Oh die zijn wel de moeite waard zeg, ik ga het met haar opnemen, dank je wel!

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:25

Die Big Hugg lijkt me idd een heerlijk iets, jammer dat je die flap die nu over de stoelleuning hangt niet over je schouders kunt slaan (met ook verwarming er in uiteraard) :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:59

Bianca41 schreef:
Zibro's zijn slecht voor je gezondheid en mogen maar een paar uur gebruikt worden. Ze produceren vocht en je kan er zelfs ziek van worden.Dat lijkt me persoonlijk niet ideaal voor iemand die al ziek is. Wij wilden ze tijdens het verbouwen ook gebruiken maar zijn er daardoor afgestapt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dit-gezond
De eerste link toegevoegd die ik vinden kon maar er zijn er meer...


Ik snap de toevoeging en alles heeft zijn voor-en nadelen.

Maar ik weet helaas uit ervaring dat als je in je laatste fase bezig bent, het gewoon comfortabel wilt hebben. Als je al zover bent, maakt dat kleine risico om ooit ziek te worden niet meer uit. Maar misschien had je het niet goed gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:27

superpony schreef:
Bianca41 schreef:
Zibro's zijn slecht voor je gezondheid en mogen maar een paar uur gebruikt worden. Ze produceren vocht en je kan er zelfs ziek van worden.Dat lijkt me persoonlijk niet ideaal voor iemand die al ziek is. Wij wilden ze tijdens het verbouwen ook gebruiken maar zijn er daardoor afgestapt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dit-gezond
De eerste link toegevoegd die ik vinden kon maar er zijn er meer...


Ik snap de toevoeging en alles heeft zijn voor-en nadelen.

Maar ik weet helaas uit ervaring dat als je in je laatste fase bezig bent, het gewoon comfortabel wilt hebben. Als je al zover bent, maakt dat kleine risico om ooit ziek te worden niet meer uit. Maar misschien had je het niet goed gelezen?

Ik had het prima gelezen, maar er is een verschil tussen doodgaan en nog sneller of vervelender doodgaan omdat je nog extra problemen krijgt.. Ik heb zelf longproblemen en toen wij de zibro wilde kopen was er een arts die onderzoek had gedaan en waarschuwde voor de zibro vooral bij mensen met longproblemen. Dat was voor ons de reden om een andere keuze te maken,plus de vocht die er vrij bij komt.Als je last van reuma atrose ed hebt dan is vocht ook niet prettig.
Maar gelukkig mag iedereen zijn eigen keuze maken en als mensen de warmte prettig vinden moeten ze hem vooral nemen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:54

Ze heeft geen longproblemen, ze heeft baarmoederhalskanker uitgezaaid in het finale stadium. In augustus werd door beide artsen gezegd dat ze hoogst verbaasd waren dat ze er nog was. Ik hoop echt van harte dat ons nog wat tijd gegund is maar elke dag is er 1. En ik probeer die dagen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Nogmaals, ik sta open voor allerhande suggesties, die Stoov site is echt interessant maar we zijn verder ontzettend beperkt door het gebrek aan mogelijkheden in die woning. En verhuizen is onbespreekbaar en dat begrijp ik volkomen. Zou ik zelf ook niet willen. Ik heb het met de man die me deze verkocht heeft, uitgebreid gehad over eventuele risico's. Hij zit al jaren in deze handel en heeft ontzettend veel ervaring met het plaatsen van deze kachels in allerlei ruimtes. Het is geen kleine ruimte he waar ze in zit, ze heeft een woonkamer van 40m2 met daaraan vast nog een keuken, kastruimte en toilet. Al met al een totale lengte van bijna 15 m. Dat is geen hok van 3x3. Ik denk wel dat daar enorm verschil in kan zitten. En nogmaals er is geen sluitende deur (3 in de kamer) of raam (8 stuks) te bekennen daar.

Ik snap je bezorgdheid maar voor nu is dit denk ik wel het meest fijne voor haar.

Wat voor oplossing heb je destijds zelf voor gekozen?

Anoniem

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:13

Wij zijn uiteindelijk voor een gaskachel gegaan. Maar voor ons was het voor korte tijd.En voor een aantal uur. Nu hebben we elektrische vloerverwarming op accumulatie. Zalige luxe.Dat is het voordeel van een eigen woning.
Sterkte met je zus