Lieve Bokkers, ik raak in de war van mijn laptop.
Ik heb een Lenovo Ideapad (ik weet zo gauw niet precies het exacte type). Ik heb hem ongeveer een jaar geleden gekocht. Sinds een paar weken doet het geluid van mijn laptop het plots niet meer. Ik heb er niks raars mee gedaan (niet laten vallen, geen nieuwe update, etc.).
De luidspreker zelf werkt niet, maar ook als ik oortjes of een koptelefoon erin plug werkt het niet. Inmiddels heb ik alles (écht álles volgens mij) geprobeerd. Ik heb alle simpele dingen geprobeerd, maar ook allemaal ingewikkelde dingen. Ik heb bijvoorbeeld alles hier geprobeerd https://support.lenovo.com/us/en/solutions/HT501860. Ik heb denk ik wel 20 van dit soort websites gezien en allerlei stappen geprobeerd. Ik heb echt de meest belachelijke en ingewikkelde dingen gedaan, maar niks werkt. Ook mijn vriend heeft nog van alles geprobeerd (hij heeft er veel meer verstand van, dus vraag me niet wat hij heeft gedaan

Ik had contact opgenomen met de webshop voor garantie, maar dan ben ik mijn laptop minimaal 3 weken kwijt voor controle en eventuele reparatie, en ik kan hem eigenlijk niet zo lang missen. Helemaal ook omdat het probleem van de audio niet dusdanig beperkend is. De webshop dacht dat het met een Windows update te maken had, maar zelf was ik er van overtuigd dat er binnenin mijn laptop iets mis was (draadje los of zo).
Maar nu dus het volgende: vanochtend deed ik een koptelefoon met USB aansluiting in mijn laptop (dus niet met zo'n stokjesaansluiting zoals normale oortjes), en krijg nou wat! Er kwam geluid uit

Maar de normale luidspreker en normale oortjesingang werken dus nog steeds niet.
Zijn hier technische Bokkers die weten hoe het kan dat de luidspreker en normale oortjesingang niet werkt, maar een koptelefoon met USB aansluiting wel werkt?

Ik heb op zich geen haast met het (laten) fixen van het geluid, maar ik ben nu wel erg benieuwd waarom het ene wel werkt en het andere niet!